Advies gevraagd rondom garantie LG

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-04 16:22
op verzoek van de Mod even een nieuw topic gemaant (ook al leek de klacht veel op de mijne, maar snap wel na 6 jaar dat die wel dicht kan ;)).

Ik heb een uitdaging, laten we het zomaar noemen, Ik heb ongeveer 1 1/2 jaar geleden een LG Oled gekocht voor veel geld omdat ik eens een keer voor een lange tijd mijn thuisbios ervaring wilde afmaken.

Nu heb ik sinds een maand of 2 a 3 problemen met de tv wat steeds erger lijkt te worden, ik heb in eens last van Verticale lijnen op het scherm wat bij bewegende beelden en grijstinten steeds erger lijkt te worden :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiBxmQvrcoUNv06t22U-Gnbk-BE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URSP5OrGP0rBxFNYBttqGSvB.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst via de (web)winkel die een monteur hebben gestuurd (Via LG begreep ik) wat ook een paar weken heeft geduurd, is die monteur geweest geeft en geeft bij mij aan dat dit idd heel zichtbaar is en storend maar dat hij met een reparatie dit niet kan fixen en via de winkel moet worden geregeld.
Krijg ik een paar dagen later van de (web)winkel (terwijl ik ook met ze in contact stond, want ook dit duurde weer een paar dagen) dat de monteur aangeeft dat het probleem "binnen de specificaties van LG valt"..... Uhhh zie het plaatje, hoezo specificaties voor een TV wat niet eens een instapmodel is....

Nu alweer 2 weken in contact met LG hierover om dit geregeld te krijgen, de (web)winkel probeerde bij LG maar kwam niet verder en LG wacht nu op het antwoord van de monteur voordat ze stappen kunnen zetten in creditering, vervanging, of.....

Dit zit me echt niet lekker, en als ze zich weer beroepen op "specificaties" wil ik die wel eens zien, want dit beeld zouden jullie ook niet accepteren lijkt me, toch?

[ Voor 6% gewijzigd door SpaceMarine op 02-05-2024 12:29 ]

nope geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:53
Dit is een stilstaand beeld en is hierdoor niet relevant, zo zijn er ook bijv. MiniLED TV's waarbij de local dimming pas z'n werkt doet bij bewegende beelden.

Wat je ziet is vertical banding, hierbij geldt de mate van zichtbaarheid bij bewegende beelden. De monteur kon dit wel degelijk met een reparatie fixen door het paneel te vervangen. Heb je naderhand ook een e-mail gekregen met daarin de werkopdracht en bevindingen van de monteur?

Je hebt een overeenkomst met de verkoper, wanneer deze zich -net als de fabrikant- beroept op ''valt binnen de specifiacties' zul jij moeten onderbouwen dat dit niet zo is en dat de TV non-conform is. De verkoper dient dan de TV op eigen kosten te repareren of vervangen door een gelijkwaardige model.

Gelukkig kun je het relatief makkelijk onderbouwen door o.a. specifieke uitlatingen van de fabrikanten waarbij die niet overeenkomen met de hoeveelheid banding dat zichtbaar is, en vergelijkbare cases waarbij het paneel door LG is vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Thnx voor je reactie,

deze banden komen ook voor bij bewegende beelden, als het alleen maar stilstaand is zou ik er niet veel problemen mee hebben, maar in actiescenes etc. is het echt storend om die banden zo te zien over je scherm.

Ik heb de reactie van de monteur gekregen dat hij het niet kon repareren door een moederbord te vervangen, en dat een scherm vervangen niet zeker zou helpen, in de reactie op de werkorder (waar ik overigens niet meer bij kan...) stond dat de monteur vond dat dit binnen de specifcaties valt.

Ik heb hierop aangegeven bij de webwinkel dat ik het daar dus echt niet mee eens ben en die specificaties wel eens wil zien. tot op heden niks gehoord daarover.

