[aankoopadvies] 43" 4K 120Hz tv ~€600

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:28

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Mijn huidige tv (40" samsung 1080p van ca 12 jaar oud) begint backlightbleeding te vertonen. Bij donkere scenes zie je de lampen er doorheen schijnen. Dit was destijds al een budgetmodel dus na zoveel jaar mag het denk ik ook wel eens vervangen worden :)

Ik geef niks om smartfunctionaliteit en heb daarom ook naar monitoren gekeken, maar die komen zover ik zie niet met een spdif-uitgang, wat wel een vereiste is i.v.m. stereoversterker (die geen hdmi heeft). De kwaliteit van de speakers van de tv maken dus ook niet uit, want dat is het eerste dat ik uitzet in de instellingen.

Ik wil geen grotere tv dan 43", ik wil graag 4k en hdr en ik denk ook dat ik wel minstens 120Hz wil. Ik gebruik de tv voornamelijk icm een xbox series S. Daarnaast kijk ik af en toe voetbal of F1 en steam ik incidenteel iets vanaf NPO, netflix, etc.
Over die 120Hz twijfel ik wel een beetje aangezien mijn xbox dit (zeker icm 4k) niet gaat leveren, maar volgens mij is het desalniettemin een fijne toevoeging bij het kijken van oa sport (mits de tv zelf ook goed kan interpoleren).

Wat is je budget?
Ik heb een aantal modellen op het oog van ca 600 euro, maar aangezien ik met de tv weer 10 jaar vooruit hoop te kunnen is dit wel rekbaar.

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn kennis van tv's is al zo'n 15 jaar oud en ik denk daarom niet meer relevant. Ik heb toendertijd bij BCC gewerkt en herinner me daarvan dat Philips vaak zoveel 'trucjes' gebruikte om beeld mooier te maken, dat het een grote brei van artifacts werd. Ook herinner ik me dat ik de kleuren van Sony tv's altijd erg mooi vond. Niet zo schreeuwerig en fel als samung (OLED), maar wel natuurgetrouw. Ik vind dit laatste denk ik ook belangrijker dan het zwartste zwart hebben etc.

Als ik deze eisen/wensen in de PW invoer hou ik een paar modellen over. Ik dacht snel klaar te zijn met de https://tweakers.net/pric...sony-kd-43x89j-zwart.html, maar deze is helaas niet meer beschikbaar. Alternatief komen er drie Philips tv's naar voren die volgens mij exact hetzelfde zijn, op de prijs na:
https://tweakers.net/pric...-one-43pus8808-zwart.html
https://tweakers.net/pric...-one-43pus8848-zwart.html
https://tweakers.net/pric...e-43pus8818-12-zwart.html
Deze hebben volgens mij ook allemaal ambilight, maar daar heb ik niet zoveel aan aangezien de tv tegen een gekleurde wand komt. Verder niet erg als het erop zit, maar is geen sellingpoint voor mij.

Als ik de prijs loslaat komen er nog een paar QLED modellen van Samsung bij die maar matig beoordeeld zijn op Tweakers zoals de https://tweakers.net/pric...-qn93b-43-inch-zwart.html

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat is wijsheid? ZIjn er zaken die ik vergeet of die ik juist belangrijker maak dan ze daadwerkelijk zijn? Is 120Hz een redelijke eis om te hebben? En wat is jullie mening/ervaring over de kleuren van de diverse merken?
Tot slot; maakt het modeljaar nog wat uit? Ik zou niet weten waar ik ondersteuning voor nodig heb aangezien ik niet van plan ben ik smartfuncties te gebruiken. Ik heb een chromecast en dat vind ik prettig werken, dus wil ik graag zo houden. Ik zie andere mensen wel eens hannesen met een onscreen toetsenbord via de AB om een film te zoeken op Netflix en daar zit ik niet op te wachten :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:34
hoe dicht zit je op de tv?
want 4k is best veel voor 43".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:54
De meeste TV’s in het formaat waarnaar jij opzoek bent begrijpen wat een HDR signaal is maar kunnen deze niet met impact weergeven.

De Samsung QN9xC is voor zover ik weet de enige LCD TV met een fatsoenlijke HDR weergave, door jouw gelinkte QN93B is vermoedelijk niet meer leverbaar en een lokkertje zodat de betreffende winkel jou een duurdere model kan ‘aansmeren’ (bekende verkooptechniek).

Een andere optie is een 42” OLED TV.

Hou er rekening mee dat winkels zoals Plasmavisie, El Vidas et cetera grijze import TV’s verkopen en je hierdoor aan de grillen van de winkel bent overgeleverd betreft eventuele garantie afhandelingen. De goedkoopste Benelux versie is momenteel de 43QN92C.

Zowel de QN9xC als een 42” OLED hebben een goede natuurgetrouwe kleurweergave in de juiste beeldmodus.

