3D printen van gespleten tandwieltje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memocrat
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-07-2024
Heeft hier iemand een oplossing om een 3D tandwieltje te scannen en printen? Met de zogenaamde 3D print 'revolutie' dacht ik dat het wel makkelijker zou zijn om een vervangend onderdeeltje te laten printen. Niets is minder waar. Het lijkt wel alsof het een horde race is om een 3D printbedrijfje te vinden die een eenvoudig tandwieltje wil (of kan) printen (voor een prijs die niet uitloopt op meer dan 43 euro.)

Merendeel van die 3D printbedrijven schijnt niet eens 'zaken te doen' met particulieren. Lijkt mij toch wel een belangrijk punt om te vermelden op de beginpagina van hun websites.

Het is jammer dat er geen vergelijkbaar onderdeel beschikbaar is op Aliexpress of iets dergelijks, anders was ik voor die route gegaan. Negen tandjes met een diameter gat van 2,95 mm is schijnbaar een exotisch iets.

(Afbeelding toevoegen werkt niet, voor welke reden dan ook.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:54
Naar mijn ervaring is het scannen van zo'n klein object best een uitdaging.
(ik neem aan dat het gat 2,95 mm is en niet cm?)
Als je er al iets bruikbaars uit krijgt zal het ook nog de nodige nabewerking nodig hebben.
Het materiaal lijkt mij nylon wat je ook niet zomaar op elke 3d printer kunt gebruiken.
Ook na het printen zal er nog wat nabewerking nodig zijn.

Een hobbyist met een goede printer zal het best zelf kunnen tekenen en printen, Ik schat dat er 50 cent aan materiaal in zit.
Een professional kan er zomaar een uur mee bezig zijn en dan is 43 euro niet zo vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Memocrat schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:54:
Heeft hier iemand een oplossing om een 3D tandwieltje te scannen en printen? Met de zogenaamde 3D print 'revolutie' dacht ik dat het wel makkelijker zou zijn om een vervangend onderdeeltje te laten printen. Niets is minder waar. Het lijkt wel alsof het een horde race is om een 3D printbedrijfje te vinden die een eenvoudig tandwieltje wil (of kan) printen (voor een prijs die niet uitloopt op meer dan 43 euro.)

Merendeel van die 3D printbedrijven schijnt niet eens 'zaken te doen' met particulieren. Lijkt mij toch wel een belangrijk punt om te vermelden op de beginpagina van hun websites.

Het is jammer dat er geen vergelijkbaar onderdeel beschikbaar is op Aliexpress of iets dergelijks, anders was ik voor die route gegaan. Negen tandjes met een diameter gat van 2,95 mm is schijnbaar een exotisch iets.

(Afbeelding toevoegen werkt niet, voor welke reden dan ook.)
het printen is het probleem niet, hoewel, dit stevig krijgen is best een uitdaging.

Maar besef dat je vraagt om een ontwerp dat ook weer geoptimaliseerd moet worden voor de printer. En je zit met toleranties....
Mijn ervaring is ook dat je vaak eerst 1 testprint maakt en dat er dan toch nog iets gewijzigd moet worden..

Ik zou er minimaal 100 euro voor vragen eerlijk gezegd. En daar zou ik dan achteraf spijt van krijgen als blijkt dat het veel meer tijd kost dan gedacht.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 02-05-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memocrat
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-07-2024
Is het werkelijk zo'n opgave om een klein tandwieltje te laten printen?

Minimaal 100 euro voor een klein vervangend tandwieltje? Dan kunnen we toch wel zeggen dat de 3D print 'revolutie' nog heel wat mijlen moet afleggen.

Edit:

Bedenk me net dat je er wellicht een malletje van kan maken om het vervolgens op te vullen met gesmolten plastic. Vraag me af of daar een Youtube video over bestaat.

[ Voor 28% gewijzigd door Memocrat op 02-05-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Memocrat schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:21:
Is het werkelijk zo'n opgave om een klein tandwieltje te laten printen?

