Office pc voor thuiskantoor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzjanz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 19:03
Dank voor deze reviews en onderbouwing van de adviezen
Zelf ben ik op zoek naar een pc met alleen office toepassingen. Thuiskantoor. Geen foto of filmtoepassingen

Ik heb nu een oude ACER van 2018 waar alleen windows 10 op draait. Hij loopt op zijn eindje nu...

Ik zag deze Acer pc voor een scherpe prijs : €429

https://tweakers.net/pric...;1828964;2060912;1960810/
Alleen moet ik zelf nog Windows 11 kopen en installeren.
*knip* die mogen hier niet besproken worden
Zie ik dingen over het hoofd?

[ Voor 20% gewijzigd door br00ky op 05-05-2024 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:56
Je hebt een oude Acer van 2018. Dat is quasi 6 jaar. Je zegt dat er alleen Windows 10 op draait. Ben je dat zeker?

Welke processor zit erin? En verder, hoeveel geheugen, SSD?

Je zegt ook dat hij op zijn eindje loopt, wat is er mis mee? Kapot, te traag, misschien nog iets anders?
Reden dat ik dat vraag is omdat mijn pc uit december 2014 het na ruim 9 jaar nog prima doet.

Mocht je nu zware toepassingen of de laatste games willen draaien, dan snap ik dat hij op zijn eindje loopt, maar een pc uit 2018 is voor kantoorwerk normaal gezien meer dan snel genoeg...

Hou er ook rekening mee dat je voor € 5 een 'grijze' Windows 11 licentie koopt, een officiële licentie kost minstens € 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzjanz
Hoi LievenD

thx voor jouw reactie, die helpt me veel

Dit zijn de gegevens van mijn systeem:

Processor : Intel(R) Core(TM) i5-7400 CPU @ 3.00GHz 3.00 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen 8,00 GB
Type systeem 64-bits besturingssysteem, x64-processor

Harde schijven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxgWaqVUsLTJWnbC2vw38unY2_A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dUOPU6u8Cdb0hsOTPaWRR9An.jpg?f=user_large

Wat er niet goed loopt:
- De updates van Windows 10 installeren loopt niet goed. Ik veel opgezocht, maar hij weigert de laatste updates te installeren. Steeds een ''roll back''. Geen foutmeldingen over wat ik moet gaan doen of opzoeken.

- Het systeem lijkt steeds trager te worden.

- Ik draai alleen basic software, geen games.

[ Voor 56% gewijzigd door janzjanz op 05-05-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Ja , dat je in iemand anders topic post. Afgesplitst. Verder heb je meer dan competente onderdelen om te doen wat je wil maar dan heb je wel een ssd nodig als je die nog niet hebt. Ter vergelijking, mijn eigen systeem heeft een 4e generatie Intel aan boord en kan nog prima office toepassingen aan. Mijn advies extra ram en een ssd. Met jouw eisen heb je weinig voordeel aan een recentere cpu dan je al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzjanz
Thx br00ky,

Sorry voor de verkeerde post.

Ik zie het volgende bij mijn pc check
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0QbAh3910GnABuR1EDYkuXA50Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TNtAgM7WfMoiSHFSiaF2wn0w.jpg?f=user_large

Windows 11 kan niet geinstalleerd worden. Over een jaartje stoppen de updates voor Windows 10. Op dat moment gaan kijken voor een ander systeem, of gewoon mijn systeem upgraden met jouw tips voor extra rap en een SSD (die ik nu niet heb idd) ?

En later die SDD en RAM evt overzetten als dat kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:31
Voor Windows 11 heb je inderdaad een te oude CPU. Zelf zou ik Windows 10 eens opnieuw installeren op je PC, dat lost vermoedelijk je huidige problemen op, als hierboven al opgemerkt is deze CPU capabel genoeg voor kantoorwerk. Wacht rustig af wat er de komende vijftien maanden nog aan nieuwere spullen beschikbaar komt ten behoeve van eenvoudige office PC's, de Acers die je linkt hebben een al weer twee generaties oude CPU een een generatie oud DDR4 RAM.

Zelf zou ik met deze wensen streven naar een PC met minimaal een laatste of voorlaatste generatie Intel Core i5 f AMD Ryzen 5, 16GB RAM, een SSD van 1TB en ondersteuning voor Wifi versie 6 of 7.

