zonnepanelen vervangen door andere gebruikte panelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc precies
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10-05-2024
Mijn vraag
...op mijn dak liggen 15 zonnepanelen van 205 wp .alles ok tot verleden week.
1 is uitgebrand en twee geven maar 12 en 20 volt alle andere geven nog 30 volt.
nieuwe panelen van 205 wp zijn niet meer te vinden.
ik zoek dus op tweedehands naar gebruikte panelen van afbraak of verzwaring installatie.
geen probleem om die te vinden.
MAAR!?????????
moeten die ook 205 wp zijn?
mag ik 'zwaardere' plaatsen ? tot hoeveel wp meer?
moet ik nog op andere waarden letten?

...in bijlage foto van defect paneel en omvormer

...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WybKD3waIAWflWSgzcg2i5cw8wM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TY0yYCuJ9R6mvStrgSDVQBzQ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeQNcxzwkKLXKWE5mApAHCh391o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PHtGd7R7kqn6HbWwYPSQS6l.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZrztfRgKc4cTKyK7lIhD5piCrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KE7i9n140PO8sCXxatYzAh3S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door marc precies op 02-05-2024 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 07:57

killercow

eth0

Het paneel met de laagste voltages bepaalt het voltage van de string. Dus als je daar panelen bij hangt met een gelijkend amperage, maar een iets hoger voltage kan dat prima.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-05 17:26
In een stringomvormer kan je eigenlijk geen combinaties maken van verschillende panelen, zij het dezelfde panelen in andere oriëntaties per MPPT.

Misschien dat een ander paneel, met een TIGO erbij geplaatst kan worden. De omvormer optimaliseert dan wel de spanning en stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
oke, misschien mogenlijk, heb alleen niet precies de goede gegevens, maar vast iets mogenlijk.

oude panelen die nog goed zijn, op 1 mpp van een omvormer aansluiten.
op mpp 2 sluit je een set nieuwe panelen aan.

sunnyboy 3000, dat is SMA en dan zou ik eigenlijk 2x een mpp verwachten, check dit even of dat ook zo is. :?
dan kunnen er een +/- 6 tot 14 van dat soort panelen per mpp opgehangen worden.
dan heb je 1 mpp over voor nieuwe panelen.
(en die mogen ook een andere hoek / richting hebben als de panelen die je nu hebt.)
heeft de omvormer maar 1 mpp, dan scoor een goedkope nieuwe omvormer met 2x mpp, is niet meer heel erg duur.

(als echt niet anders kan, dan kunnen de oude en nieuwe panelen ook gemixt worden op 1 mpp.
dit is niet perfect, maar als het moet kan het wel.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 07:57

killercow

eth0

Stel, je haalt wat vervangende panelen van Marktplaats van 245WP oid. Dan doen die gewoon lekker mee op 25.87V, en dus waarschijnlijk zo rond de 200WP.

Combineren van verschillende panelen en oriëntaties kan prima, alleen zoals gezegd, het laagste voltage van alle panelen bepaald het voltage van alle.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc precies
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10-05-2024
hallo
dank voor info.
Pagina: 1