Aansluiten dubbele EN enkele schakelaar in hotelschakeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:31
Hi Tweakers!

Momenteel ben ik bezig met de zolder en wil graag een enkele schakelaar beneden aan de trap aansluiten in hotelschakeling. De schakelaar boven aan de trap betreft een dubbele schakelaar. Eén knop voor de vliering en één knop voor de hotel schakeling met de knop beneden.

De knoppen boven aan de trap werken al, ik wil nu enkel de knop beneden toevoegen. Ik kom er alleen niet helemaal uit met de draden. Het lijkt erop dat er niet genoeg aansluitpunten in de dubbele schakelaar zitten voor de twee zwarte dragen. Iemand tips? Een elektricien inschakelen kan altijd nog, maar ik wil graag weten hoe het werkt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:34
Een dubbele schakelaar is in feite 2 (onafhankelijke) schakelaars in 1 behuizing.
Voor een hotelschakeling heb je een wisselschakelaar nodig, zodat allebei de standen via een draad kunnen worden doorgegeven.

Dus...

je "enkele schakelaar beneden aan de trap" moet dus een wisselschakelaar zijn omdat deze meedoet aan de hotelschakeling.
je "schakelaar boven aan de trap" moet ook een wisselschakelaar zijn (dus een dubbele wisselschakelaar ).

dat je zegt: "Het lijkt erop dat er niet genoeg aansluitpunten in de dubbele schakelaar zitten"
dat kan heel goed.
Dan betekent dit zeer waarschijnlijk dat dit een normale schakelaar is.
Die moet je dan vervangen met een wisselschakelaar .

https://www.elektra-info....ng-bediening-verlichting/

[ Voor 10% gewijzigd door GarBaGe op 02-05-2024 14:26 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
GarBaGe schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:48:
Een dubbele schakelaar is in feite 2 (onafhankelijke) schakelaars in 1 behuizing.
Voor een hotelschakeling heb je een dubbelpolige schakelaar nodig, zodat allebei de standen via een draad kunnen worden doorgegeven.

Dus...

je "enkele schakelaar beneden aan de trap" moet dus een dubbelpolige schakelaar zijn omdat deze meedoet aan de hotelschakeling.
je "schakelaar boven aan de trap" moet ook een dubbelpolige schakelaar zijn (dus een dubbel polige dubbele schakelaar).

dat je zegt: "Het lijkt erop dat er niet genoeg aansluitpunten in de dubbele schakelaar zitten"
dat kan heel goed.
Dan betekent dit zeer waarschijnlijk dat dit een enkelpolige schakelaar is.
Die moet je dan vervangen met een dubbelpolige schakelaar.

https://www.elektra-info....ng-bediening-verlichting/
Dank voor de uitleg, helder. Twee opties zoals ik het begrijp:
1. Op zoek naar een dubbele dubbelpolige schakelaar voor boven aan de trap.
2. Een tweede losse schakelaar voor de lamp op de vliering en de dubbele schakelaar vervangen door een enkele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat is geen dubbelpolige schakelaar maar een wisselschakelaar.
Dubbelpolig = twee gescheiden circuits bedient door enkele schakelaar
Wisselschakelaar = uitgang voor beide standen

Heb je een foto van de schakelaar of weet je het type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:41
Je hebt sowieso boven en beneden een wisselschakelaar nodig voor de hotelschakeling.

Hoe dat boven aan de trap is in te passen is dan ander verhaal.
Als het 2 full size schakelaars in 1 raam zijn kun je een van de twee vervangen voor de wisselschakelaar.
Als het 2 halfjes zijn kun je de (serie)schakelaar vervangen door een wissel-wissel waarvan je dan 1 helft voor de hotel schakeling gebruikt en de ander gewoon als enkel voor de vliering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Enkele schakelaar beneden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zf58XYO4iLLudunxq3q8DA9FWDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q1S3tKkwvPs7z6Tj403IjboA.png?f=fotoalbum_large

Dubbele schakelaar boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_ihUOQIhWgODb8OBBFWYsIaPhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k5868DEa5zlTL00pW6jSZxEG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Leezer14 op 02-05-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Dieks77 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:06:
Je hebt sowieso boven en beneden een wisselschakelaar nodig voor de hotelschakeling.

Hoe dat boven aan de trap is in te passen is dan ander verhaal.
Als het 2 full size schakelaars in 1 raam zijn kun je een van de twee vervangen voor de wisselschakelaar.
Als het 2 halfjes zijn kun je de (serie)schakelaar vervangen door een wissel-wissel waarvan je dan 1 helft voor de hotel schakeling gebruikt en de ander gewoon als enkel voor de vliering.
Dat laatste is wat ik zoek lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
Die "6" is al een wisselschakelaar, dus dat scheelt.
De "5" is dus een serieschakelaar, die vervangen door een wissel/wissel dan ben je er wat betreft de schakelaars uit.

Zou er vroeger wellicht al een hotel schakeling geweest zijn, en dat die boven is vervangen door een serie voor de vliering erbij...

Alleen het aansluiten dan nog... succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Dieks77 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:04:
Die "6" is al een wisselschakelaar, dus dat scheelt.
De "5" is dus een serieschakelaar, die vervangen door een wissel/wissel dan ben je er wat betreft de schakelaars uit.

Zou er vroeger wellicht al een hotel schakeling geweest zijn, en dat die boven is vervangen door een serie voor de vliering erbij...

Alleen het aansluiten dan nog... succes!
Dank voor de info!

Het betreft een nieuwbouwhuis en de schakelaar boven zit op een compleet andere plek die we niet meer willen gebruiken. Die is nu ingesteld als enkele schakelaar voor de originele lamp.

Ik ga op zoek naar een wissel/wissel dubbele schakelaar dus. Tips voor de zoektocht? Te herkennen aan een ander nummer dan 5 of 6? Volgensmij is het deze: https://www.elektramat.nl...ak-wissel-wissel-16a-inb/

[ Voor 6% gewijzigd door Leezer14 op 02-05-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
Ja, of deze scheelt een paar euro, maar kan zo niet het prijs verschil verklaren...
https://www.elektramat.nl...kklem-2000-6-6us-101-500/

Ah, de ene schakelt 16A de ander 10A

[ Voor 10% gewijzigd door Dieks77 op 02-05-2024 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:34
Septillion schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:46:
Dat is geen dubbelpolige schakelaar maar een wisselschakelaar.
Dubbelpolig = twee gescheiden circuits bedient door enkele schakelaar
Wisselschakelaar = uitgang voor beide standen
...
Sorry, mijn fout
Het is inderdaad wisselschakelaar.
Ik heb mijn post ff aangepast hiervoor.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Dank voor alle antwoorden. De schakelaar is besteld, resultaat post ik later!
Pagina: 1