Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkerhandenx2
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-02 09:22
Hoop dat dit het juiste subforum is. We zijn bezig met een flinke verbouwing van onze woning en lopen tegen de vraag aan hoe je kunt verduurzamen als zonnepanelen geen optie is.

We hebben een jaren 80 hoekwoning die omringd wordt door (gemeentelijke) bomen en hoogbouw waardoor ons dak voor het merendeel in de schaduw ligt in de zomer. Zonnepanelen is dus waarschijnlijk geen optie.

Situatie van het huis; gebouwd in 1980. Dubbel glas, na verbouwing dakisolatie op nieuwbouw niveau. Vloerisolatie moet nog. Er is wel wat spui isolatie vanuit de originele bouw. Verwarming via cv en radiatoren. Cv ketel is van 2008, dus zal binnenkort vervangen moeten worden.

Als gevolg van bovenstaande situatie heb ik de volgende vragen:

1) Cv ketel nog voor 2026 vervangen voor weer een klassieke cv ketel of toch al overstappen op hybride warmtepomp.
Heeft verwarming installatie van een hybride warmtepomp nog enig nut zonder zonnepanelen? Het lijkt me dat elektra an sich duurder is dan gas qua stookkosten?

2) We zijn bezig met een dakopbouw. Zolderverdieping verwarmen door airco d vloerverwarming?
Zolder wordt voorlopig alleen gebruikt voor de was en opslag maar heeft wel een open verbinding met 1ste verdieping.

3) andere opties dan zonnepanelen? Zonneboilers, huren/kopen van zonnepanelen elders, wachten op waterstof?

Graag jullie advies?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:11

de Peer

under peer review

Je hebt geen zonnepanelen nodig voor verduurzaming. Groene stroom kun je gewoon inkopen! Eventueel een contract met dynamische tarieven.

Verwarmen via warmtepomp is in gebruik altijd goedkoper (op jaarbasis) dan via gas. Ook als je de stroom inkoopt.

[ Voor 51% gewijzigd door de Peer op 02-05-2024 11:58 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:16
waterstof komt niet dus dat is makkelijk. Waarom ga je opbouwen als je het niet gebruikt? Verder zorgen dat je glas zo goed mogelijk maakt, dat is na het dak je grootste lek.

bovenverdieping kan natuurlijk met airco, de rest met lage temp. radiatoren en je kunt los met een warmtepomp. Geen gasketel meer nodig, scheelt heel veel geld.

de som voor warmtepomp versus gas is meestal als volgt:
1m3 aardgas vervang je door ~2kWh elektriciteit als je beetje goed instelt/lage temperatuur water kunt gebruiken. Dus als gas 1,20 eur/m3 kost en stroom 0,25 eur/kWh dan zit je op 0,70 eur besparing per m3 te vervangen aardgas. Dus ja, het verbruik is goedkoper maar dan moet je wel zoveel mogelijk of liefst al je aardgas vervangen door warmtepomp.

[ Voor 37% gewijzigd door Fr33z op 02-05-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkerhandenx2
Dank voor de reacties1 Dus gas is wel goedkoper dan stroom als het systeem op lage temperatuur werkt begrijp ik. Lage temperatuur radiatoren - is dat in te stellen via de cv of moet je daar ook speciale radiatoren voor aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:11

de Peer

under peer review

Linkerhandenx2 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:35:
Dank voor de reacties1 Dus gas is wel goedkoper dan stroom als het systeem op lage temperatuur werkt begrijp ik. Lage temperatuur radiatoren - is dat in te stellen via de cv of moet je daar ook speciale radiatoren voor aanschaffen?
Nee juist niet. Warmtepomp is bijna altijd goedkoper dan gas (op jaarbasis).
Je wilde toch verduurzamen? dan zou ik niet voor gas gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 02-05-2024 13:39 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linkerhandenx2
Sorry! Ik bedoelde idd dat stroom dus toch goedkoper is dan gas. Had ik niet verwacht. Ik dacht dat airco/warmtepomp etc alleen kosten-technisch interessant is als je zonnepanelen hebt. Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05 19:54
Linkerhandenx2 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:01:
Sorry! Ik bedoelde idd dat stroom dus toch goedkoper is dan gas. Had ik niet verwacht. Ik dacht dat airco/warmtepomp etc alleen kosten-technisch interessant is als je zonnepanelen hebt. Weer wat geleerd.
je hebt grofweg 2 a 3 kWh nodig om 1 m3 gas te vervangen. (als je spreekt van in termen huis verwarmen)
klinkt niet goed, maar 1 kWh kost 0,25€ en 1m3 gas kost 1,25€.
dus 3x0,25€ = 0,75€, dus ja goedkoper als 1,25€.
geen zonnepanelen voor nodig (maar je word wel spekkoper met).

de schaduw kan eigenlijk nooit zo erg zijn dat zonnepanelen niet kunnen.
(ik heb panelen op mijn schuurtje liggen, met een noord dak en nog doen die aardig opleveren.
het word alleen een verhaaltje hoe goedkoop kun je de panelen kopen.
panelen zelf leggen maakt het ook nog eens goedkoper,
ik maak nu een afdakje en de berekening is simpel: golfplaten = 0€ winst, ineffectieve zonnepanelen = nog steeds winst.)

en dan blijven er nog maar 3 dingen over:
isoleren, isoleren en heb ik al gezegd isoleren.
daar ben je al aardig mee bezig, en dat is goed.

misschien ook nog de duurste manier van isoleren die ik ken toepassen.
leg in de tuin een glazen serre aan, dit houd de wint en de kou van je huiskamer/keuken, en isoleert dus ook een beetje.
duur maar soms ook wel leuk. ;)

(je kunt ook nog denken aan een batterij en dan gaan handelen met energie.
helpt duurzaamheid misschien ook wel een beetje.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-05 14:03

Jan2023

KISS

Zonder zonnepanelen hoeft geen probleem te zijn ,

Kijk eens naar een dynamisch energie kontrakt van de ANWB

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Pagina: 1