Bestaand houten kozijn ombouwen naar draaikiepraam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwslezer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-09 10:36
Dag bouw- en klus-Tweakers,

Ik heb in mijn huis uit begin vorige eeuw, welke ergens rond de jaren '70 is gerenoveerd, op de bovenverdieping houten kozijnen met ramen die je naar buiten uitzet. De kozijnen zijn volgens mij nog in prima staat, maar het is mij een doorn in het oog dat ik op de gehele bovenverdieping geen ventilatieroosters heb én de ramen naar buiten open gaan. Sommige ramen zijn zo'n model waarbij twee panelen in elkaar draaien en in het midden vastgeklemd zitten (soort van ouderwets stolpraam), en bij het open zetten daarvan klapperen ze bij elk zuchtje wind in het rond.
Ventileren tijdens (harde) wind en/of regen is daardoor altijd een tricky situatie.

Nu vond ik op internet een timmerbedrijf die een renovatiesysteem heeft ontwikkeld waarbij in de bestaande kozijnen een draaikiepraam gerealiseerd kan worden. Ik weet niet of ik de naam mag noemen, maar het gaat om een timmerbedrijf uit Wijchen.

Het zou kostentechnisch mogelijk wel een interessante optie kunnen zijn, in tegenstelling tot het geheel vervangen van kozijnen. (Al zijn ventilatieroosters natuurlijk eenvoudiger op te lossen)

Heeft iemand hier ervaring mee? Of hebben jullie wellicht verhelderende inzichten in het concept? (goed/slecht, en waarom?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als de ramen nu naar buiten open slaan dan ga je daar, met behoud van het huidige kozijn, qua gedrag volgens mij weinig verbetering in aan kunnen brengen tenzij je graag ziet dat je de ramen met de nieuwe constructie alleen naar buiten kunt laten 'kiepen en draaien' waarbij dat 'kiepen' aan de bovenkant scharniert en daarmee dus aan de onderzijde opent?

Een groot voordeel van naar binnen draaiende ramen heb je volgens mij nog niet eens benoemd: Je kunt ze ook aan de 'buitenkant' schoon wassen terwijl je zelf gewoon binnen blijft staan :P

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 02-05-2024 22:09 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Heeft @Rukapul zoiets onlangs niet gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:56
eamelink schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:02:
Heeft @Rukapul zoiets onlangs niet gedaan?
Yep, 2 ramen en misschien dat ik er nog wel meer ombouw. Heel hoge WAF.

Ik heb het zelf omgebouwd met ombouwkit van Kik Rotterdam Basic uitvoering.

Heb ook nog wel ergens een lijstje van andere aanbieders (materiaal met/zonder plaatsing).

Had ook een offerte van de aanbieder uit Wijchen. Dat was inclusief plaatsing iets minder dan 1400 voor een enkel raam. Bij Kik voor twee ramen ca 1800 voor ombouwkit excl plaatsing.

Edit:
In mijn geval simpele ramen, geen twee draaiende delen bij elkaar. Lijkt me dat je dat isolatietechnisch ook niet meer wilt/kunt. Dus enkel raam of maatwerk met bv extra middenstijl.

[ Voor 35% gewijzigd door Rukapul op 02-05-2024 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Will_M schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:58:
Als de ramen nu naar buiten open slaan dan ga je daar, met behoud van het huidige kozijn, qua gedrag volgens mij weinig verbetering in aan kunnen brengen tenzij je graag ziet dat je de ramen met de nieuwe constructie alleen naar buiten kunt laten 'kiepen en draaien' waarbij dat 'kiepen' aan de bovenkant scharniert en daarmee dus aan de onderzijde opent?
Dit soort ombouw werkt met omkeerlatten of kaders die in het geheel in het kozijn worden geplaatst waarbij de draairichting dus omgedraaid wordt.

De methode met omkeerlatten is daarbij aanzienlijk ranker en mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Rukapul schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 23:09:
[...]

Dit soort ombouw werkt met omkeerlatten of kaders die in het geheel in het kozijn worden geplaatst waarbij de draairichting dus omgedraaid wordt.

