SSD opgeblazen! hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubie200
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-05 21:20
Gister heb ik per ongeluk 3 van mijn SSD's opgeblazen. Dit kwam doordat de polariteit was omgedraaid. Dus nu zoek ik hulp om deze 3 SSDs weer functioneel te krijgen.

Het gaat om 3x PM883 3.84TB SSD's.

Het viel mij op dat een van de componenten op de pcb extreem heet was. Dit component heeft het opschrift JS0SAM. Het lijkt er op dat dit een current limit switch ic is of iets vergelijkbaars. Deze conclusie trek ik uit een aantal vergelijkbare verhalen op een aantal fora. Alleen is deze IC niet zomaar te krijgen. Ik kan er precies niets over vinden.

Ik vroeg mij af of ik er een andere vergelijkbare IC voor in de plaats kan zetten. Of misschien er helemaal uit slopen. Wat is de beste aanpak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f55r678Y_Vrb4s6NlcfdP2IEiag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njdGAElzJ5r1075xP9PeHo7L.jpg?f=fotoalbum_large

De IC die kookt is tezien in het roden vakje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LChwOlS9c0L4bpJKSBNROlWiPUM=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/F9eSZsUbbmc02HyuDD8QHkgf.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQonpqzN6iefMuObpruo7mtRQyQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/bu21LTcjcCc8ETuhtJg96t2A.gif?f=fotoalbum_large

Ik hoor graag hoe ik dit het besten kan oplossen! En als iemand zou willen helpen met solderen als dat nodig is zou super zijn! Ik heb nog geen ervaring op deze schaal en ik zou graag hebben dat de SSD's het weer doen als t klaar is.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:14
Waarom zou je zover willen gaan? Zelf lopen solderen op een SSD, ALS het al lukt, zal nooit een betrouwbare SSD opleveren. Je weet niet wat er naast de chip nog meer gesneuveld is, of later nog gaat sneuvelen. Ik zou hier geen risico's mee nemen en de SSD's afschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubie200
PhilipsFan schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 01:55:
Waarom zou je zover willen gaan? Zelf lopen solderen op een SSD, ALS het al lukt, zal nooit een betrouwbare SSD opleveren. Je weet niet wat er naast de chip nog meer gesneuveld is, of later nog gaat sneuvelen. Ik zou hier geen risico's mee nemen en de SSD's afschrijven.
Ik snap wat je bedoeld heb jammer genoerg niet het budget om nieuwe te kopen. en ik vind het ook wel een leuke uitdaging de ssd's zijn toch al stuck niets te verliezen

[ Voor 15% gewijzigd door Ruubie200 op 02-05-2024 02:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-06 22:10

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

De 240GB variant is vanaf 40,- te koop. Je kan er eentje halen om te kijken of je die als donor kan gebruiken. Als dat werkt ben je relatief goedkoop klaar. :) uitvoering: Samsung PM883 240GB

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:17
Wat heb je aan soldeer apparatuur in huis? Bekend met flux, deoildeerlitze?

Oh,wacht, je zocht hulp om het gedaan te krijgen. My bad. Als je de onderdelen inkoopt, wil ik ze wel voor je vervangen. Eerst wat betere foto's, als het om een QFN met ground plane gaat dan begin ik er niet eens aan.
Maar, net als @PhilipsFan denk ik dat het weinig succesvol gaat zijn. Vervangen van 1 component per SSD is prima te doen. Maar vrijwel zeker is dat niet het enige dat stuk is.

[ Voor 87% gewijzigd door Ramon 73 op 02-05-2024 07:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:32
Dat is een lijkt mosfet. Je moet waarschijnlijk de chip op de andere kant daarvan ook vervangen.

Dat kan met hot-air en flux. Sterkte, want waarschijnlijk zijn alle chips kapot, ik zie namelijk geen reverse polarity diodes.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:52
Uit pure interesse, hoe kan je de polariteit op een sata ssd omdraaien? Die power en data connectoren hebben een codering.

Heb je een eigen power connector gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:45
Je mag er van uit gaan dat dit verloren zaak is.
Zonder kennis en het juiste desoldeer en soldeer apparatuur sloop je nog meer.

Hoe heb je dit kunnen doen? Als dit component gloeiend heet stond zal het wss wel effe geduurd hebben tegen dat je het door had?

Sowieso zelf herstellen zie ik niet gebeuren... Er zal veel meer gesneuveld zijn

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubie200
kevi-n1 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 07:38:
Uit pure interesse, hoe kan je de polariteit op een sata ssd omdraaien? Die power en data connectoren hebben een codering.

