Hoe kan je het bereik van de Somfy TaHoma switch vergroten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jluijckx
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-01 15:41
Mijn vraag
Ik heb de TaHoma Switch en alle apparaten na veel problemen eindelijk gevonden en geinstalleerd, maar er is geen plek in de woning waar ik alle Somfy devices zonder problemen kan aansturen. Mijn TaHoma Switch kan daardoor niet alle zonwering en dakramen aansturen. Ik krijg de hele tijd meldingen dat "mijn product niet kan worden bediend" en ben opzoek naar een manier waarop ik het bereik van de TaHoma Switch kan vergroten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik TaHoma switch in combinatie met nieuw geinstalleerde Somfy motoren in de buitenjaloezieen en Velux dakramen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Tot dusver heb ik geen mogelijkheid gevonden om de range te vergroten. Ik ben opzoek naar een plug en play oplosssing dat je ergens op het net en met Wifi aansluit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:09
Herkenbaar probleem. Soms heeft een rolluik net geen bereik, en dan moet ik de ab gebruiken. Zelfs wanneer de switch naast het rolluik staat is het bereik niet goed. Ik lees mee in dit topic.

Optie is wellicht een 2e switch?

[ Voor 8% gewijzigd door mcsluis op 02-05-2024 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jluijckx
Ik heb dus precies hetzelfde probleem. Daar komt nog eens bij dat de app aangeeft dat de ab in "manual" mode staat terwijl dat niet zo is. Heel vervelend allemaal.

Ik weet niet of een tweede switch een optie is? Ben benieuwd of andere Tweakers dat al hebben geprobeerd. Het zou wel een hele dure optie zijn om alles werkend te krijgen. Ik zal Somfy eens proberen te bellen daarvoor want ik zie online geen apparaten die je kan kopen om het bereik te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:53
Ik heb ook slechte ervaringen met mijn Tahoma Switch.

Mijn Tahoma Switch staat binnen op een kast en wordt enkel gebruikt om mijn screens, lamellen en verlichting buiten te bedienen. Er is regelmatig 1 van de 2 screens buiten gebruik in de app. Met de Somfy remote werken deze altijd. Lamellen en verlichting werken nagenoeg altijd direct via de app.

Hoeveel meter moeten jullie overbruggen (@jluijckx / @mcsluis)?
Bij mij zit er maximum 8 meter tussen de Tahoma Switch en de apparaten (Tahoma Switch + 4m + venster + 4m + screens).
Ik heb gisteren mijn Tahoma Switch eens dichter bij de venster gezet en tot nu toe blijven alle apparaten werken via de app. Maar ik ga nog niet te vroeg victorie kraaien.

Het kan toch niet dat het bereik van zo'n Tahoma Switch maar een aantal meters is? Volgens deze product pagina zou de range binnen 15m moeten zijn.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jluijckx
Hey Nujtrug, mijn Tahoma Switch staat centraal in het huis op een hoogte van 2 meter. Ik bedien sw buitenjaloezieen en dakramen met mijn Tahoma Switch en de meeste apparaten staan binnen een bereik van 8 meter. Verder zijn er twee buitenjaloezieen die niet werken, die staan wel wat verder maar minder dan 15 meter. Wij hebben een redelijk nieuw huis met triple glas en betonnen verdiepingsvloer en wellicht is dat een probleem. Mobielsignaal binnenshuis is ook slecht.
De AB werkt overigens wel goed en zit er over na te denken om de Switch terug te sturen vanwege de beperkte functionaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
jluijckx schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:27:
Hey Nujtrug, mijn Tahoma Switch staat centraal in het huis op een hoogte van 2 meter. Ik bedien sw buitenjaloezieen en dakramen met mijn Tahoma Switch en de meeste apparaten staan binnen een bereik van 8 meter. Verder zijn er twee buitenjaloezieen die niet werken, die staan wel wat verder maar minder dan 15 meter. Wij hebben een redelijk nieuw huis met triple glas en betonnen verdiepingsvloer en wellicht is dat een probleem. Mobielsignaal binnenshuis is ook slecht.
De AB werkt overigens wel goed en zit er over na te denken om de Switch terug te sturen vanwege de beperkte functionaliteit.
Ik had zelf even goede hoop nadat ik vorige week mijn Tahoma Switch dichter bij de raam had gezet. Sinds 8 mei heb ik geen enkele dag een probleem gehad (wat zeer uitzonderlijk is) maar vandaag werkt er weer 1/2 screens niet.
Afstandsbediening gebruik ik zelf niet veel (enkel voor de screens als deze het weer eens niet doen via de Tahoma Switch).

Ik hoop toch nog op een goed werkende switch aangezien ik deze in Home Assistant heb gekoppeld en zo een Niko Friends of Hue wandschakelaar kan gebruiken voor verlichting, lamellen en screens.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

Geen ervaring mee, maar er is een Somfy Repeater: https://www.somfypro.nl/online-catalogue/-/e-cat/9014069

edit: O, en dat is dus gewoon de Velux KLF200.. Die heb ik thuis ook en die heeft wel prima bereik naar screens op 2 verdiepingen (beton) hoger.
Ik gebruik de KLF200 in plaats van de Tahoma Switch, rechtstreeks met Home Assistant.

