Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaatje0306
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 05-07-2024
Hey allemaal,
Please wie wil met mij mee denken?
Ik heb nu nog de Samsung galaxy s9 plus. En ik heb lichtgevoelige epilepsie. Ik kan zonder problemen op deze telefoon zitten.

Toen ik echter de Samsung galaxy S21 kocht werd ik er niet lekker van. Duizeligheid, draaierig, misselijk en hoofdpijn. Hier kan ik dus niet op kijken. Er is iets anders aan het scherm / hertz van dit toestel waar mijn hersenen niet fijn op reageren. Dus ik moest door op mijn S9 plus. Nu een jaar later de Samsung galaxy S24 Ultra geprobeerd. WEER hetzelfde gedoe. Dus ook op deze kan ik niet kijken.

Wat nu? Mijn huidige S9 plus gaat echt een keertje sterven!
Welke toestellen hebben hetzelfde scherm als de S9 plus? Bestaan deze nog?
Of is het misschien slimmer om toch nogmaals een nieuwe S9 plus te kopen, ondanks dat er weinig updates meer komen?
Wie heeft er een idee?
Gr Kaatje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:10
Kan dat niet temaken hebben met de variabele refreshrate?
Dit is een setting die je gewoon uit kan zetten volgens mij waardoor de refresh snelheid gewoon altijd 60/90/120 hz is ipv tussen de 1 en 120

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RedNas74
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:54
Waarschijnlijk maken deze displays gebruik van PWM, wat flickering kan veroorzaken.

Zie deze link. https://www.androidcentra...for-pwm-flicker-sensitive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaatje0306
Rednas74

Deze link slaat waarschijnlijk ook op mij. Ik moet even goed uitzoeken hoe en wat. Dat vind ik nog best lastig. Maar fijn dat ik deze informatie heb!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 19:11
RedNas74 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 23:40:
Waarschijnlijk maken deze displays gebruik van PWM, wat flickering kan veroorzaken.

Zie deze link. https://www.androidcentra...for-pwm-flicker-sensitive
Ik twijfel of het daar wel aan ligt, de S9 Plus heeft meer last van flickering dan de S21 en al helemaal vergeleken met de S24 Ultra. (Notebookcheck heeft voor alle 3 toestellen dat getest)

Er is een probleem dat sowieso, maar als het PWM was dan zou TS ook last van moeten hebben op de S9 Plus.

[ Voor 5% gewijzigd door Mizgala28 op 04-05-2024 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaatje0306
Mizgala28

Interessant! Maar wat is het dan wel?
Ik baal er zo van, en wordt er ook onzeker en moedeloos van.
S9plus gaat goed, dat is mijn uitgangspunt punt. Is er nog een telefoon met detzelfde specificaties uitgebracht? Vooral qua beeldscherm/ hertz
Qua lichtgevoelige epilepsie geldt
10 - 30 hertz schijn je de meeste aanvallen van te krijgen. 60 en hoger minder.
Kies je een tv dan het liefste een lcd tft of led scherm. Misschien goede info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 19:11
Kaatje0306 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:43:
Mizgala28

S9plus gaat goed, dat is mijn uitgangspunt punt. Is er nog een telefoon met detzelfde specificaties uitgebracht? Vooral qua beeldscherm/ hertz
Durf het niet te zeggen, maar de telefoons eventueel in de winkel testen zou een optie kunnen zijn.

Mocht een variabele refreshrate het probleem zijn dan is het een kwestie van deze op 60hz vast zetten.

Even terzijde dat ik denk dat het geen PWM is, de onderstaande is puur als dat wel zo was.

Als het PWM is en je er zoveel last van hebt (ik ken iemand die daar veel last van heeft) dan valt Samsung (zoals in zijn geval) gewoon af (zie onderaan voor toelichting), want hun hebben vaker wel dan niet issues wat dat betreft, en net als zoveel merken tegenwoordig ligt hun focus op (AM)OLED.

Eventuele opties zijn dan een telefoon met een LCD, en daar heb je tegenwoordig niet veel van tenzij je bij de budget modellen zoekt.

Qua dure telefoons met langere support is dat meer problematisch (van alle meer huidige telefoons die een IPS hebben en lang genoeg OS support, kom ik uit op de Fairphone 4 of iPhone SE 2022)

Verder heb je nog chinese merken die wel een OLED hebben, maar waarvan bepaalde modellen zo hoge PWM hebben dat het voor veel mensen geen issue geeft.

Toelichting: en juist omdat je een S9 Plus hebt, die een vrij opvallende PWM issue heeft is de reden waarom ik twijfel of PWM jouw probleem is.

