Advies voor een NAS - Intel or AMD?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-09 17:06
Heren,

Ik wil een nieuwe NAS aanschaffen... Echter is de vraag voor mij Intel of AMD soc?
Wat zijn de voordelen tenopzichte van de ander? Oftewel Pros or Cons?

Heb 2 merken in gedachten Qnap en .synology 4 bay drivers

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:42

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Waar ga je de NAS voor gebruiken?

Misschien is een 2-bay NAS met een mirror al voldoende.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En ook niet onbelangrijk: wat is het budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
PD2JK schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:21:
Waar ga je de NAS voor gebruiken?

Misschien is een 2-bay NAS met een mirror al voldoende.
Nee, ik ga het gebruiken voor bestanden / films / opslag / Google Photos.
Dus ik ben er over uit om een 4 bay te gaan gebruiken.

Echter, is de vraag... Hoe zit het met de SOC? Intel of AMD? Wat zijn de Pros en de Cons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Probook8979
CH4OS schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:22:
En ook niet onbelangrijk: wat is het budget?
Budget is 1000 Euro. Elke 4 bay station van beide merken valt onder de 1000 euro. Echter is de vraag bij de SOC Intel of AMD? Wat zijn de Pro en Cons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:42

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Intel Celeron N5905:
+4 cores / 4 threads
+15 Watt TDP
-Lagere single thread performance

AMD Ryzen Embedded R1600
+Hogere single thread performance
-2 cores / 4 threads
-12~25 Watt TDP

Noot: TDP zegt niets over idle verbruik. Het kan ook maar zo zijn dat de AMD zuiniger is. Wellicht kun je reviews vinden van de CPU's.
Beide CPU's zullen voldoen voor jouw doeleinden. Ook is de hardware prima van beide merken.

Ik zou kijken naar een model met de langste software-ondersteuning.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
PD2JK schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:48:
Intel Celeron N5905:
+4 cores / 4 threads
+15 Watt TDP
-Lagere single thread performance

AMD Ryzen Embedded R1600
+Hogere single thread performance
-2 cores / 4 threads
-12~25 Watt TDP

Noot: TDP zegt niets over idle verbruik. Het kan ook maar zo zijn dat de AMD zuiniger is. Wellicht kun je reviews vinden van de CPU's.
Beide CPU's zullen voldoen voor jouw doeleinden. Ook is de hardware prima van beide merken.

Ik zou kijken naar een model met de langste software-ondersteuning.
Thanks voor deze info!

Wil dus ook een Plex server wil gaan draaien dus hoe zit het met de hardware accelerator? Bij welke zou het ''beter'' zijn?

''de langste software-ondersteuning"

Wat / welke is dat uit jouw ervaring?

[ Voor 5% gewijzigd door Probook8979 op 02-05-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:13
kijk eens bij nascompares.com die hebben daar al eea over geschreven.

edit: ook verschillende artikelen over transcoding en plex

Qnap heeft betere hardware, ook uitbreidbaar, maar alle ins en outs van de software zijn wat lastiger te doorgronden. Synology heeft betere geintegreerde software, maar loopt met hardware(memory uitbreiding, netwerk, generatie cpu) wat achter

wat wil je gaan doen dat een keuze amd/intel belangrijk maakt.
in hoeverre is memory uitbreidbaar.
voor transcoding/plex intel heeft integrated graphics

[ Voor 6% gewijzigd door peter-rm op 02-05-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:43
Probook8979 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:30:
[...]

Nee, ik ga het gebruiken voor bestanden / films / opslag / Google Photos.
Dus ik ben er over uit om een 4 bay te gaan gebruiken.
2 bay vs 4 bay heeft met capaciteit te maken vs stroomgebruik. Als je 18TB wil hebben pak je 2 bay. Voor het dubbele of meer 4 bay. Neem in geen geval 8TB schijven in een 4 bay 2, want stroom is duur. 4 bay vs 2 bay scheelt ongeveer 50 euro per jaar.
Echter, is de vraag... Hoe zit het met de SOC? Intel of AMD? Wat zijn de Pros en de Cons?
Grootste verschil is dat Intel een interne GPU encoder heeft voor Plex als je Plex Pass hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
peter-rm schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:12:
kijk eens bij nascompares.com die hebben daar al eea over geschreven.

edit: ook verschillende artikelen over transcoding en plex

Qnap heeft betere hardware, ook uitbreidbaar, maar alle ins en outs van de software zijn wat lastiger te doorgronden. Synology heeft betere geintegreerde software, maar loopt met hardware(memory uitbreiding, netwerk, generatie cpu) wat achter

wat wil je gaan doen dat een keuze amd/intel belangrijk maakt.
in hoeverre is memory uitbreidbaar.
voor transcoding/plex intel heeft integrated graphics
Thanks voor deze info!