Als je niet wilt wachten en geen zin hebt om Windows opnieuw te installeren zou je ook naar een tweedehandsje als deze HP EliteDesk 800 G4 mini - i7-8700, 16 GB, 512 GB SSD aangeboden, of iets vergelijkbaars in V&A wat wel geschikt is voor Windows 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajepe
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23-02 20:36
Draai zelf windows 11 zonder problemen op een i5-7400. Meer dan genoeg power voor kantoorwerk.
Installeren is vrij eenvoudig: https://www.pc-tips.info/...ren-niet-ondersteunde-pc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:31
ajepe schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:39:
Draai zelf windows 11 zonder problemen op een i5-7400. Meer dan genoeg power voor kantoorwerk.
Installeren is vrij eenvoudig: https://www.pc-tips.info/...ren-niet-ondersteunde-pc/
Het is de vraag hoe lang Microsoft deze hacks toelaat - voor een kantoor PC die bedrijfsmatig nodig is zou ik gecertificeerde hardware willen, het risico om uitgesloten te worden van beveilingsupdates zou ik niet willen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
Hm, als je geen SSD hebt, eerst een SSD halen.

Voor basic software is 512 GB voldoende, al kost 1 TB niet veel extra. Je systeem wordt er driemaal sneller door, zelfs met een oude SATA SSD. Dat wil zeggen dat als het nu 1 minuut duurt om je pc op te starten, het met die SSD nog slechts 20 seconden duurt.

En inderdaad misschien Windows opnieuw installeren (op die SSD), dan kan je zeker nog 16 maanden door (tot oktober 2025).

8 GB RAM heb ik zelf ook, en hoewel het niet bijzonder ruim is, is het in combinatie met een SSD normaal wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:18
Als de computer alleen wordt gebruikt voor kantoorwerk, kun je net zo goed Ubuntu installeren. Ubuntu werkt enigszins hetzelfde als Android, aangezien beide op Linux-systemen zijn gebaseerd.

Door Ubuntu te installeren, kan je pc wellicht twee keer zo snel aanvoelen vergeleken met het gebruik van Windows 10 of 11 op een zes jaar oude computer. Windows 10 en 11 bevatten veel extra gadgets die op de achtergrond draaien en die je waarschijnlijk niet gebruikt. Deze extra gadgets vereisen veel rekenkracht, wat geen probleem is voor moderne processors, maar wel voor oudere.

Dit zou ook een reden kunnen zijn waarom Microsoft iedereen wil laten overstappen naar een moderne processor. Hoe dan ook, het is het overwegen waard om Ubuntu te proberen. Het vergt wat gewenning, maar na enige oefening zul je merken dat het veel soepeler loopt. Het is gebruiksvriendelijk en ook veiliger. Je hoeft niet steeds cookies te verwijderen of te accepteren, of je computer op te schonen, etc. Het is een besturingssysteem dat continu stabiel blijft draaien, hoewel je er niet op kunt gamen omdat de meeste spellen er niet voor worden ondersteund. Hetzelfde geldt voor sommige softwaretoepassingen. Echter, veel populaire software, zoals Adobe en Office, werkt er prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Sorry hoor, maar volgens mij zijn het internetpagina's die vragen om cookies te verwijderen of te accepteren, dat heeft dan ook niks met het besturingssysteem te maken.

En Office werkt prima onder Linux? De webversie misschien wel ja, maar die heeft ook zo haar beperkingen waardoor ik er niet graag mee werk. (celopmaak ziet er anders uit als in de desktopversie, bijvoorbeeld). Ik kan je echter bevestigen dat de desktopversie van Office 365 (dus de versie die je installleert op je harde schijf) niet naar behoren zal werken (zelfs niet onder Wine). Je kan hier beter naar alternatieven kijken zoals OnlyOffice of LibreOffice.

Je hebt wel gelijk dat Linux vaak sneller werkt en minder van je computer vraagt, alleen is Ubuntu dan niet de snelste keuze. Het is al een stuk beter dan Windows, maar het kan nog sneller, door bijvoorbeeld Debian te gebruiken met LXDE (dat is lichter dan Gnome dat door Ubuntu gebruikt wordt). Debian heeft ook de naam super stabiel te zijn. Nadeel is dat het iets minder voor beginnende gebruikers is (maar met de juiste ingesteldheid kom je al heel ver).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:18
Je hebt inderdaad gelijk dat internetpagina's je vragen om cookies te accepteren of te weigeren, en dat dit onafhankelijk is van het besturingssysteem. Toch wil ik even toevoegen dat Mozilla Firefox, dat standaard bij veel Linux-distributies komt, een functie bevat waarmee je niet bij elke pagina opnieuw hoeft te beslissen over cookies. Dit kan het surfen een stuk prettiger maken.