Tip voor iedereen die dit leest: als je last hebt van PWM, Notebookcheck test hun telefoons en tablet daarop, daarnaast is het altijd handig om indien mogelijk in een winkel een toestel te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:22
Kaatje0306 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:43:
Mizgala28

De vraag is denk ik vooral hoe snel je dit merkt, en of dit bij alle ruimte omstandigheden is (qua licht).

Meest makkelijke is namelijk naar een grote elektronica zaak te gaan en daar te proberen. Maar als je het pas na een uur door hebt wordt dat lastig.

Kan me voorstellen dat het aan automatisch aanpassing van het aantal Hertz (scherm verversing, niet enkel het dimmen) ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyriel85 op 04-05-2024 18:22 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Mizgala28 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 00:44:
[...]

Ik twijfel of het daar wel aan ligt, de S9 Plus heeft meer last van flickering dan de S21 en al helemaal vergeleken met de S24 Ultra. (Notebookcheck heeft voor alle 3 toestellen dat getest)

Er is een probleem dat sowieso, maar als het PWM was dan zou TS ook last van moeten hebben op de S9 Plus.
Die Notebookcheck test is maar heel beperkt en is geen brede test voor PWM problemen. Veel mensen hebben alsnog last bij telefoons met hogere scores bij notebookcheck, andere toestellen scoren daar laag maar worden door mensen met PWM problemen juist als veilig beoordeeld. Daarnaast zijn Samsung toestellen uberhaupt notoir wat dit betreft. Ze scoren allemaal ondermaats, ook de S24 Ultra.
Een goede community met ervaringen met verschillende toestellen vind je op reddit: https://www.reddit.com/r/PWM_Sensitive/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaatje0306
Ik heb ontdekt dat de Samsung galaxy A22 een lcd scherm heeft. Het lukt mij wel om op dit toestel te kijken.
Ik zag ook nog een nieuwe s9plus te koop, (wat voor mij toch het veiligste aanvoelt) maar iemand raadde het me af omdat deze geen updates meer zou krijgen en dan niet veilig meer zou zijn? Is dat echt zo?
BTW echt zo tof dat jullie me allemaal helpen met mee denken!! Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaatje0306
Inderdaad, de telefoon in de winkel testen is geen optie. Er zijn daar zoveel schermen aan. Tv's, laptop's, mobiele telefoons. Vaak wordt ik niet lekker nadat ik er even naar heb gekeken. Maar het duurt dan zeker een half uur voordat dat weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Kaatje0306 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:48:
Ik heb ontdekt dat de Samsung galaxy A22 een lcd scherm heeft. Het lukt mij wel om op dit toestel te kijken.
Ik zag ook nog een nieuwe s9plus te koop, (wat voor mij toch het veiligste aanvoelt) maar iemand raadde het me af omdat deze geen updates meer zou krijgen en dan niet veilig meer zou zijn? Is dat echt zo?
BTW echt zo tof dat jullie me allemaal helpen met mee denken!! Dankjewel
Het is relatief... maar het klopt inderdaad dat de S9+ end of life is. Dus het kan zeker onveiliger zijn dat toestel te blijven gebruiken.

Over welk toestel dan wel geschikt voor je zal zijn, durf ik je echter niet te zeggen.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het is wat laat maar ik verplaats deze alsnog even naar het juiste subforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:54
Scoor een iPhone 13 of zo tweedehands met bon via marktplaats en test daar eens mee, werkt het niet raak je die voor ongeveer dezelfde prijs wel weer kwijt. Werkt het wel, kun je een nieuwe iPhone 15 of later dit jaar de 16 overwegen met usb-c, of de iPhone 13 blijven gebruiken.
Voordeel van Apple is dat ze relatief weinig innoveren, dus grote kans dat als het werkt voor je, dat het blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Google Pixels en iPhones hebben er ook last van. De meest veilige telefoons zijn bepaalde Chinese toestellen.
Die promoten dat ook:
https://www.honor.com/global/phones/honor-magic6-pro/
LTPO Eye Comfort Display:
HONOR Magic6 Pro is equipped with 4320Hz PWM dimming technology, which is TÜV Rheinland flicker-free certified and reaches the risk-free dimming level. The test standard of TÜV Rheinland's flicker-free certification refers to the IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers) Std 1789-2015 standard for the definition of the correlation between the flicker risk level and the flicker frequency: when the dimming frequency is higher than 3125Hz, it reaches the flicker-free hazard level.

Om duidelijk de verschillen te zien tussen Samsung, Apple, Google en Chinese toestellen check dan deze recente vergelijkings video:
YouTube: Smartphone Display Flicker Comparison - 4320Hz vs 1920Hz vs 480Hz vs...

[ Voor 4% gewijzigd door RepareerDroid op 24-05-2024 14:19 ]

Pagina: 1