Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnNat
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-10 08:40
Beste mede-tweakers,

Ik hoop dat alles met ieder van jullie goed gaat!

Ik heb een vraag over mijn uitzendovereenkomst en ik hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen.
Op dit moment werk ik via een uitzendbureau bij een inlener. Het werk bij de inlener bevalt mij zeer goed. De inlener heeft ook aangegeven dat ze mij indienst willen nemen en een jaarcontract willen aanbieden.

Het liefst zou ik zo snel mogelijk bij de inlener indienst willen treden (op alle vlakken ga ik er namelijk op vooruit). Ze hebben ook aangegeven of ik het e.e.a. wil uitzoeken, daar ben ik nu het afgelopen maand mee bezig geweest, alleen is het nog een beetje onduidelijk voor mij. Daarbij heb ik ook twee vragen (A & B):
A: Wat ik graag zou willen weten is of ik zelf het contract bij het uitzendbureau aan het einde van de maand kan opzeggen, om vervolgens meteen indienst te treden bij de inlener (kosteloos voor de inlener). Is dit mogelijk?
B: Ik heb de functieomschrijving en salaris van mijn collega's ingezien en zij verdienen aanzienelijk meer, terwijl ik soortgelijke werkzaamheden uitvoer. Ik heb dit aangekaart bij het uitzendbureau (om het bespreekbaar te maken), maar dit wordt afgedaan als 'dit hebben we afgesproken met de opdrachtgever en hier kan niks aan worden veranderd'. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het wel bespreekbaar wordt gemaakt? Want het wordt meteen afgeschoten (alle medewerkers binnen een bedrijf moeten bij gelijkwaardig werk een gelijkwaardige beloning krijgen).

Ik heb het Gegoogled, maar er is geen eenduidig antwoord te vinden. Vaak wordt er aangegeven dat er een vergoeding betaald moet worden na een X aantal uur of er wordt verwezen naar de Waadi wet. Maar ik wordt er niet wijzer van. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Situatie:
1: Ik zit nu in fase A en heb een opzegtermijn van 1 dag;
2: Mondeling heeft de contactpersoon bij het uitzendbureau aangegeven dat de opdracht tot en met eind mei zou duren;
3: Vervolgens heeft de contactpersoon bij het uitzendbureau weer mondeling aangegeven dat de opdracht tot en met eind juni zou duren;
4: De uitzendovereenkomst heeft elke keer een duur van een maand en moest ik de tweede keer verlengen in de portal van het uitzendbureau. De derde verlenging is automatisch gegaan (hier hoefde ik geen akkoord voor te geven);
5: De inlener heeft ook geinformeerd bij het uitzendbureau en zij gaven aan dat ik (twee weken terug) 720 uur te gaan heb voordat ik kosteloos overgenomen kan worden;
6: Ik werk 32 uur per week. En na een simple berekening zou ik pas na 5 maanden indienst kunnen treden bij de inlener (zonder dat er een vergoeding betaalt hoeft te worden). Na deze berekening eindigt op opdracht eerder dan dat ik kosteloos overgenomen kan worden.

In de eerste uitzendovereenkomst staat namelijk het onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_YefFsg2BSuYsqIAaEVLryhKJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MfvAz6iXpDEDYzWDvX3iUOfC.png?f=fotoalbum_large

In de laatste uitzendovereenkomst staat het onderstaande (het uitzendovereenkomst is voor een maand verlengd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0L3xAVF_a_RWILxjTeMOV1WFEUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j3llzHtxUYLNHk3saboIgLEO.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Beste antwoord (via AnNat op 03-05-2024 22:08)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

H-W schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:57:
In fase A moet je veelal 1080 uur voor het uitzendbureau gewerkt hebben. Daarna ga je naar fase B, maar je inlener kan je na fase A kosteloos overnemen. Dus als het uitzendbureau aangeeft dat fase A nog tot eind mei duurt, zou je dan zonder kosten voor de inlener over kunnen gaan.
(ervaringsdeskundige, ik ben net 2 dagen in dienst bij mijn werkgever na 1080 uur via het uitzendbureau gewerkt te hebben).
Salaris zou je nog kunnen onderhandelen met je werkgever.
Leuk, maar niet per se de waarheid.
Er mag geen belemmeringsverbod zijn nadat de terbeschikkingstelling afgelopen is. De terbeschikkingstelling is een contract tussen uitzender en opdrachtgever. @AnNat kan dus als hij in goed contact is met de opdrachtgever, hen vragen om het contract voor de terbeschikkingstelling niet te verlengen. Als dat verlopen is kan AnNat over zonder enige belemmering.
In theorie kan het zijn dat een fase A contract even lang is als de terbeschikkingstelling, maar dat is eerder een toevalligheid dan dat dat echt het geval is.
Het 'fase A' begrip komt voor een cao en die gaat niet boven de WAADI.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