Op jouw stukje "Gelukkig kun je het relatief makkelijk onderbouwen door o.a. specifieke uitlatingen van de fabrikanten waarbij die niet overeenkomen met de hoeveelheid banding dat zichtbaar is, en vergelijkbare cases waarbij het paneel door LG is vervangen." waar zou ik dat kunnen halen/opzoeken denk je?

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:34
Is die foto ook hoe het er 'echt' uitziet, want dat ziet er veel heel slecht uit ja, ook qua kleur. Echter een goede foto maken van een scherm is ook heel lastig, waardoor je vaak ziet dat een foto niet representatief is voor wat je ziet als je daadwerkelijk in de huiskamer op de bank zit. Vaak zijn foto's van schermen wat dat betreft 'overbelicht'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
SpaceMarine schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:38:
Thnx voor je reactie,

deze banden komen ook voor bij bewegende beelden, als het alleen maar stilstaand is zou ik er niet veel problemen mee hebben, maar in actiescenes etc. is het echt storend om die banden zo te zien over je scherm.

Ik heb de reactie van de monteur gekregen dat hij het niet kon repareren door een moederbord te vervangen, en dat een scherm vervangen niet zeker zou helpen, in de reactie op de werkorder (waar ik overigens niet meer bij kan...) stond dat de monteur vond dat dit binnen de specifcaties valt.

Ik heb hierop aangegeven bij de webwinkel dat ik het daar dus echt niet mee eens ben en die specificaties wel eens wil zien. tot op heden niks gehoord daarover.

Op jouw stukje "Gelukkig kun je het relatief makkelijk onderbouwen door o.a. specifieke uitlatingen van de fabrikanten waarbij die niet overeenkomen met de hoeveelheid banding dat zichtbaar is, en vergelijkbare cases waarbij het paneel door LG is vervangen." waar zou ik dat kunnen halen/opzoeken denk je?
Graag gedaan.

Damn, dat is altijd frustrerend wanneer de monteur tegen de klant x zegt en vervolgens het tegenovergestelde rapporteert (volgende keer het gesprek opnemen).

Er zijn meerdere Tweakers die het voor elkaar hebben gekregen om een panel swap uit te laten voeren i.v.m. (extreme) banding (voorbeeld), zie het 'LG OLED Ervaringen & Discussie' topic. Ook kun je internationale voorbeelden vinden waarbij LG een panel swap heeft uitgevoerd, zie o.a. Reddit en AVSforums.

Je kunt deze video afspelen en een aantal foto's maken van verschillende grey scale percentages om de mate van banding vast te leggen.

Vaak doen fabrikanten bepaalde uitlatingen over bijv. levensduur, kleurechtheid et cetera, loop verschillende LG websites na en kijk ook op YouTube naar LG medewerkers die bijv. op de CES bepaalde uitlatingen doen.

Ik vermoed dat wanneer je meerdere voorbeelden kunt vinden waarbij het paneel vanwege vertical banding is vervangen je voldoende bewijslast hebt en de winkel kunt dwingen om de overeenkomst weer conform te maken. Wanneer de winkel dit weigert kun je de overeenkomst ontbinden en het volledige aankoopbedrag terugvorderen.

Succes en laat de verdere verloop aan ons weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Pfoe dat is wel hele pittige vertical banding zeg.. echt onacceptabel. Er schijnt niet toevallig direct zonlicht op het paneel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Vermoed dat je er niets aan heb, maar ik heb mijn LG OLED tv met veel minder zichtbare lijnen laten vervangen nadat de LG monteur was langs geweest via de winkel. Als ik het goed herinner krijgt de winkel een bericht vanuit LG dat de monteur is langs geweest met de geconstateerde gebreken, daarna kan de winkel de TV onder garantie vervangen (zoals hierboven al is aangegeven).

Destijds duurde het bericht van LG naar de winkel erg lang. De winkel besloot om niet langer te wachten op LG en ik kreeg een nieuwe TV mee.

