Private lease advies - +-€375,- / 10.000 jaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-04 17:34
Ha Tweakers,

Ik heb de afgelopen 10 jaar inmiddels 3 auto's versleten en daarbij berekend dat het me gemiddeld €320,- per maand gekost heeft. Terwijl het telkens laag/midden segment occassions waren van +-10 jaar oud.
Uiteindelijk komt dat door mij; ik zeg te snel ja bij onderhoudsadvies, ik onderhandel niet bij aankoop van een auto en ik zeg ook te snel ja bij een inruilvoorstel.
Het is niet mijn feestje, dus geen zin in dat hele circus weer.

Zodoende; Ik ben op zoek naar een private lease auto!
Want voor een relatief kleine meerprijs, geeft het mij een stuk minder zorgen.

Mijn wensen:

Formaat:
Als het maar een beetje leuk oogt. Dus geen upjes, i10s, mag wel echt een auto zijn.
Alles wat ongeveer een Corsa, 1 serie, C3 is. Gewoon "oke" en "normaal"

Power
Het liefst in de 100-150 PK range. Meer is beter, maar niet realistisch.

Kilometers:
10.000 per jaar (Realistisch +-7000)

Opties:
Niet veel nodig, op z'n minst een achteruitrijcamera en fatsoenlijke speakers.
E.v.t. een parkeersensor kan ook.

Transmissie:
Liefst automaat, schakel is geen probleem, heb ik nu ook.

Brandstof:
Benzine - Geen laadpalen in omgeving van mijn huis.
Aanschaf eigen laadpaal is duur.
Sta er wel voor open; maar rijden

Budget:
€375(+-)

Contract:
Voorkeur 24mnd/36mnd - 48mnd optie, langer niet.
Voorkeur voor flexibel contract na X maand maandelijks opzegbaar.

—-

Wat heb je zelf al gevonden?
In ieder geval de huidige E-C4 aanbieding, maar met 200-250km realistische radius en het zoeken naar laadplaatsen, die tegenwoordig erg duur zijn, vind ik wel spannend. Ik heb wat C3'tjes gezien maar die waren allemaal maar voor 12 maanden, dat vind ik dan weer een te korte termijn.

Wat wil je van ons?
Ik hoor graag welke auto modellen een beetje binnen mijn criteria vallen, dan ga ik daar verder op zoeken.
Ook hoor ik graag welke auto-zaken ik in de gaten moet houden voor scherpe lease-deals. Of als er huidige aanbiedingen zijn, hoor ik die graag.

Enorm bedankt alvast!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:49
Ik denk dat 320 euro per maand aan een auto uitgeven helemaal niet zo gek is hoor. Veel Nederlanders denken dat een auto, eenmaal aangekocht, niet zo duur meer is :P maar dat is natuurlijk wél zo. Auto's zijn nou eenmaal duur. Het is ook hierom dat je met private lease rond hetzelfde bedrag uitkomt natuurlijk.

Onderhandelen lukt anno 2024 sowieso al minder, inruilvoorstellen zijn regelmatig... matig en onderhoud bij 10 jaar oude auto's begint op een gegeven moment gewoon geld te kosten, dat is helemaal niet gek. Veiligheid is ook wat waard. Al snap ik dat het gewoonweg niet fijn is.
Valandin schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:35:
Aanschaf eigen laadpaal is duur.
De hoofdvraag is: heb je er wél de optie tot? Oftwel: heb je parkeerruimte op eigen terrein?

In principe kan je EV's gewoon opladen met een doodnormaal stopcontact. Veel mensen slapen snachts en in een uur of 10 kan je met een gewoon stopcontact 30 kilowatt bijladen. Dat is zo'n 150 kilometer aan range.