Heb je een eigen power connector gemaakt?
Jaa had een stapel schijven aan een hp mini pc die daarvoor geen voeding had dus met externe voeding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubie200
RedPas schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 07:50:
Je mag er van uit gaan dat dit verloren zaak is.
Zonder kennis en het juiste desoldeer en soldeer apparatuur sloop je nog meer.

Hoe heb je dit kunnen doen? Als dit component gloeiend heet stond zal het wss wel effe geduurd hebben tegen dat je het door had?

Sowieso zelf herstellen zie ik niet gebeuren... Er zal veel meer gesneuveld zijn
Eigen bekabeling maken voor de gaare setup die ik gebruik. En hij heeft niet lang zo aan gestaan word vrij snel echt heet binnen enkele seconden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ruubie200 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 07:55:
[...]

Jaa had een stapel schijven aan een hp mini pc die daarvoor geen voeding had dus met externe voeding
Dan nog is de vraag - hoe draai jij de power connector om, er zit een uitsparing op de connector, zodat deze maar op 1 manier past.

Of was het zo’n lab voeding ding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubie200
Vorkie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:02:
[...]

Dan nog is de vraag - hoe draai jij de power connector om, er zit een uitsparing op de connector, zodat deze maar op 1 manier past.

Of was het zo’n lab voeding ding?
Het was zon standaard 5v voeding met screw terminals.
En ja ja ik snap dat t niet bepaald handig is wat ik gedaan heb maar ja kan niet ff terug om het goed te doen jammer genoeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:15

Theo

moederbord

De belangrijkste vraag moet zijn waarom je de schijven wil repareren. Wil je de data redden? Dan zijn de stappen die je neemt zeker de moeite waard. Wil je geen data redden maar kijken of de schijven te repareren zijn en zo weer te gebruiken zijn? Ik zou dat niet adviseren omdat je schijf een enorme klap heeft gehad en daardoor onbetrouwbaar is. De schijf kan vrij makkelijk en vrij snel verder stuk gaan waardoor deze onleesbaar wordt en de data weg is.

Dus:
Schijf fixen om data te redden? Goed idee
Schijf fixen om te blijven gebruiken? Heel slecht idee...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubie200
Theo schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:44:
De belangrijkste vraag moet zijn waarom je de schijven wil repareren. Wil je de data redden? Dan zijn de stappen die je neemt zeker de moeite waard. Wil je geen data redden maar kijken of de schijven te repareren zijn en zo weer te gebruiken zijn? Ik zou dat niet adviseren omdat je schijf een enorme klap heeft gehad en daardoor onbetrouwbaar is. De schijf kan vrij makkelijk en vrij snel verder stuk gaan waardoor deze onleesbaar wordt en de data weg is.

Dus:
Jaa ik zou de data er graag af hebben. Misschien als ze het dan doen als opslag voor films of iets dat in ieder geval niet belangrijk is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedPas
Theo schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:44:

Dus:
Het gaat over SSD... Herstelkans, zo goed of onbestaand.
Datarecovery? Zo goed of onbestaand...
Ze zijn gefrituurd, meer kun je er niet van zeggen.
Je fout doorslikken, en nooit meer zelf klooien,... Gebruik ze als onderzetter an je buro, heb je dure reminder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
Ruubie200 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:52:
[...]

Jaa ik zou de data er graag af hebben. Misschien als ze het dan doen als opslag voor films of iets dat in ieder geval niet belangrijk is
Ik heb de indruk dat je niet echt weet wat je gedaan hebt... Als ze in enkele seconden loeiheet staan, enig idee wat een vermogen erdoor gaat?

Welke voeding heb je gebruikt? Een echte Meanwell? Of goedkoop prut?
Sowieso 3 redelijk dure SSD's in 1 keer aan een externe voeding hangen? 8)7
En mag ik vragen waarom?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
De vraag is of je klaar bent met 't vervangen met die IC('s). Er is vast meer gesneuveld en voordat ik zou beginnen aan een reparatie zou ik eerst eens verder kijken (lees: meten) wat er nog meer stuk is.

Als je onervaren bent of geen hetelucht station hebt dan vergeet het maar rustig.

[ Voor 17% gewijzigd door RobIII op 02-05-2024 10:29 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:14

de Peer

under peer review

Het is nogal een aanname dat die IC het probleem is, alleen omdat je toevallig opmerkte dat hij heet was. Kans lijkt me inderdaad groot dat er meer aan de hand is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:17
jeroen3 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 06:14:
Dat is een lijkt mosfet. Je moet waarschijnlijk de chip op de andere kant daarvan ook vervangen.

