Je hebt inderdaad gelijk dat internetpagina's je vragen om cookies te accepteren of te weigeren, en dat dit onafhankelijk is van het besturingssysteem. Toch wil ik even toevoegen dat Mozilla Firefox, dat standaard bij veel Linux-distributies komt, een functie bevat waarmee je niet bij elke pagina opnieuw hoeft te beslissen over cookies. Dit kan het surfen een stuk prettiger maken.
Over de Office software, LibreOffice, dat standaard met Ubuntu meegeleverd wordt als je daarvoor kiest, is een zeer capabel alternatief voor Office 365. Het is niet alleen functioneel vergelijkbaar met Microsoft's suite, vooral voor de basisgebruiker, maar het is ook veel lichter. Dit maakt LibreOffice sneller en vlotter, zelfs op verouderde hardware. De interface en enkele geavanceerde functies kunnen iets anders zijn, maar voor dagelijks gebruik zoals tekstverwerking, spreadsheets, en presentaties is het een uitstekende keuze. Belangrijk om te noemen is dat je met LibreOffice eenvoudig Word-bestanden kunt omzetten naar PDF, een functie die niet standaard beschikbaar is in Office 365. Daarnaast ondersteunt LibreOffice online werken en biedt het opties voor het encrypten van bestanden, wat helpt bij het beveiligen van je documenten tegen ongeautoriseerd kopiëren.
Je noemde ook dat Ubuntu niet de snelste Linux-distributie is en suggereerde Debian met LXDE als een lichter alternatief. Dat klopt, maar Ubuntu biedt wel een balans tussen gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie, waardoor het een goede optie blijft voor mensen die nieuw zijn met Linux. Bovendien is Ubuntu nog altijd vele malen sneller dan Windows, wat het een aantrekkelijke keuze maakt voor veel gebruikers. Persoonlijk werk ik eigenlijk alleen maar met OpenOffice, wat veel op LibreOffice lijkt, om in Excel facturen te maken en deze om te zetten naar PDF voor de klant. Ook is het makkelijk om online bestanden te maken, te hosten in de cloud, en op een website te plaatsen met kopieerbeveiliging.
Kortom, voor degenen die niet afhankelijk zijn van de specifieke features van Microsoft Office, biedt LibreOffice onder Ubuntu een uitstekend en kostenefficiënt alternatief. Bovendien biedt Firefox goede opties voor cookiebeheer, wat het gebruiksgemak verhoogt.
Om heel eerlijk te zijn: ik gebruik alleen maar Windows omdat ik het mezelf heb aangeleerd tijdens mijn studie en ik er al zeker 15 jaar mee werk. Net als vele anderen is het gewoon een gewoonte om Windows te gebruiken. Daarnaast ondersteun ik ook mensen die veelal een Windows-systeem hebben, dus om bij te blijven heb ik eigenlijk niet veel andere keus. Soms speel ik ook wel eens een spelletje, en dat gaat meestal alleen goed op Windows; op Linux-systemen werkt dat niet zo goed. Maar als ik de keuze had, zou ik zeker voor Linux kiezen. Ik heb het wel in een VM draaien, maar daar heb ik vrij weinig aan als ik alles gewoon op mijn host-pc kan doen.
Om ontopic te blijven, @TS doet voornamelijk kantoorwerkzaamheden en een beetje surfen. In dat geval ben je niet zo afhankelijk en kun je gemakkelijk kiezen voor Linux, zeker omdat oudere hardware Windows 11 niet meer ondersteunt. Ik snap dat overstappen naar iets onbekends een grote stap kan zijn, maar het is het proberen waard. Je zult dan merken hoeveel fijner het werkt. Dat was in ieder geval mijn ervaring toen ik Ubuntu voor de eerste keer installeerde in een VM.