:fill(white):strip_exif()/f/image/AbviHJUp1dbceomBEAmRw6Cv.png?f=user_large)
Ik hoor veel klachten over spades die snel kapot of los gaan. Hier vast wel mensen die ervaring hebben met spades. Welke spade prefereren jullie, welk merk, spits of rond-vorm, etc. Is het qua duurzaamheid beter om houten stelen te mijden?
Soms ben ik bijna gelukkig
My favorite programming language is solder.
Heel veel lurken, heel weinig posten..
u can fool all people some time and fool some people alltime
[ Voor 26% gewijzigd door FRANQ op 02-05-2024 10:53 ]
[ Voor 15% gewijzigd door JoostTheHost op 02-05-2024 12:08 ]
Ik koop Polet...Blaze85 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:31:
[Afbeelding]
Ik hoor veel klachten over spades die snel kapot of los gaan. Hier vast wel mensen die ervaring hebben met spades. Welke spade prefereren jullie, welk merk, spits of rond-vorm, etc. Is het qua duurzaamheid beter om houten stelen te mijden?
[ Voor 69% gewijzigd door PinusRigida op 02-05-2024 17:35 ]
Wololoo
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Voor omspitten gebruik je inderdaad een bats. Wil je graven in grond waar je wortels e.d. tegen komt wil je zeker geen bats gebruiken, dan werkt een spade gewoon veel beter. Daarbij gaat een bats ook maar zelden kapot en gaat het er daarbij vooral om dat ie goed scherp blijft (schept veel makkelijker), terwijl bij een spade de steel veel belangrijker is.nokiaan958GB schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:08:
We hebben een aardige tuin maar nog nooit de behoefte aan een spade gehad. Iedereen die ik ken gebruikt een bats. Ook toen ik vroeger nog thuis woonde en met mijn vader meerdere ares moestuin moest omspitten gebruikten we al de bats.
Kwaliteit heb je zo in de gaten als je ze bij een welkoop o.i.d. in de hand hebt gehad. Koop geen blik maar staal en laat je eventueel in de winkel adviseren.
[removed]
I’m not superstitious, but I am a little stitious.
Fiskars lijkt me idd een aardige keus, geen gelul met een houten steel (en niet extreem duur ook); bevalt jou de Solid of Ergonomic beter of maakt het weinig uit?digifun schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:41:
Hier ook Fiskars uit de solid en ergonomic serie, bevallen ook perfect en onverwoestbaar.
Houten blad gaat altijd kapot, al heel wat spear and jacksons er door heen gejaagd.
Misschien houdt je kennissenkring gewoon van batsennokiaan958GB schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:08:
We hebben een aardige tuin maar nog nooit de behoefte aan een spade gehad. Iedereen die ik ken gebruikt een bats. Ook toen ik vroeger nog thuis woonde en met mijn vader meerdere ares moestuin moest omspitten gebruikten we al de bats.
Kwaliteit heb je zo in de gaten als je ze bij een welkoop o.i.d. in de hand hebt gehad. Koop geen blik maar staal en laat je eventueel in de winkel adviseren.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik wilde m er al in gooien de bats, maar dit mooie woord, was al in de discussie genoemd.Blaze85 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:02:
[...]
Misschien houdt je kennissenkring gewoon van batsen![]()
. Iik wist niet eens dat die scheppen zo heten
Druk en zetfouten voorbehouden.
Ik gebruik meestal een lamellenschijf op de slijptol, lange halen snel thuis anders verbrand je hem. Eventueel eerst een referentie lijntje tekenen om de vorm makkelijk goed te houden Ik heb het ook wel met een powerfile gedaan, maar dat duurt langer en is wat lastiger.True schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:12:
Ik stel 'm dan maar even, hoe houden jullie je spade scherp?
Als je antwoord 'slijpen' is, gelijk de vervolgvraag: waarmee slijp je je spade en hoe doe je dat?
In gebruik maakt het weinig uit, de ergonomic ziet er iets mooier uit.Blaze85 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:00:
[...]
Fiskars lijkt me idd een aardige keus, geen gelul met een houten steel (en niet extreem duur ook); bevalt jou de Solid of Ergonomic beter of maakt het weinig uit?
u can fool all people some time and fool some people alltime
Interessant een spitvork. Ook van Fiskars? En zijn er nog meer must-have tuin tools naar jouw mening?digifun schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:26:
[...]
In gebruik maakt het weinig uit, de ergonomic ziet er iets mooier uit.
Wat trouwens het beste omspit is de spitvork die belucht de grond zonder die teveel te verstoren werkt ook licht. Alle wortels van onkruid komen ook naar boven en kun je zo oppakken daarna is het onkruidvrij.
Heb ook nog een glasfibre spear and jackson maar die werkt toch niet zo lekker.
Helemaal mee eens! Niks prettiger als een goeie scherpe bats. Is stukken lichter, er blijft goed zand op liggen en kan prima door wortels heen.nokiaan958GB schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:08:
Ik slijp mijn bats met een vijl (gezoet).True schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:12:
Als je antwoord 'slijpen' is, gelijk de vervolgvraag: waarmee slijp je je spade en hoe doe je dat?
[ Voor 16% gewijzigd door DjoeC op 05-05-2024 14:07 ]
Een bats en een spade hebben allebei z'n eigen toepassingsgebied. In de klei is een bats waardeloos.AtomicShockwave schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:16:
[...]
Helemaal mee eens! Niks prettiger als een goeie scherpe bats. Is stukken lichter, er blijft goed zand op liggen en kan prima door wortels heen.
Ik heb ook een "steekschop" maar is bijna voor alles minder prettig. Vooral als er veel werk verzet moet worden is de bats veel minder vermoeiend.
Een spitvork gebruik ik ook vrij regelmatig als ik in de buurt moet werken waar wortels zitten die je niet te veel wil beschadigen. Een spitvork werkt ook een stuk lichter in zware grond.Blaze85 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:45:
[...]
Interessant een spitvork. Ook van Fiskars? En zijn er nog meer must-have tuin tools naar jouw mening?
gewaarwordingshorizon
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Dat zal het zijn dan. Hier alleen maar brabantse zandgrond jonguh!JukeboxBill schreef op zondag 5 mei 2024 @ 00:54:
[...]
Een bats en een spade hebben allebei z'n eigen toepassingsgebied. In de klei is een bats waardeloos.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Gebruiken. Een goede gesmede spade blijft scherp door gebruik. Hier in de klei al helemaal ;-) Ik heb de mijne nog nooit geslepen en ook in mijn familie van (toen) boeren en tuinders heb ik nog nooit gehoord over het slijpen van een spade. Messen, die slijpen we wel, ook de echte Herder messen uit Solingen.True schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:12:
[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 19-03-2025 15:31 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq