Speakers wegwerken in hoedenplank.

Pagina: 1
Acties:
  • 905 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 16:48
Een collega op mijn werk heeft een kant en klare hoedenplank gekocht voor in zijn auto. Op die plank zijn de speakers weg gewerkt onder de bekleding, je kan vanboven helemaal niet zien dat er speakers inliggen.
Nou vraag ik me alleen af of dit geen invloed heeft op het geluid. Anders zou ik het misschien ook in mijn eigen plank zo maken.

Het geheel ziet er ongeveer zo uit.

-------------------------------- Bekleding
----\----/----------\----/------ Speakers
-----\--/------------\--/-------

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33861

Op zondag 09 september 2001 21:28 schreef urk_forever het volgende:
Een collega op mijn werk heeft een kant en klare hoedenplank gekocht voor in zijn auto. Op die plank zijn de speakers weg gewerkt onder de bekleding, je kan vanboven helemaal niet zien dat er speakers inliggen.
Nou vraag ik me alleen af of dit geen invloed heeft op het geluid. Anders zou ik het misschien ook in mijn eigen plank zo maken.

Het geheel ziet er ongeveer zo uit.

-------------------------------- Bekleding
----\----/----------\----/------ Speakers
-----\--/------------\--/-------
Als het laagje bekleding niet al te dik is, en je zorgt dat het niet kan klapperen, dan heb je daar geen last van.

Speakers in de hoedenplank geven zowiezo al een beroerd geluid, dus dat beetje extra merk je niet.

Let wel: het mag niet klapperen, want dat hoor je dan weer wel, en dat is dan weer k.u.t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08

Jag

Je merkt van zoiets altijd wel wat, ook is het vrij dunne bekleding. Het vormt een soort van low pass filter met een hele lage helling, doordat hoe hoger de toon, hoe "moeilijker" hij door de bekleding heen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Op zondag 09 september 2001 22:37 schreef froppie het volgende:

[..]

Als het laagje bekleding niet al te dik is, en je zorgt dat het niet kan klapperen, dan heb je daar geen last van.

Speakers in de hoedenplank geven zowiezo al een beroerd geluid, dus dat beetje extra merk je niet.

Let wel: het mag niet klapperen, want dat hoor je dan weer wel, en dat is dan weer k.u.t.
Waar wou je anders je speakers inleggen?? (ipv in je hoedenplank)
Of maak je zelf een plank van MDF?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 10 september 2001 10:21 schreef urk_forever het volgende:

[..]

Waar wou je anders je speakers inleggen?? (ipv in je hoedenplank)
Of maak je zelf een plank van MDF?
Waar ze horen: in de deuren, of als het kan in het dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 10 september 2001 11:02 schreef froppie het volgende:

[..]

Waar ze horen: in de deuren, of als het kan in het dashboard.
Ben ik het mee eens. Het mooiste (minst lelijk) in een auto is een mooi, rustig klinkend 'compo' setje. Een woofertje in de deur en de tweeters op/in het dashboard.

6x9" in je hoedenplank is bijna altijd lelijk (vind ik), maar dat blaast wel als een wilde. Verder zijn die speakers dusdanig ontworpen, dat er een overschot aan hoog uitkomt, dus een doekje eroverheen zal absoluut niet erg zijn voor het (toch al gare) geluid dat daar uit komt. :o

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02-2023
Op maandag 10 september 2001 00:32 schreef Jag het volgende:
Je merkt van zoiets altijd wel wat, ook is het vrij dunne bekleding. Het vormt een soort van low pass filter met een hele lage helling, doordat hoe hoger de toon, hoe "moeilijker" hij door de bekleding heen komt.
dus het is eigenlijk ook beter om het doek voor mijn speakers vandaan te halen :?

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 10 september 2001 11:42 schreef Zeepoog het volgende:

[..]

dus het is eigenlijk ook beter om het doek voor mijn speakers vandaan te halen :?
Ik zou zo zeggen: experimenteer eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Laatst online: 18:59
Ik heb mijn speakers ook weggewerkt onder bekleding in een MDF plank en ik merk geen verschil, bovendien is het veiliger tegen diefstal en staat het netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-RiSe
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-06 15:41

D-RiSe

Kick the baby

Ik heb ook zlef een plank van MDF gemaakt met bekleding er op maar ik heb de spekers gewoon zichtbaar erboven hangen. 'k kan niet zeggen dat ik veel verschil hoor met de vorige plank waar ik ze onder de bekleding had zitten...

intel silver reef, celly 2.0 Ghz, 256mb ddr, G2MX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

hehe, het had me ook verbaasd, als je in de acoustische ramp op wielen (die we allemaal 'auto' noemen) veel verschil te horen zou zijn over zoiets.

De eerste die nu over bekabeling in de auto begint... (en dan niet afgeschermde kabel om de motorstoring eruit te krijgen of voedingskabels). :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 10 september 2001 12:08 schreef JvS het volgende:
hehe, het had me ook verbaasd, als je in de acoustische ramp op wielen (die we allemaal 'auto' noemen) veel verschil te horen zou zijn over zoiets.

De eerste die nu over bekabeling in de auto begint... (en dan niet afgeschermde kabel om de motorstoring eruit te krijgen of voedingskabels). :o
Vraagje: als ik nou signaal kabels van achter naar voor door m'n auto heb lopen, en ik rijd met de snelheid van het geluid, komen de hoger tonen dan eerder voorin aan dan de lage? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
alleen speakers voorin?? Lijkt me helemaal k*t.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 10 september 2001 12:20 schreef urk_forever het volgende:
alleen speakers voorin?? Lijkt me helemaal k*t.
Ik heb thuis ook alleen speakers voor me, en het is alles behalve kut.

