Welke spade?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vccNCA3MVwUgeaTbzgXumUhe-Ww=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AbviHJUp1dbceomBEAmRw6Cv.png?f=user_large

Ik hoor veel klachten over spades die snel kapot of los gaan. Hier vast wel mensen die ervaring hebben met spades. Welke spade prefereren jullie, welk merk, spits of rond-vorm, etc. Is het qua duurzaamheid beter om houten stelen te mijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:26
De tweede van links!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Laatst online: 12-05 20:36
Houten steel is bij mij nooit het probleem. Hier in de klei scheurt na verloop van tijd het blad bij het puntje van de ronding. Maar ik koop ze bij de Welkoop voor een habbekrats omdat die winkel lekker dicht in de buurt zit.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:10
Ligt eraan wat je ermee wil gaan doen en of je op zand of klei zit.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Ik heb al een paar jaren 2 spaden van Fiskars, de XACT serie en die bevallen perfect.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 12:09
Ik heb vooral het idee dat men een steekbats gebruikt waar men een spade moet hebben. Dat het daar vooral misgaat.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Hier ook Fiskars uit de solid en ergonomic serie, bevallen ook perfect en onverwoestbaar.

Houten blad gaat altijd kapot, al heel wat spear and jacksons er door heen gejaagd.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:41
Ik heb na het slopen van talloze spades een spade van gardena gekocht.
En die overleeft tot nu toe al het misbruik wat ik ermee doe.

https://www.gardena.com/n...line-spade/966762801.html

De rand heb ik zelf flijmscherp geslepen, ik hak er mee door boomwortels heen, en steek plakken klei af, alsof het boter is.

De meeste spaden met houten steel sloop je hier door in de klei te spitten, maar deze van gardena lijkt onverwoestbaar.
Ook het opwippen van de 145KG zware betonnen elementen ging zonder problemen.

Helaas word hij niet meer gemaakt, maar ik zou een zelfde soort kiezen.
Weer met een stalen steel, waarin een fijne bocht zit zodat je makkelijker kan spitten.

Fiberglas/kunststof stelen buigen me teveel (al is dat vooral op een goedkope schep gebaseerd)

Deze van Fiskars lijkt een hele goede vervanging:
https://www.fiskars.nl/pr...ct-tuinspade-rond-1066730

[ Voor 26% gewijzigd door FRANQ op 02-05-2024 10:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
In mijn ervaring ligt het vaak aan wat je er mee doet. Voor zware klussen als (natte of klei) grond, wortels doorsteken, uitgraven, zware dingen liften etc. gebruik ik ook veel een smalle spade (blijkbaar heet dat een draineerspade). Het metaal is hier ook hoger verbonden met de steel, waardoor de steel minder snel knapt.

https://www.toolstation.n...36-4b10-a5f0-cbdf54d22385

Deze heb ik nog niet kapot kunnen krijgen, en hierdoor gaat mijn gewoon spade ook langer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat ik belangrijk vind is hoe de vork in de steel zit de steel in de spa zit. Veel goedkopere spades zijn van gebogen "blik" gemaakt. Of ze zijn omgebogen en aan de achterkant van slechts 1 of 2 puntlasjes voorzien. Bij het minste geringste belasting klapt die opening open en heb je er niets meer aan. Het beste is dus een gesloten huls, of een die echt goed vastgelast is.

Helaas kan ik op je voorbeelden de achterkant niet zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:52

Kheos

FP ProMod
in mijn ervaring is het idd vooral hoe je er mee omgaat. Als je de spade volledig de grond in ramt tot het blad verdwenen is en dan ga je er met je gehele gewicht aanhangen, dan breekt vroeg of laat de steel op z'n zwakste punt, namelijk ergens in de buurt waar de langetten aan de steel zijn vastgemaakt (meestal er net boven).
Als je daarentegen exact hetzelfde doet, maar voor je er aan gaat hangen de spade eerst 5 a 10 cm uit de grond haalt breekt die normaal gezien nooit. Zelfs niet in stugge kleigrond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb ook weleens gehoord dat je de steel niet moet laten uitdrogen. Dus ga je een zware klus doen, leg 'm van tevoren even in het water, dan worden de vezels taaier. Ik kan hier op Google niet zo snel iets over vinden. Misschien is het een broodje-aapverhaal, maar het klinkt wel aannemelijk eigenlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoostTheHost
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-05 10:07
Ik heb in het verleden bij een tuincentrum gewerkt, daar hadden we voor het echt zware werk zelfgemaakte spades. Hierbij zat een stalen steel rechtstreeks vastgelast op een goede kwaliteit blad (dik stalen blad!). De spades wogen wel wat, maar dat had als groot voordeel dat je met al dit gewicht supermakkelijk door boomwortels en dergelijke heen kon steken. Als je onbedoeld een steen raakte was het een ander verhaal.. dat voelde je 5 minuten later nog in je hand doortrillen (auw!).

Als je echt zwaar werk gaat doen, dan kan hier niets tegenop. Een lokale ijzerboer kan je hier vast mee helpen.

Zelf heb ik momenteel een stevige spade in de schuur staan met 'gewoon' een houten steel. Waar ik destijds op heb gelet is of het blad niet te dun is. Als dat wel het geval was klapt het blad om zodra je er wat mee gaat lopen 'wroeten', en hij iedere buiging wordt het zwakker en zwakker. En natuurlijk regelmatig slijpen! Niets werkt zo k*t als bot gereedschap...

