Ik hoop dat je aan het volgende iets zal hebben doe er mee wat je wilt maar weerhoud hem er alsjeblieft niet helemaal van om te gamen,
Ik krijg heel erg het gevoel dat dit zijn mechanisme is om niet te hoeven voelen in wat voor wereld/situatie hij zit met zijn ouders. en evt. andere omgevingsfactoren.
(Ik ben nog geen ouder met kind(eren)bijna
Soms kan je als ouder ook een beetje sturen. neem hem een keer mee naar een hobbyclub/spellenavond, dungeons and dragons, of Live acton roleplay of iets anders wat passend is bij zijn interesses.
als je het nog niet doet

ga meer dan 1 keer samen met hem gamen maar dat jij de controller/muis toetsenbord in handen hebt. zorg er voor dat dit niet van zijn eventuele schermtijd afgaat, dus compenseer het.(jou investering)
evt vraag je op een niet veroordelende manier wat voor spel het is en wat is precies het doel van het spel.
vraag of jij het eens mag proberen
waneer hij nog niet aan het gamen is, en vraagt of hij dan jou bijrijder (backseatgamer) wil zijn en commentaar/aanwijzingen mag geven.(gegarandeerd dat je hulp krijcht en een goed beeld wat het nu eigenlijk inhoud.)
gaat het om vrienden online ergens een onderdeel van uitmaken of gewoon even een leeg hoofd.
wees gewaarschuwd, je bent warschijnlijk heel snel overprikkeld waneer je dit doet en hou het alsjeblieft niet bij 1 keer maar speel wat vaker samen met hem tot je er ook een beetje een gevoel voor krijgt.(de momenten dat je denkt jaha ik snap dat C of CTRL bukken is bij de iets complexere dingen.en de knoppen ook weet te vinden)
mijn (lange) verhaal
Ik ga voor mezelf even terug naar 2010...(15 jaar oud) geen ASS maar ADHD/ADD
daar zat ik doordeweeks 8-10 uur per dag op de bank met mn laptop aan, battlefield 2, Minecraft, GTA 3, en een betaalde MMORPG,s te speelen.
op school haalde ik voor lastige vakken ongeveer 5,5-6,5 . was dit lager of had mijn gamen impact op school dan had ik een (klein) probleem thuis. dan moest er extra worden bijgespijkerd aan schoolwerk en moest het gamen blijven liggen. voor 1 uur per vak per dag.(dit hadden wij "samen" afgesproken hoelang moet je aan school bij slechte resultaten en dan mocht ik tijd bieden)
mijn ouders wisten dat ik op school werd gepest, maar dat ik wel een 3 tal "vrienden" had die ook niet helemaal in de groep paste.
het gamen zelf
Ik heb veel geld uitgegeven aan mijn MMORPG (over 4 jaar tijd ongeveer 600-800 euro)
vonden mijn ouders dat ik teveel tijd besteedde aan een stomme pc : zeker
gamede ik omdat ik geenvrienden had en mischien ook wel een beetje gepest werd op school: Ja volledig.
ben ik gaan gamen omdat mijn vorige hobby niet meer "cool" was voor de middelbare school dus vanaf dag 1 van de middelbare kon verfstoffen 100%(speelde altijd met lego)
er komt altijd een "nieuwe"hobby of obsessie voor iets anders, gamen, scooters, auto,s drinken/(middelen) met vrienden hangen etc. of het ergste sport en uitgaan voor een beetje introvert.
Spel weg
Op een bepaald moment is de MMORPG die ik speelde gehackt en konden spelers voor een langeretijd niet inloggen, wat gebeurt er dan... heel veel frustratie, mails naar support van het spel en uitleg vragen. bij het lange uitblijven van support, ga je ondertussen maar opzoek naar het volgende gratis/ betaalde spel.
2-3 weeken later was de MMORPG weer online maar was ik al weer druk bezig met een nieuw spel.
(een ban gaat dus niet werken)
school en huiswerk/cijfers.
(was mij aan het huiswerk zetten voor 1 uur per dag per vak 100%efficient NEE maar mischien werkte ik dan ongeveer 30 minuten aan school en droomde ik de andere 30 tot ik weer kon gamen )
dit was voor mijn ouders de ondergrens en wat op dat moment echt het belangrijkste was voor later.
Nu 2024,
ik heb een vrouw, sociale contacten, en speel bordspellen met vrienden. ik game nogsteeds gemideld 3 avonden in de week.
en vaak ook nog een uurtje voordat er bezoek komt zodat ik even tot rust kan komen.
gamen hoeft niet direct een probleem te zijn.

gamen is een uitlaatklep (voor mij zodat ik even niet hoef te denken) ook nogsteeds nu ik ouder ben, (M 29)
op een bepaald moment komt er wel een verlangen voor een partner.
op een bepaald moment komen de sociale contacten ook weer op gang.