Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-05-2024
Hallo allemaal,

Sinds november heb ik een Samsung A34 telefoon. Ik ben zeer tevreden, hij is snel en up-to-date en het laden gaat bij mij ook met een snellader van de Action, hoewel niet supersnel, toch echt wel snel genoeg voor mijn smaak.

Sinds enige tijd - een maand of vier - heb ik echter een probleem met mijn microfoon, dat vooral opspeelt bij het maken van voiceberichten in WhatsApp. Met enkele mensen uit mijn vrienden- en familiekring wissel ik geregeld voiceberichten uit en zij klagen zonder uitzondering over het volume en daarmee de verstaanbaarheid. Mijn voiceberichten zien eruit als platte streepjes, terwijl die van hen er als een echt audiosignaal uitzien, als je begrijpt wat ik bedoel. Een heel enkele keer zijn mijn berichten wel gewoon normaal te horen, maar ik kan mijn vinger er niet op leggen wanneer wel en wanneer niet. Eerst dacht ik dat het lag aan mijn thuis-WiFi, omdat ik een bericht stuurde via 5G en toen ging het een keer goed, maar het gebeurt helaas toch ook via 5G geregeld. Het microfoongeluid is ook wisselend in andere toepassingen, zoals streamen (daar heb ik ook wel eens een topic over gehad hier) en videobellen, maar het is momenteel het meest prominent en vervelend bij WhatsApp voiceberichten.

Kunnen jullie mij helpen? Kan de microfoon vies zijn en kan ik daar dan eventueel makkelijk iets aan doen? Of is het iets wat ik in de instellingen van mijn telefoon of in WhatsApp zelf moet instellen? Ik kon dat trouwens zelf niet vinden. Of is er misschien iets kapot waarmee ik naar een foonwinkel moet?

Alvast bedankt voor jullie tips, tricks en advies.

Beste antwoord (via Jobvink op 05-05-2024 20:17)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-05 15:05
Heb je een hoesje? Haal die er eens af en probeer het nog eens?

Welke microfoon spreek je tegen? Kijk eens of er verschil is als je tegen de onderkant of bovenkant van je telefoon de berichten inspreekt?

Heb je een screenprotector die gelijmd is, dan kan er vloeistof in de microfoon ingang zitten. Hoe gaat het met gewoon ouderwets bellen, ben je dan wel goed te verstaan?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Heb je een hoesje? Haal die er eens af en probeer het nog eens?

Welke microfoon spreek je tegen? Kijk eens of er verschil is als je tegen de onderkant of bovenkant van je telefoon de berichten inspreekt?

Heb je een screenprotector die gelijmd is, dan kan er vloeistof in de microfoon ingang zitten. Hoe gaat het met gewoon ouderwets bellen, ben je dan wel goed te verstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobvink
De telefoon zit in zo'n kunstlederen boekje met een siliconen rand romdom de telefoon. De gaatjes zijn wel vrij, ongeveer, maar ik kan het nog proberen zonder hoesje. Overigens vergeet ik te vermelden dat het gebruik van oordopjes, draadloos of bedraad, geen invloed heeft; het effect blijft hetzelfde.Sowieso ga ik nog kijken of er verschil is tussen de boven- en ondermicrofoon. Bedankt voor je tips @swhnld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Allereerst een hele lastige suggestie, neem jezelf op met een andere camera. Het kan zoiets simpels zijn als onbewust binnensmonds praten. Door stress of andere oorzaken kan je gedrag en uitspraak beïnvloed zijn zonder dat je er zelf erg in hebt. Op de camera wordt je of enorm zelfbewust en het probleem is weg, of je kijkt terug en ontdekt jezelf daar ook niet goed te verstaan en hebt een haakje om verder te zoeken.

Werkt dat niet. meld dit probleem ook in de Samsung community, met screenshots erbij van je platte recording, en het complete verhaal. Daar lezen andere mensen mee. Want ik heb nog iets om te proberen maar dat is veel werk.

Als het zowel met als zonder dopjes problemen geeft kan het eigenlijk geen hardware probleem zijn. Dus naast de mens blijft dan software over, en dan wordt het lastiger zoeken. Beste is helemaal schoon beginnen en opbouwen.

Maak een goede backup van alles wat je wil bewaren.
Reset telefoon naar fabrieksinstellingen maar zet geen backup terug, en antwoord overal ja op wat gevraagd wordt.
Installeer nu WhatsApp, zet ook hier geen backup terug (daar kunnen problemen inzitten), en test gelijk wat berichten. Is dit probleemloos, doe weer een toestel reset, richt in naar keuze, maar houd een log bij van elk scherm en vraag.
Herhaal de schone WhatsApp test. Werkt die, verwijder WhatsApp en zet die opnieuw erop, maar zet de backup nu wel terug en test nogmaals.
Ga zo door met andere apps terugzetten en instellingen maken tot je de bron van je probleem vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Staat er geen noise(ruis) detectie aan in de Instellingen app? Soms doet zo'n optie meer kwaad dan goed.

En probeer eens te bellen in de veilige modus: https://www.samsung.com/n...laxy-device-in-safe-mode/
Als een app het probleem veroorzaakt kom je er zo achter zonder een reset te hoeven doen.

[ Voor 5% gewijzigd door RepareerDroid op 05-05-2024 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobvink
swhnld schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 17:40:

Ik denk dat dit inderdaad het probleem was/is. Ik sprak vandaag - bij wijze van test - een voicebericht in op WhatsApp en lette daarbij specifiek op hoe ik mijn telefoon vast had. Ik sprak in de microfoon bovenop en nu was het perfect te verstaan en zag ik een echt audiosignaal. Blijkbaar is dat de sleutel naar de oplossing: inspreken bovenin de telefoon. Ik hou nog een slag om de arm en neem ook je andere - veel omvangrijkere - oplossing in overweging, de totale reset van de foon en de herinstallatie van WhatsApp. Maar ik denk dat het niet meer nodig is eigenlijk.

Bedankt voor de hulp tot zover! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvink
@RepareerDroid ook bedankt voor jouw tips. Dat is sowieso iets dat ik nog checken, van die noise-detectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvink
Sterker nog, onder of boven maakt niet uit, doet het allebei prima. Blijkbaar moet ik de telefoon horizontaal met een van de uiteinden voor mijn mond houden om zo recht voor de mic te spreken. @RepareerDroid en @swhnld allebei hartelijk dank voor de tips.

[ Voor 5% gewijzigd door Jobvink op 05-05-2024 20:18 ]

Pagina: 1