Er zijn redenen genoeg om wél een fatsoenlijke lader te installeren, dat hoeft helemaal niet spannend en/of heel duur te zijn. Afhankelijk van je energiecontract en het alternatief (dure benzine) heb je zo'n ding heel vlot terugverdiend.
met 200-250km realistische radius en het zoeken naar laadplaatsen, die tegenwoordig erg duur zijn, vind ik wel spannend
Hoeveel kilometer leg je af op een dag?
Om dat even in perspectief te plaatsen: gebruik je de auto voor (bijv) 20km woon-werkverkeer, en kom je zo aan 10k/jaar? Of staat 'ie de hele week stil en rijd je een keer per week van Groningen naar Zeeland? In het eerste geval zou ik zeker elektrisch rijden, in het tweede geval zeker niet. Zelfde geldt voor autovakanties met de caravan, dat soort fratsen.
Ook hoor ik graag welke auto-zaken ik in de gaten moet houden voor scherpe lease-deals. Of als er huidige aanbiedingen zijn, hoor ik die graag.
https://nl.pepper.com/groep/auto-leasen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 03-05-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
@Richh, bedankt voor je reactie :)
De mogelijkheid tot heb ik.. een beetje. Ik woon in een hofje waar je voor de deur kan parkeren.
De straat is openbaar terrein maar de stoep is al mijn perceel. (Niet dat dat wat wijzigt aan het feit dat iedereen daar zomaar mag parkeren)

We staan met 5 huizen aan deze kant van het hofje en de ongeschreven regel is dat iedereen één auto voor zijn eigen deur neer zet, en e.v.t. andere auto's aan de straatkant (dus tegen het hofje aan). Concreet dus; ik kan vrijwel altijd mijn auto gewoon voor de deur zetten, en als ik een laadkabel naar de auto gooi gaat het 100% over mijn perceel heen, want de stoep is ook "van mij". Maar ik heb niet de garantie dat ik er kan gaan staan en kan dat ook zeker niet afdwingen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HjyoL5c.png

Qua rijden;
Elke dinsdag en donderdag ga ik naar kantoor. Dat is 30km enkel. Dus 2x 60 kilometer per week.
Wat dat betreft is het prima haalbaar, maar mijn familie woont verderop. Elk 2e weekend maak ik dus een afstand van ~230-300km retour. Ook ga ik graag weekendjes weg naar bijv. Antwerpen, en neem ik op vakantie de auto graag ook mee. Daar knelt het dus een beetje.

--

Ik zou dus ook gewoon een stopcontactje bij de deur kunnen plaatsen? Sowieso wel handig, ook voor de hoge druk spuit o.a.. Die 10u red ik inderdaad wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Valandin op 03-05-2024 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Valandin schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:08:
Elk 2e weekend maak ik dus een afstand van ~230-300km retour. Ook ga ik graag weekendjes weg naar bijv. Antwerpen, en neem ik op vakantie de auto graag ook mee. Daar knelt het dus een beetje.
Yes, dat klopt wel. Ik verwacht veel snelweg, en in de winter, in deze prijsklasse is dan 300 realistische kilometers wellicht iets teveel gevraagd. Die 230 moet net kunnen, maar 300 is denk ik teveel zonder snelladen. Dan kan je er vanuit gaan dat je heen of terug een kwartiertje extra kwijt bent. Ofwel je moet op je bestemming kunnen laden.

Geldt zowel voor de e-c4 als bijvoorbeeld een MG4.
Op vakantie snelladen lijkt me geen groot probleem, maar tweewekelijks is iets wat je zelf moet beoordelen :)
Ik zou dus ook gewoon een stopcontactje bij de deur kunnen plaatsen? Sowieso wel handig, ook voor de hoge druk spuit o.a.. Die 10u red ik inderdaad wel.
In feite wel, zij het dat het wel praktisch is om zo'n lader in de regen te leggen. Een beetje lader kan wél in de regen liggen en hoeven je (mits de juiste bekabeling aanwezig is) echt niet enorm veel geld te kosten (ze staan wel eens op Amazon voor <200, bij de Lidl voor <300 en de Tesla Wall Connector kost €500, wel alle 3 ex montage).
Een stopcontactje ernaast leggen voor de hogedrukspuit is dan een kleine moeite.