AnNat schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:52:
B: Ik heb de functieomschrijving en salaris van mijn collega's ingezien en zij verdienen aanzienelijk meer, terwijl ik soortgelijke werkzaamheden uitvoer. Ik heb dit aangekaart bij het uitzendbureau (om het bespreekbaar te maken), maar dit wordt afgedaan als 'dit hebben we afgesproken met de opdrachtgever en hier kan niks aan worden veranderd'. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het wel bespreekbaar wordt gemaakt? Want het wordt meteen afgeschoten (alle medewerkers binnen een bedrijf moeten bij gelijkwaardig werk een gelijkwaardige beloning krijgen).
Zie ook mijn post hier: True in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)" (let op, dat is niet echt een topic om inhoudelijk te gaan discussiëren over de toepassing van de WAADI dus vraag dat vooral in jouw topic ;) )
Als het uitzendbureau moeilijk doet wil ik je aanraden hier juridische rechtsbijstand voor in te schakelen.
Om mijzelf even te quoten:
True schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:56:
WAADI-samenvatting voor werknemers in detachering
In de detachering (en consultancy indien dat in de praktijk meer het uitvoeren van werkzaamheden is binnen een bepaald tijdsbestek in tegenstelling tot het uitsluitend leveren van advies of opleveren van een van te voren afgekaderd stuk werk*) geldt de WAADI (Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs) (via: https://wetten.overheid.nl/BWBR0009616). *dit kun je ook teruglezen in Artikel 1. Begripsbepalingen.

In de WAADI zijn de volgende artikelen het meest relevant voor geschoolde Nederlandse burgers die via detachering werkzaam zijn:
  • Artikel 8. Gelijke behandeling van arbeidskrachten die niet in het kader van payrolling ter beschikking zijn gesteld
  • --> Jij als gedetacheerde moet minimaal dezelfde primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden krijgen als intern personeel; loon en vergoedingen, dezelfde cao is toepasbaar, dezelfde arbeidstijden, pauzes, vakantieduur e.d.. Je hebt dus ook recht op een verhoging in trede per werkjaar als dat bij intern personeel de standaard is (het Rijk bijv.).
  • Artikel 8c. Vacaturemelding
  • --> Als een vacature vrijkomt moet jij als gedetacheerde dezelfde kansen hebben als intern personeel.
  • Artikel 9a. Belemmeringsverbod
  • --> Jij als gedetacheerde mag nooit vanuit je werkgever een verbod krijgen om (vast) in dienst te treden bij de opdrachtgever nádat je terbeschikkingstelling (tijdelijke opdracht) afgelopen is.
  • Artikel 12a. Melding arbeidsvoorwaarden
  • --> Een soort van nulmeting van de arbeidsvoorwaarden bij de opdrachtgever voor jouw functie voordat je begint met je opdracht: met dus het standaardsalaris (of de bandbreedte) van intern personeel, de werkuren, de cao, verlofdagen, etc.
Je kunt praten als Brugman, maar je hebt slagkracht nodig. Als je niet 100% scherp hebt hoe je dit kunt aanvliegen is dit erg lastig, daarnaast wil je ook niet de verhoudingen richting de opdrachtgever onnodig zuur maken. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, wil ik adviseren deze te vragen.