Minimaal 100 euro voor een klein vervangend tandwieltje? Dan kunnen we toch wel zeggen dat de 3D print 'revolutie' nog heel wat mijlen moet afleggen.
Het printen is niet zo zeer het probleem. Je kunt zo een design van internet plukken en dat kan ik voor 10 euro voor je printen.

Maar ontwerpen/finetunen/optimaliseren (of scannen) is nog altijd mensenwerk en dat kost veel tijd voor trial and error.

de kosten zitten dus in ontwerpen. Zie het als kosten/tijd voor de architect

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 02-05-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja en als je het materiaal zoals nylon niet in huis hebt ben je ook zo 25 euro verder voor een hele rol terwijl je maar een klein stukje verbruikt.
Het kost gewoon heel veel tijd, daar gaat het geld in zitten.
Als je zelf een printer hebt kun je in je eigen tijd aankloten.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-05-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Is secondelijm ook niet gewoon de oplossing?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je kan op https://stlgears.com kijken om het ontwerp te genereren, dat scheelt dan in elk geval de ontwerpkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 21:29
Scannen zou ik echt niet doen. Daar krijg je nooit een accuraat resultaat mee dat geschikt is als duurzaam tandwiel.

Als je me de parameters van het tandwiel kan geven (#tanden, modulo, etc. etc.) wil ik gerust wel eens proberen om een tekeningetje te maken voor je. Ik denk dat dat me niet meer dan een paar minuutjes moet kosten (heb dit in het verleden al eens gedaan). Als dat zo is dan wil ik dat gerust gratis voor je doen.

Printen kan ik ook, maar... misschien is het beter dat je daarvoor iemand zoekt die dichter bij je in de buurt woont? Ik woon namelijk in hartje België.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:52
ik heb even een poging gedaan met https://www.thingiverse.com/thing:4194148
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZGaKK4DY73VOwRKouubl9kgmWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zi46JIBlNmx4gZijTcQdp60e.png?f=fotoalbum_large

Bij shapeways:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93co_6D8PynryhFhuaX7Ydn6Ej8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VgccrON5745fC11hbaUJdg2Y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door sjaakwortel op 02-05-2024 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CyBeRSPiN schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:29:
Je kan op https://stlgears.com kijken om het ontwerp te genereren, dat scheelt dan in elk geval de ontwerpkosten.
ja. Maar de trial and error zal blijven. TS kan slim zijn door bijvoorbeeld in één keer 3 of 4 ontwerpen te bestellen met iets verschillende afmetingen/tolerantie en dan hopen dat er 1 precies past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:43

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Buiten tanden en diameter, is de grootte zelf ook nog van belang.

Eentje die ik vond op diverse plaatsen van amazon:
https://www.amazon.co.uk/...hine-Pinion/dp/B0C7CFXHLW

Heb je er 3, heeft geen hals, maar kan je simpel met een bout/moer op een boormachine wel fixen. Probleem is, de prijs gaat dan ook al snel richting 3D printen, zoals de prijs van @sjaakwortel

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:52
SinergyX schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:51:
Buiten tanden en diameter, is de grootte zelf ook nog van belang.

Eentje die ik vond op diverse plaatsen van amazon:
https://www.amazon.co.uk/...hine-Pinion/dp/B0C7CFXHLW

Heb je er 3, heeft geen hals, maar kan je simpel met een bout/moer op een boormachine wel fixen. Probleem is, de prijs gaat dan ook al snel richting 3D printen, zoals de prijs van @sjaakwortel
Klopt de modulus heb ik geschat, daar zijn gelukkig niet zo veel opties (tenzij ze echt gekke dingen hebben gedaan), denk dat je daar best dichtbij kan komen als je het origineel beter kan meten (en dan kan je zelfs de 2 dichtstbijzijnde opties bestellen zal 1, 1.25 of 1.5 zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft vrij weinig met computerhardware te maken. Schopje naar Modding, mechanica en elektronica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Kijk anders eens of je in FreeCAD het tandwiel kan namaken. Met de FCGears add-on kan je heel goed tandwielen namaken. Je hebt dan wel een schuifmaat nodig, maar dat is op zich niet zo duur om aan te schaffen. Sowieso, een beetje CAD leren kan nooit kwaad ;)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:13

Mavamaarten

Omdat het kan!

