Ventilatiegat door houten muur?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pherdywae
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 04-05-2024
Beste klussers van Tweakers,

Sinds kort heb ik een mobiele airco, hier heb ik voor gekozen omdat ik in een appartement woon waar geen buitenunits aan de gevel bevestigd mogen worden. Ook is er geen plaats voor een monoblock airco want daar is simpelweg geen ruimte voor (veel grote ramen).

Ik zou simpelweg die slang van de mobiele airco uit t raam kunnen laten hangen, maar dit vind ik gekut en ik heb 2 katten waardoor dit altijd goed afgedicht zou moeten worden. Dit ga ik in de eerste instantie wel doen via de balkondeur, maar ook dat lijkt me onhandig in de zomer als je toch even naar buiten wilt.

Nu had ik het ingenieuze idee om een gat in de het houten(?) gedeelte van de muur te laten boren (afb. 2) en daar de slang van de airco op aan te laten sluiten zoals op afbeelding 1. De muur is ongeveer 8cm dik (afb. 3) en aan de buitenkant zou ik een rooster willen zetten (afb. 4).

Klinkt dit als een logisch idee of juist enorm stom? Ik kan me ergens wel voorstellen dat indien dit niet zorgvuldig wordt gedaan, dat er dan mogelijk enorm veel vocht door de muur zou kunnen trekken.

Heeft iemand hier een aanvulling/mening of ervaring mee?

En indien ik de airco in de winter weer wil weghalen, hoe maak ik dit gat dan weer isolerend genoeg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdEHrAmm1FJwZlhWiEnWw8C9dyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czYolvsSRSjXO04DmPAwxBmO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1E5TrRF_zr8of0Zlw8wbSC6tE6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zsy06l7GsDTQRiXauLe2R1VE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXGmHZwX3dxUNwi9q136jHzgRIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQWMGu4nQyZTrIH6kC1mE2gs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-K5p8kvE3YhV-7ITvOySbGV32lk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/El4NOipjhb2advNR08inWLQq.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:43
Eerste vraag. Is je VVE/verhuurder er wel akkoord mee dat je zo'n joekel van een gat in het kozijn boort? Als jij de woning weer verlaat verwachten ze dat je dat weer in dezelfde staat achterlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd. Als je al niks aan de gevel mag hangen lijkt me een gat ook niet wenselijk ;)

Maar check ventilatieshop.nl even, zijn gewoon oplossingen voor waarbij raam open kan maar toch afgesloten is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Het ziet er op de foto's uit alsof je die panelen waarin je de de doorvoer wilt maken vrij simpel kunt vervangen. Ik zou het persoonlijk dus éérst even gaan overleggen met de eigenaar / VVE van de woning met daarbij de kanttekening dat je daarbij aangeeft dat je de oorspronkelijk situatie weer gaat (laten) herstellen bij het verlaten van de woning.

@TwingyTwingy : Het kozijn kan gewoon 100% intact blijven, die panelen zijn feitelijk niets meer als dat wat bijvoorbeeld het glas in een raam is.

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 04-05-2024 16:10 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pherdywae
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 04-05-2024
TwingyTwingy schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:02:
Eerste vraag. Is je VVE/verhuurder er wel akkoord mee dat je zo'n joekel van een gat in het kozijn boort? Als jij de woning weer verlaat verwachten ze dat je dat weer in dezelfde staat achterlaat.
Zelf zit ik in het bestuur van de VVE, ik verwacht hier geen problemen mee als ik beloof het weer netjes achter te laten door bijv. het gat weer te dichten en er weer een lik verf overheen te doen of door het paneel in zijn geheel te vervangen.

Daarnaast denk ik dat dit juist een goede toevoeging is aan het appartement zodat toekomstige bewoners er zelf ook een airco op kunnen aansluiten.. In de zomermaanden is het binnen warmer dan buiten en daarbij is het gat alleen zichtbaar op mijn balkon en niet aan de stenen buitengevel

[ Voor 20% gewijzigd door pherdywae op 04-05-2024 16:11 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-05 20:00
Haal dit paneel er uit, en zet er 1 in met gat, maak het weer blauw en je hebt een oplossing als je er uit gaat..
Buiten een rooster er op en evt binnen een terugslag klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:52
Bestel een gatzaag op Ecotools, rammel een gat in een geïsoleerde plaat /houten plaat van dezelfde dikte als wat er nu inzit. Haal deze mooie plaat eruit en stop je vervangende plaat met gat erin. Van de winter gaat de mooie plaat weer terug.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

pherdywae schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:06:
[...]
Zelf zit ik in het bestuur van de VVE, ik verwacht hier geen problemen mee als ik beloof het weer netjes achter te laten door bijv. het gat weer te dichten en er weer een lik verf overheen te doen of door het paneel in zijn geheel te vervangen.
Dan weet je als het goed is ook dat de schil van de vve is en je hiervoor toestemming moet vragen op de alv :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
pherdywae schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:06:
[...]Daarnaast denk ik dat dit juist een goede toevoeging is aan het appartement zodat toekomstige bewoners er zelf ook een airco op kunnen aansluiten....
Dat betwijfel ik ten stelligste. Een mobiele airco is een zeer onzuinig toestel, die aansluiting maakt de deur praktisch onbruikbaar, en je zit in de winter met een gat in de deur (hoe ga je die netjes en goed isolerend tijdelijk dichten).

Als je toch een mobiele airco wil, bouw hem dan om tot twee slangen, die je door 2 gaten steekt. Er is een topic over, waar je allerlei prachtige knutselwerkjes kan zien. Door de ombouw kan je de nadelen rond rendement flink beperken, de andere nadelen blijven uiteraard.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-05 12:29
Will_M schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:03:
Het ziet er op de foto's uit alsof je die panelen waarin je de de doorvoer wilt maken vrij simpel kunt vervangen. Ik zou het persoonlijk dus éérst even gaan overleggen met de eigenaar / VVE van de woning met daarbij de kanttekening dat je daarbij aangeeft dat je de oorspronkelijk situatie weer gaat (laten) herstellen bij het verlaten van de woning.

@TwingyTwingy : Het kozijn kan gewoon 100% intact blijven, die panelen zijn feitelijk niets meer als dat wat bijvoorbeeld het glas in een raam is.
Zo hebben wij dat gedaan voor het kattenluik in onze huurwoning 10 jaar geleden. Toen we de woning verlieten, gewoon netjes de originele plaat terug gezet.
Pagina: 1