Vraag

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Binnen een stichting zijn we nu ook eens hardop aan het denken over zonnepanelen op het dak. Dit zal geen enorm park worden maar iets van 4kWp ofzo. Uit het technische deel komen we wel maar het bestuursdeel is wat lastiger. Ik zie door de bomen het bos niet meer waar nu rekening mee te houden.

Nu vind ik de hele 0% BTW regeling erg complex maar als het gaat om verenigingen stichtingen lees ik veel maar kom ik er niet helemaal uit. Kan iemand daar wat meer over zeggen wanneer deze wel of niet van toepassing is?

En als dat niet van toepassing is, mag de BTW dan (deels) teruggevraagd worden? Hoe gaat dat in zijn werking? En moet er dan nog wat gedaan worden voor het terugleveren?

Gezien we een stichting zijn zullen zaken als EIA en KIA denk ik verder niet van toepassing zijn of wel?

Los hiervan natuurlijk nog hele energie contract gedoe. Maar vooral dus benieuwd of het überhaupt een optie is of dat het bestuurlijk te veel gedoe is.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 02-05-2024 13:52 ]

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:11
Wat vind je complex aan de 0% BTW regeling?
Er zijn 3 BTW tarieven: 21% (hoog) , 9% (laag) en 0% (nul).
Als bedrijf (geldt dat ook voor stichting/vereniging?) kan je doorgaans je betaalde BTW terugvragen van de belastingdient.
Hiervoor dient je natuurlijk een formele factuur te hebben en BTW nummer van de belastingdienst enzo.
Als dat allemaal in orde is, is het heel simpel.
Alle BTW die je betaalt valt in 1 van de 3 categorien en kan je terugbetalen.
Heel technisch kan je ook alle BTW uit het 0% tarief terugvragen.
Dat is 0, dus krijg je terug 0. (beetje flauw)
Op een factuur kan je precies zien hoeveel BTW je betaalt en in welke categorie.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GarBaGe Ik doelde de 0% BTW voor PV regeling, niet het 0% BTW tarief in het algemeen.

Maar voor dat terugvragen, wat zijn daar de spelregels voor? Want verder wordt er geen handel gedreven etc. Het pand draaiende houden (huur, gas, water, licht etc) is de voornaamste taak van de stichting.

Voor de duidelijkheid, geen bestuurder. Dus is puur om inzicht te krijgen om een plan voor te kunnen leggen. Het bestuur wil prima meehelpen maar neemt niet het voortouw, wat ook prima is.

Waarbij het pand weer eigendom is van een neven stichting waarbij bestuur overlap heeft. Dus qua plaatsing etc vormt dat geen issue.

• GarBaGe
Septillion schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:47:
@GarBaGe Ik doelde de 0% BTW voor PV regeling, niet het 0% BTW tarief in het algemeen.
...
Waarschijnlijk snap ik je niet helemaal.
"0% BTW voor PV regeling" is "0% BTW tarief in het algemeen".
Je ziet op je factuur dat er 0% wordt toegepast voor je PV.
Je betaalt daarom geen BTW. (die kan je dus ook niet terugvragen)
Dit gaat vanzelf goed.
Je hoeft hiervoor niets te doen.

Vroeger, in de begindagen, was dit een stuk ingewikkelder en moest je allemaal extra dingen doen.
Vandaag de dag niet meer.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GarBaGe Maar je krijgt dus niet zomaar 0% op de factuur. Dat is het het ding :) Want er zijn allemaal haken en ogen aan wanneer shops 0% mogen voeren. Voor gewone consumenten in een woonhuis zijn die wel duidelijk. Maar heb dus het idee dat deze meestal niet van toepassing zijn op een stichting.

Dus dan komen we in het hoekje, wat zijn de spelregels om het terug te vragen. En daarnaast dus, wat zijn de spelregels voor de belastingdienst om terug te leveren.

• GarBaGe
Ja, ik zat net dit te lezen:"
https://www.belastingdien...w/btw-tarief-zonnepanelen

En zo te zien geldt de 0% alleen voor
  • woning
  • bedrijf aan huis
  • VvE voor appartementencomplex
maar niet voor
  • bedrijfspand zonder woonfunctie
  • openbare gebouwen
  • andere gebouwen die gebruikt worden voor activiteiten van algemeen belang.
Het ziet er naar uit dat de maatregel specifiek en alleen voor consumenten is.
Voor je vereniging of stichting ga je dan gewoon 21% op je factuur terugvinden en heb je geen recht op die 0% regeling.

[ Voor 7% gewijzigd door GarBaGe op 02-05-2024 15:10 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GarBaGe Daar was ik al bang voor ook al zijn we met "Bijeenkomstfunctie" wel weer een vreemde eend.

Maar dan wordt juist de vraag, en dan? Wat zijn dan de regels om de BTW eventueel terug te vragen?

En dan natuurlijk nog het dagelijks gebruik en terugleveren, vooral voor de belastingdienst.

• GarBaGe
Op de vraag of je stichting btw mag terugvragen of niet...
Dat is voor de belastingdienst hetzelfde als de vraag:
is de stichting een ondernemer?

https://www.belastingdien...erenigingen/omzet-en-btw/

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GarBaGe Ga ik eens na bij het bestuur, want als ik de lijst zo volg zou ik zeggend at we onder sociaal-culturele instellingen vallen. Dat zou dan ook betekenen dat er geen btw terug gevraagd mag worden. Maar denk dat ook dat er vrijstelling is voor btw op terugleveren?
Pagina: 1