Nieuw Smarthome systeem

Pagina: 1
Acties:

• Carebox
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-12-2024
Hallo allemaal,

Binnenkort gaan wij verhuizen naar ons eerste koophuis. Op dit moment wonen we nog in een klein appartement waar ik al gebruikmaak van een smart home systeem. Mijn huidige setup omvat:
  • Homey
  • Philips Hue (lampen en ledstrips)
  • Aqara (sensoren en schakelaars)
  • Enkele Action ledstrips
  • Diverse slimme stekkers van verschillende merken
In mijn eerste huis heb ik gebruikgemaakt van Home Assistant, maar destijds vond ik dit nogal onstabiel. Toen ik ging verhuizen, heb ik gekozen voor Homey vanwege het gebruiksgemak en de plug-and-play-functionaliteit. Ik vond het altijd leuk om met dit systeem te experimenteren.

Nu is mijn huidige Homey wat verouderd en ben ik aan het overwegen wat ik in mijn nieuwe huis wil doen. De eenvoud van plug-and-play is aantrekkelijk, maar met Home Assistant heb je natuurlijk meer flexibiliteit.

De volgende onderdelen wil ik meenemen naar mijn nieuwe huis:
  • Thermostaat
  • Verlichting: Ik overweeg om over te stappen van Hue-lampen naar slimme schakelaars in de muur. Op die manier kunnen de schakelaars normaal worden gebruikt (handig als er gasten langskomen!) en wordt het ook betaalbaarder.
  • Sensoren
  • Deurbel
  • Gordijnen of rolgordijnen
Ik wil graag weer aan de slag met automatisering, zoals ik momenteel doe met Homey-flows. Ik heb gemerkt dat Home Assistant enorme verbeteringen heeft doorgemaakt. Homey heeft bij mij echter nog wel regelmatig kuren.

Wat zouden jullie in deze situatie aanraden? Ik volg enkele discussies en zie dat Home Assistant flink is verbeterd, maar ik twijfel nog. Graag hoor ik jullie ervaringen en adviezen!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Home-Assistant draait hier al jaren op een Intel NUC en is echt super stabiel, ondersteunt zo ongeveer alles en heeft vrijwel oneindige customisation optie's, wat mij betreft de juiste keuze! Ook voor een nieuwe setup

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Carebox
DennusB schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:54:
Home-Assistant draait hier al jaren op een Intel NUC en is echt super stabiel, ondersteunt zo ongeveer alles en heeft vrijwel oneindige customisation optie's, wat mij betreft de juiste keuze! Ook voor een nieuwe setup
Tof! Ik draaide het destijds op een Raspberry Pi maar ik las inderdaad dat veel kiezen voor een ander systeem tegenwoordig. Ik zal me eens in gaan verdiepen wat hiervoor handig is.

Wat voor modules gebruik jij voor de verschillende modules? Voor zigbee etc?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Carebox schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:08:
[...]

Tof! Ik draaide het destijds op een Raspberry Pi maar ik las inderdaad dat veel kiezen voor een ander systeem tegenwoordig. Ik zal me eens in gaan verdiepen wat hiervoor handig is.

Wat voor modules gebruik jij voor de verschillende modules? Voor zigbee etc?
Raspberry is idd geen goed idee i.v.m. de SD Kaart, die gaan regelmatig corrupt, en dan je installatie dus ook!
Ik heb heel veel Hue spul (47+ lampen, sensoren etc), gebruik de https://www.home-assistant.io/skyconnect/ voor Zigbee integratie en dat werkt erg goed :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Carebox
DennusB schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:34:
[...]

Raspberry is idd geen goed idee i.v.m. de SD Kaart, die gaan regelmatig corrupt, en dan je installatie dus ook!
Ik heb heel veel Hue spul (47+ lampen, sensoren etc), gebruik de https://www.home-assistant.io/skyconnect/ voor Zigbee integratie en dat werkt erg goed :)
Joh! Dat is echt stukken makkelijker geworden sinds ik het gebruikt heb. Thanks voor het advies, denk dat het een mooi moment is om weer over te gaan naar HA. Zal me er eens even goed in verdiepen.

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:37
DennusB schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:34:
Dat is heel eenvoudig op te lossen met een HDD of SSD. Ik heb hier een Raspberry Pi 2B (weliswaar niet met Home Assistant maar met mijn eigen software) met een HDD, dat draait al vijf jaar super stabiel. Booten kan bij een 2B weliswaar alleen van een SD, maar het besturingssysteem, caches en alle data staan wel op de HDD. Van die enkele, zeldzame keer booten slijt die SD niet.
Bij een modernere Raspberry kun je wel booten van een SSD.

Mijn GPS-collectie

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-10 10:48

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

De vraag die ik aan iedereen stel die met home assistant wilt beginnen.
Ben je van plan om lokaal de voice assistent te gebruiken?
dan is een simpele nuc of een pi4 (voor nederlands) net te licht.

van https://diyless.com/ heb ik mijn thermostaat.
van https://www.zuidwijk.com/ mijn p1 lezer van de slimme meter. (heeft ook een deurbel)

>.< >.< >.< >.<

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38
Verlichting: Ik overweeg om over te stappen van Hue-lampen naar slimme schakelaars in de muur. Op die manier kunnen de schakelaars normaal worden gebruikt (handig als er gasten langskomen!) en wordt het ook betaalbaarder.
Hier zijn meerdere opties mogelijk:
-Slimme lampen met een domme schakelaar.
-Domme lampen met slimme schakelaars (dimmer in mijn geval)
Werkt allemaal prima en je hebt altijd een backup om licht aan te zetten mocht er iets niet lekker lopen.