Daarbij kan je er over nadenken wat je wilt doen als anderen bij jou willen opladen :P

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 03-05-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Richh schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:40:
[...]

Yes, dat klopt wel. Ik verwacht veel snelweg, en in de winter, in deze prijsklasse is dan 300 realistische kilometers wellicht iets teveel gevraagd. Die 230 moet net kunnen, maar 300 is denk ik teveel zonder snelladen. Dan kan je er vanuit gaan dat je heen of terug een kwartiertje extra kwijt bent. Ofwel je moet op je bestemming kunnen laden.

Geldt zowel voor de e-c4 als bijvoorbeeld een MG4.
Op vakantie snelladen lijkt me geen groot probleem, maar tweewekelijks is iets wat je zelf moet beoordelen :)

[...]

In feite wel, zij het dat het wel praktisch is om zo'n lader in de regen te leggen. Een beetje lader kan wél in de regen liggen en hoeven je (mits de juiste bekabeling aanwezig is) echt niet enorm veel geld te kosten (ze staan wel eens op Amazon voor <200, bij de Lidl voor <300 en de Tesla Wall Connector kost €500, wel alle 3 ex montage).
Een stopcontactje ernaast leggen voor de hogedrukspuit is dan een kleine moeite.

Daarbij kan je er over nadenken wat je wilt doen als anderen bij jou willen opladen :P
Top. Ik ga morgen even een proefritje doen in die E-C4.
Offerte voor €406,25, met SEPP-subsidie €365,25 per maand.
Looptijd 24 maanden.

Eigenlijk wel een leuke optie om te proberen of elektrisch rijden wat voor mij is.
Over 2 jaar kan ik dan altijd weer terug naar benzine.

Vraag is dan wel of zo'n laadpunt rendabel is, +-€700 installatie +-€500 aanschaf voor 24 maanden met geen garantie dat ik daarna weer elektrisch ga rijden. Je verdient het op termijn natuurlijk terug als je oplaad via zonnepannelen, maar of dat zo snel is betwijfel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
@Valandin als je zelf een stopcontact kan aanleggen, dan kan je ook een lader aanleggen :P en dan is grofweg 500 euro toch een heel ander bedrag dan 1200 euro. Maar; ik snap ook zeker dat dat niet voor iedereen is weggelegd. Je moet wel weten wat je aan het doen bent.

Overigens zijn zonnepanelen naar mijn mening zeker niet een vereiste; het gaat uiteindelijk om niets meer dan de stroomprijs ten opzichte van de benzineprijs. Die stroomprijs kan je nog extra drukken met panelen, maar dit hoeft natuurlijk niet per sé.
Nou moet gezegd worden dat jouw kilometrage niet bijzonder hoog is en daardoor op dat vlak geen gigantische besparing zal zijn (zeker als je toch vaak aan de snellader gaat staan, toevallig is Tesla nu zeer goedkoop maar je weet niet wat dat over 18 maanden doet) - maar het zal zeker wat gaan schelen.

Overigens snap ik niet helemaal hoe je uitkomt met je SEPP-subsidie :P die is €2950, maar dan wel voor 36 maanden, wat langer is dan hoe lang jouw PL offerte is. Volgens mij zou de subsidie op iets minder dan 82 euro per maand moeten uitkomen wat €324/mnd betekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
Richh schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:13:
@Valandin als je zelf een stopcontact kan aanleggen, dan kan je ook een lader aanleggen :P en dan is grofweg 500 euro toch een heel ander bedrag dan 1200 euro. Maar; ik snap ook zeker dat dat niet voor iedereen is weggelegd. Je moet wel weten wat je aan het doen bent.

Overigens zijn zonnepanelen naar mijn mening zeker niet een vereiste; het gaat uiteindelijk om niets meer dan de stroomprijs ten opzichte van de benzineprijs. Die stroomprijs kan je nog extra drukken met panelen, maar dit hoeft natuurlijk niet per sé.
Nou moet gezegd worden dat jouw kilometrage niet bijzonder hoog is en daardoor op dat vlak geen gigantische besparing zal zijn (zeker als je toch vaak aan de snellader gaat staan, toevallig is Tesla nu zeer goedkoop maar je weet niet wat dat over 18 maanden doet) - maar het zal zeker wat gaan schelen.

