Vraag

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:22

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Topicstarter
Gisteren is er weer een monteur geweest om het ketelonderhoud te verrichten aan onze Nefit Basicline CW4 en zoals verwacht is door de nieuwe wetgeving het rookgaskanaal afgekeurd. Deze is namelijk geschroefd in elkaar gezet (nota bene door henzelf in 2008) en zal moeten vervangen worden. Daarnaast is er nog een deukje in de brander gecontstateerd waardoor de ketel de nu een mooie sticker met afkeur te pakken heeft.
De kosten voor het vervangen van het kanaal en brander zijn circa € 400.
Geen ramp maar of het het waard is voor een ketel van 16 jaar oud verwacht ik niet.

Mijn vriendin heeft aan de monteur gevraagd wat een nieuwe ketel zou kosten incl installatie en daar kwam een bedrag van € 2700 uit. Er zijn geen verdere specificaties genoemd daarbij.

Daarnaast gaf de monteur ook aan dat het mogelijk was een warmtepomp te plaatsen maar dit zou ongeveer € 15k komen met een binnen en een buitenunit. Ook hier zijn geen verdere specificaties genoemd.

Helaas ben ik zelf niet bij dit gesprek geweest maar ik vind het nogal vreemde bedragen. Graag zou ik daarom jullie hulp hiervoor willen vragen.

Huis

Wij wonen in een huis uit 1956 welke voorzien is van spouwisolatie ( 2016 gedaan met Minerale
Inblaaswol, Spouwbreedte t/m 6cm, Rd 1,76 m2 K/W).
Daarnaast is 2021 het dak volledige opnieuw gedaan en voorzien van platen met een Rd waarde van 5,6 m2 K/W.

Op elke woonlaag is een airco aanwezig en het enige waarvoor wij nog gas verbruiken is SWW , koken en het verwarmen van twee kamers welke niet bereikt worden met deze airco's.

Opwekking en meterkast

Daarnaast is ons huis voorzien van 18 zonnepanelen van 320Wp aangesloten op een SolarEdge SE4000H HD-Wave welke jaarlijks gemiddeld 4751KwH opwekken.
In de meterkast zit deze omvormer aangesloten op een groep die is afgezekerd met een B20 automaat.
Wij beschikken over een 1x40A aansluiting (Verwacht ik omdat er een C40 automaat is geplaatst)

Verbruik gas en elektra

Ik heb getracht om de overzichten van het verbuik van de afgelopen jaren op te snorren en helaas kan ik maar tot 2021 teruggaan als volledig jaar.

VerbruikGasElektraTerugleveringOpwekkingEigen verbruik
20219913406291545391133
20225753139339050391900
20235993443306946751232
Gemiddeld7223329312547511421

eind 2021 is de laatste airco geplaatst in mijn kantoor waardoor de verwarming daarvan is overgenomen door die airco.

Daarnaast kan ik per maand ook zien hoeveel gas wij verbruiken en in de maanden dat de verwarming niet aanstaat is het verbuik gemiddeld 14m3. Dit zou betekenen dat op jaarbasis dit gemiddeld circa 170m3 is voor enkel warm water en koken en er dus circa 450m3 nodig is voor de verwarming van de twee kamers.

Nu vind ik het lastig om deze getallen in de koevlaas formule te gooien, de uitkomst daarvan zou dan (587*8/1650)= 2.84 zijn. Dit zou dan betekenen dat een 3kW warmtepomp al voldoende zou moeten zijn.

Het dilemma

Ik heb nu geen idee hoe ik verder moet om goed te gaan rekenen wat nu de beste oplossing is voor de lange termijn.

HANDTEKENING!!!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:40
das een dure warmtepomp- wat voor een is het ?
gaat hij een lucht-water pomp installeren? of gewoon een lucht-lucht? Want die zijn normaal +- 10k.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:37
Probeer warmtebeheer eens.

Mijn offerte was ongeveer 2500 euro .

Intergas xtreme 30 (cw4)
Installatiepakket
Aparte luchtafscheider
Aparte vuilafscheider
Flamco IC Fill

Vervangen rookgasafvoer ong 2 meter.
Ubbink uitmonding niveaukap renovatie
Expansievat enz
Intergas comfort touch plus de gateway module.

Dit was 2500 euro...

(Nog veel geld, maar alle andere bedrijven waren nog duurder)

[ Voor 11% gewijzigd door Aggressor op 03-05-2024 11:35 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:43
alleen 2 kamers opstoken met een ketel van minimaal 5,3KW lijkt me niet heel efficient. Weet niet hoe vaak en hoe veel je die kamers opstookt?
In jouw situatie zou ik een warmtepompboiler neerzetten en die beide kamers elektrisch bijverwarmen. Gaskookplaat eruit en van het gas af.
Weet alleen niet of 1x35A dan toereikend is, die zou ik dan wel voor de winter vervangen door 3x25A.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zo te lezen heb je deze opties:

1) €400 voor kanaal en brander en klaar voor (hopelijk) een paar jaar

2) Ketel vervangen met kanaal voor €2700 (of elders goedkoper) dan kun je weer even door

3) De 2 overige kamers van airco voorzien, SWW vervangen door een warmtepompboiler en de gaspit vervangen voor een inductieplaat. Weg met de gasleiding en de gerelateerde kosten.

1x40A klinkt plausibel, dat word wel rekenen of je niet in de knoei komt en 3x25A nodig hebt.

4) WP voor veel minder dan €15k plaatsen, dan ligt het aan je afgifte of dat haalbaar is.

