Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:12

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Mijn iPad wil maar geen reservekopie maken ondanks ruimte op iCloud. Dat is al zolang als ik ‘m heb maar heb er verder geen aandacht aan besteed.
Nu wil ik op een nieuwe iPad overstappen en daarvoor lijkt het me wel handig om een recente reservekopie te hebben :)

Dit is de huidige status van de reservekopie op deze iPad:
iPad - geen reservekopieën

Het maken van een iCloud reservekopie staat wel aan:
iPad - iCloud reservekopie pagina
Waarbij er dus al aangegeven wordt dat er te weinig ruimte is, maar helaas wordt er niet aangegeven hoeveel ruimte er nodig is.

Bij drukken op “Maak nu reservekopie” krijg ik de volgende melding:
iPad - Waarschuwing iCloud reservekopie maken
Lijkt me prima want hoef de foto’s niet per se te hebben en scheelt ook veel ruimte voor de reservekopie.
Als ik dan op “doorgaan” druk is hij even bezig om daarna weer terug te springen naar de screenshot van twee hierboven zonder dat er iets gebeurd is.

Druk ik op “iCloud-instellingen” dan krijg ik dit scherm te zien:
iPad - iCloud instellingen
Waar ik al alle apps en dingen heb uitgezet waar ik geen waarschuwing voor kreeg bij het uitzetten.
Dit om de reservekopie zo klein mogelijk te maken, maar alsnog lukt het niet. :'(
Enige wat nog aan staat is trouwens in deze screenshot te zien, de rest van de apps eronder staat allemaal uit.

Doorklikken naar “Beheer opslag” laat zien dat er nog 3,4GB beschikbaar is op iCloud:
iPad - huidige verbruik iCloud opslag

Maar toch is dat niet voldoende blijkbaar.

Is het überhaupt wel mogelijk een reservekopie te maken binnen de beschikbare 5GB als ik alles van iCloud af gooi?
Of dwingt Apple je te betalen voor meer opslag wil een reservekopie mogelijk zijn?

En zo ja, wat gebeurt er dan als ik de nieuwe iPad in gebruik ga nemen zonder reservekopie van de huidige ?
Wordt er dan gewoonweg niets overgezet en mag ik dan alle apps met de hand gaan installeren en hopen dat de app zelf enige opslag in de cloud heeft waardoor status, instellingen en gegevens van die app weer teruggezet worden?

Als ik me goed herinner heb ik de migratie van mijn vorige iPad naar de huidige via een pc met iTunes gedaan en daarmee toen eerst een backup van de oude gemaakt en die hersteld op mijn huidige.
Is dat nog steeds een optie?

Heb betreft trouwens een iPad Air 2 A1566 met software versie 15.8.2

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:38
Je kan bij het overzetten naar een nieuw apparaat tijdelijk gebruik maken van meer iCloud opslag, dat gaat automatisch. Maar meestal is dat niet nodig en gaat de transfer rechtstreeks van iPad naar iPad, zonder iCloud. Gewoon de instructies volgen bij het aanzetten van je nieuwe iPad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:31
Of de iPad aansluiten aan een PC en met iTunes de reservekopie maken en overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Archer_VC10 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:40:
Je kan bij het overzetten naar een nieuw apparaat tijdelijk gebruik maken van meer iCloud opslag, dat gaat automatisch.
Dat is op zich fijn om te horen maar dat zal dan toch op de huidige iPad moeten gebeuren want daar staan alle gegevens nu op.
Kan ik dat ergens aanzetten/aangeven?
Maar meestal is dat niet nodig en gaat de transfer rechtstreeks van iPad naar iPad, zonder iCloud. Gewoon de instructies volgen bij het aanzetten van je nieuwe iPad.
Denk dat dat in mijn situatie niet (meer) kan. :|
Kreeg inderdaad bij het aanzetten van de nieuwe iPad de optie om de boel over te zetten door de huidige iPad er naast te leggen, dat al bijna gedaan tot ik de instructies van mijn werkgever erbij pakte die expliciet aangaf dat niet te doen maar voor de optie handmatig te kiezen omdat het ding eerst moet worden aangemeld bij MDM.
Dat is inmiddels gelukt maar nu zit ik dus in de stap om aan te loggen met mijn eigen Apple ID wat ook gewoon is toegestaan vanuit mijn werk evenals het installeren van eigen apps e.d.

