Beeldbuis van TV iets scheef, hoe rechtzetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 759 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15
Ik heb wat liggen te sjouwen met mijn Philips grootbeeld TV, en nu valt me op dat boven het beeld en rechts van het beeld, een gekleurde streep zit. Dit komt doordat de beeldbuis dus eigenlijk 2mm naar boven moet en 2 mm naar rechts ofzo. Maar is dit zomaar te doen? Ik weet dat ik moet opassen voor stroom, door die condensators, maar waar zitten die eigenlijk? Ik heb hem nog niet open gemaakt ofzo, maar ik wilde even weten of ik dit zelf kan doen, dus de beeldbuis even goed erin hangen.

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-10 22:32
Hij ie erin opgehangen op rubbers waar een bout doorheen gaat (denk ik). Als je die wat kunt tweaken kan het dus wel. Laat wel de TV enkele uren uitstaan, dan kunnen alle elco's ontladen. Meestal zijn ze vrij snel leeg, maar je kunt het maar beter zeker weten...

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• eX0duS
Op zondag 09 september 2001 21:57 schreef JvdBosch het volgende:
Als je die wat kunt tweaken kan het dus wel.
Tweaken... >:)
Dan ga ik denk ik mijn TV stiekum maar eens openmaken, nadat ik hem een nachtje zonder stroom heb laten staan, dus TV uit het stopcontact. :)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-10 15:12
stroom blijft wel langer in de tv zitten dan een nachtje hoor, reken maar op een jaar, soms zelfs 2 jaar! OPPASSEN MET TVS! ZIT EEN 25kV spanning op, daar zit je niet lekker mee!

• eX0duS
Jah dat wist ik dat ik op moest passen. Maar ik mag die condensatoren toch niet aanraken, maar de rest wel dan?

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Blijf ook maar van die grote spoel aan het einde van de beeldbuis af.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Mwah, zolang je de dikke kabel die door het rubber dopje aan de bovenkant van de beeldbuis zit maar met rust laat, kan je vrij weinig gebeuren..

Maar als je niet weet wat je doet: fikken deraf !!! :)

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 22:03 schreef -OverSoft- het volgende:
stroom blijft wel langer in de tv zitten dan een nachtje hoor, reken maar op een jaar, soms zelfs 2 jaar! OPPASSEN MET TVS! ZIT EEN 25kV spanning op, daar zit je niet lekker mee!
Een jaar? hum... ja... nog ff.

Die 25kV komt uit een transformator (flyback-generator).
Die spanning is weg zodra de TV uit wordt gezet.
Wat overblijft is statische electriciteit. Vervelend maar niet dodelijk.

Condensatoren houden alleen over langere periodes spanning als ze onbelast zijn. En zelfs onbelast lopen ze leeg op hun 'eigenweerstand'.
Onbelaste condensatoren zul je in een TV niet tegenkomen, dus als je de stroom eraf haalt en een uurtje wacht ben je zo goed als fool-proof.

Daarbij hoef je in een beetje TV helemaal niet meer de print aan te raken om bij de beeldbuis te komen.

Ander punt: hoe ga je de boel afstellen zonder hem aan te zetten om het beeld te bekijken? En wat heb je en hemelsnaam gedaan om een beeldbuis te verdraaien?

Tip: haal er even iemand bij die weet wat hij doet. Als je per ongeluk de afstel schijven achterop de buis verdraait is je beeld helemaal verneukt, en dat krijg je zelf echt niet meer gerepareerd, dan moet je naar de winkel.

• eX0duS
Op zondag 09 september 2001 22:21 schreef froppie het volgende:
En wat heb je en hemelsnaam gedaan om een beeldbuis te verdraaien?
Nou, de tv had wat problemen, en daarom heb ik hem weg moeten brengen, en daardoor de beeldbuis denk ik wat verschoven. Het is niet super storend ofzo, maar het kan ook anders. :)

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-04 00:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

EUhm, is het niet zo dat je als je bij de meeste apparaten, nadat je de stekker eruit trekt, en daarna het aparaat aan en uit schakelt, het apparaat zich daardoor ontlaadt?

De theorie erachter is simpel: doordat je het apparaat inschakelt terwijl het niet in de stekker zit, het aparaat de overgebleven spanning verbruikt doordat er een weerstand optreedt. Uiteindlijk wordt de overgebleven spanning in het apaaraat omgezet in een beetje warmte. Maar is daarna niet meer geladen.....

Tell me, am I wrong? Want zoveel versstand heb ik ook weer niet van condensatoren.

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 22:43 schreef het_beest het volgende:

[..]

Nou, de tv had wat problemen, en daarom heb ik hem weg moeten brengen, en daardoor de beeldbuis denk ik wat verschoven. Het is niet super storend ofzo, maar het kan ook anders. :)
Met andere woorden: je hebt je tv laten reparen en toen hij terugkwam zat de buis scheef?

