Ik mag voor mijn nieuwe baan (een PhD) een werklaptop uitkiezen, maar ik zie door de bomen het bos niet helemaal meer. Belangrijk voor mij gaat zijn dat het een laptop met veel werkgeheugen is voor het verwerken van grote microscopie bestanden (dit zijn grote fotobestanden van bijvoorbeeld 9 GB). Dit is iets wat ik heel vaak ga doen waardoor het zonde is als dit meer tijd kost dan nodig. Op mijn huidige privelaptop (HP Pavilion Aero 13-be2075nd - werkgeheugen 16 GB) kost het een aantal minuten om zo'n bestand alleen al in te laden in het programma waar ik mee werk (FIJI/ImageJ). Ik weet dat veel mensen die met dezelfde bestanden bezig zijn gebruik maken van een Macbook Pro (welke precies weet ik even niet), maar omdat ik gewend ben te werken in Windows en ik vaak hoor dat je bij Apple vaak ook veel betaald voor het merk (en dus voor minder geld een even goede Windows laptop kan krijgen) wilde ik graag naar de Windows opties kijken.
Na wat research leken de ASUS Zenbook Pro 14 OLED UX6404VV-P4046W en de HP ZBook Firefly 16 G10 - 98Q31ET mij een goede optie. Is dit correct gedacht? Of hebben jullie een betere suggestie?
Daarnaast zou ik het graag horen als er naast het werkgeheugen nog iets anders is wat belangrijk is voor mij om op te letten bij het uitkiezen van een laptop voor het doen van dit soort analyzes.
Hartelijk bedankt voor de input en zie hier onder voor een samenvatting!
Wat ga je met je laptop doen?
Met de laptop ga ik werken met grote foto (en video) bestanden gemaakt met microscopen in ImageJ/FIJI. Ik weet dat ik hiervoor veel werkgeheugen nodig heb. Opslag is wat minder belangrijk omdat ik vanuit een server kan werken met deze bestanden. Ik ook werk ik met bv MATLAB van het uitvoeren van statische berkeningen op grote datasets. Daarnaast wil ik ook nog soepel gebruik kunnen maken van Illustrator voor het maken van wetenschappelijke figuren.
Wat is je budget?
+- 2500 (wat meer kan evt. ook)
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet dagelijks in ieder geval. Af en toe misschien eens om thuis te werken. Het liefst daarom niet groter dan 16 inch. De batterijduur is voor mij bij deze laptop wat minder belangrijk.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb er een voorkeur voor om te werken met Windows. Maar sta ook open voor Apple mocht dit een beter idee zijn.
Na wat research leken de ASUS Zenbook Pro 14 OLED UX6404VV-P4046W en de HP ZBook Firefly 16 G10 - 98Q31ET mij een goede optie. Is dit correct gedacht? Of hebben jullie een betere suggestie?
Daarnaast zou ik het graag horen als er naast het werkgeheugen nog iets anders is wat belangrijk is voor mij om op te letten bij het uitkiezen van een laptop voor het doen van dit soort analyzes.
Hartelijk bedankt voor de input en zie hier onder voor een samenvatting!
Wat ga je met je laptop doen?
Met de laptop ga ik werken met grote foto (en video) bestanden gemaakt met microscopen in ImageJ/FIJI. Ik weet dat ik hiervoor veel werkgeheugen nodig heb. Opslag is wat minder belangrijk omdat ik vanuit een server kan werken met deze bestanden. Ik ook werk ik met bv MATLAB van het uitvoeren van statische berkeningen op grote datasets. Daarnaast wil ik ook nog soepel gebruik kunnen maken van Illustrator voor het maken van wetenschappelijke figuren.
Wat is je budget?
+- 2500 (wat meer kan evt. ook)
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet dagelijks in ieder geval. Af en toe misschien eens om thuis te werken. Het liefst daarom niet groter dan 16 inch. De batterijduur is voor mij bij deze laptop wat minder belangrijk.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb er een voorkeur voor om te werken met Windows. Maar sta ook open voor Apple mocht dit een beter idee zijn.