Moestuin direct tegen schuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scmp
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-08-2024
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de aanleg van mijn tuintegels. Een deel van de tuin wil ik gebruik voor planten/ een moestuintje. Het deel van dat tuintje (tuinaarde, potgrond) komt direct tegen het schuurtje aan te liggen zonder een opsluitband of een folie oid. Ik twijfel of dit een slim is vanwege eventuele vocht indringing. Het schuurtje is van geïmpregneerd vurenhout, en ligt eigenlijk ook zonder het moestuintje direct tegen zand aan, bijvoorbeeld als je het betegeld.

Vormt dit een probleem met het vocht wat eventueel in kan trekken in het hout, of zou dat wel meevallen? Zo ja, welke oplossingen zijn er eventueel (behalve het dichtgooien en tegels leggen). Ik dacht zelf aan de grotere opsluitbanden van 20 of 30cm diep.

Alvast bedankt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mog0yJxPRaraSqEkHZQCB3XXi7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrRYMKbF5rjYjQsBQ80fQjPK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wortelbegrenzer tussen de schuur en de grond, ben je een mm of 5 kwijt.

Overigens ga je met deze verhouding tegels/grond wel flinke waterproblemen krijgen, en je buren ook...

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:53

Reinier

\o/

Scmp schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:03:

Ik ben bezig met de aanleg van mijn tuintegels.
Aanleg van je tuintegels? :)

Daar mogen wel wat tegels uit imho.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:15
Persoonlijk zou ik geen geïmpregneerd hout willen in of tegen grond waar ik groente of fruit in ga kweken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 11:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Pak je een stel stoeptegels die je verticaal de grond in zet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:46
Een hochbeet

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:59

de Peer

under peer review

Ga je daar echt uit eten?
denk dan wel goed na over de risico's. Onder andere het geïmpregneerde hout inderdaad.

Wel treurig zo hoor, al die tegels.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 05-05-2024 00:25 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:32
Ik zou een strook van 2 a 3 tegels houden om van deur naar schuur/ poort te lopen. Dan heb je mooi wat ruimte voor tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4YT5geoQhmMSBnljsxS2NTz-n4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BzZnkZAeTMOpcnjAxuWhUjC2.png?f=fotoalbum_large

inclusief blije bloemen (behalve die ene die in schaduw staat) en een plek voor je tafel / stoelen (sorry, ben geen held met paint :D

[ Voor 66% gewijzigd door 99ruud99 op 05-05-2024 00:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-05 21:37
Lekker makkelijk om mensen maar een groene tuin aan te smeren maar komen jullie na de winter ook 2 dagen lang onkruid plukken en ongedierte bestrijden enz.

Ik heb zelf een tuin van 15x5.3 die geheel als moestuin gebruikt wordt maar als jullie zouden weten hoeveel tijd je kwijt bent aan onderhoud ervan en zomer en winter prep en onkruid verwijderen.
Ook heb ik zo ver dit jaar al 14 muizen en 2 ratten naar de jachtvelden gestuurd omdat dat is wat een groene tuin aan trekt.

@Scmp 30 cm banden is over het algemeen genoeg. De meeste moestuin planten hebben wortels die 20 a 30 cm diep zijn. Wel zou ik minimaal 20 cm goede grond nemen en wat van die standaard aarde/zand afvoeren of de lokale bosjes mee ophogen als dat kan.
Je kan ook simpelweg de grond uitgraven iets lager houden zodat je gelijk zit aan de beton fundering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-05 15:59
Eruit die tegels, je tuin is fucking lelijk! En de vraag was?

Wortel begrenzer met een opsluitband is de mooiste oplossing. Dan kan je de wortel begrenzer achter de opsluitband uit het zicht plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:29
Als je een dergelijk mini strookje moestuin wil aanleggen, is het toch meer voor de fun. Serieus dagelijks er van eten gaat nooit wat worden, dus de hoeveelheid schadelijke stoffen die mogelijk uit de grond/schuurhout in je gewas (en je lichaam) komt zal wel loslopen/marginaal zijn. Maw. Overdrijven is een vak. Je gaat echt niet dood van af en toe een verdwaald tomaatje of krop sla uit een degelijk moestuintje.

In dit geval zou ik echter toch kiezen voor 1 of 2 moestuinbakken in die hoek, gewoon op de tegels.
Maak je de borders op tegel niveau leuk met wat bloemen/bodembedekkers.

Moestuinbakken zijn ook makkelijker in onderhoud, je hoeft niet op je knieën, minder onkruid, en veel meer opbrengst.

2 dagen onkruid wieden heb je pas als je >100m2 tuin hebt en er te weinig aan doet. Daarbij is onkruid overigens natuur, en hoort er gewoon bij. In een gezonde tuin wil je juist ook onkruidjes/wilde meuk. Heerlijk juist, en vaak prima te composteren.
Zo'n 60cm breed strookje schoffel je in minder dan 30 minuten schoon na de winter.

