Eerste PC bouwen sinds 2009

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart dus
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01-05 11:26
Goedemiddag Tweakers,

Ik heb (succesvol) met behulp van jullie een PC gebouwd maar dat was al even geleden. Ik zit nu nog steeds op een Core 2 processor en een superdikke GTS450. Door telefoons, consoles en werklaptops heb ik nooit echt prioriteit gegeven aan een nieuwe computer maar nu wordt het toch hoog tijd iets te bouwen dat niet klinkt als een opstijgende helicopter in de huiskamer en mijn browser kunnen openen zou ook wel tof zijn.

Om het weer in de vingers te krijgen heb ik de complete PC uit elkaar getrokken en weer in elkaar gezet en het werkt ook nog, maar ik merk wel dat nu ik mij verdiep in iets nieuws dat er dingen veranderd zijn. Ik blijf met wat vragen zitten. Mocht iemand tijd en zin hebben om hier een blik op te werpen?

- Lian Li Lancool 216 Zwart RGB
- ASRock Z790 PG SONIC
- Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 1TB
- Kingston Fury Beast KF560C36BBE-16
- Sapphire Pulse AMD Radeon RX 6400
- Intel Core i3-12100F
- Seasonic Focus GX-850

Omdat ik nog niet zeker weet of ik hardcore ga gamen heb ik expres de CPU, GPU en RAM laag gehouden i.v.m. de kosten maar hopelijk is de achterliggende hardware wel voldoende om later een upgrade te kunnen doen en dat is ook een van de vragen.

1. Is dit compatible?

2. Kan ik dit later upgraden naar bijv. een i9 14900 en een 4090 GPU? (vrij extreem)

3. kan ik het later ombouwen naar vloeistof gekoeld?

4. staan er extreem domme dingen tussen?

Overall: Lijkt dit een redelijk begin of mis ik echt bepaalde dingen die veranderd zijn door de tijd die echt een musthave zijn zoals bepaalde poorten, aansluitingen enz....? Wellicht dat iemand mij kan behoeden voor beginnersfouten.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:16
Waarom Intel? AMD geeft meer waar voor je geld, zeker als gamen het doel is op een later moment. Pak een R5 7600, degelijk B650 bord en 32GB DDR5. Daarnaast een ATX3.0 voeding als uitvoering: DeepCool PX850G voor het geval je voorbereid wilt zijn op een 4090 of wat daarna komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:33
Ik snap je kostenverdeling niet echt.
Waarom pak je niet gewoon de 1440p bbg?

Wat is je budget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:09

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar Desktop koopadvies.

Daarnaast missen we
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
Deze vragen zijn echter essentieel voor het geven van goed advies.

Vul dit dus nog even aan, anders moet ik helaas je topic sluiten.