Verzakt riool oorzaak van schimmelvorming?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank321123
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-05-2024
Allen,
Ik ben eigenaar van zowel de onder als bovenwoning welke beide verhuurd worden. De relatie met onderhuurder is slecht. Communicatie loopt enkel tussen onze advocaten.

Onderhuurder klaagt nu dat hij op diverse plekken in de woning last heeft van schimmelvorming. Zonder teveel in details te treden twijfel ik er sterk aan of dit inderdaad zo is. Op eigen initiatief heeft huurder een camera inspectie van het riool laten uitvoeren. Dit bedrijf geeft aan dat het riool verzakt ligt onder de vloer en vol zit met vet. Omdat er een persoonlijke relatie is tussen huurder en het rioleringsbedrijf en omdat huurder en ik diverse juridische geschillen hebben lopen kan ik niet steunen op telefonische informatie en adviezen van het ingeschakelde rioleringsbedrijf.

Riool situatie
De woning is gebouwd rond 1920. In de tuin zit een vetput. Ik had hier zelf nooit van gehoord. Het is blijkbaar een gemetseld gat in de grond waar de keukenafvoer van zowel de onder als de bovenwoning op uitkomt.. De gedachte van de vetput is, dat eventuele vuiligheid in de vetput op de bodem zinkt. Vanaf een bepaald waterniveau stroomt het keukenwater het echte riool in. Ik heb trouwens ook het vermoeden dat zowel de boven als onderwoning van de buren gebruik maken van deze vetput. Huurder heeft de vetput altijd onderhouden door deze af en toe leeg te scheppen.

De beelden van het rioleringsbedrijf zijn toegevoegd. Ikzelf zie een riool dat goed doorloopt en inderdaad wel een verzakking lijkt te kennen (de camera is een bepaalde tijd volledig onder water). Ik zie het zo voor me dat het riool nog steeds doorloopt. Wel is er sprake van een verzwakking die, met mijn leken oog, geen kwaad kan omdat het riool blijkbaar nog steeds doorloopt.

Als het riool gescheurd of afgebroken was, had reparatie noodzakelijk gebleken. In dat geval moet de hele vloer van de woning open. Er is geen kruipruimte aanwezig. Vervanging heeft dus nogal een impact.

Vragen voor de experts:
1. Zou het huidige riool aanleiding tot schimmelvorming in de woning kunnen zijn?
2. Zijn jullie van mening dat het riool vervangen moet worden?
Nog andere tips?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:20
Als het riool niet lekt dan kan dat nooit schimmelvorming veroorzaken, schimmel komt door vocht.

Schimmel ontstaat vaak door slecht ventileren en wel in huis de was drogen en koken zonder de afzuigkap aan bijvoorbeeld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:41
Inderdaad. Vocht en ventilatie is de oorzaak van schimmelvorming. Dus waar zit de schimmelvorming in het huis? En waar zit de ventilatie? Is er een afzuiger die altijd aan (moet) staan. Zijn er ramen die open kunnen? En dus voor ventilatie moeten zorgen. Als je weet waar de schimmel zit kan je kijken of het daar vochtig is. Dan kan je zien waar het vandaan komt. Dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank321123
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-05-2024
Fijn dat jullie bevestigen dat een niet lekkend riool geen schimmelvorming kan veroorzaken.

De vermeende schimmel zou zitten in een leren tas en schoenen in de kledingkast. De schoenen en tas heb ik gezien en waren volledig beschimmeld, in de kledingkast is echter niets te zien. Geen schimmel, geen vocht. Niets.

Daarnaast claimt huurder dat er schimmel zit in de onderkant van zijn houten eettafel die in het midden van de woning staat (PVC vloer). Tevens geeft hij aan dat er in de woonkamer op sommige plinten zwarte puntjes te zien zijn alsook bij de plinten in de serre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zolang je zelf niet kan kijken, (al was het onder begeleiding van een onafhankelijke partij...) blijft het een welles nietes...

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-05 07:55
Frank321123 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:44:
Fijn dat jullie bevestigen dat een niet lekkend riool geen schimmelvorming kan veroorzaken.

De vermeende schimmel zou zitten in een leren tas en schoenen in de kledingkast. De schoenen en tas heb ik gezien en waren volledig beschimmeld, in de kledingkast is echter niets te zien. Geen schimmel, geen vocht. Niets.

Daarnaast claimt huurder dat er schimmel zit in de onderkant van zijn houten eettafel die in het midden van de woning staat (PVC vloer). Tevens geeft hij aan dat er in de woonkamer op sommige plinten zwarte puntjes te zien zijn alsook bij de plinten in de serre.
Schimmel kan natuurlijk nooit op schoenen en een tas komen zonder andere sporen na te laten als een lekkend riool de oorzaak zou zijn. Houten eettafel idem.

Zwarte puntjes op de plinten? Dat zijn gewoon uitwerpselen van ongedierte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:20
Frank321123 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:44:

Als je natte schoenen in de kast zet in een kamer waar niet gestookt wordt dan is het aannemelijk dat ze gaan schimmelen.
Verder, als jij als verhuurder geen onderzoek kan doen dan is het toch klaar? Dan kun je toch niks oplossen voor je huurder?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:35
Schimmel komt door onvoldoende verwarmen en verluchten, dat is de verantwoordelijkheid van de huurder (tenzij er ernstige gebreken zijn, denk aan optrekkend vocht oid).

Ik dit geval zou ik de advocaat iets laten antwoorden als: "Gezien er geen enkel verband wordt aangetoond tussen de schimmel en de riolering, beschouw ik dit als een onbestaand probleem waar geen verdere acties voor nodig zijn. Wel wens ik u aan te raden voldoende te ventileren en te verwarmen, en de nodige aandacht te besteden aan het binnenbrengen van vocht (was drogen bijvoorbeeld); zoals het een goeie huisvader betaamd.
Hopend u hiermee voldoende geholpen te hebben verblijf ik,
xxx".

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:00
Als het door een kapotte riool zou zijn, zou je dat wel direct ruiken ook....

Als ze klachten heeft van schimmelvorming, kan ze toch foto's naar je opsturen met het bewijs?
Normaal vind je het terug op de vloer, muren of plafond, maar alleen een jas en tas is best bijzonder..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:55
Hoe kan je schimmel krijgen door een verzakt riool? Zolang het vocht in de buis blijft is er toch niets aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-05 20:09
naftebakje schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:22:
Schimmel komt door onvoldoende verwarmen en verluchten, dat is de verantwoordelijkheid van de huurder (tenzij er ernstige gebreken zijn, denk aan optrekkend vocht oid).

Ik dit geval zou ik de advocaat iets laten antwoorden als: "Gezien er geen enkel verband wordt aangetoond tussen de schimmel en de riolering, beschouw ik dit als een onbestaand probleem waar geen verdere acties voor nodig zijn. Wel wens ik u aan te raden voldoende te ventileren en te verwarmen, en de nodige aandacht te besteden aan het binnenbrengen van vocht (was drogen bijvoorbeeld); zoals het een goeie huisvader betaamd.
Hopend u hiermee voldoende geholpen te hebben verblijf ik,
xxx".
Als je een advocaat moet vertellen wat hij moet antwoorden zou ik een nieuwe zoeken.
Pagina: 1