Verder overigens een prima idee om een paar tegels op te offeren voor groen :)

[ Voor 22% gewijzigd door GeeEs op 05-05-2024 07:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:15

DjVe

Hatsaflats!

Het stukje moestuin zal iets meer werk zijn inderdaad, maar een goed opgezette tuin hoeft echt niet zoveel onderhoud te hebben hoor.

In mijn vorige huis hebben we een de voortuin 13x7 ook helemaal leeg getrokken (was compleet grasmat) en zijn we gewoon wat gaan inheems bloemenzaad gaan zaaien. Her en der wat vaste planten (fruitboompjes, vlinderstruik, vlierbes). Dan heb je echt elk jaar een compleet andere tuin tegen weinig onderhoud. Wellicht eens per maand even een rondje maken om wat overschot aan paardebloem weg te steken.

Prachtig om te zien dat er ineens veel vlinders en bijen zijn. Heerlijk om op een zomeravond doorhene te lopen en te ontdekken wat er ineens allemaal staat en vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:01
Je zou er een mooie lei-fruitboom kunnen plaatsen. Hoogstens beschermen tegen de vorst in het voorjaar als de knoppen al bloeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:46
Ik zou eerst bedenken hoe de afwatering moet lopen in die tuin en of je zelf ook wat water kunt vasthouden in de grond dmv groen (lekker koel). Je hebt nu namelijk een potentiële bakoven in je achtertuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:57

mjl

Ugh

Als je natte grond of zand tegen een houten plank laat liggen gaat deze rotten. Ik heb hier een schutting van zwart geverfde en geïmpregneerde planken, na 6 jaar is de onderste plank gewoon verrot. Zand/gond aan de ene kant, aan de andere kant gewoon aan de lucht.

Beste is de onderste plank verwijderen en daar een hoge stoeprand voor in de plaats zetten.

-------

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

computerjunky schreef op zondag 5 mei 2024 @ 02:54:
Lekker makkelijk om mensen maar een groene tuin aan te smeren maar komen jullie na de winter ook 2 dagen lang onkruid plukken en ongedierte bestrijden enz.
Er zijn genoeg planten (bodembedekkers) die vrijwel onderhoudsvrij zijn en die voorkomen dat onkruid een kans krijgt.
een groene tuin trekt geen ratten en muizen aan.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Opsluitband lijkt me het beste, evt met wat stoeptegels extra zekerheid zoals eerder aangekaart.

En structureel alle offtopic geneuzel over meer groen lekker negeren 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
SYQ schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:00:
Opsluitband lijkt me het beste, evt met wat stoeptegels extra zekerheid zoals eerder aangekaart.

En structureel alle offtopic geneuzel over meer groen lekker negeren 👍
Nuja, als je de tegels zo houdt zou ik wel minimaal een opstaande rand adviseren tussen de moestuin en de tegels, anders kun je er alleen zeer waterminnende planten zetten (courgetten en pompoenen ofzo), het water moet immers ergens heen.

(noot: Zelf een 100m2 aan verhoogde moestuinbakken in de tuin, dus weet wel een beetje wat werkt/niet werkt)

[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 05-05-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Zand/aarde dat tegen hout ligt laat het hout verrotten. Op zich gaat dat meestal vrij langzaam, maar gestaag. Het stuk bij de overgang net onder de grond wordt het hardst door schimmels en bacteriën aangevallen.

Beter dus een scheiding aanbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:54
Ik zou een rij tegels langs je schuur laten lopen en je stukje moestuin een tegel naar voren laten komen. Het midden van je tuin heeft wel een boompje of een grote struik nodig om het een beetje te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scmp

Ik heb zelf een tuin van 15x5.3 die geheel als moestuin gebruikt wordt maar als jullie zouden weten hoeveel tijd je kwijt bent aan onderhoud ervan en zomer en winter prep en onkruid verwijderen.
Ook heb ik zo ver dit jaar al 14 muizen en 2 ratten naar de jachtvelden gestuurd omdat dat is wat een groene tuin aan trekt.

@Scmp 30 cm banden is over het algemeen genoeg. De meeste moestuin planten hebben wortels die 20 a 30 cm diep zijn. Wel zou ik minimaal 20 cm goede grond nemen en wat van die standaard aarde/zand afvoeren of de lokale bosjes mee ophogen als dat kan.
Je kan ook simpelweg de grond uitgraven iets lager houden zodat je gelijk zit aan de beton fundering.
Fijn dat je in ieder er wat praktischer in staat .. :). Als ik inderdaad wat meer grond afgraaf, 20-30cm dan komt het niet tegen de houten schuur maar tegen de betonnen rand die eronder zit. Kleine opsluitband zou wel helpen, die ga ik aanbrengen. Dus geen issue met houtrot.