[ Voor 5% gewijzigd door TwArbo op 03-05-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

SpaceMarine schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:28:
Nu alweer 2 weken in contact met LG hierover om dit geregeld te krijgen, de (web)winkel probeerde bij LG maar kwam niet verder en LG wacht nu op het antwoord van de monteur voordat ze stappen kunnen zetten in creditering, vervanging, of.....
En daar kan jij als consument (eindgebruiker) ook helemaal niets mee, net zo lang wacht totdat je het opgeeft?

offtopic:
Persoonlijk zelf vraag ik altijd naar de voorwaarden bij aanschaf van nieuw product, zo weet ik ook dat ons toestel een eigen netwerk heeft aan reparateurs en vervanging van een motherboard in 5 dagen was geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Dennism schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:40:
Is die foto ook hoe het er 'echt' uitziet, want dat ziet er veel heel slecht uit ja, ook qua kleur. Echter een goede foto maken van een scherm is ook heel lastig, waardoor je vaak ziet dat een foto niet representatief is voor wat je ziet als je daadwerkelijk in de huiskamer op de bank zit. Vaak zijn foto's van schermen wat dat betreft 'overbelicht'.
Op de foto lijkt het iets erger dan dit, maar nog steeds heel goed zichtbaar.
De monteur zei ook al meteen dat het idd niet hoort dus was nogal verbaasd toen ik het rapport kreeg...
En ik mag natuurlijk het bedrijf hier niet noemen maar vond dit niet heel professioneel eerlijk gezegd.

Maandag maar weer eens LG bellen en anders leg ik het gewoon weer bij de (web)winkel neer om op te lossen met LG. Als ik jullie reacties zo lees hoef ik dit niet te pikken toch.

nope geen signature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-05 07:54
SpaceMarine schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:50:
[...]

Op de foto lijkt het iets erger dan dit, maar nog steeds heel goed zichtbaar.
De monteur zei ook al meteen dat het idd niet hoort dus was nogal verbaasd toen ik het rapport kreeg...
En ik mag natuurlijk het bedrijf hier niet noemen maar vond dit niet heel professioneel eerlijk gezegd.

Maandag maar weer eens LG bellen en anders leg ik het gewoon weer bij de (web)winkel neer om op te lossen met LG. Als ik jullie reacties zo lees hoef ik dit niet te pikken toch.
Ik zou de stap met LG overslaan, dat is namelijk de verantwoording van de verkoper.
Ik zou enkel de verkoper aanschrijven en ook melden dat het overlast inmiddels groot is en dat je snel een oplossing wil.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:51
Met alle respect... hoe hoog staat je brightness? Zwart is bij mij zwart en niet grijs..... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
:D, Ik heb nog 1 x vertrouwen in LG, ligt nu bij de backoffice om te bepalen wat ermee te doen gezien ze geen reactie van hun reparatiebedrijf krijgen.

@stylezzz , het menu is bij NLziet ook donkergrijs (zoals de achtergrond in Tweakers) en niet zwart ;)

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
SpaceMarine schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:37:
:D, Ik heb nog 1 x vertrouwen in LG, ligt nu bij de backoffice om te bepalen wat ermee te doen gezien ze geen reactie van hun reparatiebedrijf krijgen.

@stylezzz , het menu is bij NLziet ook donkergrijs (zoals de achtergrond in Tweakers) en niet zwart ;)
Ik was even in de war met de prime video app denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Ok, nu weer ruim een week verder en zelf maar weer gebeld met LG en het lijkt steeds vreemder te worden.

Ik kreeg de RMA afdeling aan de lijn die nogmaals benadrukte dat het binnen de specificaties valt en ze niets meer konden/wilden doen. Na weer benadrukt te hebben dat dit niet acceptabel is heeft hij de technische dienst ingeschakeld en toen werd het nog mooier....

De technische dienst sloot zich aan bij de bevinden van de monteur van CE Repair en wist mij daar bovenop ook nog te vertellen dat het probleem in het paneel veroorzaakt was door verkeerde lichtinval, het kwam namelijk door mijn lamellen die de lijnen maakten op mijn scherm en daardoor voor een permanente afdruk in een kleursetting veroorzaakte......Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjuOEBceKOnt6-JH31BRW69bhWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVseX9MhGwtgT1ERl6H1DAPt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb voor het gemak deze foto maar naar ze toegestuurd en gevraagd de case te herzien en ik anders de media wat meer ga opzoeken over de kwaliteit van de aftersales/support van LG. Want heel simpel, ik heb geen verticale lamellen, ik heb horizontale jaloezieën..

