IBA beluchting controller (Sequetrol starter)

Pagina: 1
Acties:

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:49
Dag iedereen,

Ik heb een IBA (Individuele Behandeling van Afvalwater).
Bij dit systeem hoort een lucht pomp en een 'controller'

In mij geval is dit de 'Sequetrol starter'
met dit als handleiding: handleiding

Nu is deze stuk. (na een paar seconden begint deze te 'tuten', en reageert op geen enkele drukknop).

veel zit hier niet op.. een stopcontact waar de stekker van de pomp (beluchter) in kan. en een elektro valve (klep voor lucht). voorlopig zit de stekker van de pomp (die bij mijn weten anders ook continu draait) rechtstreeks in het stopcontact ipv via deze module.

Maar ik vraag mij nu dus het nut/werking van deze module af.. (algemeen nut is voor de betere bacteriële werking van de IBA.., maar waarom specifiek via deze module)

Ik heb zelf een PLC + domotica systeem in mijn huis zitten dus dacht ik om geen nieuwe module te kopen maar de sturing zelf te doen (is denk ik uiteindelijk maar 1 uitgang..: de ElektroValve)

Maar ik weet niet hoe ik dit dan moet instellen? Zijn mensen die mij kunnen zeggen wat een correcte werking vo zo een module is zodat ik dit kan namaken in de PLC/Domotica systeem?

Dit gaat dus niet zozeer over 'smarthome' maar over de werking van dit systeem, ik weet niet als er een beter categorie is om dit te poste.. Indien wel, mag dit topic verplaatst! worden

• thomke
Verder heb ik dit nog gevonden:
https://www.remacle.be/si...ents/technical/262387.pdf

Dit is de IBA die ik zitten heb, maar ook hier ontbreekt een functionele omschrijving van de werking.

Dit kan misschien beter een schopje krijgen richting 'duurzaam wonen' ?

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-11 18:36
Volgens de beschrijving hier https://www.bonnel.cz/en/...l-units/sequetrol-starter doet het apparaatje een aantal zaken:

Start beluchter op een regelmatige interval ("Pulsed blower operation") om energie te besparen
Eco modus zodat snachts/weekeinde/vakantie er niet of minder belucht wordt
Bij een incident als verstopte buis stopt het de beluchter en stuurt een alarm. Dit doet het door het verbruikspatroon van de beluchter te leren. Het zou zo moeten zijn dat als de buis verstopt de beluchter meer energie verbruikt omdat er met hogere druk gewerkt / belucht moet worden

Doorgaans kan een beluchter dus 24/7 actief zijn, en moet er een onluchtingspijp zijn met een druksensor mocht de hoofleiding verstopt raken. Dat is met dit kastje dus niet nodig omdat het op een andere manier probeert een verstopping voor te zijn. maar dit is wat de fabrikant beweerd, dus hoe goed dit in het echt werkt is maar de vraag.

Ik denk dat het wel na te maken is als je een WCD/slimme stekker hebt die op korte interval het energieverbruik kan meten en bewaren.

Qua logica denk ik dan aan het volgende:
Laat de beluchter draaien en simuleer een verstopping door bijvoorbeeld de buis deels af te sluiten, meet het stroomverbruik. Dit zou het piek continue stroomverbruik moeten zijn, dus als je een storing hebt de waarde waar je later een alarm op wil laten versturen.
Automatiseer het starten van de beluchter door bijvoorbeeld 20m aan / 10m uit (In de handleiding staat het exacte schema op pagina 5), Laat dit een week draaien.
Verzamel de statistieken en bekijk naar de piek aanvangsstroom, bij het starten van de beluchter verwacht ik wel een piekje die na een seconde afvlakt naar het normaalverbruik.
In je automatisering kan je daarna zaken als nacht en vakantiemodus meenemen

Dan maak je in de automatisering een alarm die de beluchter uitschakeld (totdat je manueel weer aangeeft dat het opgelost is) en die een bericht verstuurd. De exacte parameters is proefondervindelijk te achterhalen, dat is op voorhand niet te vertellen.

Ik zou het zo wel aandurven, maar ik heb geen IBA :)

• thomke
Bedankt voor de info @KoeKk !
Op de site zelf vond ik de handleiding niet terug, maar via google deze gevonden (voor de geïnteresseerden)

en dan snap ik ook nog de werking van die klep niet.
Van de IBA komen 2 buizen (dikke en dunne):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwxhtNJayPCiRP79S5PcOB9Ht90=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2paVEeIXbtYJx7c4N3sAYpXe.jpg?f=user_large

en deze zijn op het toestel aangesloten op deze manier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlUTPbZEyzhDBOfGycbEoKmbU7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SY3N3gbsHptZ37FwTPtZakzS.jpg?f=fotoalbum_large
paarse pijl is lucht van de 'blower',
rood is dikke buis naar de IBA
geel is de dunne buis naar de IBA

ik zou de blower aansluiten op een gestuurd stopcontact en een stoommeting hierop kunnen doen om 'verstoppingen' te detecteren (ook ik heb hierbij mijn bedenkingen, maar valt te simuleren).
Tijdens de 1ste 24 uur zou het toestel een 'leerfase' ondergaan voor maximum en minimum druk te bepalen (dus vermoedelijk zijn stroom grenzen waarbinnen deze blijft tijdens normale werking geduurende deze 24u, ik vermoed dat hier maar zeer weinig variatie op zal zitten doordat er geen verandering van situatie is.. na 5min heb je denk ik ook al een goed idee wat een normale stroomwaarde is).

Deze zou volgens een bepaald interval kunnen werken om stroom te besparen.
maar het is mij vanuit de handleiding niet duidelijk hoe vaak die elektro valve zou moeten schakelen lucht richting 'airlift' ?

indien er mensen zijn die thuis zijn in de wereld van 'waterbehandelingen' (waar ik eignelijk niets van ken) die een goeie basis parameters zou kunnen geven voor dit in te stellen:
- tijd beluchter aan
- tijd beluchter uit
- tijd naar 'airlift'
- tijd niet naar 'airlift'

lucht zal alleen naar airlift gaan gedurende de 'tijd beluchter aan' en 'tijd naar airlift' dan natuurlijk..

(dit is een IBA aangesloten op een woning voor een gezin van 4 personen --> vermoedelijke interessante informatie voor het bepalen van de 'tijden' )

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-11 18:36
Aah ja ik zag in de handleiding al twee leidingen lopen vanaf de blower, en ook twee tijdschema's, die zullen wel corresponderen met de klep. die het naar de rode of gele uitgang stuurt.

Ik weet niet hoe vaardig je bent want het ziet er zo naar uit dat je dan zelf de relais schakeling voor je rekening moet nemen. Dat zou ik dan al weer wat spannender vinden (Ik zit meer in de programering en niet echt in de domotica/PLC spul)
Het tijds schema staat in de handleiding (die op pagina 5), maar of dat met je domotica systeem te doen is dat weet ik niet.