Vocht achter badkamertegels (muur)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarsMuziek
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-05 10:00
Goedemiddag allemaal,

Nadat in oktober 2023 een lekkage is geconstateerd bij ons huis (plafond onder doucheruimte) is er een lekdetectiebedrijf door de verzekeraar ingeschakeld.

Dit bedrijf constateerde dat de voegen op diverse plekken gescheurd waren en de lekkage is ontstaan door vocht wat in de voegen achter de tegels is gekomen.

Ze hebben dan ook een hoge vochtigheid achter de tegels gemeten. Op advies van het lekdetectiebedrijf zijn alle voegen vervangen en opnieuw gevoegd.

Nu is de muur achter de tegels natuurlijk nog vochtig. Wat zou een normale periode moeten zijn om dit te zien verminderen? En zijn er ook maatregelen te nemen om dit proces te versnellen (bij voorkeur zonder ha en breek werk)

Benieuwd naar jullie ideeën / ervaringen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:28
Begrijp ik het goed dat de voegen opnieuw gevoegd zijn, terwijl er nog vocht achter de tegels zat (en nu nog steeds zit)..?

Want dat klinkt niet als een heel goed plan, aangezien je daarmee het vocht opsluit en het dus (al dan niet veel) moeilijker maakt om het weg te krijgen...

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 03-05-2024 15:24 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:00
MarsMuziek schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:20:
Goedemiddag allemaal,

Nadat in oktober 2023 een lekkage is geconstateerd bij ons huis (plafond onder doucheruimte) is er een lekdetectiebedrijf door de verzekeraar ingeschakeld.

Dit bedrijf constateerde dat de voegen op diverse plekken gescheurd waren en de lekkage is ontstaan door vocht wat in de voegen achter de tegels is gekomen.

Ze hebben dan ook een hoge vochtigheid achter de tegels gemeten. Op advies van het lekdetectiebedrijf zijn alle voegen vervangen en opnieuw gevoegd.

Nu is de muur achter de tegels natuurlijk nog vochtig. Wat zou een normale periode moeten zijn om dit te zien verminderen? En zijn er ook maatregelen te nemen om dit proces te versnellen (bij voorkeur zonder ha en breek werk)

Benieuwd naar jullie ideeën / ervaringen.
Weken / maanden. Ik heb een huis gekocht met een vochtige muur (kalkzandsteen) grenzend aan een badkamer en kon het vochtigheidsgehalte zien dalen tussen bezichtiging, overdracht en verhuisdatum.

Koop een vochtmeter en meet. Meet ter referentie ook een naastgelegen droog deel van de muur.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 03-05-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarsMuziek
Hahn schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:23:
Begrijp ik het goed dat de voegen opnieuw gevoegd zijn, terwijl er nog vocht achter de tegels zat (en nu nog steeds zit)..?

Want dat klinkt niet als een heel goed plan, aangezien je daarmee het vocht opsluit en het dus (al dan niet veel) moeilijker maakt om het weg te krijgen...
Ja ik denk dat die aanname klopt. Alternatief, tegels verwijderen en laten drogen was niet echt een optie. Of heb jij nog andere ideeën?

Het betreft een buitenmuur. Verdampt het vocht dan niet via de bakstenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarsMuziek
Rukapul schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:26:
[...]

Weken / maanden. Ik heb een huis gekocht met een vochtige muur (kalkzandsteen) grenzend aan een badkamer en kon het vochtigheidsgehalte zien dalen tussen bezichtiging, overdracht en verhuisdatum.

Koop een vochtmeter en meet. Meet ter referentie ook een naastgelegen droog deel van de muur.
Dank, heb je nog tips voor een goede vochtmeter? Ik had er 1 gekocht maar die terug gestuurd. Die ging van 10% naar 99,9% bij een paar millimeter verschuiven. Lijkt mij niet echt een accurate meter aangezien je verwacht dat het langzamer oploopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:31
MarsMuziek schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:53:
[...]
Ja ik denk dat die aanname klopt. Alternatief, tegels verwijderen en laten drogen was niet echt een optie. Of heb jij nog andere ideeën?

Het betreft een buitenmuur. Verdampt het vocht dan niet via de bakstenen?
Het alternatief zou zijn geweest alle voegen eruit halen en wachten totdat het goed gedroogd is en dan voegen.
Al moet het ook wel door de voeg heen kunnen komen hoor. Het duurt alleen een stuk langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-08-2024
Ik heb een vergelijkbaar probleem: vocht achter de tegels in de douchecabine. De vochtmeter geeft op een tegel zelfs 30% aan. Andere tegels zijn tussen de 3 en 13 %.

Mijn vraag is nu: hoe urgent is het vervangen van de voegen?
Ik ben namelijk van plan in het najaar de hele badkamer te laten renoveren. Is het nodig dat ik nu snel eerst de voegen van de douchekabine laat vervangen, of kan ik zeg 3 maanden wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:43
3 maanden lukt wel, maar trek dan wel telkens het water weg
Pagina: 1