Overigens snap ik niet helemaal hoe je uitkomt met je SEPP-subsidie :P die is €2950, maar dan wel voor 36 maanden, wat langer is dan hoe lang jouw PL offerte is. Volgens mij zou de subsidie op iets minder dan 82 euro per maand moeten uitkomen wat €324/mnd betekent.
De auto’s staan sinds 01-2024 op kenteken en vallen volgens de subsidie dus onder “occassion private lease” dat is €2000/48, €41,60 per maand :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Valandin schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:04:
[...]

De auto’s staan sinds 01-2024 op kenteken en vallen volgens de subsidie dus onder “occassion private lease” dat is €2000/48, €41,60 per maand :D
Da's ook over 36 maanden en dus €55,55/maand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Richh schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:06:
[...]

Da's ook over 36 maanden en dus €55,55/maand ;)
Op de site van de autozaak en overheid lees ik 48 maanden :P is die 36 maanden misschien voor een andere subsidie?

Autozaak: https://www.vanbeekautogr...s/go-electric-citroen-c4/
Overheid: https://www.rvo.nl/subsid.../subsidie-lease-gebruikte

Enige waar ik een beetje mijn twijfels over heb is dat het leasecontract 24 maanden is, op de overheid staat als eis minimaal 48 maanden. Autozaak geeft aan dat het geen probleem is, en hun andere klanten de subsidie ook hebben gekregen. Maar ontbindende voorwaarden doen ze niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:04
Valandin schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:35:
Kilometers:
10.000 per jaar (Realistisch +-7000)
Valandin schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:08:
Qua rijden;
Elke dinsdag en donderdag ga ik naar kantoor. Dat is 30km enkel. Dus 2x 60 kilometer per week.
Wat dat betreft is het prima haalbaar, maar mijn familie woont verderop. Elk 2e weekend maak ik dus een afstand van ~230-300km retour. Ook ga ik graag weekendjes weg naar bijv. Antwerpen, en neem ik op vakantie de auto graag ook mee. Daar knelt het dus een beetje.
Ik kom zo op heel veel meer dan 7k uit, ook op meer dan 10k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Valandin schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:52:
[...]

Op de site van de autozaak en overheid lees ik 48 maanden :P is die 36 maanden misschien voor een andere subsidie?

Autozaak: https://www.vanbeekautogr...s/go-electric-citroen-c4/
Overheid: https://www.rvo.nl/subsid.../subsidie-lease-gebruikte

Enige waar ik een beetje mijn twijfels over heb is dat het leasecontract 24 maanden is, op de overheid staat als eis minimaal 48 maanden. Autozaak geeft aan dat het geen probleem is, en hun andere klanten de subsidie ook hebben gekregen. Maar ontbindende voorwaarden doen ze niet aan.
Ah, dan ligt het verschillend tussen PL en een occasion. Ik baseerde dit namelijk op mijn eigen ervaringen met een occasion (ik had tot voor kort een Hyundai Ioniq Electric en heb deze 2 jaar in bezit gehad, waarna ik ongeveer 1 jaar aan subsidie moet terugbetalen).
De website van RVO moet het hoe dan ook wel goed hebben :P

Lijkt mij dat autozaak het wel bij het juiste eind heeft. Je zal wel subsidie krijgen, maar deze zal inderdaad wel stoppen als jij stopt met je leasecontract.

Edit, wat me verder opvalt is dat de website specifiek noemt hoe lang het opladen met het stopcontact duurt, waarbij ze 'meer dan 24u' aangeven. Dat zou kunnen, als ze een stopcontactlader meeleveren van 2 kilowatt bijvoorbeeld.

