Koelkast zeiknat hulp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:42
Beste,

Enige tijd geleden heb ik hier eenzelfde soort vraag gesteld. Echter nu heb ik iets meer informatie. Ik ga de vraag nog één keer stellen voordat ik een monteur laat komen, maar ik wil vooral begrijpen wat er nou precies gebeurd.

Sinds 6 maanden hebben wij een koopwoning. Koelkast leek aanvankelijk goed te functioneren maar steeds vaker werd de koelkast nat. Op het moment van schrijven is de koelkast binnen 24 uur na compleet droogmaken opnieuw zeiknat. Het gaat slechts om het bovenste gedeelte van de koelkast, direct onder het vriesvak. Het is een inbouwkoelkast.

De druppels hangen aan de onderkant vriezer, achterkant wand (soms extreme ijsvorming, plakkaat van 1 cm dik over hele achterwand), druppels hangen onder de plankjes en de bovenste twee plankjes zijn hierdoor zeiknat. Eten wordt nat en vies.

- De deurrubbers lijken voor zover ik dit kan beoordelen goed.
- De koelkast kan voldoende circuleren/ niet te vol.
- Er staat niets tegen de achterkant aan.
- Afvoergootje beneden is goed doorgeprikt maar het gaat dus niet om water beneden in de koelkast, slechts op de plankjes bovenin is het probleem.
- Koelkast proberen we kort open te houden voor zover mogelijk i.v.m. warme luchttoevoer.

Enige aanpassing die wij zelf hebben gedaan is de kapotte combimagnetron vervangen voor een bijna identieke combimagnetron. Deze zit pal boven de koelkast. Maar ik heb niet de indruk dat het hiermee te maken heeft.

Vriezer heb ik gister compleet ijsvrij gemaakt. Ik had nog ergens gelezen dat de waterafvoer van de vriezer bevroren kan zijn en problemen kan geven, maar er is geen paneel wat ik eraf kan schroeven om bij het gootje te komen. Dan zit het waarschijnlijk allemaal aan de achterkant maar moet de koelkast eruit, dat laat ik liever aan anderen over.

Wat er mijn inziens gebeurd; toch ergens warme luchttoevoer/ kapot onderdeel waardoor warme lucht bovenin de koelkast waar het het koudst is door vriesvak tegen de achterkant en plankjes slaat en het nat wordt. Zeker nu het binnenshuis warmer wordt en de warme luchttoevoer groter is zal het in de koelkast natter worden. Klopt deze gedachtengang, wat kan ik nog proberen? Toch de rubbers wellicht?

Dank. 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
wordt de koelkast nog koud/koud genoeg?
hoe oud is de koelkast?

10 jaar of meer, hoef je geen monteur voor te hebben. gewoon vervangen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
jack zomer schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:56:
wordt de koelkast nog koud/koud genoeg?
hoe oud is de koelkast?

10 jaar of meer, hoef je geen monteur voor te hebben. gewoon vervangen
Heb de koelkast enige tijd geleden getempt, kwam toen overeen.
De koelkast is zo'n 12 jaar oud.

Het vervelende is; wij willen volgend jaar waarschijnlijk de keuken groot aanpakken. Wellicht ook totaal andere indeling etc. Mogelijk ook meteen de balken onder de keuken vervangen. Dus groot project.

Nu een nieuwe koelkast komt dus eigenlijk niet uit... :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een koelkast 'verzamelt' altijd wel wat vochtigheid, daar is hij ook op gemaakt.

Het lijkt er meer op dat een gedeelte van de koelkast te koud wordt. Meestal een indicatie dat er iets mis is. Te weinig koelgas of een compressor die niet goed werkt kan volgens mij dit soort problemen geven. (Je koelgas expandeert dan te snel en 1 stuk wordt te koud)

Kijk eens op marktplaats, ben je even onder de pannen. Een nieuwe koelkast zou ik ook niet aanraden. Anders zit je dadelijk vast met je koelkast maat in je nieuwe keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:38
Een monteur is een (oude) koelkast nooit waard. Hoenis de temperatuursverdeling in de koelkast? Als er aangroei is in het koelgedeelte staat die denk ik toch te hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
project naar voren trekken aka next week.
of op mp even een passende vervanging zoeken voor een appel en een ei

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
Scheurbuik schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:13:
Een monteur is een (oude) koelkast nooit waard. Hoenis de temperatuursverdeling in de koelkast? Als er aangroei is in het koelgedeelte staat die denk ik toch te hoog
Wat bedoel je met aangroei in het koelgedeelte?

