Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:22
Vandaag klapte 1 set van mijn zonnepanelen er uit vanwege hoge voltage >253v
De voltage is hier heel hoog, ook nachts blijft te voltage rond de 239-240 volt hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BARuJVkIH2PSO-E5PQQGIZBfsjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/396WLiSFisnXpQfytHs3LbV0.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heeft mijn meterkast voorbereiding voor 3 fase, maar er word maar 1 gebruikt. (L2)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50iI1vsc-d_vfN3EmvFArA8I0WA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EU3ws1btckNBYP3eAqbGcNhS.jpg?f=fotoalbum_large

MIjn buren zitten op een andere fase (L3) en daar is de voltage 3-4 volt lager, is er een mogelijkheid om mijn hoofdzekering(en draad) ook om te zetten naar L3? Kan je zoiets aanvragen, of een installateur vragen om het over te zetten?

Ook ga ik overwegen om de kabel die naar mijn zuidset liggen te vervangen, dat is een 2.5mm2 grondkabel van +/- 15 meter.

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Waarom niet sowieso een overgang naar 3-fase aanvragen? Hoeveel kW heeft je omvormer?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:45

Onbekend

...

Dat zou je aan de netbeheerder moeten navragen. Het is niet zomaar even een stop erin draaien, want de draad naar de meter toe moet ook worden verplaatst.

Ik vermoed dat "als" ze dat willen doen, dat de kosten ongeveer gelijk zijn aan het verzwaren/verlichten van de aansluiting. Meestal kan je voor een 25% hogere prijs een verzwaring van 1 naar 3 fasen krijgen. Ik raad dan ook aan om dat laatste te doen, zodat je later zelf de fase kunt kiezen waarop je teruglevert en je ook voor de toekomst bent voorbereidt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
fsfikke schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 00:05:
Waarom niet sowieso een overgang naar 3-fase aanvragen? Hoeveel kW heeft je omvormer?
Ik woon in een huurhuis, en ik heb nog een ferrarismeter (die ik zo lang mogelijk wil houden)
Dus 3 fase is niet een optie, en is voor mij ook niet nodig.
Mijn zuidset is 1800WP die moeilijk doet nu. (de jaren daarvoor nooit)
Onbekend schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 00:05:
Dat zou je aan de netbeheerder moeten navragen. Het is niet zomaar even een stop erin draaien, want de draad naar de meter toe moet ook worden verplaatst.
En is aanzicht een kleine ingreep, draad verplaatsen en stop, dat is in 10min klaar.

En lijkt me beter voor de netbeheerder om het beter over de fasen te verdelen
Ik vind het raar dat de nachtvoltage hier ook nog over de 240 volt is. (as we speak, 242 volt)

Ik zal morgen bij de andere buren ook even meten, het is hier een 3 onder 1 kap (ik zit er midden in) en vermoed dat hun op L1 zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Of klacht naar de netbeheerder dat je voltage te hoog is, een 1800Wp set drukt het net niet omhoog hoor, dat is wat/iemand anders in de buurt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 16:12
Rol-Co schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 00:23:
Of klacht naar de netbeheerder dat je voltage te hoog is, een 1800Wp set drukt het net niet omhoog hoor, dat is wat/iemand anders in de buurt.
Wat deze persoon zegt. Als het voltage zelfs snachts zo hoog blijft, heeft de netbeheerder mogelijkheid om het te verlagen met een simpele aanpassing op de wijktrafo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

15 meter grondkabel met 1800 Wp is 2,5mm2 echt ruim voldoende hoor. Dat hoef je echt niet te verzwaren.

Als je de verbinding tussen meterkast en PV verdenkt zou ik eerder even controleren of alle aders goed contact maken.

Met een netspanning van >250V in de meterkast moet de netbeheerder gewoon aan het werk. Het lijkt erop dat de netbeheerder iets in het hoogspanningsnet veranderd heeft, met als gevolg de hoge spanning bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Deze test zou je ook nog uit kunnen voeren:

Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Netbeheerder vragen over het hoge voltage. Aanpassing qua fase zijn ze meestal niet zo happig op.

Als je de aansluiting laat wijzigen naar 3 fase kun je er donder op zeggen dat je ook direct een slimme meter krijgt. Hoewel het sowieso niet uit te stellen is dat je uiteindelijk een digitale meter krijgt.