Wat je werkgever (het uitzendbureau) zegt klopt gewoon al niet. Je hebt recht op hetzelfde salaris en dezelfde uren voor dit salaris als de interne collega's krijgen. Dat is de wet, simpel. In de praktijk kun je hetzelfde salaris krijgen met een bonus voor de gemaakte uren, als voorbeeld:
Intern personeel krijgt tussen de €3.000 en €4.000 voor die functie en een standaard arbeidscontract is 36 uur. En elk jaar aan ervaring is een trede binnen die functie van €100. Simpel gezegd: zonder ervaring krijg je €3.000 en met 10 jaar ervaring €4.000. Als jij hier binnenkomt met 2 jaar ervaring zou je dus ingeschaald moeten worden als €3.000 + €200 = €3.200 . Als jij een arbeidscontract hebt bij het uitzendbureau voor €2.800 voor 40u/wk. Zullen ze moeten opstellen bij ingang van de opdracht hoeveel je zou moeten verdienen. Het verschil kunnen ze je uitbetalen in geld als een bonus voor de gewerkte uren. Ten eerste kunnen ze (de opdrachtgever en de werkgever) in overleg of ze je voor 36u/wk of 40u/wk gaan plannen. Stel dat een normale werkdag 9 uur is, is het veel logischer om je 4 dagen per week te plannen. Stel dat het gewoon vrij in te plannen kantoortijden zijn kunnen ze ook voor 5x 8 uur kiezen.
Als ze kiezen voor die 36u/wk moeten ze je voor die 4u/wk ook betalen. Als ze kiezen voor 40u/wk moeten ze het salaris daar ook naar gaan uitbetalen.
We kamen op €3.200 per maand voor die twee jaar ervaring. Dit is voor 36u/wk als ze je 40u/wk willen hebben is dat dus €3.200 / 36 * 40 = €3555,56 per maand. Dan zou je met het arbeidscontract van €2.800 dus een maandbonus krijgen van €755,56 .
Mochten ze kiezen om je 36u/wk te plannen, maar je hebt een arbeidscontract van 40u/wk. Dan moeten ze je die €3.200 betalen en voor die laatste 4u/wk die €2.800 naar verhouding, wat €2.800 / 40 * 4 = €280 per maand is. Dan kom je dus uit op €3.480 per maand.

Het 'probleem' waar jij mee zit, is dat het voor het uitzendbureau al duidelijk is dat jij in dienst wil gaan treden. En ze dan geen omzet meer over je kunnen maken. Dus elke euro die ze je nu moeten betalen voor de al geschreven uren én de uren die je nog gaat maken in dienst van het uitzendbureau willen ze graag doen onder het loon zoals in jouw arbeidscontract staat met het uitzendbureau. En niet voor de voorwaarden zoals je zou krijgen als je vast in dienst treed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11

H-W

In fase A moet je veelal 1080 uur voor het uitzendbureau gewerkt hebben. Daarna ga je naar fase B, maar je inlener kan je na fase A kosteloos overnemen. Dus als het uitzendbureau aangeeft dat fase A nog tot eind mei duurt, zou je dan zonder kosten voor de inlener over kunnen gaan.
(ervaringsdeskundige, ik ben net 2 dagen in dienst bij mijn werkgever na 1080 uur via het uitzendbureau gewerkt te hebben).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

H-W schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:57:
Leuk, maar niet per se de waarheid.
Er mag geen belemmeringsverbod zijn nadat de terbeschikkingstelling afgelopen is. De terbeschikkingstelling is een contract tussen uitzender en opdrachtgever. @AnNat kan dus als hij in goed contact is met de opdrachtgever, hen vragen om het contract voor de terbeschikkingstelling niet te verlengen. Als dat verlopen is kan AnNat over zonder enige belemmering.
In theorie kan het zijn dat een fase A contract even lang is als de terbeschikkingstelling, maar dat is eerder een toevalligheid dan dat dat echt het geval is.
Het 'fase A' begrip komt voor een cao en die gaat niet boven de WAADI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnNat
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-10 08:40
Hi True en H-W,

Bedankt voor jullie snelle reacties.

@True naar aanleiding van je reactie op @H-W, heb ik meer hoop in een
in gunstige afloop voor mij. Ik sta namelijk is goed contact met mijn leidinggevenden. Wat je in je tweede reactie hebt aangeven (het niet verlengen van de terbeschikkingsstelling) zal ik bij hun aankaarten. Zei hebben ook voorgesteld om mij indienst te nemen.

Wat betreft de 'gelijke inlenersbeloning' wil ik het niet zover laten komen dat de relatie met mijn eventuele toekomstige werkgever wordt verziekt (zoals @True aangaf 'de verhoudingen richting de opdrachtgever onnodig zuur maken'). Het liefst zou ik begin volgende maand bij hun indienst willen treden.

Afgelopen week heb ik het nog met mijn leidinggevende hierover gehad en we hebben afgesproken om hier aankomende week verder naar te kijken. Met jullie antwoorden kom ik een stuk verder en hoop ik in een gunstige afloop wat betreft deze situatie.

