AM4 systeem reboot spontaan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 23:20
Hardware:
Asrock B550M Extreme4
Ryzen9 3950X
G.Skill F4-3200C15-16GVK (64GB, kit van 4x16GB)
Corsair RM750
Asus ROG STrix RX 590 Gaming

Het systeem draait soms dagen zonder problemen en geeft dan plotseling een BSOD voor een paar seconden, gevolgd door een spontane reboot. In de eventviewer zie ik alleen:
Crash dump initialization failed!
In het systeem zitten meerdere SSD's met onafhankelijke installaties van Windows 10 en bij beide installaties heb ik dit probleem gehad. In één geval ook dat het systeem alleen idle stond te draaien om via het netwerk data uit te wisselen vanaf een ander systeem. Ik denk dus hardware, mogelijk voeding maar snap niet waarom het systeem ook dagen goed draait als de voeding niet ok zou zijn.

Wie heeft ideeën?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:18
BIOS van het moederbord up to date?

Test eens met 2 geheugenmodules in A2 en B2.

Is het RAM gekocht als een kit van 4? In dat geval zou ik een andere SKU verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Uszka schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:30:
BIOS van het moederbord up to date?

Test eens met 2 geheugenmodules in A2 en B2.

Is het RAM gekocht als een kit van 4? In dat geval zou ik een andere SKU verwachten.
BIOS 3.2 is geïnstalleerd, deze is redelijk nieuw. Ik zie dat er net 26 april een nieuwe versie is uitgekomen. Die ga ik installeren.

Het RAM is zéker als kit van 4 gekocht. 100%. Splinternieuw. Ik heb de SKU met hwi verkregen.

Ik kan de vinger niet op de zere plek leggen en heb al uitgebreid memtest laten lopen (lees: 24 uur) zonder issues. Mijn gevoel zegt dat het begonnen is nadat ik mijn 3900X heb geupgrade naar een 3950X. Ik weet niet dit zeker. De 3950X komt uit een ander systeem waar die een aantal jaar probleemloos heeft gedraaid. Dat systeem is naar een 5950X gegaan, dus zodoende kon de 3900X vervangen voor 3950X.

Toevoeging: Dit systeem stond aan (idle) met een shared folder. Naar die folder heb ik vanaf een ander systeem een encrypted 7z archief van 300GB geschreven. 7z draaide niet op het systeem met de 3950X. Daarna heb ik op het systeem met de 3950X 7z aangezet en een test archive gedaan en die was failed.

De 3900X zit er nu weer in (als test). Als het systeem wel blijft lopen maar het archief is corrupted ga je bijna aan het RAM denken? Jaren terug had ik met Acronis True Image ook corrupte systeembackups waar de oorzaak defect ram bleek. Ik heb wel memtest gedraaid en die vond niks en ik weet dat de kans dat defect geheugen niet als defect door memtest gevonden wordt wel echt héél klein is....

[ Voor 34% gewijzigd door nielsgeode op 05-05-2024 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:20

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zou naar de snelheid van je geheugen kunnen kijken. Met 4 DIMM’s heb je geen garantie op een stabiele 3200cl15. Zou zomaar kunnen dat je een tandje terug moet naar 2933.

Kan ook zijn dat je 3950X de silicon lottery verloren heeft en een niet zo denderende geheugencontroller heeft. Als het systeem stabiel is op lagere snelheid of met 2 DIMM’s ipv 4 dan weet je dat vrijwel zeker.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
nelizmastr schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:28:
Je zou naar de snelheid van je geheugen kunnen kijken. Met 4 DIMM’s heb je geen garantie op een stabiele 3200cl15. Zou zomaar kunnen dat je een tandje terug moet naar 2933.

Kan ook zijn dat je 3950X de silicon lottery verloren heeft en een niet zo denderende geheugencontroller heeft. Als het systeem stabiel is op lagere snelheid of met 2 DIMM’s ipv 4 dan weet je dat vrijwel zeker.
Ik heb ondertussen de 3900X teruggezet en nog geen issues gezien. Echter, het probleem zie ik überhaupt maar weinig: soms dagen niet. Dus ik durf nog geen harde conclusies te trekken. Als ik over een aantal weken nog steeds het probleem niet gezien heb en het probleem komt weer terug als ik de 3950X er weer inzet dan weet je het zeker. Mocht het probleem dan blijven met 2 sticks bij lagere snelheid, is de CPU dan defect?

Het vreemde is dat die 3950X jaren stabiel gedraaid heeft op een X570 Taichi en op een X470 Taichi ultimate met deze 4 reepjes (eerst) en later met 4x32GB @3200Mhz. Exacte model van die 32GB latten is G.Skill F4-3600C18-32GVK.