Dat kan met hot-air en flux. Sterkte, want waarschijnlijk zijn alle chips kapot, ik zie namelijk geen reverse polarity diodes.
Denk niet dat het een mosfet is, die zitten meestal in een ander package.
En ik zie wel degelijk 3 diodes, vlakbij het rood omcirkelde component.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:49
Leuk topic dit: eigenlijk is dit precies waar Tweakers ooit voor is opgericht ...
Ik hoop dat het @Ruubie200 uiteindelijk lukt, al zal het nooit meer een écht betrouwbaar resultaat opleveren.
Maar ja, een goed uitgevoerd backupregime hád dit overbodig kunnen maken en kán dat betrouwbaardheids-nadeel ook "oplossen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:32
@Ramon 73 je hebt gelijk, teveel pinnen voor een simpele mosfet, meer kans dat het een hotswap controller is.

Bijvoorbeeld
https://nl.mouser.com/dat...t_en_20230707-3043915.pdf
alleen klopt de pinout niet.

Er is wel kans, want ik zie dat sommige reverse polarity protection hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruubie200
Bedankt allemaal voor de input. Heb nog geen hete lucht station maar die stond al op het lijstje om te halen. Ik denk dat ik gewoon een poging ga doen. Al is het een kleine kans dat ze misschien weer gaan werken maar kan ik oefenen met smd en hetelucht. Kapot is hij toch al dus geen risico dat je hem sloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubie200
Dit kwam ik tegen: https://electronics.stack...nt-part-for-an-ssd-repair
Lijkt vergelijkbaar maar moet nog zeker meet googlen lezen en meten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruubie200
Renault schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:40:
Leuk topic dit: eigenlijk is dit precies waar Tweakers ooit voor is opgericht ...
Ik hoop dat het @Ruubie200 uiteindelijk lukt, al zal het nooit meer een écht betrouwbaar resultaat opleveren.
Maar ja, een goed uitgevoerd backupregime hád dit overbodig kunnen maken en kán dat betrouwbaardheids-nadeel ook "oplossen".
ook al lukt het niet. dan leer ik toch weer leuke dingen als hetelucht solderen. doe dat liever voor de eerste keer op een dode ssd dan eentje die het doet. <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-06 20:09
Op basis van de pinout lijkt het inderdaad iets te zijn wat de 5v beschermd of reguleert. Hij hangt aan de ene kant aan de 5v pinnen van de SATA power connector en aan de andere kant komt er iets uit wat met een condensator aan de ground hangt om de power supply te filteren en wat met een aantal vias naar de andere kant van het bord gaat naar een ic wat veel weg heeft van een geschakelde voeding (door alle condensators en de spoel die er achter zit).

Als het echt alleen een bescherming is zou je kunnen testen of het werkt als je een draad brug maakt van de ene kant naar de andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalshot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:57
Heb je toevallig nog een 4e schijf die niet kapot is?
Dan kan je meten wat de uitgangspanning op elke pin moet zijn als de SSD goed werkt.
Daaraan kan je al veel achterhalen wat je moet doen.
Als het een DCDC converter is, dan kan je niet zomaar een draadbrug maken, want dan frituur je alle elektronica erachter, als het alleen een bescherming is dan zou dat wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubie200
Lethalshot schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:15:
Dan kan je meten wat de uitgangspanning op elke pin moet zijn als de SSD goed werkt.
Als het een DCDC converter is, dan kan je niet zomaar een draadbrug maken, want dan frituur je alle elektronica erachter, als het alleen een bescherming is dan zou dat wel kunnen.
Yess die heb ik. Goed idee! Ga ik zo mee aan de slag

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:05

Compizfox

Bait for wenchmarks

Beetje jammer om al deze demotiverende comments te lezen. Zoals @Renault al zegt lijken projectjes als deze me juist precies in de (originele) spirit van Tweakers.

Is de kans dat het (betrouwbaar) gaat werken heel groot? Nee. Kan je voor weinig geld een nieuwe kopen? Uiteraard. Maar het is toch een leuke challenge om dit proberen te repareren?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubie200
Compizfox schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:44:
Beetje jammer om al deze demotiverende comments te lezen. Zoals @Renault al zegt lijken projectjes als deze me juist precies in de (originele) spirit van Tweakers.