3 fase is wel wat makkelijker om wat verdeling aan te brengen qua fase’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:37
Waarschijnlijk gaan ze verwisselen van de fase niet doen. Die zijn als het goed is verdeeld tussen de huizen in een blok, vaak met een min of meer vast patroon. Ze willen natuurlijk niet te veel huizen aan dezelfde fase gaan hangen door random her en der te verwisselen, want dan raakt het net lokaal uit balans.

Het kan bij jouw netbeheerder wellicht anders zijn, al betwijfel ik dat, maar hier (Enexis) hebben ze volgens mij niet eens vastgelegd welk huis op welke fase zit. Aanname is gewoon dat het bij aanleg met een patroon is gedaan dat het gelijk verdeelt en dat je daar als werknemer niet zomaar mee gaat zitten klooien.

Het hoge voltage 's nachts melden is inderdaad zinniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
Ik heb een klacht ingediend over te hoog voltage in de wijk.

Eerst hebben ze de wijkkast een stand lager gezet, scheelde zo 5 volt.

Een jaar later weer problemen omdat veel huizen in de buurt zonnepanelen hebben gekregen.

Weer melding gemaakt en daarna hebben ze 2 mannen gestuurd die met dikke handschoenen de fases omgewisseld hebben.

Ze doen het dus wel.

Ik moest wel wat mails achter mijn melding sturen voordat ze actie namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:00
Hier een 3fase aansluiting en 3 fase omvormer, dus kan helaas geen fase verwisselen...
Hier bij een streepje zon , klapt de omvormer er ook uit... Zit aan gemiddelde van 255 V dan... En dit vooral op 1 fase... De rest doet het beter....

Ik zit op het einde van de straat helaas, en er zijn veel panelen bijgekomen...

Ik ga morgen mijn omvormer aanpassen dat hij er pas uitvliegt na 255,5 ipv 253...

Denk dat dat niet veel kwaad kan... De veiligheid van 263 zit er toch nog in... Dus die paar V extra...

Ook geeft de omvormer altijd iets meer aan dan aan de kast zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Super Cow schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 00:14:
[...]

Ik woon in een huurhuis, en ik heb nog een ferrarismeter (die ik zo lang mogelijk wil houden)
Dus 3 fase is niet een optie, en is voor mij ook niet nodig.
Mijn zuidset is 1800WP die moeilijk doet nu. (de jaren daarvoor nooit)

[...]

En is aanzicht een kleine ingreep, draad verplaatsen en stop, dat is in 10min klaar.

En lijkt me beter voor de netbeheerder om het beter over de fasen te verdelen
Ik vind het raar dat de nachtvoltage hier ook nog over de 240 volt is. (as we speak, 242 volt)

Ik zal morgen bij de andere buren ook even meten, het is hier een 3 onder 1 kap (ik zit er midden in) en vermoed dat hun op L1 zitten.
Vrees dat bij een fasewissel ze je ook meteen een nieuwe meter in de maag gaan splitsen.... Dus als je metertje houden wil zou ik geen slapende honden wakker maken

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
Naliya schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:45:

Een jaar later weer problemen omdat veel huizen in de buurt zonnepanelen hebben gekregen.

Weer melding gemaakt en daarna hebben ze 2 mannen gestuurd die met dikke handschoenen de fases omgewisseld hebben.

Ze doen het dus wel.

Ik zal eens contact opnemen met liander, bij welke zat jij?
SMSfreakie schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:24:
[...]

Vrees dat bij een fasewissel ze je ook meteen een nieuwe meter in de maag gaan splitsen.... Dus als je metertje houden wil zou ik geen slapende honden wakker maken
Ja, daar heb ik ook weinig zin aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
NoFate schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:07:
Ik ga morgen mijn omvormer aanpassen dat hij er pas uitvliegt na 255,5 ipv 253...

Denk dat dat niet veel kwaad kan... De veiligheid van 263 zit er toch nog in... Dus die paar V extra...
Zullen de buren blij mee zijn dat jij ervoor gaat zorgen dat de spanning bij hun hoger kan gaan worden dan toegestaan. Ook harstikke goed voor je eigen apparatuur.
Sorry hoor maar dit mag gewoon niet, behoorlijk egoïstisch ook. Die begrenzing is er niet voor niets.

Edit: zie nu dat het Belgie betreft. Weet niet hoe het daar zit.

[ Voor 10% gewijzigd door jobr op 06-05-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
jobr schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:54:
[...]

