Afzuiging nieuwe badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ati_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05 10:34
Momenteel ben ik bezig met de verbouwing van mijn nieuwe woning. Op de begane grond zit een badkamer waar ik graag de ventilatie wil verbeteren.

De vorige bewoner heeft een reguliere badkamerventilator geïnstalleerd, maar ik lees op internet dat dit niet voldoende is voor een afvoerbuis van 4 meter. In dat geval dient de afvoerbuis te worden aangesloten op mechanische ventilatie of voorzien worden van een buisventilator.

Nu is het zo dat er mechanische ventilatie in het huis is, maar de afvoerbuis van deze badkamer komt uit in de zolder van de garage. Om deze aan te sluiten op de mechanische ventilatie in het huis zal er een gat moeten worden gemaakt tussen de zolders van de garage en verder nog andere ingrepen waar ik niet echt op zit te wachten.

Ik zat dus even te kijken naar alternatieven en wellicht is een buisventilator een goed alternatief. Wellicht heeft iemand hier ervaring met deze setup en/of advies om dit wel/niet te doen. De afmetingen van de badkamer zijn als volgt:

Lengte: 2.2 meter
Breedte: 1.5 meter
Hoogte: 2.55 meter

De totale lengte van de huidige afvoerbuis is ongeveer 4 meter lang en gaat door de zolder van de garage naar de nok. De afvoerbuis begint in de badkamer met 100mm en wordt 110mm wanneer deze de zolder in gaat. Hierbij een foto van de huidige afvoerbuis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhoJahKCRIpTsPXQ94aW-737brY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2TU8FfGtDtoimB1j3Kh6fwqM.png?f=fotoalbum_large

Mijn idee was om deze te installeren:
https://www.ventilatiesho...n-aansluitdiameter-100mm/

[ Voor 3% gewijzigd door Ati_ op 02-05-2024 14:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 14:27

Dentheman

Zie signature

Ik heb zelf een vergelijkbare badkamer qua oppervlakte & hoogte, en bij mij loopt loopt de afzuiging ook door de zolder naar het dak toe, dus de omstandigheden zijn redelijk gelijk.

Ik heb zelf ook een buisventilator en ben onwijs tevreden. Als ik deze aanzet voel ik een flinke trek onder de deur de badkamer in, na het douchen is de badkamer in korte tijd weer vrij van damp.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ati_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05 10:34
Dentheman schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:27:
Ik heb zelf een vergelijkbare badkamer qua oppervlakte & hoogte, en bij mij loopt loopt de afzuiging ook door de zolder naar het dak toe, dus de omstandigheden zijn redelijk gelijk.

Ik heb zelf ook een buisventilator en ben onwijs tevreden. Als ik deze aanzet voel ik een flinke trek onder de deur de badkamer in, na het douchen is de badkamer in korte tijd weer vrij van damp.
Mag ik vragen welke buisventilator je precies gebruikt en hoe groot je afvoerventiel is? Ik lees dat afvoerventielen van 100mm maximaal 75m3/h doorstroom hebben. De buisventilatoren die ik kan vinden zijn meestal 150m3/h of hoger wat mogelijk meer lawaai kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:00
Dan hoor je een ruisend of licht fluitend geluid, maar met de hoge stand tijdens douchen is dat niet heel storend hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:14
De muur tussen de zolders is waarschijnlijk een brandscheiding. Daar een gat is niet aanbevolen.

Je kunt een stevige badkamerventilator kopen, die doen in vrije lucht 95m3 op 100mm.
Maar je kunt hier ook kiezen voor een buisventilator (in het verticale deel) die hebben een grotere capaciteit en maken ook meer druk.
Vraag anders eens bij ventilatieshop of ventilatieland wat ze aanbevelen.

Ik vermoed, omdat ik pas een 120mm badkamer ventilator in de muur heb gemonteerd met hoge doorlaat bolrooster buiten, dat zoiets niet voldoende druk maakt voor zoveel buis in die diameter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03:56
Je kunt toch ook een separate mechanische ventilatieunit voor alleen de badkamer installeren. Neem er een met vochtsensor en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

coinman63 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:01:
Je kunt toch ook een separate mechanische ventilatieunit voor alleen de badkamer installeren. Neem er een met vochtsensor en je bent klaar.
Dat zou ik doen ja, met losse unit er bij voor handbediening. Kun je hem daarnaast ook zelf bedienen voor als er eentje op de badkamer heeft zitten schijten :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:00

Wuursj

want worst is al bezet

Ja bij mijn moeder ook zo'n ventilatie Itho box geinstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/hb/packshot/as.46690891.jpg

Verdeeld over meerdere ventielen en dan is ie stiller en krachtiger dan menig buisventilator. De interne vochtsensor werkt op zich wel als je altijd een kleine flow laat lopen maar ik vind dan de externe sensor van mijn (eveneens itho daalderop) systeem beter werkt en reageerd. Die externe sensor is mij mij tevens handmatige afstandbediening voor na een grote boodschap. Maar die kun je er altijd nog draadloos aan koppelen.

Wel wat duurder dan een buis ventilator maar het verschil viel mij mee en meer mogelijkheden.

[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 03-05-2024 10:09 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1