Ik heb sinds kort een on-board RAID controller (Highpiont). Ik heb ook 2x een Maxtor 7200RPM schijf. Nu wilde ik wat gaan doen met dat RAID. Ik hoor en lees veel dat RAID snel, maar onveilig is. Het is toch net zo onveilig als alle data op 1 losse schijf zetten zoals ik nu doe of is er een grote kans dat je schijf crasht? Dat is me namelijk niet helemaal duidelijk. RAID 0+1 of 10 lijkt me een beetje duur.
Als je een raid 0 config gebruikt is Raid minder veilig dan een schijf. Dat komt doordat al je data over twee schijven is verdeeld, zonder een backup systeem. Als je twee harde schijven hebt is de kans groter dat er een uit valt. Als er een uit valt ben je al je data kwijt.
aahh....tuurlijk. de kans op een crash is dan 2x zo groot. Ik heb alleen nog nooit mee gemaakt dat een HD er bij mij mee stopte.
Je kan bijv. elke maand op CR-RW een volledige backup maken. Toch nog een beetje veiligheid. En verkleint schijfcontrole de kans op crashen of is het gewoon pech hebben
Je kan bijv. elke maand op CR-RW een volledige backup maken. Toch nog een beetje veiligheid. En verkleint schijfcontrole de kans op crashen of is het gewoon pech hebben
onzin, de kans is even groot als bij 1 schijf.
data weg bij 1 schijf gebeurt bij eerste crash. ( do'h )
data weg bij raid 0 met 2 schijven gebeurt ook bij eerste crash. ( want alles is over beide schijven verdeeld )
dus maakt het niet uit of je 1 schijf hebt of twee.
Wel heb je met raid een snelheids toename.
data weg bij raid 0 met 2 schijven gebeurt ook bij eerste crash. ( want alles is over beide schijven verdeeld )
dus maakt het niet uit of je 1 schijf hebt of twee.
ik heb nu dus 2 losse schijf met op 1 WinXP en alle proggies en op de andere MP3-tjes enzo. Dus ik kan beter gewoon een back-up fikken en alles in RAID 0 zetten?
Oh ?Op zondag 09 september 2001 22:16 schreef Grijns het volgende:
onzin, de kans is even groot als bij 1 schijf.
dus maakt het niet uit of je 1 schijf hebt of twee.Wel heb je met raid een snelheids toename.
Basis kansrekening:
Als kans op kapotte schijf x is, dan is de kans dat als je twee schijven hebt, er 1 kapot gaat 2 keer x, dus 2 x zo groot.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.
Kijk en nu wordt het interresant want 2 schijven is wel weer iets veiliger dan 1 raid 0 schijf van twee schijfen.
als er namlijk 1 van de twee crashed zal bij raid 0 alles pleite zijn en bij normaal gebruik alleen xp of je mp3's ( afhankelijk van wat crashed )
Mijn aanrader is om zoveel mogelijk te backuppen en dit te blijven doen, daarbij kan je dan raid 0 draaien voor de snelheid winst.
Maar als je echt veiliger wilt werken en geen zin hebt in backuppen ( zoals ik ) dan zul je raid 1 (mininaal 2 hdd), raid 0/1 (minimaal 4 hdd) of raid 5 (minimaal 3 hdd) gaan doen.
succes met de keuze !
als er namlijk 1 van de twee crashed zal bij raid 0 alles pleite zijn en bij normaal gebruik alleen xp of je mp3's ( afhankelijk van wat crashed )
Mijn aanrader is om zoveel mogelijk te backuppen en dit te blijven doen, daarbij kan je dan raid 0 draaien voor de snelheid winst.
Maar als je echt veiliger wilt werken en geen zin hebt in backuppen ( zoals ik ) dan zul je raid 1 (mininaal 2 hdd), raid 0/1 (minimaal 4 hdd) of raid 5 (minimaal 3 hdd) gaan doen.
succes met de keuze !
tja oeps, las iets te laat dat ie 2 hdd's heeft ... is al laat enzo ...Op zondag 09 september 2001 22:24 schreef StevenK het volgende:
[..]
Oh ?
Basis kansrekening:
Als kans op kapotte schijf x is, dan is de kans dat als je twee schijven hebt, er 1 kapot gaat 2 keer x, dus 2 x zo groot.
Verwijderd
Kans is iid twee keer zo groot, maar hoevaak crashen je Hd's nog?
kleine kans*2 = nog steeds kleine kans
kleine kans*2 = nog steeds kleine kans
pcies...je krijgt gewoon een 2x grotere kans op een hd-crash waarbij alles weg is...en die kans is al zo klein...wanneer crast een schijf nou? is mij nog nooit overkomen...
(de nieuwe comp die ik op m'n werk krijg (P4 1500, 256Mb
)heeft een ibm GXP60
)
offtopix: Ruubruud: Alyson roelt
coole foto, ken ik niet, waar staat hij in het groot? (rag een paar keer op f5 om m'n icon goed te bekijken
)
(de nieuwe comp die ik op m'n werk krijg (P4 1500, 256Mb
offtopix: Ruubruud: Alyson roelt
het is ruubruub
Die foto plus de tekst er boven is American Pie
Je moet wel oppassen voor de IBM GXP 60 en 75 serie.
In RAID gaan ze sneller dood of raar doen, dan 'normaal'.
Dus nog sneller dan normaal, kort dus
In RAID gaan ze sneller dood of raar doen, dan 'normaal'.
Dus nog sneller dan normaal, kort dus
Pagina: 1