Schilder bij de buren laat schade achter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-04 16:45
Weet iemand hoe dit werkt?

Mijn buren hebben de gevel laten schilderen door een schildersbedrijf.
De schilder is hierbij diverse malen over de lijn heen gegaan en heeft mijn geven ook geraakt.
Ik heb een compleet ander materiaal en kleur gevel dus het is duidelijk zichtbaar

Ik heb aan de buren gevraagd om bij de schilder aan te geven dit netjes op te lossen maar de schilder geeft aan hier niet voor terug te komen. Ik heb van mijn buren de contact gegevens gekregen en de schilder gebeld. Tijdens de toelichting heeft de schilder de verbinding verbroken.

Kan ik hiervoor mijn recht bijstand inschakelen en vragen de schilder te benaderen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:44
Nee, in de 1e plaats is het aan je buren om dit op te lossen. Een door hen ingehuurde schilder heeft de schade gemaakt. Ik zou dus ook de druk op je buren verhogen. Je hebt al meer dan genoeg gedaan. Je buren moeten hun schilder aanspreken dat hij dit moet oplossen, en als hij dat niet wil moeten ze iets anders verzinnen. Daar moet jij niet tussen willen zitten.

Heb je foto's van de schade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-04 16:45
TwingyTwingy schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:01:
Nee, in de 1e plaats is het aan je buren om dit op te lossen. Een door hen ingehuurde schilder heeft de schade gemaakt. Ik zou dus ook de druk op je buren verhogen. Je hebt al meer dan genoeg gedaan. Je buren moeten hun schilder aanspreken dat hij dit moet oplossen, en als hij dat niet wil moeten ze iets anders verzinnen. Daar moet jij niet tussen willen zitten.

Heb je foto's van de schade?
Ja ik heb foto's van de schade.
Mijn buren hebben de schilder gecontact en hij weigert. De buren hebben aangeboden het zelf te gaan doen met een geleende ladder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
ChrisVrolijk schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Mijn buren hebben de schilder gecontact en hij weigert. De buren hebben aangeboden het zelf te gaan doen met een geleende ladder.
Ja, dat laatste is dan next-best. Blijft behoorlijk asociaal van een schilder. Niet eentje die je weer wilt laten komen lijkt mij :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:33
ChrisVrolijk schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Dus om bepaalde redenen schilderen ze hun eigen huis niet, maar gaan ze dat bij jou wel doen? Ik zou overslaan als ik jou was en desnoods een andere schilder laten komen op hun kosten.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:00
Drardollan schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:23:
[...]

Dus om bepaalde redenen schilderen ze hun eigen huis niet, maar gaan ze dat bij jou wel doen? Ik zou overslaan als ik jou was en desnoods een andere schilder laten komen op hun kosten.
Succes met wachten op een professionele schilder die komt om een paar vegen verf ergens op een gevel over te schilderen. Daar ga je echt niemand voor vinden. Lijkt mij een mooie oplossing dat de buren het zelf doen. Zo moeilijk is het niet.

Ik kan overigens ook prima schilderen, maar laat toch een schilder komen. Verwacht dat die buren vast wel in staat zijn wat overgeschilderde stukjes te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
O wat heb ik een hekel aan een houding zoals die van die schilder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-05 20:08

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Post eens een foto, nu is het lastig beoordelen

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:54
Niet vergeten dit is GoT, we zitten normaliter binnen 1 pagina op Rechtsbijstand, Advocaten en niet te vergeten het vraagstuk is dit Nederland of Belgie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Erwin schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:27:
Niet vergeten dit is GoT, we zitten normaliter binnen 1 pagina op Rechtsbijstand, Advocaten en niet te vergeten het vraagstuk is dit Nederland of Belgie?
Klopt helemaal, velen hier zijn lyrisch over hun rechtsbijstandsverzekering :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er is schade ontstaan na opdracht van de buren, de buren zijn dan doorgaans het eerste aanspreekpunt en kunnen in sommige gevallen aansprakelijk zijn. maar in de meeste gevallen moet je de aannemer (schilder) zelf in gebreken stellen.
hoever je hier veder in wil gaan als de schilder niet thuis wil geven moet je uiteraard zelf weten. :)

[ Voor 34% gewijzigd door twain4me op 04-05-2024 22:41 . Reden: genuanceerd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:36

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Weet je welke verf is gebruikt? Met die kennis zou ik naar een professionele verfhandel gaan met de vraag hoe je het weer van jouw gevel afkrijgt. Vervolgens doe je dat zelf, en breng je materiaal en opgenomen verlofuren in rekening bij je buren.

Ik zou er zelf niet happig op zijn dat iemand anders aan mijn gevel zit. Ben nogal kieskeurig en zou dus zelf meer tijd en geld (van de buren :P ) besteden aan de afwerking dan de gemiddelde klusser. Met bovenstaande constructie kun jij doorgaan totdat je tevreden bent, en ligt de rekening toch niet op jouw bord.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Nee, in de 1e plaats is het aan je buren om dit op te lossen. Een door hen ingehuurde schilder heeft de schade gemaakt.
Wat een flauwekul. De schilder is niet in loondienst van de buren en de buren zijn geen aannemer met een strikte relatie tot de schilder als onderaannemer (art. 6:171 BW mist dus werking).

https://www.rechtenvastgo...aansprakelijk-bouwschade/

De buren hebben helemaal niets te maken met de schade, dat is de schilder want die heeft een onrechtmatige daad gepleegd jegens de TS. Alleen als de buren expliciet tegen de schilder hadden gezegd: 'Schilder ook het huis van de TS' kan de TS bij de buren terecht.