Zullen de buren blij mee zijn dat jij ervoor gaat zorgen dat de spanning bij hun hoger kan gaan worden dan toegestaan. Sorry hoor maar dit mag gewoon niet, behoorlijk egoïstisch ook. Die begrenzing is er niet voor niets.
Ik heb contact gehad met Fluvius, en dat was geen probleem, ook geeft de omvormer een hogere spanning aan, en zat op mijn meterkast veel meer als bij de buren...heeft dus totaal geen invloed volgens hun... Of die nu 10 min hoger dan 253 of 255 zit, maakt geen verschil uit voor de buren, want daar komt de spanning niet zo hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

NoFate schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:57:
[...]

Ik heb contact gehad met Fluvius, en dat was geen probleem, ook geeft de omvormer een hogere spanning aan, en zat op mijn meterkast veel meer als bij de buren...heeft dus totaal geen invloed volgens hun... Of die nu 10 min hoger dan 253 of 255 zit, maakt geen verschil uit voor de buren, want daar komt de spanning niet zo hoog
Misschien even 'extra' er bij vermelden dat je van België bent en dat er daar andere regelgeving geldt dan dat er (hier) in NL van kracht is. Ik kan hier op m'n Fronius omvormer ook andere (bijvoorbeeld Belgische) firmware flashen waarbij het uitschakelgedrag van dat apparaat veranderd naar de Belgische normering maar ik weet dat m'n netbeheerder (Enexis) daar niet van gecharmeerd is...

:*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

NoFate schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:57:
[...]

Misschien even als 'extra' er bij vermelden dat je van België bent en dat er daar andere regelgeving geldt dan dat er (hier) in NL van kracht is. Ik kan hier op m'n Fronius omvormer ook andere (bijvoorbeeld Belgische) firmware flashen waarbij het uitschakelgedrag van dat apparaat veranderd naar de Belgische normering maar ik weet dat m'n netbeheerder (Enexis) daar niet van gecharmeerd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Will_M schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:01:
[...]

Misschien even als 'extra' er bij vermelden dat je van België bent en dat er daar andere regelgeving geldt dan dat er (hier) in NL van kracht is. Ik kan hier op m'n Fronius omvormer ook andere (bijvoorbeeld Belgische) firmware flashen waarbij het uitschakelgedrag van dat apparaat veranderd naar de Belgische normering maar ik weet dat m'n netbeheerder (Enexis) daar niet van gecharmeerd is...

Hmm, ik denk dat BE en NL dezelfde waarden hebben? 10 min boven 253 of 264 instant uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
NoFate schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:08:
[...]

Hmm, ik denk dat BE en NL dezelfde waarden hebben? 10 min boven 253 of 264 instant uit
zou je met het gekoppelde EU-GRID wel verwachten... allicht dat het in het 110/220/380KV net minder speelt...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SMSfreakie schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:47:
[...]

zou je met het gekoppelde EU-GRID wel verwachten... allicht dat het in het 110/220/380KV net minder speelt...
De 'ellende' in NL speelt zich, als het om privé PV installaties uit gaat, alleen af op het laagspanningsnet / wijkniveau van de regionale netbeheerders. De meeste (string) omvormers kun je als installateur ook een andere landcode mee geven tijdens de initiële installatie of zelfs achteraf waarbij de in NL geldende maximale 253V niet meer als harde Power-Off gezet wordt.

Ik meet hier bij me thuis gelukkig (nog) nooit meer dan 236V over geen van de 3 de fasen welke er bij me binnenkomen, maar hoor en zie helaas vaak genoeg verhalen van kennissen welke daar dagelijks wel mee mogen worstelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Naliya schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:45:

Ze doen het dus wel.

Wat fijn dat je netbeheerder überhaupt wat doet en reageert.

Hier verdwijnen alle berichten/klachten aan Liander in het luchtledige.
Verder dan wat random AI gegenereerde antwoorden komt het niet.

Vrij stabiel rond de 240 V in de nacht hier, doodnormale woonwijk uit jaren '90 en niet aan het eind van één of andere lange kabel.
Ik krijg het idee dat het sommige netbeheerders prima uitkomt dat de omvormers van hun klanten eruit klappen in het zonnige deel van het jaar. Er is geen enkele prikkel om particuliere terugleveraars te faciliteren.
In tegendeel het is gunstig voor netbeheerders om de wijkvoltages hoog te houden waardoor PV afschakelt.
Dus waarom zouden ze de wijktrafo omlaag gaan schroeven behalve uit gewetenslast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:12
NoFate schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:08:
[...]