Over de Office software, LibreOffice, dat standaard met Ubuntu meegeleverd wordt als je daarvoor kiest, is een zeer capabel alternatief voor Office 365. Het is niet alleen functioneel vergelijkbaar met Microsoft's suite, vooral voor de basisgebruiker, maar het is ook veel lichter. Dit maakt LibreOffice sneller en vlotter, zelfs op verouderde hardware. De interface en enkele geavanceerde functies kunnen iets anders zijn, maar voor dagelijks gebruik zoals tekstverwerking, spreadsheets, en presentaties is het een uitstekende keuze. Belangrijk om te noemen is dat je met LibreOffice eenvoudig Word-bestanden kunt omzetten naar PDF, een functie die niet standaard beschikbaar is in Office 365. Daarnaast ondersteunt LibreOffice online werken en biedt het opties voor het encrypten van bestanden, wat helpt bij het beveiligen van je documenten tegen ongeautoriseerd kopiëren.

Je noemde ook dat Ubuntu niet de snelste Linux-distributie is en suggereerde Debian met LXDE als een lichter alternatief. Dat klopt, maar Ubuntu biedt wel een balans tussen gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie, waardoor het een goede optie blijft voor mensen die nieuw zijn met Linux. Bovendien is Ubuntu nog altijd vele malen sneller dan Windows, wat het een aantrekkelijke keuze maakt voor veel gebruikers. Persoonlijk werk ik eigenlijk alleen maar met OpenOffice, wat veel op LibreOffice lijkt, om in Excel facturen te maken en deze om te zetten naar PDF voor de klant. Ook is het makkelijk om online bestanden te maken, te hosten in de cloud, en op een website te plaatsen met kopieerbeveiliging.

Kortom, voor degenen die niet afhankelijk zijn van de specifieke features van Microsoft Office, biedt LibreOffice onder Ubuntu een uitstekend en kostenefficiënt alternatief. Bovendien biedt Firefox goede opties voor cookiebeheer, wat het gebruiksgemak verhoogt.

Om heel eerlijk te zijn: ik gebruik alleen maar Windows omdat ik het mezelf heb aangeleerd tijdens mijn studie en ik er al zeker 15 jaar mee werk. Net als vele anderen is het gewoon een gewoonte om Windows te gebruiken. Daarnaast ondersteun ik ook mensen die veelal een Windows-systeem hebben, dus om bij te blijven heb ik eigenlijk niet veel andere keus. Soms speel ik ook wel eens een spelletje, en dat gaat meestal alleen goed op Windows; op Linux-systemen werkt dat niet zo goed. Maar als ik de keuze had, zou ik zeker voor Linux kiezen. Ik heb het wel in een VM draaien, maar daar heb ik vrij weinig aan als ik alles gewoon op mijn host-pc kan doen.

Om ontopic te blijven, @TS doet voornamelijk kantoorwerkzaamheden en een beetje surfen. In dat geval ben je niet zo afhankelijk en kun je gemakkelijk kiezen voor Linux, zeker omdat oudere hardware Windows 11 niet meer ondersteunt. Ik snap dat overstappen naar iets onbekends een grote stap kan zijn, maar het is het proberen waard. Je zult dan merken hoeveel fijner het werkt. Dat was in ieder geval mijn ervaring toen ik Ubuntu voor de eerste keer installeerde in een VM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janzjanz
Thx voor alle tips en hulp.

Ik heb de volgende acties ondernomen voor mijn oude ACERtje

- SSD M2. aangeschaft en ingebouwd
- windows opnieuw geinstalleerd (wel wat uitzoekwerk vanwege juiste partionering ssd kiezen)
- een tweedhandse HP elite met windows 11 aangeschaft zoals genoemd hierboven en daar een SSD M2 ingebouwd

Resultaat:
- supersnelle ACER met windows 10
- hele mooie snelle extra pc met windows 11 als backup
- voor lage kosten

thx voor de reacties nogmaals
Pagina: 1