De uitdaging is volgens mij vooral om het juiste tandwiel te modelleren of vinden. Een printservice vind je echt wel, al is het lokaal of op Tweakers, maar een 3D model namaken van je object en alles uitzoeken zodat het past, daar kruipt nu eenmaal tijd in. En tijd == geld.

Ik zou proberen te zoeken of je nergens zo'n tandwiel kan vinden door enkele nauwkeurige metingen te nemen. Totale diameter, vorm van je tanden, dikte, ... als je daarmee op zoek gaat vind je er waarschijnlijk wel ergens een in metaal of nylon zonder 3D print. Of kan je alleszins daarmee een 3D-model genereren om ergens te bestellen bij bv. pcbway.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mavamaarten schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:37:
De uitdaging is volgens mij vooral om het juiste tandwiel te modelleren of vinden. Een printservice vind je echt wel, al is het lokaal of op Tweakers, maar een 3D model namaken van je object en alles uitzoeken zodat het past, daar kruipt nu eenmaal tijd in. En tijd == geld.

Ik zou proberen te zoeken of je nergens zo'n tandwiel kan vinden door enkele nauwkeurige metingen te nemen. Totale diameter, vorm van je tanden, dikte, ... als je daarmee op zoek gaat vind je er waarschijnlijk wel ergens een in metaal of nylon zonder 3D print. Of kan je alleszins daarmee een 3D-model genereren om ergens te bestellen bij bv. pcbway.
Met de parameters in FreeCAD + FCGears is het bijna kinderspel om zo'n model te maken. @Memocrat moet gewoon even goed meten (en rekening houden met de vervorming van het model doordat het nu stuk is) Nylon printen is wel een vervelend klusje, maar kan in principe op een printer met een all-metal hotend.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:41
Dit ziet er ook veel te klein uit voor FDM om iets zinvols uit te maken. Je zult dan dus met SLA of SLS aan de gang moeten. Dat kost meer.

Kijk ook eens bij pcbway, als je het model hebt.

iets scannen kost gewoon veel geld. Dat betekent dat je een scanner moet hebben (duur) daarna moet je het object eruit halen. Dat is wat tijd in CAD. Tegen gemiddeld uurloon van CAD tekenaars zit je zo op de 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

jeroen3 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:53:
Dit ziet er ook veel te klein uit voor FDM om iets zinvols uit te maken. Je zult dan dus met SLA of SLS aan de gang moeten. Dat kost meer.

Kijk ook eens bij pcbway, als je het model hebt.

iets scannen kost gewoon veel geld. Dat betekent dat je een scanner moet hebben (duur) daarna moet je het object eruit halen. Dat is wat tijd in CAD. Tegen gemiddeld uurloon van CAD tekenaars zit je zo op de 100 euro.
Zonder een item om de schaal in te kunnen schatten (banaan? ;) ) is dat natuurlijk lastig te zeggen. Maar als het gat net geen 3mm is, dan is het hele tandwiel ca. 8 à 10mm in doorsnee, en dat is prima te doen met FDM printen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:41
@ocf81 ja, met een .2 nozzle. Dat is niet zo standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

jeroen3 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:14:
@ocf81 ja, met een .2 nozzle. Dat is niet zo standaard.
Als ik kijk naar de omvang van de onderdelen is dat met .4 ook nog prima te doen hoor.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:20
van waar ben je ergens ?
Als je in de buurt woont, wil ik je verder helpen. Gratis uiteraard.
Pagina: 1