Is het nu nog steeds mogelijk de boel over te zetten middels iPads naast elkaar leggen en direct tussen de twee devices te syncen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Joris748 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:55:
Of de iPad aansluiten aan een PC en met iTunes de reservekopie maken en overzetten.
Oh, dat kan ook nog steeds? Fijn om te horen! :)
Ging er eigenlijk zonder meer vanuit dat dit niet meer zou kunnen en alles tegenwoordig via de cloud zou moeten vanwege de grote datahonger van alle grote techbedrijven en het feit dat het geld oplevert als klanten extra cloud storage bij je afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Vraag ik me nog steeds wel af hoeveel een iCloud ruimte een reservekopie van een iPad minimaal inneemt.
Is die gratis 5GB überhaupt voldoende?

Want mijn huidige iPad gebruik ik eigenlijk alleen thuis en met die nieuwe zal ik meer on the road zijn met ook grotere kans op verlies of kapot gaan.
Moet ik dan sowieso naar een grotere iCloud storage toe? Of anders er zelf regelmatig aan denken om een backup via iTunes op de pc te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:46
Als ik jou was zou ik 99 eurocent uitgeven voor de upgrade naar 50GB opslag. Dan kan je zien of dat je probleem oplost en hoeveel opslag je daadwerkelijk nodig hebt. Als het niet bevalt of je hebt het toch niet nodig dan stop je het abonnement en dan heeft de hele actie je maar 99 eurocent gekost maar ben je wel weer wat wijzer. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Vliegvlug schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:11:
Vraag ik me nog steeds wel af hoeveel een iCloud ruimte een reservekopie van een iPad minimaal inneemt.
Is die gratis 5GB überhaupt voldoende?
Om die vraag te beantwoorden zal je moeten kijken naar de hoeveelheid data op je iPad, maar je laat nergens zien hoeveel van je opslag je in gebruik hebt. Als jij een app hebt geselecteerd die ruim 4GB aan data heeft staan dan gaat het spelletje inderdaad niet werken. Dus geef 99ct uit en test dit, of kijk eens naar de status van je opslag. Het is niet zo dat een reservekopie 1 op 1 alles kopieert, maar wel de interne data van geselecteerde apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:13
Is de iPad van jou of van je werkgever?

Reservekopieën maken met MDM:

https://support.apple.com...ployment/depd44f045b4/web

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Archer_VC10 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 00:17:
[...]

Om die vraag te beantwoorden zal je moeten kijken naar de hoeveelheid data op je iPad, maar je laat nergens zien hoeveel van je opslag je in gebruik hebt. Als jij een app hebt geselecteerd die ruim 4GB aan data heeft staan dan gaat het spelletje inderdaad niet werken.
Ik heb daar inderdaad geen screenshot van gemaakt, er is 75GB van de 128GB in gebruik waarvan 2/3 door apps.
Maar zie niet helemaal hoe dat relevant is eigenlijk want ik had alle apps in iCloud instellingen al uitgezet:
iPad - iCloud instellingen
(Alles verder naar beneden in dit screenshot staat ook uit)

Zou eigenlijk verwachten dat de benodigde hoeveelheid data voor de iCloud backup zou worden aangegeven per app op dit scherm met de reservekopieën van mijn iPad:
Maar daar staat bij alles “Geen gegevens”. :?
En toch weet de iPad van tevoren dat de reservekopie niet gaat passen, dus die informatie moet wel ergens beschikbaar zijn.

Moet ook zeggen dat ik niet echt snap wat die schuifjes hier achter de apps doen want hoewel ik dus bijna alle apps bij iCloud instellingen had uitgezet staat hier bijv. AFK Arena wel aan en dat geldt voor veel meer apps als ik op die pagina naar beneden scroll.
Dus welke instelling bepaalt nu eigenlijk wat er in de reservekopie richting iCloud wordt meegenomen?

Dus geef 99ct uit en test dit, of kijk eens naar de status van je opslag.
Zo net toevallig gedaan omdat ik hierboven van @upje begrepen had dat je het op elk moment weer stop kan zetten.

Bleek dat de reservekopie 3,9GB groot was, kwam dus maar 500MB vrije ruimte tekort. ;)

Het is niet zo dat een reservekopie 1 op 1 alles kopieert, maar wel de interne data van geselecteerde apps.
Dat had ik al begrepen ja, niet de app zelf maar alleen de data.
Maar is dat dan de hoeveelheid die je te zien krijgt als je naar iPad opslag gaat en dan de details van een app opvraagt?
Neem deze app op mijn iPad bijv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSpX5Ys0PoSTvxqedb5pq8DHChc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2P9JDMN13Ox7uVm8265dlAHx.jpg?f=user_large
Als ik die aanvink in de iCloud instellingen dan wordt er dus 4,27GB naar de reservekopie overgezet?

Dat lijkt me rijkelijk veel. Zou veel minder verwachten. Dat spelletje heeft toch niet zoveel data nodig om de state bij te houden?
Is de rest van de gegevens niet gedownloade maps en andere resources van de game zelf? Lijkt me niet nodig die in de reservekopie mee te nemen.

Doet de optie “Ruim op” daar misschien nog wat mee? Dat er dan minder data in de reservekopie wordt meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
appie39 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:17:
Is de iPad van jou of van je werkgever?

Reservekopieën maken met MDM:

https://support.apple.com...ployment/depd44f045b4/web
De iPad heb ik gekregen van mijn werkgever maar dus met de toelichting erbij dat je hier gewoon zelf je Apple ID voor moet gebruiken, en dat als je die nog niet hebt je ‘m zelf moet aanmaken bij Apple.
Zij leveren geen Apple ID aan om mee aan te melden.
Ook kan en mag je zelf gewoon apps installeren uit de appstore.

Mijn aanname was dat er bij aanmelding met je eigen apple ID gekeken wordt of er een reservekopie bestaat en dat die dan wordt teruggezet.
Nooit in me opgekomen dat daar iets anders voor zou kunnen gelden wanneer het apparaat onder MDM valt.

Bedankt voor de link, ik lees daar “Opmerking: Gebruik Apple Devices voor Windows of iTunes voor Windows niet om reservekopieën te maken van apparaten die het eigendom zijn van een organisatie.”, dus maar goed dat ik de route van reservekopie maken en terugzetten via iTunes niet gedaan heb. :D

In de link staat ook de normale manier van reservekopie via iCloud werkt op een MDM apparaat:
“iCloud-reservekopie: Vereist een persoonlijke Apple ID of beheerde Apple ID en is standaard versleuteld. iCloud-reservekopie werkt alleen wanneer het apparaat is vergrendeld, is aangesloten op een voedingsbron en via wifi toegang tot het internet heeft.”

De rest van het document gaat me wat te boven over profielen e.d.

Maar als ik deze paragraaf goed begrijp denk ik erin te lezen dat een persoonlijk reservekopie van mijn huidige iPad ook terug te zetten is op de nieuwe MDM iPad wanneer ik daar met mijn eigen Apple ID op aanmeld:
Reservekopieën voor gebruikersinschrijving en apparaatinschrijving op basis van accounts
Voor gebruikersinschrijving en apparaatinschrijving op basis van accounts is een beheerde Apple ID vereist. In dit implementatiemodel kunnen gebruikers ook zijn ingelogd met hun persoonlijke Apple ID. Reservekopieën die met een persoonlijke Apple ID zijn gemaakt, werken als hierboven beschreven. Een reservekopie die met een beheerde Apple ID is gemaakt, bevat alleen gegevens van beheerde apps en kan niet worden gebruikt om een apparaat volledig te herstellen.

Hoewel ik deze tekst dan weer onduidelijk vind:
Een reservekopie terugzetten met gebruikersinschrijving en apparaatinschrijving op basis van accounts
Als een reservekopie is gemaakt met dezelfde beheerde Apple ID waarmee ook de inschrijving is gestart, wordt een hersteloptie weergegeven tijdens het inschrijvingsproces. Als de reservekopie gegevens van beheerde apps bevat, worden deze gegevens teruggezet, behalve wanneer de app al op het apparaat is geïnstalleerd. In dat geval ontvangt de gebruiker een melding over de appgegevens die tijdens het terugzetten worden overgeslagen.”

Wat is het “beheerde Apple ID”, is dat mijn eigen Apple ID?
En wat is “de inschrijving” precies?
Want ik moest bij eerste keer opstarten van de iPad eerst inloggen met een account en eenmalige code die maar een beperkte tijdsduur had die ik van de werkgever gekregen had, specifiek voor eerste aanmelding. Is dat de inschrijving?
Daarna kreeg ik volgde de stap dat er met een Apple ID kan worden aangemeld. Of is dat de inschrijving?
Dat is de stap waar ik nu op hang en het moment dat ik me bedacht dat ik eerst een goede reservekopie moest maken van mijn huidige iPad zodat alles netjes wordt teruggezet op de nieuwe iPad.

Hoor graag wat nu het geval is want jij lijkt er meer van te weten. :)
Zou fijn zijn om te horen dat deze MDM iPad gewoon hetzelfde werkt als een reguliere op wat gemanagede werk-apps na. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:13
Vliegvlug schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:50:
[...]

Hoor graag wat nu het geval is want jij lijkt er meer van te weten. :)
Helaas moet ik je teleurstellen:
ik moest zelfs opzoeken wat MDM was en kwam zo op de link uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Vliegvlug schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:13:
[...]

Ik heb daar inderdaad geen screenshot van gemaakt, er is 75GB van de 128GB in gebruik waarvan 2/3 door apps.
Maar zie niet helemaal hoe dat relevant is eigenlijk want ik had alle apps in iCloud instellingen al uitgezet:
Draai het argument eens om: je hebt 75GB aan informatie op je iPad staan maar verwacht dat een reservekopie in 5GB past.... ;) Ook al heb je vanalles uitgezet, de reservekopie moet er voor zorgen dat jouw iPad weer compleet hetzelfde er uit ziet nadat je een reservekopie hebt teruggezet, daar is toch opslagruimte voor nodig. Nu je hebt gezien dat dit 3,9GB kost kan je het misschien met me eens zijn dat dat toch best efficiënt is.
[...]
Zou eigenlijk verwachten dat de benodigde hoeveelheid data voor de iCloud backup zou worden aangegeven per app op dit scherm met de reservekopieën van mijn iPad:
...
En toch weet de iPad van tevoren dat de reservekopie niet gaat passen, dus die informatie moet wel ergens beschikbaar zijn.
Die is vast intern beschikbaar maar Apple werkt met het principe dat je als gebruiker je niet over al dat soort details hoeft te buigen. De getallen die daar staan zijn om een indicatie te geven van het opslaggebruik door die app. Wat er daadwerkelijk voor de reservekopie nodig is, is per app zeer verschillend. Je geeft zelf een voorbeeld van een app die ruim 4GB aan data heeft staan maar blijkbaar binnen de reservekopie veel minder nodig heeft want het past binnen de 3,9GB die je nu gebruikt hebt (toch?).

De optie 'Ruim op' haalt de app zelf weg maar laat de user-data staan zodat je deze makkelijk weer terug kan zetten en verder kan gaan waar je was. In jouw voorbeeld levert je dat dus maar 313MB aan opslagruimte op op je iPad. Meer niet.
[...]
Moet ook zeggen dat ik niet echt snap wat die schuifjes hier achter de apps doen want hoewel ik dus bijna alle apps bij iCloud instellingen had uitgezet staat hier bijv. AFK Arena wel aan en dat geldt voor veel meer apps als ik op die pagina naar beneden scroll.
Dus welke instelling bepaalt nu eigenlijk wat er in de reservekopie richting iCloud wordt meegenomen?
Bekijk het zo: jij bepaalt welke data je wel of niet belangrijk vind en zet op basis hiervan de schuifjes aan of uit. Het is nu aan Apple om uit te zoeken hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan, maar helaas schoppen de app-ontwikkelaars ook wel eens de zaken weer door de war door dit te beinvloeden vanuit een app. Gokje van mij maar ik denk dat die apps danwel een interne instelling hebben die deze keuze weer terugzet, of je hebt de app ge-update waardoor ook deze setting weer is teruggezet. Blijft een beetje gokken.

Heb je al eens contact opgenomen met je IT afdeling om dit soort zaken uit te zoeken? Die leveren als het goed is juist ondersteuning bij dit proces en hadden wellicht ook een hoop van deze vragen kunnen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
appie39 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:42:
[...]

Helaas moet ik je teleurstellen:
ik moest zelfs opzoeken wat MDM was en kwam zo op de link uit :)
Oh, da’s wel een tegenvaller zeg! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-05 20:34
Neem je nu als voorbeeld Fortnite om op je werk Ipad te zetten? :X
Overigens is doorgaans bij MDM management de aanmelding voordat je de optie krijgt om data over te zetten, Dit moet ook gewoon kunnen en levert normaliter geen problemen op.