[ Voor 55% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-05-2024 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:48
Ja inderdaad, je kunt het 2-weg signaal versterken door maximaal 3 repeaters te koppelen met je Tahoma Switch. Het is trouwens gunstiger om de Velux versie aan te schaffen, de Velux KLF 200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
CyBeRSPiN schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:44:
Geen ervaring mee, maar er is een Somfy Repeater: https://www.somfypro.nl/online-catalogue/-/e-cat/9014069

edit: O, en dat is dus gewoon de Velux KLF200.. Die heb ik thuis ook en die heeft wel prima bereik naar screens op 2 verdiepingen (beton) hoger.
Ik gebruik de KLF200 in plaats van de Tahoma Switch, rechtstreeks met Home Assistant.
Misschien dat ik dan die KLF200 eens moet aanschaffen.
Iemand een idee of ik dan mijn Somfy apparaten aan zowel de Tahoma Switch als die Velux kan koppelen?
Wil nog niet meteen m'n Tahoma Switch resetten.

Het is met trouwens ook niet duidelijk of je die KLF200 bekabeld kan verbinden met je netwerk of moet dat via Wi-Fi? In de handleiding staat namelijk dat de ethernetpoort voor diagnoses/ondersteuning door professionals van servicebedrijven is.

[ Voor 19% gewijzigd door nujtrug op 17-05-2024 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@nujtrug ik gebruik de KLF200 als interface, maar je kunt hem ook als repeater instellen. Ik denk dat je hem niet eens aan het LAN netwerk hoeft te koppelen.
Aan de stroom koppelen, dan met je telefoon verbinden aan de wifispot van de KLF200, instellen als repeater. Dan in je Tahoma de KLF200 toevoegen. Dat is het denk ik..
Vervolgens een goede plek kiezen om de KLF te plaatsen.

Dit is de handleiding overigens: https://asset.somfy.com/D...70_KLF200_Repeater_HL.pdf

Pagina 22-24.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-05-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:50:
@nujtrug ik gebruik de KLF200 als interface, maar je kunt hem ook als repeater instellen. Ik denk dat je hem niet eens aan het LAN netwerk hoeft te koppelen.
Aan de stroom koppelen, dan met je telefoon verbinden aan de wifispot van de KLF200, instellen als repeater. Dan in je Tahoma de KLF200 toevoegen. Dat is het denk ik..
Vervolgens een goede plek kiezen om de KLF te plaatsen.

Dit is de handleiding overigens: https://asset.somfy.com/D...70_KLF200_Repeater_HL.pdf

Pagina 22-24.
Ik weet niet of dat bij mij het probleem dan gaat verhelpen.
Zoals in een paar post hierboven beschreven heb ik onlangs mijn Tahoma Switch verplaatst zodat deze nu op minder dan 4 meter van mijn apparaten staat. En toch is er nog steeds een probleem met de screens.

Het zijn ook wel altijd de screens die problemen. De verlichting en lamellen werken altijd 100%. Misschien ligt het dan eerder aan het type motor in de screens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Maar de bediening met de handremote werkt wel? Dan zou je zeggen dat op de plekken waar de normale remote werkt het ook via de Tahoma/repeater zou moeten werken?
En misschien niet compatible dan, dat zou je dan bij de leverancier/Somfy moeten vragen.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-05-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:53:
Maar de bediening met de handremote werkt wel? Dan zou je zeggen dat op de plekken waar de normale remote werkt het ook via de Tahoma/repeater zou moeten werken?
En misschien niet compatible dan, dat zou je dan bij de leverancier/Somfy moeten vragen.
Normale remote werkt inderdaad altijd.
Misschien heb ik wat stoorzenders in de buurt van de Tahoma Switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-06 22:10
nujtrug schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:25:
[...]

Normale remote werkt inderdaad altijd.
Misschien heb ik wat stoorzenders in de buurt van de Tahoma Switch.
Helaas ervaar ik ook al een tijd de problemen met mijn TaHoma Switch zoals jij omschrijft. Heb je toevallig nog een oplossing gevonden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Nano2009 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:26:
[...]

Helaas ervaar ik ook al een tijd de problemen met mijn TaHoma Switch zoals jij omschrijft. Heb je toevallig nog een oplossing gevonden? :)
Spijtig genoeg niet. Heb contact gehad met support van Somfy, zij zagen vanop afstand geen probleem en hebben mij aangeraden een soft reset te doen.
Die heb ik gedaan en sindsdien lijkt het wel iets stabieler. Er zou ook een adapter bestaan voor je Tahoma Switch te verbinden met UTP kabel voor meer stabiliteit.

Pagina: 1