@H-W uiteindelijk duurt de opdracht minder dan 1040 uur. De opdrachtduur is van begin maart tot eind juni. Daarnaast gaven ze aan dat ik (twee weken terug) nog 720 uur te gaan had, voordat ik kosteloos indienst zou kunnen komen. In deze situatie is de tijdsduur voordat ik kosteloos overgenomen kan worden langer dan de opdracht zelf.

Mijn dank is groot @True _/-\o_ en @H-W.

[ Voor 14% gewijzigd door AnNat op 04-05-2024 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:37
True schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:38:
[...]

Zie ook mijn post hier: True in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)" (let op, dat is niet echt een topic om inhoudelijk te gaan discussiëren over de toepassing van de WAADI dus vraag dat vooral in jouw topic ;) )
Als het uitzendbureau moeilijk doet wil ik je aanraden hier juridische rechtsbijstand voor in te schakelen.
Om mijzelf even te quoten:

[...]

Je kunt praten als Brugman, maar je hebt slagkracht nodig. Als je niet 100% scherp hebt hoe je dit kunt aanvliegen is dit erg lastig, daarnaast wil je ook niet de verhoudingen richting de opdrachtgever onnodig zuur maken. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, wil ik adviseren deze te vragen.

Wat je werkgever (het uitzendbureau) zegt klopt gewoon al niet. Je hebt recht op hetzelfde salaris en dezelfde uren voor dit salaris als de interne collega's krijgen. Dat is de wet, simpel. In de praktijk kun je hetzelfde salaris krijgen met een bonus voor de gemaakte uren, als voorbeeld:
Intern personeel krijgt tussen de €3.000 en €4.000 voor die functie en een standaard arbeidscontract is 36 uur. En elk jaar aan ervaring is een trede binnen die functie van €100. Simpel gezegd: zonder ervaring krijg je €3.000 en met 10 jaar ervaring €4.000. Als jij hier binnenkomt met 2 jaar ervaring zou je dus ingeschaald moeten worden als €3.000 + €200 = €3.200 . Als jij een arbeidscontract hebt bij het uitzendbureau voor €2.800 voor 40u/wk. Zullen ze moeten opstellen bij ingang van de opdracht hoeveel je zou moeten verdienen. Het verschil kunnen ze je uitbetalen in geld als een bonus voor de gewerkte uren. Ten eerste kunnen ze (de opdrachtgever en de werkgever) in overleg of ze je voor 36u/wk of 40u/wk gaan plannen. Stel dat een normale werkdag 9 uur is, is het veel logischer om je 4 dagen per week te plannen. Stel dat het gewoon vrij in te plannen kantoortijden zijn kunnen ze ook voor 5x 8 uur kiezen.
Als ze kiezen voor die 36u/wk moeten ze je voor die 4u/wk ook betalen. Als ze kiezen voor 40u/wk moeten ze het salaris daar ook naar gaan uitbetalen.
We kamen op €3.200 per maand voor die twee jaar ervaring. Dit is voor 36u/wk als ze je 40u/wk willen hebben is dat dus €3.200 / 36 * 40 = €3555,56 per maand. Dan zou je met het arbeidscontract van €2.800 dus een maandbonus krijgen van €755,56 .
Mochten ze kiezen om je 36u/wk te plannen, maar je hebt een arbeidscontract van 40u/wk. Dan moeten ze je die €3.200 betalen en voor die laatste 4u/wk die €2.800 naar verhouding, wat €2.800 / 40 * 4 = €280 per maand is. Dan kom je dus uit op €3.480 per maand.

Het 'probleem' waar jij mee zit, is dat het voor het uitzendbureau al duidelijk is dat jij in dienst wil gaan treden. En ze dan geen omzet meer over je kunnen maken. Dus elke euro die ze je nu moeten betalen voor de al geschreven uren én de uren die je nog gaat maken in dienst van het uitzendbureau willen ze graag doen onder het loon zoals in jouw arbeidscontract staat met het uitzendbureau. En niet voor de voorwaarden zoals je zou krijgen als je vast in dienst treed.
Ik heb jou dit al in veel topics zien posten. En toch als ik dit op zoek kom ik vrij snel tegen dat de WAADI ‘ontweken’ kan worden via bepalingen in een CAO (waarmee veel uitzendbureaus werken). Ook als dit in de CAO van de inlener is opgenomen. Dat de CAO leidend is. Dan lijkt het toch echt niet zo zwart wit te zijn zoals jij altijd stelt. Hoe zit dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

NACrat schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:37:
[...]