[ Voor 7% gewijzigd door Freshouttheoven op 05-05-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:15:
De meeste TV’s in het formaat waarnaar jij opzoek bent begrijpen wat een HDR signaal is maar kunnen deze niet met impact weergeven.
Oh dat is wel relevant inderdaad. Wordt daar op beknibbeld, of is daar een fysieke beperking in?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een hoog dynamisch bereik betekent een groot verschil tussen licht en donker. Een televisie moet om HDR te kunnen weergeven dus veel licht kunnen weergeven. Nu kun je dat bij een LCD-televisie bereiken door er een enorm felle lamp achter te zetten, maar het nadeel is dat een LCD altijd stoorlicht doorlaat en een hele felle lamp zorgt dat je zwart dus niet meer goed kan weergeven.

Om goede HDR te kunnen weergeven moet je lokaal kunnen dimmen, dan kun je het scherm op de plaatsen waar veel licht nodig is fel verlichten en elders de verlichting omlaag schroeven. Geavanceerde lokale dimming maakt de televisie evenwel duurder en daarom vind je op goedkope televisies eenvoudige verlichting.

Een OLED-televisie heeft geen lamp en daar speelt dit kwestie dan ook niet. Kleine OLED's zijn prima voor HDR, al is de lichtopbrengst iets lager dan bij de grote OLED's.

Een 43"-televisie moet goedkoop zijn, dus daar is minder budget voor een deftige lokale dimming. Sommige televisies hebben het desondanks, zoals de genoemde QN9xC, die zijn dan ook duurder dan wat veel mensen bereid zijn voor een 43" neer te tellen, maar toch willen mensen soms wel een goede kleine televisie omdat ze niet meer plaats hebben.

(Uiteraard beweert iedere fabrikant wel groot op de doos dat hij HDR kan, maar een HDR-signaal kunnen ontvangen is wat anders dan er iets zinnigs mee kunnen doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

Freshouttheoven schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:15:
Hou er rekening mee dat winkels zoals Plasmavisie, El Vidas et cetera grijze import TV’s verkopen en je hierdoor aan de grillen van de winkel bent overgeleverd betreft eventuele garantie afhandelingen.
Zo ook de TV kabouter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
DirtyBird schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:02:
[...]

Oh dat is wel relevant inderdaad. Wordt daar op beknibbeld, of is daar een fysieke beperking in?
Hardware is niet toereikend, zoals dmantione uitgebreid heeft uitgelegd.

Voor een goede HDR weergave bij LCD heb je Full Array Local dimming met reguliere LED’s of MiniLED’s nodig + fatsoenlijke software aansturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:49
DirtyBird schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:02:
[...]

Beknibbeld. Een beetje vuistregel is dat een tv die HDR goed weer kan geven € 1.000 kost. Dan zit je in de betere LCD's (Sony 90 serie, Samsung QN90) of in de betaalbare OLED's van LG, zoals een LG C2 of mogelijk C3. Persoonlijk vind ik HDR/Dolby Vision veel belangrijker dan 4K. HDR is wat het beeld echt impact geeft.

Omdat je naar 43" kijkt, valt LCD af voor een tv met goede HDR weergave. De betere LCD's beginnen bij 55". De enige optie is dan een 42" LG OLED (C2 of C3). Nadeel van 42" is dat die relatief prijzig zijn, namelijk bijna net zo duur als een 55" model. Dat heeft alles te maken met afzet. Mogelijk kun je een 42" LG OLED C2 (mss een C3) voor onder de € 900 krijgen als je winkels benaderd voor een goede prijs. Voordeel van een LG OLED is dat het smartgedeelte gewoon heel goed werkt, HDR/Dolby Vision wordt ondersteunt en ingebouwde chromecast heeft. Kan je chromecast ook de deur uit ;) die ondersteunt vast ook geen 4K, en belangrijker nog, HDR/Dolby Vision.

Dus wil je perse goede HDR weergave, dan moet je je budget flink verhogen.
Die 120hz is ook interessant voor 40fps weergave op consoles. Dat begint nu steeds meer te komen en om 40fps weer te geven gebruiken consoles de 120hz mogelijkheden van de consoles. Niet alleen voor nu interessant, maar mogelijk ook voor de volgende generatie consoles.

[ Voor 13% gewijzigd door Hulleman op 06-05-2024 09:43 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@Hulleman die 4k is is meer een wens dan een eis, maar 43" is wel een beetje de max. Ik vind tvs namelijk best wel lelijke dingen :)
Helaas is er op 42/43" helemaal geen FHD (in de pw).
Ik zal eens naar the frame van samsung kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
DirtyBird schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:53:
@Hulleman die 4k is is meer een wens dan een eis, maar 43" is wel een beetje de max. Ik vind tvs namelijk best wel lelijke dingen :)
Helaas is er op 42/43" helemaal geen FHD (in de pw).
Ik zal eens naar the frame van samsung kijken.
4K is tegenwoordig standaard op tv's.
Je geeft aan HDR als feature te willen. Dan kom je met jouw eis qua grootte uit op een LG OLED C2 of C3. Iets anders is er in die maat niet te koop met goede HDR weergave.