Als je dan speakers achterin doet, doe dan kleine midtonertjes, voor een beetje "opvuleffect" en ruimtelijkheid. Als er full range achterin ligt, dan heb ik het idee dat dat het hele (bedenkelijke) geluidsbeeld dat er mocht zijn nog meer verpest. Maar nogmaals, als je lekker wilt stampen, dan is een 16x9"er een prima goedkoop middel hoor! Ik houd je niet tegen..

Ej froppie, niet van die enge dingen hier gaan zeggen, he? ;) Doe dat maar in kabeltopics :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
ja maar dan heb je alleen maar speakers naast je benen, want ik ga geen speakers in mijn dashboard bouwen.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14980

Op maandag 10 september 2001 11:52 schreef EvolutionX het volgende:Ik heb mijn speakers ook weggewerkt onder bekleding in een MDF plank en ik merk geen verschil, bovendien is het veiliger tegen diefstal en staat het netter.
Dat het netter is en dat het verschil (bij goed doek) zeer klein is ben ik met je eens. Dat het veiliger is tegen diefstal weet ik nog zo net niet niet.

Als ik een auto met een helemaal strakke hoedenplank zie, dan vermoed ik meestal dat er wel een lekker setje geluidsapparatuur in die auto zit. Een ervaren inbreker ziet en weet dit ook.

Het beste tegen diefstal is juist als het er uitziet of dat er een stelletje goedkope meuk speakers in zitten. Dit kun je doen met goedkope Halfoords roostertjes of door de hoedenplank te laten lijken op een orginele en dus niet als een mooi gladde plank. Dit zijn niet de mooiste oplossingen, maar wel redelijk effective.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Een goede compo voorin is inderdaad all you need (op bas na dan). Met een juiste inbouw en eventueel wat kickbas woofertjes erbij ( :P ) vallen de oren van je kop (met dito versterker uiteraard).

Als ik eindelijk de 2 centen installatie in mijn moeders wagen deels over kan brengen naar mijn eigen wheels, komt er een dikke composet met extra kickbas woofers in stelling. Woofertje erbij, rearfill met midtoners en genieten van muziek, niet blazen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Op zondag 09 september 2001 21:28 schreef urk_forever het volgende:
Mits je goed speakerdoek gebruikt, hoor je er niets van. Vloerbedekking erop plakken wil nog wel eens dempen maar da's logisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34682

Speakers hebben toch een klankkast nodig van een bepaalde afmeting (vraag in audiozaak)?
Als je die nou van mdf bouwt en aan je hoedenplank bevestigt, dan kan je het geheel afdekken met speciaal (zwart) speakerdoek. Dit doek is vrij prijzig, maar is ervoor bedoeld. Informeer hiervoor bij car-audio zaken.

Wanneer je echter ook een aparte sub wil inbouwen, dan kan je beter gewone speakers in de deuren, bass in/aan hoedenplank en tweaters in/op het dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 10 september 2001 12:58 schreef urk_forever het volgende:
ja maar dan heb je alleen maar speakers naast je benen, want ik ga geen speakers in mijn dashboard bouwen.
Woofers in je deuren, en tweeters in de paneeltjes waar je spiegels aan vast zitten.

Klinkt als een klok.

Bijkomend voordeel is dat de woofer dan direct op je benen speelt, en bij flink raggende muziek geeft dat een extra 'kick' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 10 september 2001 14:39 schreef inimini het volgende:
Speakers hebben toch een klankkast nodig van een bepaalde afmeting (vraag in audiozaak)?
Als je die nou van mdf bouwt en aan je hoedenplank bevestigt,
Let ff op dat die plank dan erg zwaar kan worden, en dat de bevestiging van die plank daarop berekent moet zijn.
Dit kan vooral heftige effecten geven met planken die bij het openen van de achterklep door draadjes worden opgetilt.
Wanneer je echter ook een aparte sub wil inbouwen, dan kan je beter gewone speakers in de deuren, bass in/aan hoedenplank en tweaters in/op het dashboard.
Woofers in de deur, tweeters in deuren (soundstage staat nog altijd _voor_ de luisteraar), subwoofer in losse kist in bagageruimte.
Evt als het perse moet midrange speakers in de hoedenplank, met eigen behuizing. In 4-portiers auto's kun je meestal ook speakers in de achterdeuren plaatsen.

Als je een aparte sub hebt, dan never nooit niet speakers in je hoedenplank zonder behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 10 september 2001 14:16 schreef Wekkel het volgende:
Als ik eindelijk de 2 centen installatie in mijn moeders wagen deels over kan brengen naar mijn eigen wheels, komt er een dikke composet met extra kickbas woofers in stelling. Woofertje erbij, rearfill met midtoners en genieten van muziek, niet blazen..
16cm Focal compo voorin levert al meer kickbas dan je nodig hebt. Achterin aanvullen met 25/30cm subwoofer en klaar kwam... eh.. is klara... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 10 september 2001 14:14 schreef Raampie het volgende:

Als ik een auto met een helemaal strakke hoedenplank zie, dan vermoed ik meestal dat er wel een lekker setje geluidsapparatuur in die auto zit. Een ervaren inbreker ziet en weet dit ook.
Een ervaren inbreker wel, maar een ervaren inbreker herkent ook de headunit aan de contactjes die je ziet als het frontje van de unit af is. Dat is waarschijnlijk een stuk interessanter voor hem dan een niet-standaard hoedenplank.
Pagina: 1