• meneermeneer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-11 19:50
We hebben een ~12 jaar oude zehnder MV box hangen aan een perilex contact. Er bevind zich hiervoor een 3-standen schakelaar in de keuken.

We willen graag overstappen naar een vraaggestuurd systeem, met name met vochtsensor zodat het automatisch aanslaat bij gebruik van de douche. Af en toe wil ik ook de MV handmatig kunnen aansturen.

Ik kan online niet helemaal terugvinden of een zo'n bestaand perilex/driestandensysteem compatibel is met vraaggestuurd ventileren. Heb ik nu dus een nieuwe MV nodig met perilexaansluiting? Wordt de 3-standenschakelaar bij vraaggestuurd ventileren overbodig gemaakt door noodzakelijke aanschaf nieuwe RF kastjes specifiek voor de nieuwe MV?

[ Voor 4% gewijzigd door meneermeneer op 03-05-2024 13:26 ]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:20
Ik heb de box vervangen door een model met RF-afstandsbediening (en later domotica-aansturing)
Stekker is nog steeds perilex, aangegeven stand in de keuken klopt meestal niet. Bedienen gaat daar nog wel, maar daar is geen terugkoppeling van.

[ Voor 3% gewijzigd door RudolfR op 03-05-2024 17:59 ]

Verwijderd

Ik heb zo'n ding een tijdje in Domoticz gehad. Gecombineerd met een vocht-, licht- en bewegingsmelder in de badkamer. Het kan, maar het is wel een beetje hobbyen.

Je laat je HA gewoon die drie standen schakelaar nadoen. Dan worden het zelfs 4 standen, de meeste MV units gaan niet uit op de laagste stand.

Bij die van mij kon ik schakelen tussen "uit", "1" (alleen contact op L1), "2" (contact op L1 + L2) en "3" ( contact op L1 en L3).

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2024 18:21 ]

• meneermeneer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-11 19:50
RudolfR schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:59:
Ik heb de box vervangen door een model met RF-afstandsbediening (en later domotica-aansturing)
Stekker is nog steeds perilex, aangegeven stand in de keuken klopt meestal niet. Bedienen gaat daar nog wel, maar daar is geen terugkoppeling van.
Daar ben ik inderdaad benieuwd naar! Hoe zit het als je zowel standenschakelaar hebt als een RF bediening. Schrijft de één de ander altijd over? Welke heeft 'voorrang'? Werkt de automatische (vocht)sensor nog als de standenschakelaar op een bepaalde intensiteit staat? Zijn er andere afhankelijkheden tussen (bijv moet je altijd de stand op je MV eerst fysiek terugdraaien om een bepaalde stand op de RF aan te zetten?

[ Voor 6% gewijzigd door meneermeneer op 03-05-2024 19:12 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even uit mijn hoofd levert Duco ook boxen met perilex die ook sensor gestuurd kunnen werken.

Maar meestal hangt zo'n box in de buurt van een ketel, of iig in de buurt van een stopcontact. Dan kun je dus voor de prijs van een verlengsnoer ook compleet zonder perilex en standenschakelaar. Rf bediening en schakelaar is meestal of/of

[ Voor 56% gewijzigd door The Eagle op 03-05-2024 19:23 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)