Over het algemeen worden er schuko laders bijgeleverd die 16A trekken, wat neerkomt op 3.6 kilowatt. Zo kom ik in 10 uur tijd op 30 kilowatt en dus een actieradius van >150km in een nachtje bijladen. Als ze er een tragere lager dan 16A bij leveren, dan red je dat niet. Niet dat ik denk dat het een probleem zal zijn voor jou gebruik, maar wel belangrijk om te weten denk ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Richh op 03-05-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
TheBrut3 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:11:
[...]

[...]

Ik kom zo op heel veel meer dan 7k uit, ook op meer dan 10k.
Dat zal dan sowieso aan mij liggen hoor, afgelopen jaren altijd +-7000 gereden.
Zie dat m'n woon/werk afstand niet klopte.
Enkeltje is 20,8 km.

52 werkweken per jaar waarvan ik er 6 niet naar kantoor ga, is 46 werkweken.
46 werkweken maal 92 keer retour kantoor = 3827 km
Zeg dat ik elke maand gemiddeld 450 kilometer privé rijd is dat 5400 kilometer.
Kom ik totaal op +-9000 kilometer.

Verder ga ik natuurlijk ook af en toe niet naar m'n familie, komen ze soms naar mij, doe ik soms iets in de buurt.. van afgelopen 2.5 jaar bijv;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yH8XYOV.png

Wel scherp opgemerkt van je hoor, want je hebt helemaal gelijk!
Maar in principe kom ik altijd wel rond de 7000-9000.

[ Voor 7% gewijzigd door Valandin op 03-05-2024 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
Richh schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:14:
[...]

Ah, dan ligt het verschillend tussen PL en een occasion. Ik baseerde dit namelijk op mijn eigen ervaringen met een occasion (ik had tot voor kort een Hyundai Ioniq Electric en heb deze 2 jaar in bezit gehad, waarna ik ongeveer 1 jaar aan subsidie moet terugbetalen).
De website van RVO moet het hoe dan ook wel goed hebben :P

Lijkt mij dat autozaak het wel bij het juiste eind heeft. Je zal wel subsidie krijgen, maar deze zal inderdaad wel stoppen als jij stopt met je leasecontract.

Edit, wat me verder opvalt is dat de website specifiek noemt hoe lang het opladen met het stopcontact duurt, waarbij ze 'meer dan 24u' aangeven. Dat zou kunnen, als ze een stopcontactlader meeleveren van 2 kilowatt bijvoorbeeld.

Over het algemeen worden er schuko laders bijgeleverd die 16A trekken, wat neerkomt op 3.6 kilowatt. Zo kom ik in 10 uur tijd op 30 kilowatt en dus een actieradius van >150km in een nachtje bijladen. Als ze er een tragere lager dan 16A bij leveren, dan red je dat niet. Niet dat ik denk dat het een probleem zal zijn voor jou gebruik, maar wel belangrijk om te weten denk ik.
Haha ja, op de website geven ze ook een radius van 357 kilometer aan terwijl het realistisch 200-240 is.
Maar dank voor de toelichting!

Ik heb verder nog even naar laadpalen in de buurt gekeken. Er staat er eentje naast m'n sportschool, die is ~3 minuten lopen van m'n huis. Dus zou ik uit werk naar de sportschool kunnen rijden, auto inpluggen. Sporten, naar huis lopen. Volgende dag boodschappen doen (onder de sportschool), auto inladen en weer naar huis rijden. Dan is het opladen helemaal geen punt, want ik heb er dan 0 tijdsverlies mee.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:00

-tom-562

Oliesjeik

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Hmm. Stuk duurder dan die E-C4, die vind ik ook mooier. Dus dan zou ik tussen die twee toch voor de E-C4 gaan :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valandin
@Richh de e-c4 is besteld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Gaaf hoor! Veel veilige kilometers gewenst! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:35

Honesty

kattenneus!

Veel plezier ermee, denk dat het je wel gaat bevallen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
nvm

[ Voor 104% gewijzigd door Valandin op 08-05-2024 10:24 ]

Pagina: 1