Waar baseer je je stelling op?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Thijsmans schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:13:
en breng je materiaal en opgenomen verlofuren in rekening bij je buren.
Op welke rechtsgrond moet de TS die rechtsvordering op de buren dan stoelen? De buren hebben helemaal niks verkeerds gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Real schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:03:
[...]

Wat een flauwekul. De schilder is niet in loondienst van de buren en de buren zijn geen aannemer met een strikte relatie tot de schilder als onderaannemer (art. 6:171 BW mist dus werking).

https://www.rechtenvastgo...aansprakelijk-bouwschade/

De buren hebben helemaal niets te maken met de schade, dat is de schilder want die heeft een onrechtmatige daad gepleegd jegens de TS. Alleen als de buren expliciet tegen de schilder hadden gezegd: 'Schilder ook het huis van de TS' kan de TS bij de buren terecht.

Waar baseer je je stelling op?
Fatsoensnormen. Als mijn schilder schade maakt aan de woning van de buren dan draag ik er als opdrachtgever zorg voor dat het wordt opgelost. Juridiseren is in deze fase nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:06
Hoe vervelend ook, zou ik eerst eens uitzoeken of dit makkelijk te herstellen is voordat je druk gaat opvoeren bij de buren of rechtsbijstand of wat ook maar. Wellicht kan het met klein potje verf en 2 uurtjes werk opgelost worden. Wellicht willen de buren dit zelfs doen en is alle heisa voor niks.

Goede buur relatie is ook wat waard en zou ik persoonlijk niet zomaar op het spel zetten als het echt niet anders kan. Zonder foto van de schade is het ook moeilijk beoordelen wat voor omvang de schade is.

[ Voor 7% gewijzigd door SirMemeAlot op 04-05-2024 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
TwingyTwingy schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:06:
[...]
Fatsoensnormen. Als mijn schilder schade maakt aan de woning van de buren dan draag ik er als opdrachtgever zorg voor dat het wordt opgelost. Juridiseren is in deze fase nergens voor nodig.
Jouw voorstel is juist een ontzettend goede manier om de relatie met je buren te verstoren. Je schreef letterlijk:
Ik zou dus ook de druk op je buren verhogen.
Als ik de opdrachtgever van de schilder was geweest wil ik het ook weten van mijn buren, maar ik zou er absoluut niet van gediend zijn dat de buren vervolgens 'de druk' op mij gaan lopen verhogen. De TS moet gewoon als gelaedeerde zelf de schilder aanspreken en als het even kan samen met de buren.

De schilder moet dus herstellen. Maar wel fijn dat je toegeeft dat je maar wat loopt te kletsen en ineens 'fatsoensnormen' de achterliggende argumentatie blijkt te zijn. Maar daar ga je dus goed de mist mee in in een rechtszaal als het zou uitmonden in een burenruzie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:36

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Real schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:05:
Op welke rechtsgrond moet de TS die rechtsvordering op de buren dan stoelen? De buren hebben helemaal niks verkeerds gedaan.
Rechtsvordering? Het zijn je buren, als die aan de deur staan hoeven ze toch niet met een wetboek te wapperen :? Ga even moeilijk doen over die < € 200... De verstandhouding met de buren is mij meer waard :>

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:31
Het gaat erom dat onterecht gesteld wordt dat de buren als opdrachtgever aansprakelijk zouden zijn voor schade die schilder veroorzaakt. Dat is gewoon niet zo, en gelukkig maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Thijsmans schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:27:
[...]
Rechtsvordering? Het zijn je buren, als die aan de deur staan hoeven ze toch niet met een wetboek te wapperen :? Ga even moeilijk doen over die < € 200... De verstandhouding met de buren is mij meer waard :>
Stropop. Ik heb het helemaal niet over 'wapperen met een wetboek'. Jij schreef echter zelf:
en breng je materiaal en opgenomen verlofuren in rekening bij je buren
En in 'rekening' brengen is toch echt gewoon 'wapperen' met een wetboek, alleen gaat dat helemaal niet want de buren hoeven niets te betalen als ze geen fout hebben gemaakt. Dat mogen ze wel, maar ze hoeven het dan niet.

Als ik de opdrachtgever van de schilder was en de TS naast mij woont zou ik de TS ook helpen. Maar ik zou er niet van gediend zijn dat mijn buren de schade bij mij 'in rekening' komen brengen. En ik zou al zeker niet de verlofuren gaan betalen, kom op zeg. Dat is een goede manier om je burenrelatie om zeep te helpen. 'Ja hallo buurman, ik heb net promotie gemaakt dus het wordt een duur klusje. Maar dat betaal jij vast wel, of niet?'. Wie gaat dat nu vragen aan z'n buren?

De TS moet zelf de schilder aanspreken en als het even kan samen met de buren.
Pagina: 1