Waterleiding naar buiten aanleggen DIY'er

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turniphead
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-04 08:32
Hoi!

Ik ben van plan om water door te trekken naar een buiten kraantje en ik ben op zoek naar advies hoe ik dit het beste aan kan pakken.

De situatie is ongeveer als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZfORYPyJMzU_MAo4-TgX6vI0qE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NgCXqxjkM2rRZ2wXo9TwySw9.png?f=fotoalbum_large

In de keuken, punt 1, is er een warme en koude waterleiding, die komen met een hoekstopkraan 1/2inch uit de muur. Ik wil graag op punt 2 in de bijkeuken een (inbouw) mengkraan aanbrengen, en vanaf daar 1 waterleiding door de schuur naar punt 3. De reden voor de mengkraan op punt 2 is dat daar de temperatuur altijd goed is, terwijl de schuur (in theorie) onder 0 kan komen. Ik wil zorgen voor goed verloop van punt 2 naar 3 zodat de leiding in de winter goed leeg kan lopen.

Ik heb 2 problemen. Het eerste is welke materialen en gereedschappen ik het beste kan gebruiken. Is dat meerlagenbuis met knelkoppelingen? Koper lijkt nogal duur.

De tweede is de koppeling vanaf de hoekstopkraan. Stel dat ik meerlagenbuis met knelkoppelingen kan gebruiken, hoe kom ik dan van mijn hoekstopkraan naar een meerlagenbuis? In mijn hoofd zit het zo:
hoekstopkraan > 1/2 t-stuk > 1/2 naar knel verloop. Is dat realistisch/bestaat zoiets?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt!

Edit:
Er is tussen de bijkeuken en de keuken al een gat waar de leidingen doorheen zouden kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door turniphead op 03-05-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
En waarom wil je een mengkraan op je buitenkraan?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-05 16:22
Voor waterleiding wordt koperen buis gebruikt, de goedkopere rvs is bedoeld voor CV. Let goed op dat je voor koper ook de juiste knelringen gebruikt. De diameter lijkt gelijk, maar de knelringen voor rvs buizen passen niet op de koperen buizen. Je kunt dit in de winkel al uitproberen.

Als je dit voor het eerst doet, neem dan een aantal extra koppelingen en vooral veel extra knelringen mee. En extra buis. Mocht je dan iets verprutsen (knelringen zijn niet herbruikbaar!) dan hoef je niet meteen terug naar de winkel en kun je de klus afmaken. Uiteraard moet je ook na de klus eerst goed controleren of de koppelingen lekvrij zijn. Ze kunnen heel langzaam lekken, dus kijk een dag later nog even of er geen drupjes aan hangen.

Knelkoppelingen moet je overigens niet te vast aandraaien, dan gaan ze kapot. Voor knelkoppelingen heb je alleen een waterpomptang nodig, maar je moet de leidingen uiteraard ook aan de muur vastzetten en kunnen buigen en snijden. Dat laatste _kan_ met een ijzerzaag, maar het werkt een stuk beter met een pijpensnijder en die zijn ook niet zo duur. Buigtangen zijn wel duur, als je dit soort klussen vaker gaat doen is het handig om er eentje te kopen, maar als het eenmalig is zou ik in de kennissenkring kijken of je er eentje kunt lenen of huren. Houd er rekening mee dat je eerste paar bochtjes mislukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zoek op tyleenslang die KIWA goedgekeurd is.

Let wel op de max temperatuur als je ook warm water wilt gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 06-05-2024 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:06

Wuursj

want worst is al bezet

Hier een soortgelijke oplossing maar dan met de mengkraan voor de buitenkraan in het keukenkastje. Warm water optie is wel lekker buiten voor kinderbadjes :P

Van meerlagenbuis naar 1/2" met knel kan zeker. Er bestaan verschillend oplossingen voor. Van Uponor RTM (best groot en niet goedkoop) tot knelmoeren zoals ik hier gebruikt heb. En een hoop andere merken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8g22jMP.png
Maar knellen alleen doen als je er nog bij kan. Anders liever persen.

Meerlagenbuis is wel een mooie combi tussen bewerkbaarheid, prijs en amateur-vriendelijk. Als je hem netjes weet uit te rollen en opbeugelt, ziet het er ook nog best netjes uit in een schuur of bijkeuken (in tegenstelling tot tyleen).
En inderdaad veel goedkoper dan koper. Van koper naar meerlagenbuis heb ik hier behoorlijk budget neutraal opgelost omdat het oud-koper-prijs aardig de kosten van het meerlagenspul dekte :P

[ Voor 19% gewijzigd door Wuursj op 06-05-2024 13:52 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turniphead
Wuursj schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:45:
Hier een soortgelijke oplossing maar dan met de mengkraan voor de buitenkraan in het keukenkastje. Warm water optie is wel lekker buiten voor kinderbadjes :P

Van meerlagenbuis naar 1/2" met knel kan zeker. Er bestaan verschillend oplossingen voor. Van Uponor RTM (best groot en niet goedkoop) tot knelmoeren zoals ik hier gebruikt heb. En een hoop andere merken.
[Afbeelding]
Maar knellen alleen doen als je er nog bij kan. Anders liever persen.

Meerlagenbuis is wel een mooie combi tussen bewerkbaarheid, prijs en amateur-vriendelijk. Als je hem netjes weet uit te rollen en opbeugelt, ziet het er ook nog best netjes uit in een schuur of bijkeuken (in tegenstelling tot tyleen).
En inderdaad veel goedkoper dan koper. Van koper naar meerlagenbuis heb ik hier behoorlijk budget neutraal opgelost omdat het oud-koper-prijs aardig de kosten van het meerlagenspul dekte :P
Dit is top, Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PhilipsFan schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:39:
…de goedkopere rvs is bedoeld voor CV.
Zullen we CV buizen maar niet van RVS maken? Dat vinden installateurs niet zo fijn om te buigen, te zagen of te snijden. CV-buizen zijn gewoon verzinkt stalen buizen, niks meer en niks minder. Ze zijn ook alleen geschikt voor CV en niet voor sanitair, drinkwater of gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:15
Ik snap niet helemaal waarom je een mengkraan wilt.

Ik had een beetje dezelfde situatie als wat jij hebt.
Ik heb meerlaags flexibele waterleiding gebruikt en hier een kogelstopkraan ertussen gezet zodat ik het water naar buiten toe in de winter kan afsluiten.

De leiding blaas ik bij de kogelstopkraan altijd even door met een fietspomp, zodat ik zeker weet dat er geen water meer in staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpQLObwOCzpcOOBdQ5LQYio0Oec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4uPwLF8WiGr1KXcY4oxD2eVD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door rmr1 op 07-05-2024 11:50 ]

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turniphead
rmr1 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:48:
Ik snap niet helemaal waarom je een mengkraan wilt.
Ik wil graag warm water buiten kunnen gebruiken. Bijv. voor zo'n Gardena tuindouche.

Zo'n kogelstopkraan is wel interessant voor na de mengkraan, om door te kunnen spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:15
Je zou dan ook een mengkraan kunnen nemen die geschikt is voor buiten. Dan hoef je niet elke keer naar binnen om de temperatuur aan te passen mocht dat nodig zijn.

Je hebt inbouw mengkranen voor buiten maar ook opbouw rvs kranen.

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ae6t0lOsJnTkHdQi8IGtN7RME2k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ReLDTGytHNCq3SttN37pdpHB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhxo_favFrDE7zj0T99qJ7k2ziI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sVkvj3Yoe1qAAxC0KREWXX77.png?f=user_large

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Pagina: 1