Laadpaal Easee charge lite 1 fase aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.150 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdewit01
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-05-2024
Hallo,

Ik zit met een vraagstuk….

Momenteel ben ik bezig met het aansluiten van een laadpaal. Deze kan op 3 en op 1 fase worden aangesloten. De huisinstallatie is 3 fase, echter kan de auto maar op 1 fase laden en is er nog een groep vrij. Deze wilde ik dan ook gaan gebruiken.

Als ik de installatiehandleiding lees (zie afbeelding hieronder) hebben ze het over verschillende netten. Bij ons zit er een aardepin in de grond, dus ik verwacht dat we een TT net hebben???

Dat wil volgens de handleiding zeggen dat ik de laadpaal moet aansluiten volgens TT/IT 1 fase en dus geen nul moet aansluiten maar wel 2 fasen. Ik vind dit nogal verwarrend.

Kan iemand mij vertellen hoe ik de laadpaal moet aansluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RCECz1PfvVYLj3CLk-3ZKDwdAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3UwSZbduL309iJHUM8L5J8W.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via jdewit01 op 05-05-2024 19:54)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:44
IT/TT op de afbeelding is een systeem zonder nul wat nog gebruikt wordt in hele oude gebieden, en Belgie. (Tussen de fases staat dan 230V)
Dat is waarschijnlijk niet relevant voor jou. Als je een nul hebt, heb gebruik je TN/TT. (Tussen de fases staat dan 400v)

Ook als de auto maar 1-fase kan laden, kun je de paal gewoon 3-fase TN aansluiten.
Andere auto's die wel 3-fase laden gaan dan sneller.

5 Nm is best veel, stevig aandraaien dus.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 05-05-2024 15:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:25
Als jouw huisinstallatie 3 fase is, zou ik hem ook zo aansluiten. Met een nul.
Ik begrijp niet helemaal waarom er tekeningen zijn zonder een nul. Volgens mij kan je aarde meekrijgen van de netbeheerder, en wordt deze in het verdeelstation gekoppeld aan de nul, of bij binnenkomst als je een eigen aardpen hebt.
Helemaal zonder nul, geloof ik niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
IT/TT op de afbeelding is een systeem zonder nul wat nog gebruikt wordt in hele oude gebieden, en Belgie. (Tussen de fases staat dan 230V)
Dat is waarschijnlijk niet relevant voor jou. Als je een nul hebt, heb gebruik je TN/TT. (Tussen de fases staat dan 400v)

Ook als de auto maar 1-fase kan laden, kun je de paal gewoon 3-fase TN aansluiten.
Andere auto's die wel 3-fase laden gaan dan sneller.

5 Nm is best veel, stevig aandraaien dus.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 05-05-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdewit01
Het idee was om hem op 1 fase aan te sluiten zodat ik in de meterkast niets hoef te veranderen (een vrije groep). Aangezien de enige auto die aan de lader staat toch maar maximaal op 1 fase kan laden.

Wel heb ik een 5 aderige grondkabel liggen vanuit de meterkast, zodat de lader in de toekomst relatief simpel is aan te sluiten op 3 fasen.

@jeroen3 ik dacht inderdaad al dat het te maken kon hebben met oudere nette. Echter als ik kijk naar het verschil tussen tussen tn, tt en it netten zit het hem in de manier van aarden. Aangezien bij een tn net geen onafhankelijke aarde zit in het huis maar in de transformator kast en bij ons thuis wel een aarde pin in de grond zit, was ik er vanuit gegaan dat het bij ons om een TT net zou gaan.

Maar als ik het goed begrijp, kan ik gewoon het TN schema aanhouden van 1 fase in dit geval? Ik kan via via nog wel een momentschroevendraaier lenen, dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Het verschil TN/TT zit in waar de nul met aarde is verbonden.

De rechter afbeeldingen laten een systeem zien zonder nul. Dat is fundamenteel anders dan een systeem met nul.
Of je aarde met pin of via de netbeheerder komt is niet zo relevant. Mits de impedantie laag genoeg is voor de foutstroom.

Als je daadwerkelijk geen nul hebt is de installatie wellicht complexer, dan heeft de lader wellicht eigen aardpin en beveiliging nodig. Zoek daarvoor een installateur, want dan moet je die ook meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdewit01
@jeroen3 Oké dankjewel voor je antwoord.

Misschien een stomme vraag, maar is het voor de laadpaal beter om een van de aders te gebruiken als aarde ipv de aardelitze? Ze benadrukken in de handleiding namelijk dat de aarde groter of gelijk moet zijn aan de kabeldiameter. Ik heb toch een kabel over ook als ik hem in de toekomst op 3 fasen ga aansluiten, aangezien ik vijf aderige grondkabel heb liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:25
Nee. Aardlitze (het vertinde draadje aan de binnenmant van de mantel) is de aarde. Geen andere draden gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Absoluut nooit knoeien met de kleur van de aarde geleiders.

Wellicht moet je van de litze een stukje harde kern verlengen dmv een wagotje als je geen adereindhulzen hebt. Want soepel of litze mag niet zomaar onder een schroefklem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe_delmar
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-08 09:22

Cafe_delmar

Hold my beer!

Hi All,

Ik ziet een beetje met de zelfde vraag, wil graag 1 fase van een 3 fase aansluting gaan gebruik gescheiden van het huis (ivm thuisbatterij e.d.) en deze volledig gaan inzetten op basis van 32A, Doe ik er dan verstandig aan om Aarde / NUL / L1 / L2 aan te sluiten of aan het schema te houden van de Aarde / L1 / L2 aansluiting?

Grtz

MSI - VAG - Apple - HP - Intel i7 - RaspBerry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-10 13:56
Cafe_delmar schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:20:
Hi All,

Ik ziet een beetje met de zelfde vraag, wil graag 1 fase van een 3 fase aansluting gaan gebruik gescheiden van het huis (ivm thuisbatterij e.d.) en deze volledig gaan inzetten op basis van 32A, Doe ik er dan verstandig aan om Aarde / NUL / L1 / L2 aan te sluiten of aan het schema te houden van de Aarde / L1 / L2 aansluiting?

Grtz
of je het TN of IT schema aanhoudt hangt af van of je een nul van de netbeheerder krijgt of niet. Dat heeft niks te maken met of je op 1 fase of meer fases wil laden. Volgens je profiel woon je in Nederland en heb je dus te maken met een TN schema.

Overigens is het voor de kosten niet nodig om als je van de batterij wil laden slechts 1 fase te gebruiken. Je stroommeter rapporteert de som van de fasen, dus als je op alle fases met 10A aan het laden bent, terwijl je op 1 fase 32A invoedt uit de batterij dan meldt de meter alsnog 2A teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Cafe_delmar zou je een eigen topic kunnen openen en iets meer informatie kunnen geven? Thanks!

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.