Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KristofR
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 25-06-2024
Mijn vraag
...ik heb sinds 2020 een Lg tv: lg oled65cx6la
In der tijd kostte die ook behoorlijk wat. Nu kocht ik deze week de samsung QE75Q70CATXXN . Eigenlijk aangekocht voor in de mancave af en toe eens tv te zien. Maar nu vroeg ik mij toch af of het niet verstandelijk is om mijn oudere LG tv naar boven te verhuizen en deze samsung te gebruiken als hoofdtv. Ik zie niet veel verschil , behalve dan lg is 65 inch en samsung 75inch. En de refreshrate is bij lg 120 vs samsung 100hz. En dan het verschil tussen lg oled vs samsung lcd qled. Hoofdtelevisie wordt gebruikt voor netflix en gaming , alsook normale tv streaming. De tv boven moet dienen voor eens sporadisch half uurtje tv te zien of een voetbalmatch. Boven op het 2de verdiep zijn er geen ramen t.o.v. beneden staat de tv in het midden van de woning met ramen op 6 meter afstand.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:07

FeaR

In GoT we trust

KristofR schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:02:
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Deze twee punten missen voor mijn gevoel toch. Specs onder elkaar zetten is één maar of de specs van belang zijn mist nu. Een term als "gaming" is ruim, heb je een current gen console of PC dan kan de refreshrate uitmaken. Idem met streaming, ga je Dolby Vision missen (geldt mogelijk ook voor gaming). Kijkafstand speelt in deze ook mee al is dat persoonlijk, op zes meter had ik (veel) groter gegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 03-05-2024 18:06 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KristofR
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 25-06-2024
Kijkafstand is geen 6 meter , dat is de afstand tot het raam omdat dit blijkbaar belangrijk is voor de lg oled betere zwarte beelden en samsung qled betere lichte beelden toch ?

Gaming is playstation 5 , afstand tot mijn tv beneden is 3 a 4 meter. Is dolby vision zo belangrijk ? Heb hier geen idee van. Ik zou eventueel de 2 tvs nog naast elkaar kunnen zetten en beiden dezelfde tv zender laten opspelen maar of ik daar wijzer van zou worden ..? De samsung heeft idd minder refresh rate maar dacht bij gaming schakelt hij wel hoger naar 120hz. Je zou verwachten dat een tv kopen 3 jaar later bijna automatisch beter is maar precies niet dan. Het prijskaartje wat ik voor beiden betaalde is ook wel erg verschillend.

Reactietijd is wel sneller op de samsung met 6 ms vs lg 14 ms

HDR heeft de samsung hdr10, hdr10+ , adaptive, hybrid log gamma vs LG : dolby vision , hdr10 , hybrid log gamma, technicolor hdr.

[ Voor 12% gewijzigd door KristofR op 03-05-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Uiteindelijk draait het vooral om de belangrijkste verschillen in de techniek die achter de schermen zit en wat voor jouw het belangrijkste is, is dat piekhelderheid bij HDR, dan kies je voor LCD, is dat contrast zodat zwart echt zwart is, dan kies je voor OLED. Maakt het allemaal niet uit? Dan doe je gewoon wat je het beste lijkt.

En net zoals bij smartphones zit er niet veel innovatie meer in TV land, tenzij je naar echt nieuwe technieken kijkt maakt het niet uit of je een TV van dit jaar of van 3 jaar terug bekijkt. Ja, dingen zoals piekhelderheid gaan er altijd weer net dat beetje op vooruit jaar na jaar, maar of je daar veel van merkt?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:50

PinusRigida

I put the p in pool.

Mijn mening: Grootste TV gebruiken als hoofd-TV, ik vind -en da's misschien wel persoonlijk- grootte (en het comfort dat een grotere televisie je biedt i.v.m. ondertitels etc- zwaarder doorwegen dan OLED vs QLed LCD... zéker omdat dat laatste van kwaliteit ook erg goed is. (ik heb dan ook een poos naar een iets te kleine TV in de woonkamer gekeken waar ik me moest inspannen om ondertitels te lezen... da's vermoeiend, een comfortabel groot genoeg beeld is goud waard)...

Daarbij komt dan blijkbaar, leid ik uit de OP af, dat de woonkamer eerder meer belicht is dan de bovenkamer... waardoor de OLED wellicht beter tot z'n recht zou komen in de -donkerdere, of frequenter donkere bovenkamer. Waar het dan ook -wegens het eerder sporadisch en vrij specifiek gebruik (eens een voetbalmatch ofzo)- totaal niet uitmaakt dat de schermdiagonaal iéts kleiner is...

Neen, ik zou weten wat kiezen ik had de TV's al geswitched. ...maar nog 's : just an opinion... lekker doen waar je je zélf het beste bij voelt...

Ik wil wel nog een kanttekening maken: hoe ver zit je van je toestel af in beide ruimtes, woonkamer is 3 à 4 meter lees ik, hoever zit je van je TV in de mancave? Dat is ook niet onbelangrijk: verder af = grotere diagonaal... (maar nog eens: als je die in je mancave echt maar sporadisch aan zet... tja, maakt het misschien niet uit dat dit dan de kleinere wordt...)
...en de 100Hz vs de 120 hz zal toch dàt verschil niet maken, ook niet met gamen, als al wat merkt, zal het vooral placebo zijn... weten dat je iets veranderd hebt en van daaruit denken dat je het merkt.

[ Voor 22% gewijzigd door PinusRigida op 06-05-2024 12:06 ]