Mag ik toegang weigeren koophuis, nog niet gescheiden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chant
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01-08-2024
Hallo....

Mijn man heeft aangegeven dat hij wil scheiden. Is sinds begin Januari het huis al uit.
Ik woon met onze 2 kinderen nog in ons koophuis.
Echter wil hij nog steeds het huis betreden als wij er wel of niet zijn.
Ik voel me hier totaal niet veilig bij (angst) en het voelt alsof ik totaal geen privacy heb.
Al zijn privé spullen/kleding zijn al het huis uit...
Ik weet inmiddels dat ik het recht niet heb om de sloten te vervangen (huis is van ons beiden) maar is er iemand die hier ervaring mee heeft gehad/heeft en heeft er misschien iemand nog tips voor mij 🙏
Scheiding gaat een lang traject worden en voel me nu een soort van opgesloten in mijn eigen huis.
Ik vind het niet prettig dat mijn ex tussen mijn spullen rondsnuffeld 😔

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:08

Secsytime

Automagisch

Als hij mede-eigenaar is van het huis lijkt me dit niet mogelijk. En ik denk niet dat er juridische onderbouwing is voor een straatverbod?

Als het niet meer dan een vervelend gevoel bij je is, lijkt het me ook niet meer dan logisch dat hij gewoon zijn huis kan betreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:44

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik heb het topic even verplaatst naar een beter passend forum. Vraag en Aanbod feedback is in ieder geval niet de goede plaats.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Volledig herkenbare situatie helaas, mijn ex heeft dat bij mij het hele scheidingsproces volgehouden helaas. Nu vond ik het vooral een zware inbreuk op mijn privacy, maar aangezien ik in dit geval de man ben had het geen invloed op mijn gevoel van veiligheid direct.

Ik weet dat huiseigenaarschap maar een beperkte waarde heeft als je toegang wilt krijgen tot een huis. Een huurbaas mag ook alleen in aanwezigheid van huurder en bij expliciete toestemming toegang krijgen tot een huis. Nu heb ik dit nooit formeel willen spelen maar dat kan zeker wel.

Wanneer 1 iemand uit huis is vertrokken, verliest(kan verliezen) diegene het woonrecht van de woning. Bij procederen kun je dan uitsluitend gebruik van de woning toegewezen krijgen voor de periode van afwikkeling van de scheiding, alleen sta je dan ook alleen aan de lat voor de woonlasten. (ik vond het dit het procederen niet waard, maar het kan dus zeker wel). Zeker in het geval dat jij de kinderen hebt en voor hen zorgt is dit behoorlijk zwaarwegend.

Woonrecht Dit is de eerste link die ik hierover vond, maar dit biedt wellicht wat antwoorden.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als hij er al sinds januari niet meer woont dan is het niet zijn hoofdverblijf.
Van jou wel en daarmee heb jij 'huisvrede' op de woning.

Je kunt hem als mede eigenaar niet helemaal de toegang ontzeggen.
Maar ongevraagd op elk moment betreden mag ook niet.
Beste is om hier onderling duidelijke afspraken over te maken.

Lukt dat niet, dan mag je ook best de sloten vervangen. Maar ook daarbij geldt dat je hem in overleg wel toegang moet geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:36
Ja, dat is mogelijk. Dat heet “uitsluitend gebruik van de woning.” Indien je ex hier niet vrijwillig gehoor aan geeft, zul je naar de rechter moeten.

https://www.ebhlegal.nl/b...ijke-woning-blijven-wonen

[ Voor 27% gewijzigd door Joris748 op 03-05-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chant
Secsytime schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:55:
Als hij mede-eigenaar is van het huis lijkt me dit niet mogelijk. En ik denk niet dat er juridische onderbouwing is voor een straatverbod?

Als het niet meer dan een vervelend gevoel bij je is, lijkt het me ook niet meer dan logisch dat hij gewoon zijn huis kan betreden.
Angst speelt helaas een grote rol.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chant
Joris748 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:03:
Ja, dat is mogelijk. Dat heet “uitsluitend gebruik van de woning.” Indien je ex hier niet vrijwillig gehoor aan geeft, zul je naar de rechter moeten.

Dank u wel voor uw reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chant
Bor schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:55:
Ik heb het topic even verplaatst naar een beter passend forum. Vraag en Aanbod feedback is in ieder geval niet de goede plaats.
Dank u wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

TheInsomniac schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:02:
Bij procederen kun je dan uitsluitend gebruik van de woning toegewezen krijgen voor de periode van afwikkeling van de scheiding, alleen sta je dan ook alleen aan de lat voor de woonlasten.
Hoe zit dit dan precies? Bij een huurwoning is het duidelijk, zodra je ergens niet meer woont dan betaal je ook niet meer mee aan de huur. Maar bij een koopwoning betaal je met name voor het eigendom, in de vorm van een hypotheek (aflossing en rente), dat corrigeer je doorgaans zodra de scheiding rond is doordat diegene dan uitgekocht wordt. Dan hou je natuurlijk nog wel wat woonlasten over, met name belastingen als eigenwoningforfait, afvalstoffenheffing, etc. en die zijn natuurlijk wel echt alleen voor de bewoner en niet voor de eigenaar. Maar dat is doorgaans minder, en maar eens per jaar.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:41

Lordy79

Vastberaden

https://zorgelooschscheid...t-huis-zetten-koopwoning/

Ik denk dat deze link erg nuttig is. Het mag helaas dus niet en zoals eerder benoemd in dit topic zul je het moeten afdwingen bij de rechter als je echt een regeling wil.

Als je angst hebt dat hij gekke dingen doet kun je natuurlijk de wijkagent bellen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:43
Waar is je ex ingeschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:32

Tys

Joris748 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:03:

Dit inderdaad, dat kan je prima in een kort geding voorleggen, als je ook de lasten draagt van de woning uiteraard (hypotheek/huur/etc.). Kost wat, maar dat kan snel geregeld zijn.

Wat je vaak ziet is dat men er dan meteen zorgverdeling, alimentaties, etc. bij wil pakken, dan wordt het te uitgebreid. Dus als wonen nu de prioriteit heeft, dien dat verzoek dan snel in. En laat de rest van de scheiding daarop volgen.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Pagina: 1