Nou, als ik dit zo zie en ik moet een keuze maken, dan zal ik de prio - Encoding ~ Plex server codecs etc. bovenaan zetten, vervolgens zou dan ''langste software-ondersteuning'' op nr. 2 komen.

Waar kom ik dan op uit? Welke merk? Mijn onderbuik gevoel zegt dat Softwarematig belangrijker is dan Hardwarematig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:36
Verkijk je niet alleen op Qnap en Synology. Deze fabrikanten, met name Synology, zitten al lang op hun lauweren en innoveren daardoor amper hun hardware. Beetje het Intel effect. Ik vind het bijvoorbeeld schandalig dat die DS224+ nog steeds met diezelfde soc is uitgerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
beide merken leveren na de reguliere ondersteuning heel lang security patches.

Oudere modellen gaan niet meer mee met nieuwere versies van het OS. Voor mijn qnap ts412 uit 2011 is in jan 2024 (na 13 jaar) nog een update voor qts4.3.3 gepubliceerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
peter-rm schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:47:
beide merken leveren na de reguliere ondersteuning heel lang security patches.

Oudere modellen gaan niet meer mee met nieuwere versies van het OS. Voor mijn qnap ts412 uit 2011 is in jan 2024 (na 13 jaar) nog een update voor qts4.3.3 gepubliceerd
Tering jantje, dat is lang.. na 13 jaar nog steeds een update voor de NAS is best netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
JeroenNietDoen schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:44:
Verkijk je niet alleen op Qnap en Synology. Deze fabrikanten, met name Synology, zitten al lang op hun lauweren en innoveren daardoor amper hun hardware. Beetje het Intel effect. Ik vind het bijvoorbeeld schandalig dat die DS224+ nog steeds met diezelfde soc is uitgerust.
Dit ^, dit valt mij ookal op, dat ze in een luie stoel zitten en geen nieuwe high end hardware vrijgeven.
Hoe zit het met SSD? Met name de bestand bewaarheid? Als een SSD hele lange tijd geen stroom heeft gehad hoelang kan hij het bestand nog vasthouden? Zijn daar wetten en/of regelgeving beschikbaar waar ik niet op de hoogte van ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
4 station bay kom ik de op de volgende uit: https://www.synology.com/...cts/compare/DS423+/DS923+

DS423+ vs DS923+
AMD vs tegen Intel.

[ Voor 7% gewijzigd door Probook8979 op 02-05-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
vergelijk die eens met TS462 of TS464 van qnap

zie ook https://nascompares.com/2...nas-best-fro-your-budget/
voor een vergelijk van de 2-bay modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Probook8979 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:11:
Wil dus ook een Plex server wil gaan draaien dus hoe zit het met de hardware accelerator? Bij welke zou het ''beter'' zijn?
Volgens mij heeft Plex geen support voor AMD om hardwarematig te transcoden. Wil je dat wel, dan zit je dus redelijk vast aan Quick Sync en dus Intel. Maar staar je niet al te blind op hardware transcoding; zorg ervoor dat de content in de juiste codec is plus de clients de juiste software hebben en je hebt hardware transcoding niet eens nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:48
CH4OS schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:04:
[...]
Volgens mij heeft Plex geen support voor AMD om hardware matig te transcoden. Wil je dat wel, dan zit je dus redelijk vast aan Quick Sync en dus Intel. Maar staar je niet al te blind op hardware transcoding; zorg ervoor dat de content in de juiste codec is plus de clients de juiste software hebben en je hebt hardware transcoding niet eens nodig. :)
Verkijk je ook niet hoe hardnekking de h265 ondersteuning is. Zelfs op moderne devices is het nog erg flaky. Ik ben daarom zelfs recent nog overgestapt naar een NAS met Quicksync omdat het toch wel heel erg handig is voor Plex.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

KirovAir schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:08:
Verkijk je ook niet hoe hardnekking de h265 ondersteuning is. Zelfs op moderne devices is het nog erg flaky. Ik ben daarom zelfs recent nog overgestapt naar een NAS met Quicksync omdat het toch wel heel erg handig is voor Plex.
Ik heb al de nodige jaren een Plex machine draaien en wanneer ik gebruikers erop wijs dat ze hun instellingen niet goed hebben + een verkeerde client gebruiken, dan past men maar wat graag de client en de instellingen aan, om vervolgens enkel nog via Direct Play een stream aan te bieden, die vervolgens in een betere kwaliteit is dan met de transcoding. ;)

Er zijn clients waarvoor de transcoding wel nodig is, denk dan bijvoorbeeld aan oudere Chromecast modellen bijvoorbeeld, die zelfs geen x264/h264 ondersteund maar wel mp4. Dat is immers een veel gebruikte codec die door praktisch alle clients breed en goed ondersteund wordt. Wat dat betreft is x265/h265 mijns inziens ook nog te nieuw.