Roomba E5 te koop

• Carebox
@sig69 Ja ik zat te denken aan domme lampen met slimme schakelaars inderdaad.

Zag meerdere van de relais die je achter de schakelaar inbouwt. Scheelt veel in de aankoop van die lampen aangezien Philips hue er niet goedkoper op wordt. Wat gebruik jij hier zelf voor? En ook aanraders voor ledstrips? Aangezien ik toch ga switchen van Hue dan.

@daft_dutch Eerste instantie niet maar misschien in de toekomst wel. Ik gebruik vooral Apple thuis en heb een Homey > Homekit koppeling waardoor ik alles met Siri doe. Ook staat er een homepod in de keuken voor de voice, Siri is wel matig. Zal me eens verdiepen in de voice assistent van Home Assistant, destijds stelde dit vrij weinig voor nog . Ik doe het liever ook meteen goed ipv over een half jaar weer te moeten switchen. Thanks voor de linkjes, interessant!

@JaVaWa Mijn Pi is aardig verouderd, heb ik destijds voor schoon aangeschaft. Denk dat het een mooi moment voor mij is om wat nieuws aan te schaffen. Nog niet in verdiept wat.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-11 21:25

V-8

Carebox schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:35:
@sig69 Ja ik zat te denken aan domme lampen met slimme schakelaars inderdaad.

Zag meerdere van de relais die je achter de schakelaar inbouwt. Scheelt veel in de aankoop van die lampen aangezien Philips hue er niet goedkoper op wordt. Wat gebruik jij hier zelf voor? En ook aanraders voor ledstrips? Aangezien ik toch ga switchen van Hue dan.
Ik zou ook Zigbee draaidimmers overwegen, heb ik zelf ook en ben ik zeer content mee. Je hebt gelijk je betrouwbare fysieke bediening en kunt automatiseren tot je een ons weegt.
Plus het is de voordeligste oplossing, je kunt gewoon domme 230V spots/lampen gebruiken.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• Carebox
V-8 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:10:
[...]

Ik zou ook Zigbee draaidimmers overwegen, heb ik zelf ook en ben ik zeer content mee. Je hebt gelijk je betrouwbare fysieke bediening en kunt automatiseren tot je een ons weegt.
Plus het is de voordeligste oplossing, je kunt gewoon domme 230V spots/lampen gebruiken.
Ook geen slecht idee, heb je een merk wat je aanraad in combinatie met home assistant?

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:31
Carebox schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:12:
[...]

Ook geen slecht idee, heb je een merk wat je aanraad in combinatie met home assistant?
Ik heb er hier in huis 3 draaidimmers van ecodim
deze: https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim07-zigbee-basic.html
via een sonoff zigbee bridge met tasmota erop: https://notenoughtech.com...-on-sonoff-zigbee-bridge/

installatie in de muur: 1 minuut
integreren in HA: 1 minuut (uiteraard moet je al wel een werkend zigbee netwerk/hub hebben)

n = 1 (of 3 dus ;-) )

[ Voor 19% gewijzigd door breew op 06-05-2024 14:48 ]

• V-8

V-8

Carebox schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:12:
[...]

Heb zelf de variant van Ecodim (ECO-DIM.07) (nee, heb geen aandelen 8) ) en die op een Hue-bridge aangesloten. De Hue bridge integreert perfect in Home Assistant.

• Carebox
@breew @V-8

Dat lijkt mij ook een ideale oplossing. Ik zat eerst te denken om philips hue helemaal weg te doen maar dan kan ik ook behouden wat ik heb en aanvullen met van die schakelaars.

Zijn die modellen ook als normale schakelaar beschikbaar. of dubbele etc?

• V-8

V-8

Carebox schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:50:
@breew @V-8

Dat lijkt mij ook een ideale oplossing. Ik zat eerst te denken om philips hue helemaal weg te doen maar dan kan ik ook behouden wat ik heb en aanvullen met van die schakelaars.

Zijn die modellen ook als normale schakelaar beschikbaar. of dubbele etc?
Nee, er zijn van Ecodim geen Zigbee relaismodules.

Van andere aanbieders wel, kijk eens bij bv. Robbshop naar iets als dit:

https://www.robbshop.nl/r...D822kxluHXXgaAkX_EALw_wcB

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-10 10:48

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Carebox schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:35:

@daft_dutch Eerste instantie niet maar misschien in de toekomst wel. Ik gebruik vooral Apple thuis en heb een Homey > Homekit koppeling waardoor ik alles met Siri doe. Ook staat er een homepod in de keuken voor de voice, Siri is wel matig. Zal me eens verdiepen in de voice assistent van Home Assistant, destijds stelde dit vrij weinig voor nog . Ik doe het liever ook meteen goed ipv over een half jaar weer te moeten switchen. Thanks voor de linkjes, interessant!
Kan je geen ongelijk geven. De voice satellites zijn nog niet zo goed als bv siri of google home.
Maar sinds kort kan je automations bedienen met spraak.
ik heb muziek aan/uit/vorige/volgende/<artiest>/<radio station>
dat mijn lokale mpd collectie of radio station via een sqldb met een search die spelfouten toe staat.
or anders music assistant aanspreekt. Maar dat kan soms door de niet 100% voice een random artiest zijn.
afspeelt in de kamer waar ik de spraak oproep doe.

Maar het is een grote boom van case switches.

ergens dit jaar komt LLM aansturing voor home assistant. (eerst chat-gpt dan ollama) Dan zal spraak nog interessanter worden. Maar vereist nog sterkere hardware.

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1