[ Voor 59% gewijzigd door donnie1992 op 06-05-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
donnie1992 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:53:
Neem je nu als voorbeeld Fortnite om op je werk Ipad te zetten? :X
:+
Nee, was al vergeten dat die er op stond, jaren geleden geïnstalleerd voor een neefje die op bezoek was, en Fortnite is nog steeds niet terug op de appstore toch? Dus dan komt de app sowieso niet over en daarbij had ik alle apps al uitgezet in de iCloud settings. :)

Stond toevallig bovenaan in het lijstje, waarschijnlijk vanwege de grote hoeveelheid opslag die die app inneemt, en daarom daar een screenshot van gemaakt.

[edit]:
Dit was ook geen voorbeeld van een app die ik over wil zetten maar een reactie op iemand die zei dat je hiermee vooraf kan zien hoeveel ruimte een app in de reservekopie op iCloud gaat innemen.
Dit was een mooi voorbeeld dat ik me niet kan voorstellen dat er dan daadwerkelijk ook ruim 4GB in de reservekopie wordt gezet als je die aanvinkt, het overgrote deel van die data is volgens mij content die de app heeft gedownload zoals maps en geen user data.

[ Voor 27% gewijzigd door Vliegvlug op 06-05-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-05 20:34
Vliegvlug schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:00:
[...]

:+
Nee, was al vergeten dat die er op stond, jaren geleden geïnstalleerd voor een neefje die op bezoek was, en Fortnite is nog steeds niet terug op de appstore toch? Dus dan komt de app sowieso niet over en daarbij had ik alle apps al uitgezet in de iCloud settings. :)

Stond toevallig bovenaan in het lijstje, waarschijnlijk vanwege de grote hoeveelheid opslag die die app inneemt, en daarom daar een screenshot van gemaakt.
Ah, op die fiets O-) , Je zou je ipad weer kunnen resetten om dat proces nogmaals te doorlopen, dan kan je gewoon als je gegevens overzetten. Maar volgens mij had je al voor de (imho) betere oplossing gekozen van de 50 gb iCloud voor een euro. Dan krijg je ook alles over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
donnie1992 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:53:

Overigens is doorgaans bij MDM management de aanmelding voordat je de optie krijgt om data over te zetten, Dit moet ook gewoon kunnen en levert normaliter geen problemen op.
Dat is goed om te horen!
Ik was al van plan het maar gewoon te proberen want als het niet kan dan kan het vast echt niet en heb je waarschijnlijk geen mogelijkheid het alsnog voor elkaar te krijgen Apple kennende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Archer_VC10 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Draai het argument eens om: je hebt 75GB aan informatie op je iPad staan maar verwacht dat een reservekopie in 5GB past.... ;)
Inderdaad ja want het meerendeel is volgens mij zaken als OS en apps en geen user specifieke data, bovendien had ik zo’n beetje alles al uitgevinkt in iCloud. ;)

Ook al heb je vanalles uitgezet, de reservekopie moet er voor zorgen dat jouw iPad weer compleet hetzelfde er uit ziet nadat je een reservekopie hebt teruggezet, daar is toch opslagruimte voor nodig. Nu je hebt gezien dat dit 3,9GB kost kan je het misschien met me eens zijn dat dat toch best efficiënt is.
Maar wordt dan altijd alles teruggezet is de vraag?
Ik kreeg de indruk dat die schuifjes in iCloud settings zijn om te bepalen wat er wel of niet wordt meegenomen in een backup.
Hoe kan je anders bepalen wat je wel en niet terug wilt hebben en enige controle uitoefenen op hoeveel data er aan iCloud opslag gebruikt wordt?
Hoewel ik wel kan begrijpen dat Apple daar geen bezwaar tegen heeft, dan kunnen ze weer meer verdienen aan iCloud opslag abo’s.

3,9GB is inderdaad wel redelijk efficiënt als het echt alles is en de iPad daar 1-op-1 mee wordt hersteld bij terugzetten op een nieuwe iPad.

[...]

Die is vast intern beschikbaar maar Apple werkt met het principe dat je als gebruiker je niet over al dat soort details hoeft te buigen.
Je legt gelijk de vinger op de zere plek want dat vind ik het meest irritante aan Apple apparatuur; Apple bepaald wat goed/handig voor je is en als je het niet prettig vind en het wilt aanpassen heb je pech want dat kan niet!