Wel goed advies: verschillende punten meten in de koelkast. Ga ik doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik schat toch in dat er ergens een luchtlek is in je koelkast en dat warme lucht van buiten de koelkast condenseert wat waterdruppels geeft. Bij een vrieskast krijg je daardoor overmatige ijsaangroei. Ik zou toch het deurrubber eerst vervangen.

Monteur niet doen. Genoeg op MP te vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 05-05-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:55
gootje voor de condensafvoer verstopt ?

de condensafvoer komt normaliter onder in de koelkast uit op een lekbakje bij de compressor, waar het door de warmte van de compressor weer verdampt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
peter-rm schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:25:
gootje voor de condensafvoer verstopt ?

de condensafvoer komt normaliter onder in de koelkast uit op een lekbakje bij de compressor, waar het door de warmte van de compressor weer verdampt
Staat in de tekst, is doorgeprikt. Maar dat is ook niet de plek waar het water zich ophoopt.

Thanks anyway!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:38
poekiepoes12 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:14:
[...]

Wat bedoel je met aangroei in het koelgedeelte?

Wel goed advies: verschillende punten meten in de koelkast. Ga ik doen.
Ijsgroei.. in een goede koelkast heb je geen ijsafzetting. Dan staat ie veel te laag of is er geen goede koudeverdeling.
Ik zou toch gokken op luchtinlek via de deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
Is het de moeite waard om de rubbers compleet te vervangen en hopen op verbetering? Of bedoelen jullie iets anders met luchtlek?

Edit; niet door monteur maar zelfstandig uiteraard.

[ Voor 17% gewijzigd door poekiepoes12 op 05-05-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
snip: mag iets vriendelijker

Ja zelf doen. Stelt niets voor. Online bestellen.

[ Voor 69% gewijzigd door We Are Borg op 05-05-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
MotorBeast schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:52:
snip

Ja zelf doen. Stelt niets voor. Online bestellen.
Haha oh wauw. Dat laatste zinnetje was me compleet ontgaan excuus.

Dank!

[ Voor 12% gewijzigd door We Are Borg op 05-05-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
steek je wel eens vochtige dingen in de koelkast? of restjes die nog warm zijn? -> stop daarmee
zoniet: je hebt een lek, vervang rubbers, of vervang meteen alles om de rubbers ook meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
99ruud99 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:42:
steek je wel eens vochtige dingen in de koelkast? of restjes die nog warm zijn? -> stop daarmee
zoniet: je hebt een lek, vervang rubbers, of vervang meteen alles om de rubbers ook meteen.
Wel eens vochtige dingen maar daar proberen we ook rekening mee te houden.
Eten laten we goed afkoelen.

Alle normale voorschriften leven we na, daar zit het hem niet in. Ik ga aan de slag met de deurrubbers en als dat geen resultaat heeft maar eens kijken op Marktplaats
Dank voor alle input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:50
poekiepoes12 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:59:
[...]

Heb de koelkast enige tijd geleden getempt, kwam toen overeen.
De koelkast is zo'n 12 jaar oud.

Het vervelende is; wij willen volgend jaar waarschijnlijk de keuken groot aanpakken. Wellicht ook totaal andere indeling etc. Mogelijk ook meteen de balken onder de keuken vervangen. Dus groot project.

Nu een nieuwe koelkast komt dus eigenlijk niet uit... :/
En anders alvast helder gaan krijgen wat je volgend jaar wilt doen. Of je die koelkast nu koopt of volgend jaar zal niet uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
Caelorum schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:27:
[...]

En anders alvast helder gaan krijgen wat je volgend jaar wilt doen. Of je die koelkast nu koopt of volgend jaar zal niet uitmaken.
Het zal sowieso een grotere koelkast worden dus dat is geen optie.