Fijn klagen bij de winkel waar je hem naartoe hebt gebracht, laten zij het maar professioneel rechtzetten.

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 22:10 schreef -Rob- het volgende:
Blijf ook maar van die grote spoel aan het einde van de beeldbuis af.
Ja die grote dikke electromagneet. Daar staat tijdens bedrijf een flinke spanning op.

Maarre... denk je dat een stuk koperdraad zo'n spanning erg lang vasthoud? |:(

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 22:54 schreef XthinkZ het volgende:
Tell me, am I wrong? Want zoveel versstand heb ik ook weer niet van condensatoren.
Vrij correct.
Condensatoren maken vrijwel altijd deel uit van een stroomkring. Valt de voedingsspanning weg, dan is de condensator de enige spannigsbron die nog over is. En dus zal hij zich ontladen.
Hoe snel dat gebeurd hangt af van de toepassing, maar een 50000uF cap (waar je een klap van zou kunnen krijgen) wordt meestal gebruikt om een voedingsspanning af te vlakken. En voedingen zuipen stroom, dus die elco is snel zo leeg dat je er geen last meer van hebt.

Maar dat wil niet zeggen dat je de goden moet gaan tarten.
Als je niet weet wat je doet: DOE HET DAN NIET!!

Tipje: zorgt dat als je aan een electrisch apparaat werkt, je het hele snoer en de stekker opgerold naast het apparaat kunt zien liggen. Zo kan er nooit iemand per ongeluk het apparaat inpluggen. En doen ze dat toch, dan zie jij de stekker niet meer, en weet je dat er iets aan de hand is.

• eX0duS
Op maandag 10 september 2001 09:46 schreef froppie het volgende:

[..]

Met andere woorden: je hebt je tv laten reparen en toen hij terugkwam zat de buis scheef?

Fijn klagen bij de winkel waar je hem naartoe hebt gebracht, laten zij het maar professioneel rechtzetten.
Dit is best een zwaar probleem, want die TV is al zo vaak versleurd eigenlijk. En ik woon in een flat, en hij is groot, en ik moet steeds mijn vader oproepen, omdat ik niet in z'n wagen mag rijden, en omdat ik in m'n eentje die TV niet kan tillen. En m'n vader zei de vorige keer al dat hij niet nog een keer terug wil.

Die vent waar ik die tv gekocht heb is wel een zak hoor, ik had 300 piek betaald voor een TV, bij thuiskomst bleek dat beeld heel erg vervormd te zijn, en er zaten magnetische plekken in. Dus ik bellen, hij zegt kom maar terug, dus ik terug. En zegt hij: "ik wist wel dat het beeld scheef was, maar sommige mensen zien dat niet" en zegt hij "hier neem deze TV maar mee" en dat is dus de TV die ik nu heb. Hij is wel een stuk groter dan die ik er voor had, voor hetzelfde geld ook. Dus daar heb ik op zich wel geluk mee gehad. Maar na een tijdje, sprong de TV steeds uit en aan enzo, en kreeg ik Error 09 in beeld. Dus ik heb het zo even aangekeken, maar op den duur werd dat irritant, dus ik weer helemaal terug, al die k*t trappen en k*t liften in die flat op en af, m'n vader weer rugpijn, en 4 weken in de ziektebed :(

Nu doet ie het wel de TV, maar het beeld is recht. Nou jah, het is niet scheef, maar de beeldbuis is iets naar onderen en iets naar rechts gezakt, en daardoor heb ik boven en rechts van het beeld, een 3mm grote balk zitten waar er allemaal vage kleuren in komen, en het valt gewoon best op als je er op let.

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 16:53 schreef het_beest het volgende:

Nu doet ie het wel de TV, maar het beeld is recht. Nou jah, het is niet scheef, maar de beeldbuis is iets naar onderen en iets naar rechts gezakt, en daardoor heb ik boven en rechts van het beeld, een 3mm grote balk zitten waar er allemaal vage kleuren in komen, en het valt gewoon best op als je er op let.
Hmm.. dan inderdaad maar ff zelf klieren. Maar pas heel goed op!!
Zet het hele verhaal stevig neer, dus met de voorkant van beeldbuis naar onder. Anders heb je kans dat bij het losmaken van de buis hij achterover klapt en dan heb je een probleem.
Eerst goed bedenken welke kant de buis op moet, dan binnenin aftekenen zodat je kunt zien hoever je de boel verschoven hebt. Niets zo frustie als na de hele operatie erachter komen dat je niet genoeg/teveel verschoven hebt.

En laat dat hele verhaal dan een lesje zijn, en koop hem de volgende keer bij bedrijven als BCC, die hebben een huis-aan-huis service voor dat soort dingen. :)

• eX0duS
Op maandag 10 september 2001 17:08 schreef froppie het volgende:
...die hebben een huis-aan-huis service voor dat soort dingen. :)
Jah, die vent ook, maar jah dan kan ik lappen... En zoveel geld heb ik niet :(
Pagina: 1