Is de kans dat het (betrouwbaar) gaat werken heel groot? Nee. Kan je voor weinig geld een nieuwe kopen? Uiteraard. Maar het is toch een leuke challenge om dit proberen te repareren?
Jij snapt het! Haha wou wel dat een nieuwe niet veel kost. Ze zijn nog goed 200eu tweedehands per stuck :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubie200
Lethalshot schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:15:
Input en output voltage zijn 5v dus geen dcdc converter en een draadbrug moet kunnen dan toch? Of zie ik iets over het hoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 18:34

Eens. Het enige wat ik niet snap is waarom TS in één keer alle 3 schijven heeft aangesloten.|
Dan heb je wel heel veel vertrouwen in jezelf imo :9

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalshot
Ruubie200 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:19:
[...]

Input en output voltage zijn 5v dus geen dcdc converter en een draadbrug moet kunnen dan toch? Of zie ik iets over het hoofd
Zou je kunnen aangeven wat je precies gemeten hebt en welke spanningen op welke pin stonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubie200
Spasm schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:27:
[...]

Eens. Het enige wat ik niet snap is waarom TS in één keer alle 3 schijven heeft aangesloten.|
Dan heb je wel heel veel vertrouwen in jezelf imo :9
Uhh ja was niet handig maar hinger er eigenlijk 5 aan. Maar op den een of andere manier hebben 2 het overleeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubie200
Lethalshot schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:32:
[...]

Zou je kunnen aangeven wat je precies gemeten hebt en welke spanningen op welke pin stonden?
Heb van ground naar de output pins van de ic gemeten. Dat zijn 3 pins die op de pcb samen komen. Kan jammer genoeg niet per pin meten want mijn multimeter punten zijn daar iets te lomp voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalshot
In dat geval kan je beginnen met het desolderen van de chip en die verbinding te overbruggen. Het is dat je een eind weg woont anders had je bij mij dat best mogen doen.

Als je gaat desolderen (met hete-luchtbout) zorg dan dat je veel flux rond het component aanbrengt. Verwarm dan langzaam het component en de omgeving. Doe dit door de hete-luchtbout wat hoger te houden in het begin (hoger is afhankelijk van je nozzle zn 5 cm), zodat je ook rondom het component de boel iets opwarmt. Dit zal je nodig hebben om het ground plane ook op te warmen. Doe dit voor een seconde of 15.
Daarna ga je met de bout dichter bij de chip (niet bovenop de chip) en draai rondjes om je IC heen. Dit zorgt ervoor dat je zo goed mogelijk alle pinnen en hopelijk het groundplane voldoende warm worden. De eerder genoemde flux zorgt ervoor dat de tin goed vloeibaar wordt zodat de temperatuur hoog genoeg is geworden.
Als de tin goed vloeibaar rondom is geworden kan je het component er met een pincet zo afpakken. Hoe snel dit gaat is moeilijk in te schatten, want dit hangt af van een hoop factoren (dikte koper van PCB, vermogen en instelling hete-luchtbout, kwaliteit van het soldeer).

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:36
Lijkt me wel op te lossen. Polariteitwisseling resulteert meestal niet in grote problemen omdat je voeding het op tijd doorheeft, dus ik verwacht verwisseling van 12V en 3.3V of 5V. Kun je achterhalen wat er precies mis was met je bedrading?

Gedragen de 3 defecte SSDs zich nu identiek; wordt hetzelfde ic op alle 3 warm?

De ICs zijn a.d.h.v. hun markering niet of nauwelijks te achterhalen. Je hebt ook kans dat de PMIC van firmware voorzien is waardoor een off-the-shelf component niet gaat helpen. In heel zeldzame gevallen valt deze firmware uit een firmware upgrade package te halen, maar dat gaat niemand voor je doen.

Het ic dat je zelf al rood gemarkeerd had lijkt een mosfet in TDFN-10 ofzo. Die valt waarschijnlijk goed te vervangen met een vergelijkbaar component (van digikey/mouser) zodra je de pinout gemapped hebt. Overige kanshebbers zijn de regelaar en PMIC. Regelaars kunnen vaak wel wat hebben, PMIC niet per se. Aangezien je een vierde SSD hebt zou een stappenplan kunnen zijn:

1. Vervang MOSFET met een werkende van SSD #4
2. Indien goed --> MOSFET parameters uitvogelen en hopen dat dezelfde fix voor de andere SSDs werkt.
3. Indien niet goed --> PMIC desolderen en meten of MOSFET nog steeds warm wordt. Zo niet --> PMIC van #4 transplanten. Nog steeds niet goed --> opgeven.
4. Als PMIC desolderen nog steeds een warme MOSFET geeft --> ook regelaar desolderen. Nog steeds warm --> kliko.