Maar thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 08:11
poekiepoes12 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:47:

Enige aanpassing die wij zelf hebben gedaan is de kapotte combimagnetron vervangen voor een bijna identieke combimagnetron. Deze zit pal boven de koelkast. Maar ik heb niet de indruk dat het hiermee te maken heeft.
Aha!! Het kan zijn dat de nieuwe combimagnetron de luchtcirculatie achter de koelkast blokkeert of hindert. Resultaat is dat de koelkast dan niet genoeg kan condenseren. Dit resulteert in een behoorlijke warmte achter de koelkast.

Ik zou dit zeker controleren want het is best wel belangrijk. Onder de koelkast en boven de koelkast zitten roosters in de plinten/ kasten. Hierdoor komt boven warme lucht. Je zult de eerste niet zijn die dit blokkeert.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:33
Is het een inbouwmodel en is de koelkast zelf iets naar achter geschoven waardoor de rubbers niet meer sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepperlook
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-10 13:51
Wij hadden hetzelfde, daar bleek het afvoertje verstopt te zijn... Dat is bij jou niet het geval zeg je.

Controleer even hoe waterpas je koelkast staat. Bij die van ons (samsung) stond in de handleiding dat die een beetje naar achter moest staan, het kan natuurlijk zijn dat het water richting de deur loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poekiepoes12
jeroen3 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:09:
Is het een inbouwmodel en is de koelkast zelf iets naar achter geschoven waardoor de rubbers niet meer sluiten?
Jeroen, dit lijkt de oplossing.
Hartstikke fijn.

We hadden de hoop al opgegeven, al paar dagen aan het speuren op Marktplaats.
Zie ik terwijl ik de boel weer aan het dweilen ben ineens dat de koelkast aan één zijde naar achteren staat, cm of 3.

Dit teruggezet en de rubbers zuigen nu weer aan. Ik heb dit een uur geleden geprobeerd maar heb er vertrouwen in dat dit de oplossing is.

Mensen bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
poekiepoes12 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:36:
de koelkast aan één zijde naar achteren staat, cm of 3.
Dan is hij verkeerd ingebouwd.
Merk, model, foto?

Kan ik je zo vertellen wat je moet oplossen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHF4hTbU8mxEgZcnIFV3l40xWt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQgbGkhtRlRQJv9fY5gdG1rH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ragTgjrnqejujiJsl3WPP7VoMyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qILWxrgmTeeYnnh5VhHG2TSi.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een Siemens, als je meer nodig hebt hoor ik het graag.

Opzich geen probleem als die af en toe teruggeschoven moet worden, alles beter dan de afgelopen weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dat plaatje hoort er in te klikken.
Zo te zien redelijk overleden.
Aan de bovenkant hoort het ook vast te zitten.

Gezien de leeftijd zou ik geen installatieset bestellen.
Kan je beter de koelkast er uit halen en een tijdelijk opstaand randje aan de achterkant maken als het schuiven irritant wordt.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Of een baksteen er achter leggen ofzo.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-10 09:38
Kun je het vriesvak niet uitschakelen om vast te stellen of daar het probleem vandaan komt?

Verder zou ik er ook weinig tijd in stoppen, scoor iets of markt plaats, of gewoon een nieuwe die je volgend jaar verkoopt. Kost je hoogste 150 piek, veel minder dan de tijd die je er nu in wilt stoppen (of een monteur a 100/u)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
Revaes schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:30:
Kun je het vriesvak niet uitschakelen om vast te stellen of daar het probleem vandaan komt?

Verder zou ik er ook weinig tijd in stoppen, scoor iets of markt plaats, of gewoon een nieuwe die je volgend jaar verkoopt. Kost je hoogste 150 piek, veel minder dan de tijd die je er nu in wilt stoppen (of een monteur a 100/u)
Goeie tip, maar het is verholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-10 09:38
poekiepoes12 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:46:
[...]

Goeie tip, maar het is verholpen!
Kun je wellicht vertellen wat het issue was en hoe opgelost, helpt anderen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
Revaes schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:09:
[...]

Kun je wellicht vertellen wat het issue was en hoe opgelost, helpt anderen weer.
Staat een paar reacties boven je.
Pagina: 1