Samsung the frame zijn hele matige tv's voor heel veel geld. Die koop je echt alleen om de looks en dan moet je je HDR eis laten varen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
De hdr van de philips 808 wordt wel goed beoordeeld door tweakers, of is dat alleen op groot formaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Hulleman schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:39:
[...]

Omdat je naar 43" kijkt, valt LCD af voor een tv met goede HDR weergave. De betere LCD's beginnen bij 55". De enige optie is dan een 42" LG OLED (C2 of C3). Nadeel van 42" is dat die relatief prijzig zijn, namelijk bijna net zo duur als een 55" model. Dat heeft alles te maken met afzet. Mogelijk kun je een 42" LG OLED C2 (mss een C3) voor onder de € 900 krijgen als je winkels benaderd voor een goede prijs. Voordeel van een LG OLED is dat het smartgedeelte gewoon heel goed werkt, HDR/Dolby Vision wordt ondersteunt en ingebouwde chromecast heeft. Kan je chromecast ook de deur uit ;) die ondersteunt vast ook geen 4K, en belangrijker nog, HDR/Dolby Vision.
Dit is onjuist, de eerder genoemde QN9xC in 43'' maakt gebruik van een backlight control dat bestaat uit 360 MiniLED's. Mist Dolby Vision support echter wordt dit deels goedgemaakt door de hogere (piek)helderheid vergeleken met bijv. een 42'' LG C3.

Met o.a. de PQ EOTF ging Samsung altijd z'n eigen weg en week er aardig vanaf door diepere zwart waardes boven accurate schaduwdetails te verkiezen en HDR scenes overbelicht te laten zien echter hebben ze bij de C line-up ervoor gekozen om dichter bij reference te zitten. Het is nog steeds niet op het class leading niveau van de Sony X95L echter imo -als redelijke purist- wel veel beter behapbaar.

De reden waarom 42'' en 48'' WOLED panelen verhoudingsgewijs duurder zijn heeft deels inderdaad met de afzet te maken maar ook met de mate van efficiëntie dat behaalt wordt uit de mother glass.

WebOS werkt imo ook fijner dan Tizen, daarnaast komt een LG C3 out of the box dichter bij reference op het gebied van HDR weergave.

Beide TV's zitten op hetzelfde prijspunt, aan TS om een keuze te maken welke techniek de voorkeur geniet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
DirtyBird schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:44:
De hdr van de philips 808 wordt wel goed beoordeeld door tweakers, of is dat alleen op groot formaat?
De Philips 808 is er ook in 42'', imo kun je -wanneer Ambilight geen harde eis is- beter naar de LG 42C3 kijken. Zal in de juiste beeldmodus en met een paar aanpassingen dichter bij reference zitten, zowel in SDR als in HDR èn je bent voordeliger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik vind het zwartste zwart of de beste hdr denk ik niet zo heel belangrijk. Wel lijkt blooming me extreem storend. Daar heb ik met lcd dan weer geen last van, maar ik kan dan denk ik ook gewoon hdr uitzetten op een oled.
Ik heb een ongegrond probleem met LG, maar ik zal deze ook eens onbevooroordeeld bekijken :) in ieder geval bedankt allemaal tot zover en ik laat t weten als ik een keuze heb gemaakt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het is andersom: Blooming is onmogelijk op een OLED, omdat er geen lamp achter het scherm zit die door zwarte pixels heen kan schijnen. Desondanks is 360 zones wel adequaat om in de meeste gevallen blooming tegen te gaan, alleen als je beeld gaat veergeven dat moeilijk is voor een LCD, zoals een sterrenhemel of ondertiteling op een zwarte achtergrond, dan moet de televisie kiezen. Of de QN90C kiest voor blooming of de sterren/ondertiteling te donker weergeven, weet ik zo even niet.

Hoe dan ook denk ik dat zowel C2/C3 als QN90C je goed zouden bevallen. Beide televisies zijn een enorme sprong voorwaarts t.o.v. wat je nu hebt, dus hoe dan ook ga je beter beeld ervaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
DirtyBird schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:58:
Ik vind het zwartste zwart of de beste hdr denk ik niet zo heel belangrijk.
Ik denk dat je nog niet ervaren hebt hoe dat er daadwerkelijk bij je thuis uitziet. Zet je een midrange LCD naast een high-end LCD of een OLED dan ben je echt direct verkocht. Echter, dat heeft wel een hoger prijskaartje.

Het is dus de afweging. Vasthouden aan je budget en concessies doen t.a.v. de beeldkwaliteit en features (en daar is natuurlijk niks mis mee). of meer geld uittrekken. Als je je stoort aan backlight bleeding en blooming, dan ga je dat met een nieuwe tv van € 600 niet oplossen.

@Freshouttheoven dank voor de aanvulling. Ik was te snel in de veronderstelling dat fabrikanten onder de 55" geen high(er)-end LCD modellen meer uitbrachten.

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 06-05-2024 13:58 ]

Pagina: 1