Regelaar en PMIC zijn waarschijnlijk enkel te sourcen van andere SSDs uit dezelfde serie (met kleinere capaciteit). Kan alsnog de moeite waard zijn, zeker in geval van data recovery.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3IOuuBx5o4qY7Iwaxjd46bx5sQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkOBabj8VPEueFHyBdye3Ouk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Ik heb eens kritisch naar de foto's gekeken en zie het volgende:
- De chip zit met de pinnen aan de 5Vcc spanningslijn van de SATA power connector.
- De SSD gebruikt geen 12V en geen 3.3 volt.
- De overige chips op de pcb die hebben een veel lagere spanning nodig.
- Daarom zit er een actieve voeding op de printplaat om de 5Vcc te converteren naar deze lagere spanning.
- De verdachte chip heeft een Power in, power out, GND en twee signaaluitgangen.

Wanneer je op deze print de 5Vcc en GND om hebt gedraaid, en de verdachte chip stond te geleiden dan had je -5V Vcc op je buckconverter aangeboden. Dan zal deze chip (dat kleine vierkante ding op de onderzijde van de PCB) loeiheet zijn geworden en mogelijk stuk zijn gegaan, echter zal de spanning op de interne spannignsbus gewoon nul zijn gebleven.

De chip die verdacht is en die warm geworden is zou je kunnen verwijderen of kunnen vervangen voor een draadbrug gezien de chip dat gewoonlijk ook is, maar dan twee zaken meet/detecteert (ik gok stroommeten en undervoltage detectie?) . Mogelijk dat de SSD dan in een error mode komt omdat deze geen stroom meer kan meten of de undervoltage detectie geactiveerd is.

Wat je dan kan doen, in de V&A staan twee soortgelijke SSD's (maar dan 0.nogwat TB) voor 40 euro samen. Je kan deze aanschaffen gezien de kans groot is dat deze dezelfde chip hebben. Dan kun je de chip overzetten en kun je twee van je 4 TB schijven weer tot leven krijgen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubie200
Theo schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:17:
Ik heb eens kritisch naar de foto's gekeken en zie het volgende:
- De chip zit met de pinnen aan de 5Vcc spanningslijn van de SATA power connector.
- De SSD gebruikt geen 12V en geen 3.3 volt.
- De overige chips op de pcb die hebben een veel lagere spanning nodig.
- Daarom zit er een actieve voeding op de printplaat om de 5Vcc te converteren naar deze lagere spanning.
- De verdachte chip heeft een Power in, power out, GND en twee signaaluitgangen.

Wanneer je op deze print de 5Vcc en GND om hebt gedraaid, en de verdachte chip stond te geleiden dan had je -5V Vcc op je buckconverter aangeboden. Dan zal deze chip (dat kleine vierkante ding op de onderzijde van de PCB) loeiheet zijn geworden en mogelijk stuk zijn gegaan, echter zal de spanning op de interne spannignsbus gewoon nul zijn gebleven.

De chip die verdacht is en die warm geworden is zou je kunnen verwijderen of kunnen vervangen voor een draadbrug gezien de chip dat gewoonlijk ook is, maar dan twee zaken meet/detecteert (ik gok stroommeten en undervoltage detectie?) . Mogelijk dat de SSD dan in een error mode komt omdat deze geen stroom meer kan meten of de undervoltage detectie geactiveerd is.

Wat je dan kan doen, in de V&A staan twee soortgelijke SSD's (maar dan 0.nogwat TB) voor 40 euro samen. Je kan deze aanschaffen gezien de kans groot is dat deze dezelfde chip hebben. Dan kun je de chip overzetten en kun je twee van je 4 TB schijven weer tot leven krijgen.
Super bedankt voor het mee denken. Die twee SSD’s op V&A zijn momenteel onderweg hiernaartoe. Kwam ze eerder vandaag tegen en dacht die kunnen alleen maar handig zijn en anders extra ssd’s is nooit een groot probleem

Wat is de handigste zet nu? Wachten op die SSD’s en dan om solderen? Zo ja wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubie200
zzattack schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:16:
Lijkt me wel op te lossen. Polariteitwisseling resulteert meestal niet in grote problemen omdat je voeding het op tijd doorheeft, dus ik verwacht verwisseling van 12V en 3.3V of 5V. Kun je achterhalen wat er precies mis was met je bedrading?

Gedragen de 3 defecte SSDs zich nu identiek; wordt hetzelfde ic op alle 3 warm?

De ICs zijn a.d.h.v. hun markering niet of nauwelijks te achterhalen. Je hebt ook kans dat de PMIC van firmware voorzien is waardoor een off-the-shelf component niet gaat helpen. In heel zeldzame gevallen valt deze firmware uit een firmware upgrade package te halen, maar dat gaat niemand voor je doen.

