SE opbrengst ineens 11% LAGER dan Homewizzard app, hoe dan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Beauty1010
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:03
Goede morgen,

Ben niet een 'die hard' tweaker, ben wel met cijfertjes bezig sinds de installatie in aug 2023 van 21 panelen. Uitgerust met SE optimizers en aangesloten op twee SE omvormers. De details (types) kunnen geplaatst worden, maar ik denk zelf dat die geen invloed hebben op de vraag. Verder lezen we data uit via een P1 meter van Homewizzard.

De Homewizzard geeft al maanden een identieke opbrengst aan vergeleken met de monitoring website en de Solaredge app. Logisch dacht ik altijd, want mijn beeld was dat de output van de een (Solaredge opbrengst) de input was van de ander (Homewizzard).

Vanaf 30 april gebeurt er iets vreemds.

30 april is de eerste dag met de afwijking. De opbrengsten die worden weergegeven op de SE monitoringsite of in de SE app zijn consistent LAGER (ongeveer 11%) dan dat de Homewizzard app weergeeft. Voorbeelden:

1 mei geeft SE aan opbrengst 42,8, de HW app geeft 47,7 met teruggeleverd 42,8
2 mei geeft SE aan opbrengst 42,2, de HW app geeft 47,2 met teruggeleverd 43,2

Op 2 mei zou ik dus meer hebben teruggeleverd volgens HW dan dat ik volgens SE überhaupt aan opbrengst heb gehad. En da kan nie he, smile.

Wie een idee? Waar haalt HW haar opbrengsten vandaan nu we zien dat die niet dezelfde zijn als van SE?

Gr Michel

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoe betrouwbaar is de SE logging?
Gramser in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

Het rommelt sowieso de laatste tijd een beetje bij HW als ik de berichten daar lees.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wat je P1 meter die aan je stroom meter hangt aangeeft klopt (in principe) :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Beauty1010
@ AUijtdehaag
Hoe betrouwbaar? Maanden lang dus super betrouwbaar als in identiek aan wat HW aangeeft. Nu opeens niet meer. HW wordt gevoed door de P1 meter en een API van de beide omvormers. Nu de opbrengsten verschillen vraag ik me af hoe HW die dan berekent (if so). Die vraag ligt al bij HW voor. En hoe betrouwbaar de cijfers van SE zijn als in de vraag of dit de exacte opbrengsten zijn, geen idee. Doet me ook niet zoveel. Ik zit boven de oorspronkelijke prognose met minder zon dan gemiddeld sinds installatie, dat is mijn richtlijn.

@Yakuza:
Daar ga ik ook vanuit. Bij SE (de installateur) ligt de vraag voor waarom sinds 30 april er opeens een afwijkende waarde zichtbaar is aan opbrengst op de monitoringsite in vergelijking met wat de API aan HW doorgeeft.

Dank zover, blijkbaar wordt het beeld wat ik schets in ieder geval niet door vele anderen herkent die ook de combi SE en HW hebben. Dan ligt het dus bij mij indien dat zo blijft.

Gr Michel

[ Voor 0% gewijzigd door Beauty1010 op 07-05-2024 21:36 . Reden: tikfout ]

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-11 21:28
Beauty1010 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:49:
@ AUijtdehaag
Hoe betrouwbaar? Maanden lang dus super betrouwbaar als in identiek aan wat HW aangeeft. Nu opeens niet meer. HW wordt gevoed door de P1 meter en een API van de beide omvormers. Nu de opbrengsten verschillen vraag ik me af hoe HW die dan berekent (if so). Die vraag ligt al bij HW voor. En hoe betrouwbaar de cijfers van SE zijn als in de vraag of dit de exacte opbrengsten zijn, geen idee. Doet me ook niet zoveel. Ik zit boven de oorspronkelijke prognose met minder zon dan gemiddeld sinds installatie, dat is mijn richtlijn.

@Yakuza:
Daar ga ik ook vanuit. Bij SE (de installateur) ligt de vraag voor waarom sinds 30 april er opeens een afwijkende waarde zichtbaar is aan opbrengst op de monitoringsite in vergelijking met wat de API aan HW doorgeeft.

Dank zover, blijkbaar wordt het beeld wat niks schets in ieder geval niet door vele anderen herkent die ook de combi SE en HW hebben. Dan ligt het dus bij mij indien dat zo blijft.

Gr Michel
Heel bijzonder dit, ik denk check het even maar inderdaad heb precies hetzelfde. Gisteren 19,6 kwh in SE portal en 17 in HW app.... mijn panelen wijken ongeveer tussen de 2 a 4% af waarbij SE meer aangeeft dan daadwerkelijk wordt opgewekt, dit gemeten via de SAP waar alleen de panelen op aangesloten was, even vanuitgaand dat de slimme meter goed is...

• Beauty1010
Hoi Chrisverst, dank dat je even wilde kijken. Bij jou dus ook een afwijking, maar wel andersom dan bij mij. Vooralsnog random dus. Bij jou is SE hoger dan HW, bij mij is SE lager dan HW. Door dat laatste kan ik nu dus cijfermatig meer terugleveren dan wat ik produceer per dag (smile).

As we speak geeft SE aan tot nu opgewekt 7,1 en HW zelfs 8,6. HW geeft nu >20%+ aan dan SE app. Dat trekt zich tot op heden recht aan het het einde naar rond 11%.

Ik ga ervan uit dat de P1 data klopt. Het teruggeleverde deel is ook gelijk aan wat mijn leverancier aangeeft in weer hun eigen overzicht per dag. Logisch, want die gaan uit van dezelfde slimme meter als waarde P1 op zit. Maar dat dacht ik ook van SE versus HW (smile). Heb bij beide een vraag uitstaan namelijk:

HW: hoe komen jullie aan de dagelijkse opbrengsten van mijn panelen, dit gezien het feit dat de app van SE minder aangeeft dan waar jullie (waarschijnlijk terecht) vanuit gaan?

SE: hoe kan het dat jullie app minder opbrengst aangeeft per dag dan dat ik volgens de P1 meter van HW en mijn energie leverancier heb teruggeleverd op die dag?

Gr Michel

• Beauty1010
Update

Alles weer synchroon:

van afgerond 8% op de eerste dag naar 2 dagen met 12% en 2 dagen met 16% afwijking naar gisteren bijna gelijk en vandaag helemaal gelijk.

Gr Michel
Pagina: 1