Ik vind het nog steeds een treurige dag toen ze besloten die 3 puntjes bovenin te introduceren om apps naast elkaar te zetten. Ik gebruik die feature echt nooit maar heb er wel elke dag meerdere keren ‘plezier’ van wanneer ik de url in mijn browser wil aanpassen of kopiëren omdat ik gewend ben dan in het midden te klikken of wanneer ik de middelste tab wil selecteren en dan krijg ik die irritante splitscreen opties ipv dat ik de url of tab selecteer. :'( :(

Waarom laat Apple me die drie puntjes bovenin niet gewoon uitzetten of op zijn minst links of rechts van het midden plaatsen. ;(
(Ik verlang echt terug naar de begindagen van mijn iPad zonder dat er allemaal ‘handige’ opties werden toegevoegd, toen crashte mijn iPad en apps ook haast nooit.)

Maar genoeg gerant, weer door! :P

De getallen die daar staan zijn om een indicatie te geven van het opslaggebruik door die app. Wat er daadwerkelijk voor de reservekopie nodig is, is per app zeer verschillend. Je geeft zelf een voorbeeld van een app die ruim 4GB aan data heeft staan maar blijkbaar binnen de reservekopie veel minder nodig heeft want het past binnen de 3,9GB die je nu gebruikt hebt (toch?).
Goede vraag, denk eigenlijk omdat ik voor mijn gevoel alle apps heb gedeselecteerd maar zal zo eens gaan kijken. Ben benieuwd.

De optie 'Ruim op' haalt de app zelf weg maar laat de user-data staan zodat je deze makkelijk weer terug kan zetten en verder kan gaan waar je was. In jouw voorbeeld levert je dat dus maar 313MB aan opslagruimte op op je iPad. Meer niet.
Ah, oké. Dan kan je de app dus ook niet meer gebruiken dus, niet echt wat ik zoek ;)

[...]

Bekijk het zo: jij bepaalt welke data je wel of niet belangrijk vind en zet op basis hiervan de schuifjes aan of uit. Het is nu aan Apple om uit te zoeken hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan, maar helaas schoppen de app-ontwikkelaars ook wel eens de zaken weer door de war door dit te beinvloeden vanuit een app. Gokje van mij maar ik denk dat die apps danwel een interne instelling hebben die deze keuze weer terugzet, of je hebt de app ge-update waardoor ook deze setting weer is teruggezet. Blijft een beetje gokken.
Wat ik er van begrijp zijn deze schuifjes van de reservekopie en lijkt me ergens gek als dat vrijblijvend is (alhoewel, wifi is inmiddels ook niet meer echt uit als je het via het ikoon in de tray uitzet dus misschien heb je wel gelijk! ;) )

Heb je al eens contact opgenomen met je IT afdeling om dit soort zaken uit te zoeken? Die leveren als het goed is juist ondersteuning bij dit proces en hadden wellicht ook een hoop van deze vragen kunnen beantwoorden.
Wel een call uitstaan, nog geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@Archer_VC10
Net gekeken naar mijn reservekopie van 3,9GB en daar zitten inderdaad bijna alle apps in!

De schuifjes onder de iCloud instellingen hebben dus geen effect op wat er in de reservekopie mee wordt, waarschijnlijk gaat dit dan erover of een app direct zelf naar iCloud mag schrijven of niet. Ik gok dat dat nodig is als je een app op twee verschillende devices tegelijkertijd wilt gebruiken en zo de app gesynchroniseerd blijft.

Wat je wel of niet in een reservekopie mee neemt stel je onder de reservekopie van het betreffende device:
Dat waren de schuifjes waarvan ik me eerder afvroeg waar ze voor waren, maar nu weet ik het dus. :)

“Podcasts”, “Foto Grootte” en “Termius” stonden al uit voordat ik de reservekopie maakte en zijn inderdaad niet meegenomen.
Het meerendeel van de apps buiten het screenshot stonden wel aan en zijn dus meegenomen, waaronder Fortnite! :+
Neemt ook maar 10,4MB in beslag en geen ruim 4GB zoals de app zelf als user data aangaf wat ik me al niet kon voorstellen.

Mooie kandidaat om het schuifje uitzetten op uit te testen:
Fortnite uit reservekopie verwijderen

Daarmee zet je dus het meenemen van deze app in de reservekopie uit en wordt deze niet meer meegenomen in toekomstige reservekopieën en de al weggeschreven data in iCloud wordt dan gewist.
Is dus gelukkig geen vrijblijvende optie maar wel degelijk een manier om zelf invloed uit te oefenen op wat wel en niet wordt opgeslagen in je iCloud. Ben er blij mee! :)
Kan ik nog wat tweaken aan welke apps ik overzet naar de nieuwe iPad.
Pagina: 1