Edit:
Voor je dilemma zou ik 1 af laten vallen, het is een pleister plakken waarvan je niet weet hoe lang het plakt
2 is het makkelijkst
3 kan goedkoper zijn, met een aantal aannames kun je dat berekenen over bijv 15 jaar
4 kan waarschijnlijk niet uit met de kosten en de afgifte

[ Voor 20% gewijzigd door DaWizza op 02-05-2024 21:30 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-11 23:30
Tja of in die 2 kamers elk een elektrisch vuurtje van €50/stuk en helemaal niet meer verwarmen met gas? Mss iets minder efficiënt dan een warmtepomp, maar je kan al behoorlijk elektrisch verwarmen voor het prijsverschil. En materiaalkosten voor het milieu zijn ook heel wat minder.

Warm water met warmtepompboiler dan, die zal geen 15k kosten

[ Voor 10% gewijzigd door skelleniels op 02-05-2024 22:21 ]

http://specs.tweak.to/16567

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die €400,- aan lapmiddelen voor de huidige CV installatie zijn (IMHO) sowieso weggegooid geld bij een CV-ketel welke inmiddels (al?) 16 jaar oud is. Op het moment dat dat 16 jaar oude 'beestje' (misschien volgend jaar al) nogmaals een probleem gaat krijgen dan ben je praktisch al verplicht om op dat moment alsnog een (minimaal) hybride systeem aan te gaan schaffen om dat nét nieuw geplaatste rookkanaal financieel te kunnen blijven verantwoorden.

Persoonlijk zou ik nu meteen voor een L/L of een L/W WarmtePomp installatie opteren, per 2026 mogen er géén 'normale' CV installaties meer aangelegd gaan worden maar is 'Hybride' de minimale eis.

https://www.rijksoverheid...euwe-standaard-vanaf-2026

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Topicstarter
99ruud99 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:30:
das een dure warmtepomp- wat voor een is het ?
gaat hij een lucht-water pomp installeren? of gewoon een lucht-lucht? Want die zijn normaal +- 10k.
Geen idee, het was geen offerte, meer een richtprijs.
Ik zal nog een offerte gaan opvragen bij ze om een beter beeld te krijgen.
Aggressor schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:46:

Intergas xtreme 30 (cw4)
Installatiepakket
Aparte luchtafscheider
Aparte vuilafscheider
Expansievat enz

Dit was 2500 euro...

Dank je, ik zal ze een vragen voor een offerte.
_JGC_ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:18:
alleen 2 kamers opstoken met een ketel van minimaal 5,3KW lijkt me niet heel efficient. Weet niet hoe vaak en hoe veel je die kamers opstookt?
In jouw situatie zou ik een warmtepompboiler neerzetten en die beide kamers elektrisch bijverwarmen. Gaskookplaat eruit en van het gas af.
Weet alleen niet of 1x35A dan toereikend is, die zou ik dan wel voor de winter vervangen door 3x25A.
Normaal worden ze in de koude maanden opgestookt tot circa 18 graden, meestal dagelijks rond 18.00 tot de volgende ochtend 7.00 aangezien de kinderen er slapen.
DaWizza schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:19:
Zo te lezen heb je deze opties:

1) €400 voor kanaal en brander en klaar voor (hopelijk) een paar jaar

2) Ketel vervangen met kanaal voor €2700 (of elders goedkoper) dan kun je weer even door

3) De 2 overige kamers van airco voorzien, SWW vervangen door een warmtepompboiler en de gaspit vervangen voor een inductieplaat. Weg met de gasleiding en de gerelateerde kosten.

1x40A klinkt plausibel, dat word wel rekenen of je niet in de knoei komt en 3x25A nodig hebt.

4) WP voor veel minder dan €15k plaatsen, dan ligt het aan je afgifte of dat haalbaar is.

Edit:
Voor je dilemma zou ik 1 af laten vallen, het is een pleister plakken waarvan je niet weet hoe lang het plakt
2 is het makkelijkst
3 kan goedkoper zijn, met een aantal aannames kun je dat berekenen over bijv 15 jaar
4 kan waarschijnlijk niet uit met de kosten en de afgifte
Dank je voor je uitgebreide antwoord.
1 laat ik sowieso afvallen, ik heb niet echt vertrouwen dat dit de investering waard is.
2 is wel makkelijk , maar de onzekerheid met de gasprijs in de aankomende jaren kan er voor zorgen dat het een slechte investering zal blijken.
3 zou inderdaad een optie kunnen zijn, ik zal daar een offerte voor op gaan vragen.
Zal wel een gedoe worden gok ik , omdat het dan minimaal 3x35A moet worden omdat de zonnepanelen al op een B20 zitten. Dus daar zal dan ook een nieuwe omvormer aanmoeten.
4 Zal inderdaad mogelijk lastig worden, maar als de business case goed genoeg is toch het overwegen waard.
skelleniels schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:19:
Tja of in die 2 kamers elk een elektrisch vuurtje van €50/stuk en helemaal niet meer verwarmen met gas? Mss iets minder efficiënt dan een warmtepomp, maar je kan al behoorlijk elektrisch verwarmen voor het prijsverschil. En materiaalkosten voor het milieu zijn ook heel wat minder.

Warm water met warmtepompboiler dan, die zal geen 15k kosten
Warmwaterboiler zal inderdaad een optie zijn. Verwarmen met een COP1 is wel goedkoop op de korte termijn , maar ik vrees dat die 450m3 voor het verwarmen me dan een factor 8 ( 3600Kwh ) gaan kosten.
Dan zit dat ook al rond de 1000 euro per jaar alleen al voor die kamers.

HANDTEKENING!!!

• _JGC_
@Leeghoofd21 Ik zou investeren in een tweetal (wollen) vierseizoenendekbedden en die thermostaat lekker op 15 graden zetten. Alleen hoger stoken als je ook daadwerkelijk die ruimte gebruikt voor iets anders dan slapen.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:10
Aggressor schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:46:

Intergas xtreme 30 (cw4)
Installatiepakket
Aparte luchtafscheider
Aparte vuilafscheider
Expansievat enz

Dit was 2500 euro...

Vind ik wel heel weinig geld voor een Xtreme en met die materialen en BTW.
Zat daar soms een verplicht onderhoudscontract bij?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Lucht water warmtepomp plaatsen, eventueel een monoblokje die je zelf kan installeren en het oude afgekeurde keteltje erbij houden voor sww en als het extreem koud wordt, hij werkt nog maar voldoet niet aan de regelgeving (geen gevaar) wat in 2006 geen probleem was.
Installateurs praten je vaak een andere ketel aan als het hun merk niet is of een beetje op leeftijd, 16 is wel met pensioen maar nog niet overleden natuurlijk en prima voor sww en backup.

Warmtepompje, beetje subsidie en voila

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-11 23:30
Warmwaterboiler zal inderdaad een optie zijn. Verwarmen met een COP1 is wel goedkoop op de korte termijn , maar ik vrees dat die 450m3 voor het verwarmen me dan een factor 8 ( 3600Kwh ) gaan kosten.
Zo'n vaart loopt dat niet hoor. Ten eerste omdat je er nu vanuit gaat dat je warmwaterverbruik 14 m³ pet maand kost, maar dat is een foute aanname. Je hebt die aanname geconstateerd in een warme maand. In de wintermaanden kost het meer om water te verwarmen doordat het water kouder toekomt.

Ook kan je niet zomaar het huidige verbruik in gas x 8 doen. Om nu die radiatoren aan te leggen, dien je je hele circuit te verwarmen en zit je met warmteverliezen onderweg. Denk dat je met 2000 kWh per jaar extra er zeker al bent. Mss dat je met een warmtepomp met 1500 kWh al zou komen, maar eer je die 500 kWh / jaar terugverdient is die warmtepomp allang weer vervangen.

Wat voor kamers gaat het trouwens over? Slaapkamers?

http://specs.tweak.to/16567

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:59
Het is vast vloeken in de kerk maar volgens mij is bij jouw stookgedrag (< 600 m3) de 400 euro optie de aantrekkelijkste. Terugverdientijd op warmtepomp is met zo weinig energiekosten veel te lang en nieuwe cv is helemaal niet nodig als die andere verder gewoon prima is. Mijn cv is ook 2010 en heeft maar één keer een storing gehad omdat er een sensor kapot was. Als je cv elk jaar netjes onderhouden is dan kan ie nog wel even mee. Heel veel rendabeler zijn cv’s ook niet meer geworden dus het is ook niet alsof je met die nieuwe ineens aanzienlijk gaat besparen.

Enige reden voor alles eruit en elektrisch kan zijn dat je duurzaamheid belangrijk vindt. Dan kan dat een goede optie zijn, maar wel een met een hoge prijs.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Met €400 koop je wel wat tijd zodat je de boel rustig kan uitzoeken.

Je bent opzich al aardig op weg met het verminderen van je gasverbruik, heb je in de kamers met airco's nog wel radiatoren? In principe klinkt dit als een goede case om een Quatt FE in te gooien.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik vraag me vooral af waarom je het vreemde bedragen vindt. Dit is inmiddels vrij gangbaar. Dat je dat graag anders ziet, snap ik dan wel weer.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

_JGC_ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:18:
houd maar op, ik heb een intergas 36/30 cw5 op laten hangen omdat we een stortdouche wilden. Niet rekening houdende dat de minimale kw's natuurlijk ook toeneemt. Ik heb nu een ketel van minimaal 7kw die hoofdzakelijk alleen de benedenverdieping van 45m2 (vloervewrwarming) opstookt. Ding pendelt vaker dan een oude staartklok. _/-\o_ _O- _O- _O-

Professioneel Heftruck Syndroom

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:37
Technician- schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 23:55:
[...]

Vind ik wel heel weinig geld voor een Xtreme en met die materialen en BTW.
Zat daar soms een verplicht onderhoudscontract bij?
Nee dat ook niet.
En weinig?
De cv ketel los is 1285.

@postbus2000 hier zitten nog 2 afacheiders nog en nog wat kleie dingen . Ook een kraam dat je de waterslang niet meer hoeft aan te sluiten .

[ Voor 19% gewijzigd door Aggressor op 03-05-2024 11:07 ]

• postbus2000
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-10 11:02
Wat een geld ...... Ik was wat jaar geleden nog geen 2000 euro kwijt voor een knappe Remeha ketel inclusief een nieuwe dakdoorvoer. (Ook mijn dakdoorvoer voldeed niet meer aan de eisen )
Remeha is geen Intergas of Vaillant. Maar deze gaat nu alweer een aantal jaren probleemloos mee

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-11 23:34
Vraag ook eens een offerte op bij warmtebeheer.
Hier hangt u een remeha tzerra ace matic voor totaal iets van 2200 euro. Dat is inclusief 3 voudige rookgasafvoer (ivm centraalafzuiging) en vuilafscheider.
Ze leveren ook intergas.

Lokale installateurs vroegen rond de 3k

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:39

charlie7

pr0

Ik heb via CVTotaal een Remeha Avanta Ace CW5 ketel gekocht. Dit kwam inclusief installatie + nieuwe rookgasafvoer uit op 1867 euro. (maart 2024) Ook zit hier een onderhoudscontract bij in voor een jaar (na 2 jaar actief)

Persoonlijk zou ik een WP nog links laten liggen. Maar goed, ik kook ook nog op gas.

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 ProMax Cosmic Orange / AW Ultra 3

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:28
Rol-Co schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 00:19:
Lucht water warmtepomp plaatsen, eventueel een monoblokje die je zelf kan installeren en het oude afgekeurde keteltje erbij houden voor sww en als het extreem koud wordt, hij werkt nog maar voldoet niet aan de regelgeving (geen gevaar) wat in 2006 geen probleem was.
Installateurs praten je vaak een andere ketel aan als het hun merk niet is of een beetje op leeftijd, 16 is wel met pensioen maar nog niet overleden natuurlijk en prima voor sww en backup.

Die ketel mag niet meer aan zonder reparatie en moet eerst weer voldoen aan de gasketelwet. Het is volgens de huidige wetgeving een onveilig toestel waardoor je verzekering waarschijnlijk ook moeilijk gaat doen als er wat gebeurt. En subsidie op een warmtepomp krijg je niet als je zelf installeert, dat moet door een installateur gedaan worden. Anders voldoe je niet aan de voorwaarden.

@Leeghoofd21 Per 2026 komt er een hybride plicht bij, dus als je er nu voor kiest om je cv ketel op te lappen en hij is met een paar jaar kapot dan moet je verplicht naar een nieuwe cv ketel + warmtepomp of naar een all electric warmtepomp. Mocht je dat niet willen dan kan het slim zijn om nu een nieuwe cv ketel aan te schaffen. Dan ben je voor 15 jaar weer klaar.

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 23:09:
@Leeghoofd21 Ik zou investeren in een tweetal (wollen) vierseizoenendekbedden en die thermostaat lekker op 15 graden zetten. Alleen hoger stoken als je ook daadwerkelijk die ruimte gebruikt voor iets anders dan slapen.
Het idee is prima, echter is het probleem niet het stoken zelf maar een ketel die aan het einde van zijn latijn is.
Rol-Co schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 00:19:

Ik weet niet of het uberhaupt mag om een afgekeurde ketel te hebben hangen en te gebruiken en wat bijvoorbeeld de verzekering er van vindt. Verder is een simpele monoblock misschien nog wel te doen voor de verwarming. alleen het SWW is dan nog wel een dingetje.
skelleniels schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 06:52:
[...]

Zo'n vaart loopt dat niet hoor. Ten eerste omdat je er nu vanuit gaat dat je warmwaterverbruik 14 m³ pet maand kost, maar dat is een foute aanname. Je hebt die aanname geconstateerd in een warme maand. In de wintermaanden kost het meer om water te verwarmen doordat het water kouder toekomt.

Ook kan je niet zomaar het huidige verbruik in gas x 8 doen. Om nu die radiatoren aan te leggen, dien je je hele circuit te verwarmen en zit je met warmteverliezen onderweg. Denk dat je met 2000 kWh per jaar extra er zeker al bent. Mss dat je met een warmtepomp met 1500 kWh al zou komen, maar eer je die 500 kWh / jaar terugverdient is die warmtepomp allang weer vervangen.

Wat voor kamers gaat het trouwens over? Slaapkamers?
Je hebt gelijk met betrekking tot de watertemperatuur in de winter vs zomer. Dank je.
Het is inderdaad zo dat nu het hele circuit warm moet worden voor twee radiatoren dus er zal warmte"verlies" zijn onderweg.
Het zijn beide slaapkamers van onze kinderen.
Valorian schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:09:
Het is vast vloeken in de kerk maar volgens mij is bij jouw stookgedrag (< 600 m3) de 400 euro optie de aantrekkelijkste. Terugverdientijd op warmtepomp is met zo weinig energiekosten veel te lang en nieuwe cv is helemaal niet nodig als die andere verder gewoon prima is. Mijn cv is ook 2010 en heeft maar één keer een storing gehad omdat er een sensor kapot was. Als je cv elk jaar netjes onderhouden is dan kan ie nog wel even mee. Heel veel rendabeler zijn cv’s ook niet meer geworden dus het is ook niet alsof je met die nieuwe ineens aanzienlijk gaat besparen.

Enige reden voor alles eruit en elektrisch kan zijn dat je duurzaamheid belangrijk vindt. Dan kan dat een goede optie zijn, maar wel een met een hoge prijs.
Ik vind duurzaamheid wel belangrijk, maar ik blijf natuurlijk een Nederlander.
Principes zijn leuk totdat ze onevenredig veel geld kosten.
Erasmo schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:39:

Je bent opzich al aardig op weg met het verminderen van je gasverbruik, heb je in de kamers met airco's nog wel radiatoren? In principe klinkt dit als een goede case om een Quatt FE in te gooien.
Voor € 400 zou ik inderdaad nog even wat tijd kopen.
Als ik wat offertes heb van warmtepompen en ketels dan kan ik kijken wat de kosten per jaar zijn.

Alle kamers hebben nog wel radiatoren echter staan deze 99% van het jaar dicht. De ene keer dat ze open staan is meer om er een keer vers water in te krijgen en de lucht eruit te halen.
Gramser schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:51:
Ik vraag me vooral af waarom je het vreemde bedragen vindt. Dit is inmiddels vrij gangbaar. Dat je dat graag anders ziet, snap ik dan wel weer.
Ik was in de veronderstelling dat een ketel tussen de € 850-€ 1000 zou kosten excl installatie en dat de installatie relatief weinig werk was omdat alles al aanwezig is. Een klein beetje onderzoek laat zien dat dat niet het geval is.
Voor warmtepompen wist ik dat ze wat hoger in prijs zitten dan ketels, maar op de lange termijn eigenlijk meestal rendabler zouden kunnen zijn.

HANDTEKENING!!!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-11 17:38
Leeghoofd21 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:27:
De kosten voor het vervangen van het kanaal en brander zijn circa € 400.
Valt me enorm mee, beide zaken voor dit geld.

• _JGC_
@Leeghoofd21 Het stoken zelf is in zoverre een probleem dat je het elektrisch stoken van die 2 slaapkamers niet ziet zitten omdat het met COP=1 al snel heel duur wordt. Als bij jou binnenkomt dat je daar veel minder hoeft te stoken is elektrisch bijverwarmen op die kamers een optie die je mee kunt nemen.

Je kunt idd ook voor 400 euro je ketel oplappen en dan gaan kijken naar een oplossing. Je moet nu vrijwel direct beslissen en dan heb je gewoon geen mogelijkheid om alle opties goed te overzien. Als je nu in alle haast de verkeerde beslissing neemt kost je dat meer dan die 400 euro die je weggooit aan het oplappen van je oude ketel, dat zie je al aan de 15K offerte voor de warmtepomp die je nu hebt gehad.

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-11 08:27
Erasmo schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:39:

Nadeel is per ... Mag geen alleen gas cv ketels geplaatst worden.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ilaurensnl schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Je kunt nu een Quatt neergooien, ergens volgend jaar die laten upgraden naar FE.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• _JGC_
[...]

Die wetgeving is nog niet in kannen en kruiken en er zijn al allerlei uitzonderingen zoals een TVT van maximaal 7 jaar. Als je weinig gas verbruikt is die TVT al snel meer dan 7 jaar.

Maargoed.. wat is de TVT van een nieuwe gasketel plaatsen, dat is ook geld weggooien.

[ Voor 10% gewijzigd door _JGC_ op 03-05-2024 11:01 ]

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

Ik heb goede ervaringen met Warmgarant, maar ik zie wel dat de prijzen voor CV ketels enorm de lucht in zijn gegaan. Dezelfde ketel is nu al ruim 400 euro duurder dan 3 jaar geleden.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Als de ketel installatie wel was goedgekeurd, had je dan een nieuwe cv of warmtepomp overwogen? Zo nee, waarom nu dan wel? Als het antwoord nee is zou ik ook gewoon doortuffen met de bestaande installatie. Zo'n afkeur is allemaal leuk en aardig maar als die volgens de normen bij de vorige onderhoudsbeurt veilig was dan is die dat nu nogsteeds. Mocht de ketel dan ooit stuk gaan zie je dan wel weer verder.
Mocht je sowieso vervanging overwegen dan zou ik gewoon een nieuwe cv laten hangen. Het moet wel heel raar lopen wil je de 10k meerkosten van een warmtepomp terugverdienen.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-11 16:57
Mijn CV ketel werd ook gerepareerd ipv vervangen door mijn huurbaas. En die is nog veel ouder. De monteur moest echt stad en land afbellen om op zoek te gaan naar een vervangende control unit die kapot was.
We zijn al een paar jaar verder en nog geen problemen.

Dus wat dit betreft zou ik gewoon voor de portemonnee kiezen.

let the past be the past.

• BCC
  • Laatst online: 12:38

BCC

[...]

Ja, dat is IMHO echt idioot - ik heb normale airco's hangen voor koelen en verwarmen en als het echt koud is gaat de CV aan - dat is toch ook hybride?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

[...]

Die van ons is nu 12 jaar en binnen een paar jaar aan vervanging toe, omdat wij een (050) waterstofgemeente zijn, zijn wij aan het rondkijken naar een ketel die alvast is voorbereid

• nicomo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:27
Metalfreak schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:15:
Ik heb goede ervaringen met Warmgarant, maar ik zie wel dat de prijzen voor CV ketels enorm de lucht in zijn gegaan. Dezelfde ketel is nu al ruim 400 euro duurder dan 3 jaar geleden.
Hier onze 19 jaar oude Nefit ketel ook vervangen omdat deze af en toe kuren vertoonde. Ben gegaan voor een intergas Extreme 36 geleverd door Warmgarant. Was 2300 euro kwijt voor ketel, Honeywell T6 themorstaat, 1m rookgas afvoer en dakdoorvoer.

Ben nog niet toe aan een warmtepomp en deze is ketel is hybride ready.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-11 15:53
Leeghoofd21 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:38:
[...]
Let erop dat degene op wie je reageert het heeft over een Warmtepompboiler.
als je die zou kunnen plaatsen is je SWW probleem (wat je in een latere post nog benoemd) daarmee ook opgelost met een heel duurzame oplossing, met een COP van ca. 3

Zo te zien heb je een aardige hoeveelheid kWh over op jaarbasis van je zonnepanelen. Dat is alleen maar gunstiger voor het inzetten van warmtepompen.

Voor de prijs van een warmtepomp moet je gewoon ff verder kijken dan je huidige installateur. Die 14k richtprijs is belachelijk, ze willen hier waarschijnlijk niet eens aan beginnen vanwege te weinig kennis of zo, dus geven ze maar een absurde prijs af. Voor de warmtepomp oplossingen zou ik dus wegblijven van die installateur.

Als je eenmaal een warmtepompboiler voor SWW hebt staan, dan kun je daarna volstaan met een kleine monoblock voor het kleine deel aan ruimteverwarming wat je nog nodig hebt.
Laat het plaatsen en je kunt er enkele duizenden euros subsidie op krijgen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11 21:49
En toch sta ik niet van die 14K voor een warmtepomp te kijken, zeker niet als eerste reactie als even gevraagd wordt naar de kosten.

Ik neem als ik even aanneem dat de monteur niet verder kijkt dan zijn neus lang is. Dan hebben we het hier met 18 panelen en kantoor aan huis over een vrijstaande/twee onder 1 kapper uit 1956. Gooi hier een 8-10 kW warmtepomp + 300L boilervat in en je bent een heel eind op weg naar dit bedrag.

De helft van de woning is door TS echter al voorzien van een L/L warmtepomp. Dan is er nog een oplossing nog nodig voor:
  • Het warmhouden (op temperatuur houden klinkt het meer) van twee slaapkamers. Ik zou eens bekijken of dit niet ook middels een airco kan. Als je je CV installatie verder intakt laat kun je altijd nog een switch maken naar bijverwarmen met een kleine monoblock.
  • SWW leveren. Dit kan middels een warmtepompboiler van ca 300L zeg € 3000 incl. installatie excl. ISDE
  • Indien je van je gasaansluiting af wil: Koken, richting inductie.
Als 1x40A krap wordt met koken + deze elektra probeer eerst maar eens 3x25A. Een omvormer die max 17,5A (4kW omvormer) teruglevert zou je desnoods nog achter een remautomaat kunnen plaatsen om te zorgen dat de stroom in je groepenkast onder de 40A (waar er veel voor zijn ontworpen) blijft. Richting de hoofdaansluiting zal de stroom bij veel zon met maximaal 17,5A over die fase richting het net gaan. Bij eigen verbruik alleen maar minder.

Ik heb een tijd lang op 3x25A een (3-fasen) 8kW warmtepomp + inductieplaat icm 4 kW aan panelen op een 1-fase omvormer gehad zonder problemen. Zolang je de boel maar wat spreid. Inmiddels is de omvormer wel vervangen omdat er extra panelen bij zijn gekomen.

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Topicstarter
Iedereen bedankt voor jullie reacties tot dusver. Ik zal proberen zoveel mogelijk te voorzien van een reactie.
pennywiser schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:40:
[...]

Valt me enorm mee, beide zaken voor dit geld.
Op zich wel, het koopt me ook wat tijd.
We willen nog een verbouwing op de relatief korte termijn doen om 1 van de kamers uit te breiden.
Daarbij zal ook naar verwachting het rookgaskanaal (weer) moet worden verlegd indien we kiezen voor het oplappen of een nieuwe ketel.
Dus als we het even kunnen uitstellen is het wel handig.
_JGC_ schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:53:
@Leeghoofd21 Het stoken zelf is in zoverre een probleem dat je het elektrisch stoken van die 2 slaapkamers niet ziet zitten omdat het met COP=1 al snel heel duur wordt. Als bij jou binnenkomt dat je daar veel minder hoeft te stoken is elektrisch bijverwarmen op die kamers een optie die je mee kunt nemen.

Je kunt idd ook voor 400 euro je ketel oplappen en dan gaan kijken naar een oplossing. Je moet nu vrijwel direct beslissen en dan heb je gewoon geen mogelijkheid om alle opties goed te overzien. Als je nu in alle haast de verkeerde beslissing neemt kost je dat meer dan die 400 euro die je weggooit aan het oplappen van je oude ketel, dat zie je al aan de 15K offerte voor de warmtepomp die je nu hebt gehad.
Zie hierboven :)
Erasmo schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Je kunt nu een Quatt neergooien, ergens volgend jaar die laten upgraden naar FE.
Voor een Quatt zou ik nog steeds een werkende ketel moeten hebben volgens mij dus die zal dan ook gefixt moeten worden.
_JGC_ schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Die wetgeving is nog niet in kannen en kruiken en er zijn al allerlei uitzonderingen zoals een TVT van maximaal 7 jaar. Als je weinig gas verbruikt is die TVT al snel meer dan 7 jaar.

Maargoed.. wat is de TVT van een nieuwe gasketel plaatsen, dat is ook geld weggooien.
Een gasketel heeft geen TVT omdat er niets te verdienen valt.
Ik kijk ook eerder naar de geschatte TCO over 15 jaar op basis van bekende gegevens en wat aannames.
Metalfreak schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:15:
Dank je , ik zal ze meenemen in mijn offerteopvraag rondje aankomende week.
Mania-92 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:31:
Als de ketel installatie wel was goedgekeurd, had je dan een nieuwe cv of warmtepomp overwogen? Zo nee, waarom nu dan wel? Als het antwoord nee is zou ik ook gewoon doortuffen met de bestaande installatie. Zo'n afkeur is allemaal leuk en aardig maar als die volgens de normen bij de vorige onderhoudsbeurt veilig was dan is die dat nu nogsteeds. Mocht de ketel dan ooit stuk gaan zie je dan wel weer verder.
Mocht je sowieso vervanging overwegen dan zou ik gewoon een nieuwe cv laten hangen. Het moet wel heel raar lopen wil je de 10k meerkosten van een warmtepomp terugverdienen.
Ik wist dat dit punt er aan zat te komen ooit en heb wel eens overwogen om voor een warmtepomp te gaan, maar nooit een goede berekening op losgelaten. Misschien had ik me wat eerder moeten verdiepen.
Nu is het wat meer gedwongen om de opties af te wegen al neig ik wel naar het vervangen van de CV ketel om zo weer 15 jaar door te tuffen.
BrainCrash schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:29:
[...]

Let erop dat degene op wie je reageert het heeft over een Warmtepompboiler.
als je die zou kunnen plaatsen is je SWW probleem (wat je in een latere post nog benoemd) daarmee ook opgelost met een heel duurzame oplossing, met een COP van ca. 3

Zo te zien heb je een aardige hoeveelheid kWh over op jaarbasis van je zonnepanelen. Dat is alleen maar gunstiger voor het inzetten van warmtepompen.

Voor de prijs van een warmtepomp moet je gewoon ff verder kijken dan je huidige installateur. Die 14k richtprijs is belachelijk, ze willen hier waarschijnlijk niet eens aan beginnen vanwege te weinig kennis of zo, dus geven ze maar een absurde prijs af. Voor de warmtepomp oplossingen zou ik dus wegblijven van die installateur.

Als je eenmaal een warmtepompboiler voor SWW hebt staan, dan kun je daarna volstaan met een kleine monoblock voor het kleine deel aan ruimteverwarming wat je nog nodig hebt.
Laat het plaatsen en je kunt er enkele duizenden euros subsidie op krijgen.
Ik wek ongeveer totaal 4750kWh waarvan 1450 direct wordt verbruikt en dus nooit de meter ziet. Daarnaast trek ik 3329 uit het net en lever 3125 terug. De energierekening door salderen is daarom behoorlijk laag maar mocht dat salderen afgelopen zijn dan zal dat natuurlijk wel terug gaan lopen.

Ik heb ook het gevoel dat de huidige prijs niet specifiek ergens op gebaseerd is en maar een getal is om af te schrikken. Dit bedrijf is redelijk groot in ketels maar doet weinig met hybride en zover ik kan zien helemaal niets met all electric.
jappas schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:28:
En toch sta ik niet van die 14K voor een warmtepomp te kijken, zeker niet als eerste reactie als even gevraagd wordt naar de kosten.

Ik neem als ik even aanneem dat de monteur niet verder kijkt dan zijn neus lang is. Dan hebben we het hier met 18 panelen en kantoor aan huis over een vrijstaande/twee onder 1 kapper uit 1956. Gooi hier een 8-10 kW warmtepomp + 300L boilervat in en je bent een heel eind op weg naar dit bedrag.

De helft van de woning is door TS echter al voorzien van een L/L warmtepomp. Dan is er nog een oplossing nog nodig voor:
  • Het warmhouden (op temperatuur houden klinkt het meer) van twee slaapkamers. Ik zou eens bekijken of dit niet ook middels een airco kan. Als je je CV installatie verder intakt laat kun je altijd nog een switch maken naar bijverwarmen met een kleine monoblock.
  • SWW leveren. Dit kan middels een warmtepompboiler van ca 300L zeg € 3000 incl. installatie excl. ISDE
  • Indien je van je gasaansluiting af wil: Koken, richting inductie.
Als 1x40A krap wordt met koken + deze elektra probeer eerst maar eens 3x25A. Een omvormer die max 17,5A (4kW omvormer) teruglevert zou je desnoods nog achter een remautomaat kunnen plaatsen om te zorgen dat de stroom in je groepenkast onder de 40A (waar er veel voor zijn ontworpen) blijft. Richting de hoofdaansluiting zal de stroom bij veel zon met maximaal 17,5A over die fase richting het net gaan. Bij eigen verbruik alleen maar minder.

Ik heb een tijd lang op 3x25A een (3-fasen) 8kW warmtepomp + inductieplaat icm 4 kW aan panelen op een 1-fase omvormer gehad zonder problemen. Zolang je de boel maar wat spreid. Inmiddels is de omvormer wel vervangen omdat er extra panelen bij zijn gekomen.
Dank je voor je uitgebreide reactie.
Die 14k is ook niet heel vreemd als eerste reactie, maar op het verzoek voor een offerte hielden ze een beetje de boot af.
Daarnaast hadden ze het over een hybride systeem, dus sowieso nog een ketel erbij.

Dank je voor je lijstje met mogelijk oplossingen, ik zal deze gaan meenemen.

Uiteindelijk zijn er dus enkele scenarios die overblijven.
  • Optie 1: Vervangen van het rookgaskanaal en de brander voor € 400
  • Mogelijke een korte termijn fix, maar kan uiteindelijk best een goede optie zijn aangezien de ketel weinig te lijden heeft.
  • Optie 2: Vervangen van de volledige ketel en rookgaskanaal , op dit moment geschat op € 2700.
    Hiervoor zal ik nog meerder offertes opvragen om zo een goed vergelijk te maken.
  • Optie 3: Vervangen van het rookgaskanaal en de brander voor € 400 en daarbij een hybride warmtepomp te plaatsen om het gasverbruik verder te drukken
  • Dit lijkt me kostentechnisch niet heel rendabel voor de TCO over 15 jaar maar ik ga in ieder geval offertes opvragen.
  • Optie 4: Een warmtepompboiler plaatsen voor het SWW gedeelte , inductiekookplaat aanschaffen en de kamers wanneer nodig elektrisch bijverwarmen of het plaatsen van airco's
  • Voordeel is wel van het gas af te zijn maar mogelijk wel relatief hoog verbruik indien verwarmen met COP1 gebeurd.
  • Optie 5: Het plaatsen van een full electric warmtepomp incl SWW en inductiekookplaat
  • Dit lijken me de hoogste aanloopkosten te hebben , maar is vanuit duurzaamheid mogelijk de beste keuze.
Het liefst zou ik met in totaal drie opties verder gaan. Naar mijn idee zijn de vetgedrukte opties het beste om te onderzoeken.

HANDTEKENING!!!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:16

ericplan

5180 Wp PV

Optie 4 is wat betreft kosten goed te overzien. Wat betreft cop=1 verwarming, zoals elektrische radiatoren. Meestal hebben die voldoende kracht om een ruimte snel op te warmen. Afhankelijk van het gebruik van die kamers kan je dan goed naar behoefte stoken. Bovendien is de investering beperkt en de installatie eenvoudig.

Van het gas af betekent ook geen vastrecht meer en het onderhoudscontract van de cv kan ook bij het oud papier.

A'dam PVOutput

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik had een remeha voor 1700 euro inc montage half jaar terug laten installeren. Hoop geld 2700

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-11 15:53
Ik mis eigenlijk nog wat info over je afgiftesysteem..

Heb je bijvoorbeeld vloerverwarming?

Je hebt het erover dat de gasketel alleen voor die twee slaapkamers gebruikt wordt…
Doe je de woonkamer / benedenverdieping dan nu volledig met de airco’s verwarmen?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:26
Leeghoofd21 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:15:

Ik wek ongeveer totaal 4750kWh waarvan 1450 direct wordt verbruikt en dus nooit de meter ziet. Daarnaast trek ik 3329 uit het net en lever 3125 terug. De energierekening door salderen is daarom behoorlijk laag maar mocht dat salderen afgelopen zijn dan zal dat natuurlijk wel terug.
Een (klein) deel van je 3125 die je nu teruglevert (3300 die je consumeert) kan je vaak nog wel met slimme appraten opvangen (als het salderen echt afbouwt). Als je bv je wasdroger/auto overdag aanzet. Evt een kleine accu tegen die tijd zorgt ervoor dat je delen van het jaar echt offgrid bent.