Het dossier is dus nog steeds niet afgerond en ligt nu dus weer bij de RMA/Technische dienst onder een nieuw nummer (waarom dat ook geen idee....).

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Zou je eens een foto vanuit diezelfde positie kunnen maken maar dan met de tv ingeschakeld op dat inlogscherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
@stylezzz , waarom wil je die hebben?

Het grappige met foto's is dat je het (omdat alles verkleind wordt) minder ziet dan, als je op de bank zit zie je het zeker nog wil (anders was het me niet eens opgevallen), maar denk dat dit op een foto niet goed te zien is.

Belangrijkste voor mij is en blijft dat het niet prettig kijkt, maar ook dat het steeds meer lijkt te worden. Ik wil voorkomen dat ik straks net buiten de garantietermijn een kapotte TV heb.

[ Voor 26% gewijzigd door SpaceMarine op 14-05-2024 08:51 ]

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
SpaceMarine schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:48:
@stylezzz , waarom wil je die hebben?

Het grappige met foto's is dat je het (omdat alles verkleind wordt) minder ziet dan, als je op de bank zit zie je het zeker nog wil (anders was het me niet eens opgevallen), maar denk dat dit op een foto niet goed te zien is.

Belangrijkste voor mij is en blijft dat het niet prettig kijkt, maar ook dat het steeds meer lijkt te worden. Ik wil voorkomen dat ik straks net buiten de garantietermijn een kapotte TV heb.
Dat bedoel ik. Ik zie nu pas dat je de tv in een heel donker kleurige meubel gemonteerd hebt. Dit zal het contrast voor je ogen anders laten lijken.... Op de foto in je startpost kun je het al zien. De meubel lijkt diepzwart, waardoor je tv 'minder zwart' lijkt. Maar als ik dan de foto van je kamer zie dan is het meubel eerder grijs qua kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Klopt, Meubel is Antracietgrijs, maar de 1e foto is ook in de avond genomen ;).
Ik kijk niet met vol licht aan naar de TV en in de avond gebruik ik het ook meer dan overdag :D

Reactie net van LG dat ze er naar gaan kijken.

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
SpaceMarine schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:52:
Klopt, Meubel is Antracietgrijs, maar de 1e foto is ook in de avond genomen ;).
Ik kijk niet met vol licht aan naar de TV en in de avond gebruik ik het ook meer dan overdag :D

Reactie net van LG dat ze er naar gaan kijken.
Check.... Ik ben bang dat er weinig mis is met je TV. Als ik zelf de TV aan zet terwijl het donker is dan zien mijn ogen een veel slechter contrast als dat ik de TV overdag aanzet. Zet je TV maar eens voor een witte (of lichtkleurige) muur en maak dan nog eens zo'n foto....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Nou daar ben ik het niet met je eens want die strepen waren er eerst dus niet, na een tijdje alleen de rechterkant, en nu over het hele scherm.
Het is jammer dat ik geen filmpje kan plaatsen hier, want anders kon je het nog beter zien.

Zie het een beetje als wanneer je naar een film kijkt en je hebt een grijze muur in die film, dan zie je als de camera beweegt die verticale strepen heel goed omdat ze stil blijven staan.
Dit had ik op de vorige tv (65 inch) niet, maar ook op geen enkele andere tv.

Maar is altijd lastig om over te praten als je het niet goed kunt laten zien, of ziet ;)

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
SpaceMarine schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:13:
Nou daar ben ik het niet met je eens want die strepen waren er eerst dus niet, na een tijdje alleen de rechterkant, en nu over het hele scherm.
Het is jammer dat ik geen filmpje kan plaatsen hier, want anders kon je het nog beter zien.

Zie het een beetje als wanneer je naar een film kijkt en je hebt een grijze muur in die film, dan zie je als de camera beweegt die verticale strepen heel goed omdat ze stil blijven staan.
Dit had ik op de vorige tv (65 inch) niet, maar ook op geen enkele andere tv.