Het ic dat je zelf al rood gemarkeerd had lijkt een mosfet in TDFN-10 ofzo. Die valt waarschijnlijk goed te vervangen met een vergelijkbaar component (van digikey/mouser) zodra je de pinout gemapped hebt. Overige kanshebbers zijn de regelaar en PMIC. Regelaars kunnen vaak wel wat hebben, PMIC niet per se. Aangezien je een vierde SSD hebt zou een stappenplan kunnen zijn:

1. Vervang MOSFET met een werkende van SSD #4
2. Indien goed --> MOSFET parameters uitvogelen en hopen dat dezelfde fix voor de andere SSDs werkt.
3. Indien niet goed --> PMIC desolderen en meten of MOSFET nog steeds warm wordt. Zo niet --> PMIC van #4 transplanten. Nog steeds niet goed --> opgeven.
4. Als PMIC desolderen nog steeds een warme MOSFET geeft --> ook regelaar desolderen. Nog steeds warm --> kliko.

Regelaar en PMIC zijn waarschijnlijk enkel te sourcen van andere SSDs uit dezelfde serie (met kleinere capaciteit). Kan alsnog de moeite waard zijn, zeker in geval van data recovery.

[Afbeelding]
Hoe ver ik door had vertoonde ze de zelfde symptomen maar zal dit later nog een keer goed testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:14

Natuurlijk is het een leuke uitdaging om het weer aan de praat te krijgen. Maar als je naar het nettoresultaat kijkt, wat schiet je er dan mee op? Okee, leren solderen is een goed doel, dat komt altijd weer van pas. Maar als je alle apparatuur daarvoor nog moet kopen, zoals een heteluchtstation... plus de kans dat het helemaal niet lukt omdat er meer componenten gefrituurd zijn... Klinkt mij als zonde van de moeite en het geld.

Overigens, nog eens wat anders. De kans dat dit had gewerkt als je de polariteit wel goed had, is ook heel klein. Een labvoeding is niet geschikt voor computercomponenten omdat er waarschijnlijk nog teveel ripple in je power zit. De ene 5V is de andere niet. Als je wilt experimenteren zou ik daarvoor oude componenten gebruiken. Dus maak proefopstelingen eerst werkend met een oude kleine SSD die je toch niet meer gebruikt, voordat je je dure eraan hangt. Maar goed, da's voor de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubie200
PhilipsFan schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:46:
[...]

Natuurlijk is het een leuke uitdaging om het weer aan de praat te krijgen. Maar als je naar het nettoresultaat kijkt, wat schiet je er dan mee op? Okee, leren solderen is een goed doel, dat komt altijd weer van pas. Maar als je alle apparatuur daarvoor nog moet kopen, zoals een heteluchtstation... plus de kans dat het helemaal niet lukt omdat er meer componenten gefrituurd zijn... Klinkt mij als zonde van de moeite en het geld.

Overigens, nog eens wat anders. De kans dat dit had gewerkt als je de polariteit wel goed had, is ook heel klein. Een labvoeding is niet geschikt voor computercomponenten omdat er waarschijnlijk nog teveel ripple in je power zit. De ene 5V is de andere niet. Als je wilt experimenteren zou ik daarvoor oude componenten gebruiken. Dus maak proefopstelingen eerst werkend met een oude kleine SSD die je toch niet meer gebruikt, voordat je je dure eraan hangt. Maar goed, da's voor de volgende keer.
Jaa ik snap wat je bedoeld maar was toch al van plan een heteluchtstation te halen.

Het is trouwens geen lab voeding gewoon een 5v20a voeding

Zeker goede tip om met oude meuk te testen en zal ik zeker in de toekomst gaan doen.
Dat heb ik in ieder geval al geleerd. Voor de kleine prijs van veelsten veel maar ja nu niets meer aan te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
PhilipsFan schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:46:
[...]

Hele handel gaat via een spanningsregelaar, dus die haalt wel ergste ripple eruit. En is zelf ook een switchende converter dus niet alsof die een perfecte vlakke spanning maakt.

Als er nog een protectie diode op de output van die converter naar de input zit, zal die proberen -5V op zijn output proberen te zetten. Tegelijk zal andere diode zorgen dat hij niet meer dan een diode spanning onder de ground komt (met een beetje geluk niet meer dan een 0.3V als het inderdaad een buck regulator is met een schottky diode naar ground).

Je hebt ook nog een reverse spanning op capaciteiten gezet, vraag is hoe effectief beveiligingsdiodes zijn geweest, en hoeveel spanning er uiteindelijk op die condensatoren is gekomen. Ik vermoed dat het meevalt, maar kan nog een dingetje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-06 22:38
RobIII schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:28:
De vraag is of je klaar bent met 't vervangen met die IC('s). Er is vast meer gesneuveld en voordat ik zou beginnen aan een reparatie zou ik eerst eens verder kijken (lees: meten) wat er nog meer stuk is.

Als je onervaren bent of geen hetelucht station hebt dan vergeet het maar rustig.
Wat wellicht daarbij ook kan helpen is een schema om na te gaan welke componenten waar zijn te vinden op de printplaat. De fabrikant (Samsung in dit geval) zou die redelijkerwijs ter beschikking moeten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Ruubie200 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:38:
[...]

Super bedankt voor het mee denken. Die twee SSD’s op V&A zijn momenteel onderweg hiernaartoe. Kwam ze eerder vandaag tegen en dacht die kunnen alleen maar handig zijn en anders extra ssd’s is nooit een groot probleem

Wat is de handigste zet nu? Wachten op die SSD’s en dan om solderen? Zo ja wat?
Ik zou eerst eens kijken wat er gebeurt wanneer je de SSD in een PC aansluit, en of deze nog iets doet. Liefst in een usb behuizing zodat je 'm kort kan aansluiten en kan loskoppelen (plus de USB heeft een overcurrentbeveiliging)

Wanneer dat niet werkt moet de chip vervangen worden.
De chip welke je in je TS rood hebt gemarkeerd die wil je vervangen. Dus eerst de chip verwijderen van je 4 TB SSD met hete lucht. Daarna deze ook verwijderen van je donorSSD, en daarna deze op je eigen SSD terugplaatsen.

Je kan dit zelf gaan doen, maar er zijn ook bedrijfjes en hobbyisten die dit voor je kunnen doen. Het zou aan werk iets van 10 minuten moeten kosten wanneer je er bedreven in bent. Wanneer je er niet bedreven in bent is dit niet een goed project om met klein SMD spul, hete lucht solderen en soldeerpasta te beginnen omdat de kans groot is dat je dan met vijf kapotte schijven eindigt :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Wim1147 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:43:
[...]

Wat wellicht daarbij ook kan helpen is een schema om na te gaan welke componenten waar zijn te vinden op de printplaat. De fabrikant (Samsung in dit geval) zou die redelijkerwijs ter beschikking moeten stellen.
Het schema kun je ook relatief makkelijk van de PCB aflezen. De SSD werkt op 5V, de 3.3 en 12 volt zitten niet aangesloten. De 5V gaat enkel naar een chip toe die aan GND zit, en aan een power plane verbonden zit. Ofwel, dat ding meet iets, en schakelt niks. Mogelijk meet het de opgenomen stroom, mogelijk meet het (ook) de spanning.

Verder zitten er wat geheugenchips op het bord en een memory controller. Deze werken allemaal op minder dan 3.3 volt waardoor er ook een buckconverter aanwezig is welke zo'n 1.6 volt zal maken. (te herkennen aan de spoel, chip en MLCC eromheen). Rondom de chips zit er ook 6 x 47 µF aan buffercapaciteit om schrijfacties af te kunnen maken wanneer de inkomende 5Vcc wegvalt. (Dit wegvallen moet door de controller ook gedetecteerd kunnen worden, dus grote kans dat die zogenaamde gefrituurde chip dit ook doet) Al gok ik dat deze capaciteit niet op de 1.6 Vcc is aangesloten maar op de 5Vcc, en dan waarschijnlijk ook achter de gefrituurde chip. Op die manier kan deze chip binnen minder dan een miliseconde detecteren dat de 5V wegvalt, terwijl de capacitaire buffer voor meer dan 75% gebruikt kan worden om de 1.6 Vcc actief te houden.

Verder zit er in de hoek ook nog een SO8 chip 16 Mb aan flashgeheugen welke via SPI wordt aangestuurd. Dit is voor de conroller om mogelijk een lokaal OS of lokale parameters op te slaan.

Verder zit er niet veel op zo'n PCB. De geheugencontrolles, de SATA interface chip en de geheugenchips zelf zijn dure chippies, maar dat maakt het niet een complexe PCB, want verder zit er niet veel op.

Qua electrisch schema is het dus niet heel spannend. Op de 5V zit enkel de beruchte chip. Gezien de condensatoren niet defect zijn (anders had @Ruubie200 dit wel gezien of gevoeld) bevestigt dit dat deze chip de 5V heeft tegengehouden, en dat deze negatieve 5Vcc niet de buckconverter en de condensatoren heeft bereikt. Ofwel de chip is mogelijk defect, maar heeft de PCB kunnen redden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:20

Blokker_1999

Full steam ahead

Het zou een leuk project kunnen zijn ... als men de nodige ervaring heeft en het juiste gereedschap. En dat ontbreekt hier.

Het begint al bij de component waarvan TS aangeeft dat deze heel heet is geweest. Je hebt geen schema's en een hele hoop onderdelen waarvan je niet eens datasheets kunt vinden, laat staan dat je reserveonderdelen kunt aankopen. En gooi daarbovenop nog eens een heel beperkte tot onbestaande kennis van elektronica.

Mocht TS heel wat jaren ervaring hebben in het herstel op componentniveau, dan zou dit een leuk projectje zijn, maar iets als dit als eerste echt project opnemen? Dat gaat alleen maar teleurstelling en frustratie opleveren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

JZX81_Drift schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 02:11:
De 240GB variant is vanaf 40,- te koop. Je kan er eentje halen om te kijken of je die als donor kan gebruiken. Als dat werkt ben je relatief goedkoop klaar. :) uitvoering: Samsung PM883 240GB
Keer drie, dat maakt het al 120 euro. ;)
Blokker_1999 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 00:17:
Het zou een leuk project kunnen zijn ... als men de nodige ervaring heeft en het juiste gereedschap. En dat ontbreekt hier.
Waarom moet hiervoor gelijk ervaring nodig zijn? Hij vraagt toch of iemand anders eventueel interesse heeft om mee te helpen? :? Daar is dit forum toch ook voor bedoeld? :)

[ Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 03-05-2024 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-06 22:10

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

CH4OS schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 00:32:
[...]
Keer drie, dat maakt het al 120 euro. ;)
[...]
En een enkele 3.84tb pm883 kost gebruikt al gauw 500 of meer, m.i zeker de moeite waard om het te proberen

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:20

Blokker_1999

Full steam ahead

CH4OS schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 00:32:
Waarom moet hiervoor gelijk ervaring nodig zijn? Hij vraagt toch of iemand anders eventueel interesse heeft om mee te helpen? :? Daar is dit forum toch ook voor bedoeld? :)
Omdat dit geen eenvoudige herstelling is, wil je leren, wil je ervaring opdoen, wil je in de toekomst meer doen, dan bouw je ervaring op, begin je eenvoudig en leer je stap voor stap waar je mee bezig bent. Zomaar lukraak proberen wat onderdelen te wisselen is zinloos en kan uiteindelijk nog meer schade veroorzaken.

Als TS het puur als soldeeroefening wenst te gebruiken, by all means. Maar meer dan dat ga je hier niet direct uithalen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalshot
Mwah, QFN is niet het makkelijkste om mee te beginnen met solderen, met een beetje hulp en wat geluk moet dat prima te doen zijn.

Zoals @zzattack ook al aangaf, als er echt veel kapot is is het ook voor een ervaren persoon te lastig, maar met het beginnen met eerst de (wat lijkt) hotswap controller te desolderen en die te overbruggen moet dan wel te doen zijn. De vervolg stappen die aangegeven zijn met het terugzetten van nieuwe QFNs (dus ze eerst niet te warm stoken bij desolderen van donor PCB en daarna goed terugzetten) zijn wat uitdagend voor een beginner. Maar niet geschoten is altijd mis. Ik denk dat er wel een kans is om in ieder geval 1 SSD weer tot leven te wekken. Daarnaast, als engineer/tweaker moet je altijd positief blijven, anders beginnen we nergens meer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:09
En? Hoe liep dit af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubie200
Aangezien ze nog binnen garantie zijn ben ik nu bezig met samsung te contacteren kijken of die iets kunnen doen. Zo niet ga ik zelf aan de haal. Ofja zelf hopelijk met de hulp van iemand die wel ervaring heeft op dit vlak

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ruubie200
Nou goed nieuws. Ik heb de chip die in rood omlijnt was gewisseld met eentje van een donor SSD. daarna verscheen hij weer in het os. Echter wel als 1GB i.p.v. de 4TB. na een hoop geklooi heb ik de firmware er opnieuw op kunnen flashen en hierna werkte hij weer. De SSD getest een hij lijkt tot nu toe weer compleet functionerend.

De andere SSD's hebben we dit ook geprobeerd maar die hadden andere schaden dus dit hielp niet of onvoldoende. Ik ga binnenkort een eigen hetelucht station halen zodat ik thuis rustig verder kan kijken.

Maar in ieder geval al super blij dat 1 SSD weer werkt

TL:DR
1 van de SSD's kunnen fixen door een ic te wisselen met een werkende!
Pagina: 1