Ik heb praktisch geen zon in mijn achtertuin, dus die strook is echt voor moestuintje of planten die zonlicht nodig hebben. Overige delen van de tuin gewoon plantenbakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scmp
Rukapul schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:01:
Zand/aarde dat tegen hout ligt laat het hout verrotten. Op zich gaat dat meestal vrij langzaam, maar gestaag. Het stuk bij de overgang net onder de grond wordt het hardst door schimmels en bacteriën aangevallen.

Beter dus een scheiding aanbrengen.
Bedankt, ik ga wat dieper afgraven en dan komt het niet tegen het hout. Wat daaronder zit is een beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scmp
GroeneWandelaar schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:30:
Ik zou eerst bedenken hoe de afwatering moet lopen in die tuin en of je zelf ook wat water kunt vasthouden in de grond dmv groen (lekker koel). Je hebt nu namelijk een potentiële bakoven in je achtertuin.

Afwatering loopt naar dat strookje en de poort. Ik heb de hele dag nauwelijks zonlicht dus dat zal meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GeeEs schreef op zondag 5 mei 2024 @ 06:44:
Je gaat echt niet dood van af en toe een verdwaald tomaatje of krop sla uit een degelijk moestuintje.
Dat klopt. En dat is precies het probleem.

0.3 procent kans op vroegtijdig Parkinson of bijvoorbeeld een vorm van kanker is niet erg meetbaar. Dus je gaat het niet merken inderdaad.

'wat vreemd, heb mijn hele leven lang gezond gegeten uit de tuin'

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 05-05-2024 10:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:25

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Geef advies over de vraag van de TS, maar laat het oordelen hoe de tuin volgens jou hoort te zijn.

De off-topic discussie vervuild het topic, daar ook mee stoppen aub.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:46
Precies, je loost gewoon alles op de straat.
Als al je buren dat doen gaan er problemen ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:55
Misschien nog een tip; je zegt praktisch geen zon. Maar in de zomer staat de zon recht van boven en wordt je tuin op deze manier een sauna, zeker met die donkere kleur tegels.
Ook met je beplanting tegen een zwarte muur moet je daar mee opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Zou een verhoogde bak maken van tegels en of onbehandeld hout zodat het niet direct tegen de schuur en schutting staat.
een voordeel is dat de bodem licht vervuild kan zijn. (U kunt zelf sampels laten onderzoeken maar dat is maar een moment opname)
Vervolgens de bak vullen met worteldoek en de onderste laag vullen met taken en groente en tuin afval, daar op compost en beginnen met Planjes.

Verder zou ik nog iets van een klein kasje maken met een oud kozijn omdat ik aanneem dat u de plaatjes zelf voor zaait?
Regenton (80L) en een compostbak (zak) zouden ook handig kunnen zijn.
De reden is de tomaten kosten rond een euro de kilo en deze hebben veel water nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-05 21:57

tuintje hier is 95x10 waarvan 160 m2 aangestraat voor terrassen en oprit. Inderdaad ben je geregeld een dagje buiten bezig in de tuin maar dat is goed voor je. gratis beweging zonder naar de sportschool te hoeven. Ook beter voor de natuur, meer groen en grond waar eht water in kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:29
Bvanham schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:55:
[...]

tuintje hier is 95x10 waarvan 160 m2 aangestraat voor terrassen en oprit. Inderdaad ben je geregeld een dagje buiten bezig in de tuin maar dat is goed voor je. gratis beweging zonder naar de sportschool te hoeven. Ook beter voor de natuur, meer groen en grond waar eht water in kan
Afhankelijk van wat je op de resterende 790m2 aan groen hebt staan is dit wel weer het andere uiterste qua af en toe een dagje tuinieren natuurlijk... Respect!
Maar klinkt wel serieus als een leuk en gezond "tuintje" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-05 21:57
Is veel gras hoor, wel weidegras met bloemetjes etc. Grote vijver en daarachter een half verwilderde hoop grond voor de insecten en kleine beestjes. Verder wat fruitbomen en struiken, echte moestuinen zijn we mee gestopt want dat kost idd. gewoon heel veel van je tijd. We hebben een paar hele goede boerderijwinkels in de buurt met prima seizoensgroenten, goed vlees en een verse bakker. prijs me rijk.

• Rickbeeke
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-10-2024
Ik wil dus ook iets van een border tegen schuur maken. Van cortonsteel bloembak zonder bodem tegen schuur. Maar ook ban g voor vochtige schuur straks. Iemand tips ook voor mij? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4_iqu9AFkeMqbHD7vDAnpnhVDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbnj1q8koFNGxU9gjOpmFUx6.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1