Daarmee wordt het glasoppervlak in het nieuwe raam dus ook (nog) kleiner, neem ik aan?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:05
Had Kik ook al gevonden, maar als ik dan zie wat een raampje van 60x80cm kost om te verbouwen met zo'n kit heb je voor minder geld een compleet kunststof draaikiep kozijn met triple glas erin.

Maargoed, als je zoals ik een kozijn met 4 vakken over de complete breedte van de achtergevel hebt is zo'n renovatiekozijn prijstechnisch wel interessant, voor 900 euro heb je dat complete kozijn niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwslezer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-09 10:36
Dankjulliewel al voor de reacties!
Rukapul schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:08:
[...]

Ik was Kik ook tegen gekomen inderdaad, hoe vond je het om zelf om te bouwen?
Ik ben opzich wel semi-technisch maar ik weet niet of ik het werken op de eerste verdieping zie zitten.
Zo zie ik dat Kik ook een Easy-variant heeft, maar dat verschil zit 'm voornamelijk in het feit dat je niks op maat hoeft te zagen volgens mij. (naast dat ie met kaders werkt ipv omkeerlatten)
Rukapul schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 23:09:
[...]

Ik ben net als Will_M ook wel benieuwd naar het esthetische aspect; hoeveel centimeter kleiner wordt het glas zo ongeveer?
In mijn geval zou ik inderdaad wel voor één groot draaikiepraam opteren om die in elkaar draaiende delen te vervangen, maar dat heeft ook vooral te maken met lichtinval en gebruiksgemak. (De huidige draaiende delen zijn slechts 50cm breed)
[...]

Heb ook nog wel ergens een lijstje van andere aanbieders (materiaal met/zonder plaatsing).
Als je die zou kunnen delen dan much appreciated! Mag uiteraard ook in PB :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Will_M schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 23:13:
[...]

Daarmee wordt het glasoppervlak in het nieuwe raam dus ook (nog) kleiner, neem ik aan?
Correct maat met de omkeerlatten valt dat nog mee. De andere oplossing vond ik ronduit lelijk omdat kaders en stijlen flink toenemen ten koste van glasoppervlak.
_JGC_ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 23:13:
Had Kik ook al gevonden, maar als ik dan zie wat een raampje van 60x80cm kost om te verbouwen met zo'n kit heb je voor minder geld een compleet kunststof draaikiep kozijn met triple glas erin.

Maargoed, als je zoals ik een kozijn met 4 vakken over de complete breedte van de achtergevel hebt is zo'n renovatiekozijn prijstechnisch wel interessant, voor 900 euro heb je dat complete kozijn niet vervangen.
Op zich mee eens. Hoewel ik nieuwe houten draaikiepkozijnen gisteren ook niet voor heel veel minder tegenkwam.

En het komt neer op handigheid en tijd. Een raam vervangen is redelijk risicolooos. Een kozijn luistert iets nauwer omdat je de afdichting en details rondom correct moet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martois
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:15
[...]

Had ook een offerte van de aanbieder uit Wijchen. Dat was inclusief plaatsing iets minder dan 1400 voor een enkel raam. Bij Kik voor twee ramen ca 1800 voor ombouwkit excl plaatsing.

Edit:
In mijn geval simpele ramen, geen twee draaiende delen bij elkaar. Lijkt me dat je dat isolatietechnisch ook niet meer wilt/kunt. Dus enkel raam of maatwerk met bv extra middenstijl.
Ben je nog tevreden over het resultaat? Heb je misschien wat foto's van hoe het eruit ziet? De site geeft weinig info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
martois schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:55:
[...]

Ben je nog tevreden over het resultaat? Heb je misschien wat foto's van hoe het eruit ziet? De site geeft weinig info.
Zeker. Elke avond open ik het raam en elke ochtend sluit ik het weer. Als ik eens tijd heb bouw ik mogelijk nog 1-2 ramen om.

Heb geen foto paraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:46
Heeft iemand dit nog uitgevoerd? En wellicht een voor-na foto. Op het hoog verlies ik heel veel glas maar gezien het oppervlak zal dat wel meevallen. Lijkt me wel een goede optie indien mijn kozijn daadwerkelijk recht is.
Pagina: 1