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 02-05-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
peter-rm schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:07:
vergelijk die eens met TS462 of TS464 van qnap

zie ook https://nascompares.com/2...nas-best-fro-your-budget/
voor een vergelijk van de 2-bay modellen
Zie link: YouTube: QNAP NAS Attacked By Deadbolt AGAIN – What, When, How and Why?
Hij maakt er gehakt van de Nas DS423+.

Denk dat de TS-464 goeie is.
Ook kwa encoding gebeuren (Hardware accelarator voor PLEX)

[ Voor 13% gewijzigd door Probook8979 op 02-05-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Probook8979 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:07:
Ook kwa encoding gebeuren (Hardware accelarator voor PLEX)
Ik zou niet speciaal voor hardware transocding (accelerator zoals jij het noemt) een NAS bepalen; zorg gewoon dat de content in de juiste codec is en dat de (remote) clients die ondersteunen en je hebt de hardware transcoding totaal niet meer nodig. :) Ja, dat vergt iets meer werk, maar levert ook een veel betere kijkervaring op voor de (remote) gebruikers. In NL is dataverkeer en upload niet echt een issue, dus dan liever wat meer dataverkeer dan een hogere stroomrekening ivm hardware transcoding. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 15:24
Als je kijkt naar NAS kom je meestal bij Synology of Qnap uit maar vraag me af waarom geen Asustor, is dit geen goed merk. Bij Nascompare zijn ze daar toch positief over. Zelf ben ik aan het kijken naar dit model https://www.asustor.com/en/product?p_id=81 de Nimbustor 2 Gen2 AS5402T, Quad Core Intel processor, betere dan Synology, snellere Lan poorten. Wel maar ruimte voor 2 Sata HDD schijven maar wel m.2 slots en uitbreidbaar RAM. Ben geen expert wat NAS betreft maar vind dit toch niet slecht, tenzij iemand hier al slechte ervaringen mee heeft. Schijnbaar zou de software iets moeilijker te gebruiken zijn dan Synology maar zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:36
Asustor biedt hele goede hardware voor de prijs. Synology heeft de naam. Ik overweeg ook om voor een Asustor te gaan.

En software moeilijker te gebruiken, als beginner misschien, maar als beetje IT-minded persoon moet je daar gewoon uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1928
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09-2024
Ik heb de reacties doorgelezen.
Ik zou voor Intel gaan.

Zelf gebruik ik Plex op een Synology DS918+ met een Intel j3455 met drie Toshiba 18 tb schijven

Het transcoderen komt inderdaad steeds minder voor omdat vrijwel iedere cliënt tegenwoordig 4k kan afspelen.
Dus mijn Synology is steeds meer een plex file server.

Als ik nu weer een nieuwe nas zou kopen zou ik voor Qnap TS-464 gaan.

Ugreen is een nieuwe op de markt zeker de Pro lijkt mij ook interessant met de Intel i3

https://nas.ugreen.com/pa...HfBcTTFd_IUIaArnhEALw_wcB

Tevens heb ik als backup een itx formaat pc met Intel i5-12400 met Linux mint als Plex server en mediaplayer in èèn .....en ook natuurlijk te gebruiken als gewone pc..
Het kan zo gebeuren dat ik hier mee doorga
En met Synology stop

En ik gebruik de vrij nieuwe en unieke HTPC app van Plex op alle cliënt waar het voor beschikbaar is
Voor grootbeeld

[ Voor 20% gewijzigd door wim1928 op 05-05-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:55

Thomg

Aww yiss

Ugreen zal ik zelf passeren, de prijzen vind ik best wel gortig voor de kwaliteit van software die je krijgt met de grote vraagteken hoe lang support zal zijn. Ik zou voor een well-known bakker gaan met een goede track-record als je performance niet belangrijk vind maar ease-of-use wel. Mocht je meer willen kan je altijd zelf nog wat bij elkaar klikken en er iets als TrueNAS op zetten.
Pagina: 1