Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:23
Tijdje geleden mijn abbo voor Office 365 afgelopen en de beslissing gemaakt samen met mijn partner dat wij het voor persoonlijke doeleinden niet genoeg gebruiken om er ieder jaar ervoor te blijven betalen. Anno 2024 is het echt niet moeilijk (meer) om Office 365 "gratis" te gebruiken maar wij beiden hebben de voorkeur om een gratis pakket te gebruiken.

Ik ben nu een tijdje bezig met LibreOffice en moet zeggen dat het voor mij persoonlijke doeleinden meer dan geschikt is. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat het in het begin best wat irritatie/frustratie opwekt als je iets in Word/Excel in een paar minuten voor elkaar krijgt en in LibreOffice na 10 minuten nog steeds opzoek bent naar waar die functie precies zit en hoe die genoemd wordt. Leerpijntjes... :)

Met aardig wat gegoogle en Youtube uiteindelijk toch alles gevonden en voor elkaar gekregen behalve een ding...

Ik krijg het niet voorelkaar dat Writer/Calc automatisch een document en/of alinia herkend als zweeds en de spellingscontrole dan ook uitvoert met de zweedse taal. Met <F7> het spellingscontrole scherm openen en dan voor iedere alinea handmatig de taal wijzigen naar Zweeds werkt wel maar dat is natuurlijk verre van praktisch.

Ik heb een document in zowel nederlands, engels als zweeds.
LibreOffice schakelt perfect automatisch over van/tussen nederlands en engels bij de betreffende tekst maar zodra ik bij zweedse tekst kom... niets, blijft op nederlands staan en alles wordt rood gemarkeerd.

Zal ongetwijfeld een eenvoudig dingetje zijn maar ik zie het echt even niet. Iemand een idee wat/waar ik iets moet aanpassen?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 11 23H2 (22631.3447) x64
LibreOffice 24.2.3.2 (X86_64)
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Tijdens de aangepaste installatie zweeds toegevoegd aan de beschikbare talen. Dit werkt wel want het is wel beschikbaar alleen niet automatisch.
Extensie LanguageTool 6.4 geinstalleerd samen met de zweeds woordenboek extensies.

Verschillende google zoekopdrachten erop los gelaten maar vind bijna alleen maar (oude) posts van mensen die nederlands niet werkend krijgen, waar mijn probleem niet ligt.

ALs iemand de goude tip heeft. :>
...