Tuurlijk...... niet.
253 Volt 2 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
omg, dat is wel een heel verschil, dan lag mijn omvormer gewoon continu uit
Hier in BE:
264v => instant uit
10 min gemiddeld > 253v => uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ASW1 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:53:
[...]

Wat fijn dat je netbeheerder überhaupt wat doet en reageert.

Hier verdwijnen alle berichten/klachten aan Liander in het luchtledige.
Verder dan wat random AI gegenereerde antwoorden komt het niet.

Vrij stabiel rond de 240 V in de nacht hier, doodnormale woonwijk uit jaren '90 en niet aan het eind van één of andere lange kabel.
Ik krijg het idee dat het sommige netbeheerders prima uitkomt dat de omvormers van hun klanten eruit klappen in het zonnige deel van het jaar. Er is geen enkele prikkel om particuliere terugleveraars te faciliteren.
In tegendeel het is gunstig voor netbeheerders om de wijkvoltages hoog te houden waardoor PV afschakelt.
Dus waarom zouden ze de wijktrafo omlaag gaan schroeven behalve uit gewetenslast?
Volgens mij haal je netbeheerder en stroomleverancier door elkaar.
Netbeheerder heeft geen baat bij afschakelen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 00:23:
Als je het nou spanning noemt, dan wordt je misschien ook nog serieus genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:20
ASW1 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:53:
[...]Dus waarom zouden ze de wijktrafo omlaag gaan schroeven behalve uit gewetenslast?
Ik denk niet dat het ''ze goed uitkomt'' hoor. Ik denk dat het gewoon topdrukte is bij de netbeheerders (kijk maar eens naar de doorlooptijd van een aansluiting of upgrade naar 3-fase) en dit soort klusjes hebben natuurlijk de laagste prioriteit. Desalniettemin vind ik wel dat ze netjes antwoord moeten geven.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Jim423 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:14:
[...]

Ik denk niet dat het ''ze goed uitkomt'' hoor. Ik denk dat het gewoon topdrukte is bij de netbeheerders (kijk maar eens naar de doorlooptijd van een aansluiting of upgrade naar 3-fase) en dit soort klusjes hebben natuurlijk de laagste prioriteit. Desalniettemin vind ik wel dat ze netjes antwoord moeten geven.
Dat ook, te weinig handjes.
Er komen wel berichten terug van Liander terug dat er inderdaad iets aan de hand is, dat er in de toekomst wat aan gedaan wordt, dat het inmiddels is opgelost en dan wordt de melding afgesloten, hele traject duurt zo'n half jaar.
In de tussentijd is er niets gedaan of verandert en schiet ik of de buurman maar weer een nieuwe melding in en dan begint het hele riedeltje weer opnieuw. Zo gaat het voort, al een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
YakuzA schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:55:
[...]

Volgens mij haal je netbeheerder en stroomleverancier door elkaar.
Netbeheerder heeft geen baat bij afschakelen.
Volgens mij niet.
Netbeheerder moet transportcapaciteit leveren en piek PV productie is wel degelijk een uitdaging om het allemaal weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

PolarBear schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:59:
[...]

Als je het nou spanning noemt, dan wordt je misschien ook nog serieus genomen.
Was dat de bedoeling dan? Mij maakt het niet uit. :9

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
Ik had een melding gemaakt bij liander over de hoge spanning. Ik kreeg vorige week bericht:

"Uitkomsten onderzoek
Op basis van uw melding hebben wij op afstand de slimme meters op dezelfde stroomkabel van uw aansluiting uitgelezen. Uit dit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de spanning in het elektriciteitsnet in uw buurt niet voldoende op niveau is. Liander is hard bezig om het elektriciteitsnet te verbeteren en te verzwaren. Naar aanleiding van de uitkomst van het onderzoek gaan we het elektriciteitsnet aanpassen in uw buurt. Om dit zo goed mogelijk aan te pakken, kiezen wij voor een buurtgerichte aanpak.
"

Vandaag kreeg ik post van liander dat er volgende week onderhoud word uitgevoerd en ik rekening moet houden dat er voor een paar uur geen stroom is.

Lijkt er op dat de klacht serieus is genomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Die slimme meters hebben dan toch nog een nuttige functie
Pagina: 1