Ik heb jou dit al in veel topics zien posten. En toch als ik dit op zoek kom ik vrij snel tegen dat de WAADI ‘ontweken’ kan worden via bepalingen in een CAO (waarmee veel uitzendbureaus werken). Ook als dit in de CAO van de inlener is opgenomen. Dat de CAO leidend is. Dan lijkt het toch echt niet zo zwart wit te zijn zoals jij altijd stelt. Hoe zit dat dan?
En waar kom je dit tegen dan? Want als ik in het algemeen stel 'dit klopt niet' komen we niet verder denk ik? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
True schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:56:
[...]

En waar kom je dit tegen dan? Want als ik in het algemeen stel 'dit klopt niet' komen we niet verder denk ik? ;)
O.a. hier

https://www.awvn.nl/cao/a...de-week/inlenersbeloning/

Nee, de beloning voor uitzendkrachten hoeft niet helemaal hetzelfde te zijn als de beloning van inleners. Afwijking van het loonvoorschrift uit de Waadi is per cao mogelijk, zowel in de cao van de inlener, als in de cao van het uitzendbureau.

En hier

https://www.managementsit...dingsnorm-in-de-waadi-in#

Onderdeel van de WAADI is de loonverhoudingsnorm. Uitgangspunt voor deze norm is dat uitzendkrachten overeenkomstige lonen krijgen als werknemers in gelijke functies bij de inlener. Is er echter een CAO van toepassing die loonbepalingen voor uitzendkrachten bevat, dan is die van kracht. In de meeste gevallen zal dit de CAO voor uitzendkrachten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

NACrat schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:13:
[...]

O.a. hier

https://www.awvn.nl/cao/a...de-week/inlenersbeloning/

Nee, de beloning voor uitzendkrachten hoeft niet helemaal hetzelfde te zijn als de beloning van inleners. Afwijking van het loonvoorschrift uit de Waadi is per cao mogelijk, zowel in de cao van de inlener, als in de cao van het uitzendbureau.

En hier

https://www.managementsit...dingsnorm-in-de-waadi-in#

Onderdeel van de WAADI is de loonverhoudingsnorm. Uitgangspunt voor deze norm is dat uitzendkrachten overeenkomstige lonen krijgen als werknemers in gelijke functies bij de inlener. Is er echter een CAO van toepassing die loonbepalingen voor uitzendkrachten bevat, dan is die van kracht. In de meeste gevallen zal dit de CAO voor uitzendkrachten zijn.
Beide sites gaan uit van oude artikelen in de WAADI: https://wetten.overheid.n...v%3d0#Hoofdstuk3_Artikel8

In die oude wettekst wordt artikel 8 ook nog wel 'loonsverhoudingsnorm' genoemd.
De uitzonderingsregel staat in dan in inderdaad 8.2 maar dit is dus een oude wettekst en die is niet meer van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Volgens mijn zou het mogelijk kunnen zijn dat het bedrijf gelijk de uitzendkracht overneemt van het uitzendbureau? Om de simpele reden dat de uitzendkracht bevalt en bv geen zin hebben dat er iemand anders gestuurd wordt als het bureau van mening is dat deze te veel hecht aan een bedrijf.*

Het contract kan door de uitzendkracht en het bedrijf worden afgekocht, geen idee of het waard is.

*heb als uitzendkracht lang geleden het zelfde gehad A&B doorlopen maar het bedrijf had geen zin om het bedrag te betalen. Daar ik niet meer voor het uitzendbureau mocht werken omdat ik daar al te lang werkte heb ik het zelf afgekocht was iets van 6.000 euro. Of het verstandig was geen idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
True schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:16:
[...]

Beide sites gaan uit van oude artikelen in de WAADI: https://wetten.overheid.n...v%3d0#Hoofdstuk3_Artikel8

In die oude wettekst wordt artikel 8 ook nog wel 'loonsverhoudingsnorm' genoemd.
De uitzonderingsregel staat in dan in inderdaad 8.2 maar dit is dus een oude wettekst en die is niet meer van toepassing.
IANAL, maar als ik de huidige wet bekijk via https://wetten.overheid.nl/BWBR0009616/2023-01-01, dan lijkt mij dat in artikel 8 nog steeds wordt beschreven dat er afgeweken mag worden o.b.v. een CAO (zie lid 4). Al lijken daar wel wat striktere voorwaarden aan te zitten als mijn eerder geqoute artikelen doen vermoeden.
Pagina: 1