Blocked by STP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 15:33

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Ik heb een 8 poorts switch vervangen voor een 24-poorts. Alles is Ubiquiti Unifi. Voorheen waren het 3 8-poorts, 2 fibers van switch 1 naar switch 2 in LACP en 2 UTP in LACP van switch 2 naar switch 3.

Nu is switch 2 vervangen maar ondersteunt geen PoE (en ik kan mn PoE adapter niet vinden, dus ik moet nog even switch 3 aanhouden.

De 2 fibers gaan nu van switch 1 naar (nieuwe) switch 2, en 2x UTP van switch 2 naar 3 in LACP.

Twee access points, ook Unifi. De eerste hangt aan switch 1, de tweede aan switch 3.

Het is niet veel anders dan voorheen maar de poort op switch 3 wordt geblokt door STP, want de twee access points vormen blijkbaar een loop.

Ik snap de loop, maar wat ik niet snap is dat het voorheen eigenlijk hetzelfde zat en was het geen probleem?

Wat ik ook niet snap is wat ik er aan moet doen :?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

STP is niet je probleem maar is de technische 'oplossing' voor het L3 vs. L2 netwerk topologie issue wat je zelf veroorzaakt door de kabels op deze manier aan te sluiten.

Beter ga je even lezen én dus kijken wat STP (óf RSTP) feitelijk als protocol doet én vooral waarom 't dat juist nu doet in jouw netwerk setup (y)

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 04-05-2024 21:41 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 15:33

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Ik stel ook nergens dat STP mijn probleem is?

Ik had een minuutje langer moeten wachten, want "het STP probleem" is verdwenen zoals het is gekomen.

Beetje vaag maar oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
InflatableMouse schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:49:
Ik stel ook nergens dat STP mijn probleem is?

Ik had een minuutje langer moeten wachten, want "het STP probleem" is verdwenen zoals het is gekomen.

Beetje vaag maar oke.
Dat is wel te verklaren, zodra een switch een poort online brengt waarop spanningtree actief is, gaat die eerst luisteren, voordat de poort actief wordt.

Op veel switches is dat te voorkomen (Cisco noemt dat port-fast), want als je 30 seconden of langer wacht, gaat bijvoorbeeld een Windows client al mekkeren dat ie geen DHCP kan doen etc.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Als je geen loops in je topologie hebt, kan je prima STP uitzetten.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt