Om lokaal aan een website te kunnen ontwikkelen heb ik een webserver nodig die Apache, PHP, SQL(maria) kan draaien. Nu heb ik een aardig werkende oplossing in Xamp, maar graag wil ik dit duurzamer laten draaien in Docker. Nog niet veel ervaring mee, maar met Google een heel eind gekomen.
Dit is voor nu mijn docker-compose:
Dit werkt.
Ik wil de data van de database niet te afhankelijk hebben/maken van het Docker volume. Is het dan aan te raden om het separaat op te slaan, en dan deze map(?) te mounten aan de Docker instantie? Daarnaast wil ik gemakkelijk tussen verschillende websites kunnen "schakelen". Is zoiets ook te regelen met Docker?
Veel woorden gebruikt waarschijnlijk die in Docker-land nergens op slaan, desondanks hoop ik dat men het begrijpt.
Dit is voor nu mijn docker-compose:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| version: '3' services: web: image: php:8.3-apache ports: - 80:80 volumes: - /Users/skaars/websites/_docker/apache:/etc/apache2/sites-enabled - /Users/skaars/websites:/var/www/html - /Users/skaars/websites/_docker/php/php.ini:/usr/local/etc/php/php.ini depends_on: - mariadb networks: - dev-env phpmyadmin: image: phpmyadmin:latest ports: - 8080:80 environment: - PMA_ARBITRARY=1 - PMA_HOST=mariadb depends_on: - mariadb volumes: - /Users/skaars/websites/_docker/php/php.ini:/usr/local/etc/php/php.ini networks: - dev-env mariadb: image: mariadb:latest restart: always environment: MYSQL_ROOT_PASSWORD: 'root' MYSQL_USER: 'skaars' MYSQL_PASSWORD: 'root' MYSQL_DATABASE: 'skaars' volumes: - mysqldata:/var/lib/mysql ports: - 3306:3306 networks: - dev-env volumes: mysqldata: driver: local networks: dev-env: {} |
Dit werkt.
Ik wil de data van de database niet te afhankelijk hebben/maken van het Docker volume. Is het dan aan te raden om het separaat op te slaan, en dan deze map(?) te mounten aan de Docker instantie? Daarnaast wil ik gemakkelijk tussen verschillende websites kunnen "schakelen". Is zoiets ook te regelen met Docker?
Veel woorden gebruikt waarschijnlijk die in Docker-land nergens op slaan, desondanks hoop ik dat men het begrijpt.
het internet is als een neus, je moet eruit halen wat erin zit