Maar seizoensinvloeden ga je hier niet mee wegkrijgen.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:02
BrainCrash schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:49:

Je hebt het erover dat de gasketel alleen voor die twee slaapkamers gebruikt wordt…
Doe je de woonkamer / benedenverdieping dan nu volledig met de airco’s verwarmen?
Dit zijn goede vragen, hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Als de TS al quasi volledig met airco's verwarmt behalve die twee (slaap?)kamers, dan lijkt mij uitbreiding met twee extra airco's de makkelijkste oplossing. Betreft het hier enkel slaapkamers dan zijn een paar infraroodpanelen wellicht ook een simpele en goedkope oplossing. Als TS geen vloerverwarming heeft zou ik geen L/W warmtepomp of monoblock nemen, en zeker niet voor maar twee (slaap?)kamers met weinig afgiftemogelijkheden.

En voor het SWW inderdaad een warmtepompboiler, waar ook nog een leuke subsidie op zit en relatief eenvoudig geïnstalleerd kan worden. TS moet daar natuurlijk wel de ruimte voor hebben. Vervolgens een inductiekookplaat in de keuken plaatsen en het gas de deur uit doen. Ben je van het vastrecht af en je hebt de wetenschap dat gas alleen maar duurder gaat worden in de toekomst, dus daar zou ik geen cent meer in investeren. Ook niet voor €400,- een oude ketel van 16 jaar oplappen die wellicht volgend jaar weer in storing gaat..

Wat de meterkast betreft is het relatief goedkoop (± € 330,-) om de 1x40A om te laten zetten naar 3x25A drie fasen, alleen moet waarschijnlijk ook de groepenkast vervangen worden waar ook weer kosten aan zitten.

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Topicstarter
ericplan schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:48:
Optie 4 is wat betreft kosten goed te overzien. Wat betreft cop=1 verwarming, zoals elektrische radiatoren. Meestal hebben die voldoende kracht om een ruimte snel op te warmen. Afhankelijk van het gebruik van die kamers kan je dan goed naar behoefte stoken. Bovendien is de investering beperkt en de installatie eenvoudig.

Van het gas af betekent ook geen vastrecht meer en het onderhoudscontract van de cv kan ook bij het oud papier.
Ik zal hiervoor eens een offerte op gaan vragen, mogelijk is deze nog redelijk makkelijk rond te rekenen als TCO.
TweakerVincent schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:26:
Ik had een remeha voor 1700 euro inc montage half jaar terug laten installeren. Hoop geld 2700
Zeker een bak geld, ik zie het ook meer als een richtprijs, als ik online kijk zijn de prijzen een stuk lager.
Ik zie bijvoorbeeld deze staan:
https://www.warmtebeheer....rc-24-cw4-7746901851.html
Scheelt toch € 1000 vanaf de richtprijs.

Als ik op de site van Nefit het adviesformulier invul kom ik uit op de volgende:

https://www.warmtebeheer....rc-25-cw4-7736700400.html
Scheelt alsnog € 700 vanaf de richtprijs.

Ik wacht de offerte nog even af van de huidige installateur om te kijken wat daar nog bij zit.
BrainCrash schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:49:

Er is geen vloerverwarming aanwezig.
Wij hebben enkel radiatoren welke overal dicht staan behalve op de twee slaapkamers. De andere slaapkamers en benedenverdieping worden verwarmd en gekoeld door de airco's.
Tranquility schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:03:
[...]

Dit zijn goede vragen, hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Als de TS al quasi volledig met airco's verwarmt behalve die twee (slaap?)kamers, dan lijkt mij uitbreiding met twee extra airco's de makkelijkste oplossing. Betreft het hier enkel slaapkamers dan zijn een paar infraroodpanelen wellicht ook een simpele en goedkope oplossing. Als TS geen vloerverwarming heeft zou ik geen L/W warmtepomp of monoblock nemen, en zeker niet voor maar twee (slaap?)kamers met weinig afgiftemogelijkheden.

En voor het SWW inderdaad een warmtepompboiler, waar ook nog een leuke subsidie op zit en relatief eenvoudig geïnstalleerd kan worden. TS moet daar natuurlijk wel de ruimte voor hebben. Vervolgens een inductiekookplaat in de keuken plaatsen en het gas de deur uit doen. Ben je van het vastrecht af en je hebt de wetenschap dat gas alleen maar duurder gaat worden in de toekomst, dus daar zou ik geen cent meer in investeren. Ook niet voor €400,- een oude ketel van 16 jaar oplappen die wellicht volgend jaar weer in storing gaat..

Wat de meterkast betreft is het relatief goedkoop (± € 330,-) om de 1x40A om te laten zetten naar 3x25A drie fasen, alleen moet waarschijnlijk ook de groepenkast vervangen worden waar ook weer kosten aan zitten.
Die optie ga ik ook zeker onderzoeken.

HANDTEKENING!!!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:55

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Leeghoofd21 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:13:
Ik wacht de offerte nog even af van de huidige installateur om te kijken wat daar nog bij zit.
Als voorbeeld een lokale installateur (regio Apeldoorn) in december j.l. bij mij aangelegd:

Intergas Xtreme30 cw4
Installatiepakket onderstel inclusief expansievat
Flexibele buis rookgasvoer inclusief uitmonding
Installatie CV

Totaal incl. btw € 2.165,00

Ik had de mazzel dat er inderdaad een vijf meter buis recht omhoog kon vanaf de ketel naar de afvoer op het platte dak, houdt daarom rekening met een andere (& duurdere) situatie bij jou thuis.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Pagina: 1