Maar is altijd lastig om over te praten als je het niet goed kunt laten zien, of ziet ;)
True true... het is lastig oordelen vanaf een foto. Maar goed, je hersens foppen is ook makkelijk met een lichtgevend object op een donkere achtergrond te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@SpaceMarine

Zit er nu onder je tv een vorm van open haard?

Hoop niet dat ze dat gaan gebruiken als excuus om niet te hoeven repareren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpaceMarine
Hahaha, ja, maar dat is een LED constructie die echt 0 warmte afgeeft gelukkig, en er zitten nog dikke balken en gipsplaten tussen.

Maar krijg idd wel het idee dat ze alles aangrijpen om maar geen garantie te hoeven geven.

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

SpaceMarine schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:39:
...het probleem in het paneel veroorzaakt was door verkeerde lichtinval, het kwam namelijk door mijn lamellen die de lijnen maakten op mijn scherm en daardoor voor een permanente afdruk in een kleursetting veroorzaakte......
Puur naar het effect kijkende op de eerste foto lijkt het wel op OLED Sunburn. Op dat vlak snap ik de reactie vanuit LG/CE wel. Dat het patroon niet matcht met jouw raamdecoratie maakt dat wel lastig bewijzen voor LG.

Puur nieuwsgierigheid, is de banding weg/minder na een handmatige Pixel Refresh?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Hoi Fear,

Nee heeft helemaal geen effect helaas.

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Zojuist ben ik door LG gebeld en helaas buiten dat ik een foto doorstuurde vanuit een andere hoek (ja werd gevraagd....)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgV4vt7Jo5jWi3FVSxrEkJz6AV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0h0xgE42jayerZYT81UajaMV.jpg?f=fotoalbum_large

Kreeg ik net de terugkoppeling dat ze vinden dat dit conform specificaties van een Oled is en dat dit acceptabel is. Hier ben ik dus echt niet blij mee, en toen ik vroeg naar de specificaties van wat dan acceptabel moet zijn hierin kreeg ik terug dat ze die niet zomaar kunnen delen en ik ze dus maar moet geloven.

Zojuist maar even de stap gezet terug naar <de webwinkel die je hier niet mag noemen :D>.

zouden jullie dit zo accepteren voor een 83 inch oled?

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-05 10:49
SpaceMarine schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:13:
...
...
Waarom kan dat niet? Upload het even (prive) op YouTube. Dat maakt het beoordelen ook stukken makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Montaner schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:01:
[...]

Waarom kan dat niet? Upload het even (prive) op YouTube. Dat maakt het beoordelen ook stukken makkelijker.
Maar het is niet dat je nu niet ziet wat ik bedoel toch :D.
Filmpje is uiteraard wel naar LG gegaan en is hetzelfde als dit statische plaatje, alleen dan met beweging en de lijnen die blijven staan :D

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Helaas blijft het bij "dit onder de specs valt" bij zowel de verkoper *knip* Webwinkel als bij LG zelf.

Even op zoek naar wat ik nog zou kunnen doen want beide partijen beroepen zich op specs die ze niet willen delen en zeggen dat dit acceptabel moet zijn...

*knip* Webwinkel wil nog de TV als inruil opnemen tegen korting op een andere TV, maar dat lijkt me geen voordelige oplossing voor mij :D

iemand nog een idee, of "let it go"

[ Voor 6% gewijzigd door Yorinn op 28-05-2024 19:27 ]

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Tja, de stappen die je kunt volgen zijn duidelijk uitgelegd.

Voorbeelden verzamelen dat TV’s met minder zichtbare banding een panel swap hebben gehad en dit als bijlage aan de ingebrekestelling toevoegen. Je kunt ook een klacht indienen bij de geschillencommissie, hierbij dien je wel zeer zorgvuldig en duidelijk aan te geven hoe, wat en waarom. Anders is de kans relatief groot dat het ongegrond wordt verklaard.
Pagina: 1