--
Een nieuwe spade zou ik vooral zoeken bij een kwaliteitszaak, en niet snel via internet en/of de lokale bouwmarkt of grotere tuinzaak. Juist de kleine, lokale ondernemer heeft doorgaan geen troep in huis (anders komt niemand terug voor een vervolgaankoop). Je betaald misschien wat meer, maar daar heb je vervolgens jarenlang plezier van.

[ Voor 15% gewijzigd door JoostTheHost op 02-05-2024 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-05 15:41

PinusRigida

I put the p in pool.

Blaze85 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:31:
[Afbeelding]

Ik hoor veel klachten over spades die snel kapot of los gaan. Hier vast wel mensen die ervaring hebben met spades. Welke spade prefereren jullie, welk merk, spits of rond-vorm, etc. Is het qua duurzaamheid beter om houten stelen te mijden?
Ik koop Polet...

...Belgisch merk en ik weet niet of dit makkelijk verkrijgbaar is in NL, wellicht kan je het wel online bestellen.

Anyhow: ben er zeker van dat NL ook wel wat merken heeft van vergelijkbare kwaliteit...

Mijn voorkeur: zo recht mogelijk snijvlak (te rond of spits werkt niet altijd leuk i.v.m. boomwortels)

En houten stelen zijn best duurzaam, genoeg spades met houten steel (zeker van de betere merken) die na een mensenleven *normaal tuingebruik*, naar zoon of dochter gaan en daar nog vele werkjaren hebben. Spades gewoon verzorgen = opbergen op droge, ietwat beschutte plaats. af en toe eens een laagje lijnzaadolie op de steel en klaar.

[ Voor 69% gewijzigd door PinusRigida op 02-05-2024 17:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:10
Professioneel gebruik ik een Spears& Jackson 1160. Blad is van RVS met opstap, steel is essen. Gaat hier een jaar of 4 mee. Daarna wordt het blad te dun en breekt het snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-05 14:16
Hier ervaring uit de klei.. Zo erg dat men tot koning wordt gekroond wanneer je je schep weer terug uit de grond getrokken krijgt ;)

Maar het hangt een beetje vanaf, wij hebben diverse soorten die we gebruiken. Maar voor het graven gebruik ik tegenwoordig het liefst die van fiskars.. Maar voor het normale steek-werk gebruik ik ook vaak 1 met een houten steel, waarbij de spade zelf wel een lange "aansluiting" (geen idee wat de technische term is) heeft. Iets als:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hP2RLkx2SMMiuSDPMhDgP7mHZ8I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/igKcq76SbgSXYxEPhkbYxZNF.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mauzer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 16:14

Mauzer

Wololoo

Zelf gebruik ik ongeveer dezelfde als hierboven. Blijkbaar heet het een "lange hals". Breekt niet zo snel wanneer je dikke klei, of wortels probeert te heven.

https://www.talentools.nl/spade-m-hals-blank-opstapje

Deze is top, en eventueel te slijpen als je door wortels moet.

Wololoo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-05 17:23
Net vanmorgen nog een nieuwe steel in mijn 35 jaar oude Spear and Jackson (lang hals) spade gezet, één met 'gesmeed' blad, speciaal staal zodat bij flink kracht zetten het blad buigt maar niet knikt.
Blad wordt altijd schoon gemaakt na gebruik, behalve de afgesleten verf verder nog als nieuw.
En wat al eerder is opgemerkt, ik slijp de voorkant messcherp als ik door wortels moet.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
We hebben een aardige tuin maar nog nooit de behoefte aan een spade gehad. Iedereen die ik ken gebruikt een bats. Ook toen ik vroeger nog thuis woonde en met mijn vader meerdere ares moestuin moest omspitten gebruikten we al de bats.
Kwaliteit heb je zo in de gaten als je ze bij een welkoop o.i.d. in de hand hebt gehad. Koop geen blik maar staal en laat je eventueel in de winkel adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:08:
We hebben een aardige tuin maar nog nooit de behoefte aan een spade gehad. Iedereen die ik ken gebruikt een bats. Ook toen ik vroeger nog thuis woonde en met mijn vader meerdere ares moestuin moest omspitten gebruikten we al de bats.
Kwaliteit heb je zo in de gaten als je ze bij een welkoop o.i.d. in de hand hebt gehad. Koop geen blik maar staal en laat je eventueel in de winkel adviseren.
Voor omspitten gebruik je inderdaad een bats. Wil je graven in grond waar je wortels e.d. tegen komt wil je zeker geen bats gebruiken, dan werkt een spade gewoon veel beter. Daarbij gaat een bats ook maar zelden kapot en gaat het er daarbij vooral om dat ie goed scherp blijft (schept veel makkelijker), terwijl bij een spade de steel veel belangrijker is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
TS schrijft niet wat hij van plan is maar voor mij is een bats een prima allrounder gebleken. Door het iets bredere blad ga je ook makkelijker op de bovenkant van het blad staan om kracht bij te zetten.

Voor alle gereedschap geldt idd dat je het scherp moet houden. Dat werkt veel prettiger en een niet al te dikker wortel steek je zo door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Hier al eerder genoemd maar ik zweer bij Polet.
Neem dan degene met een rode steel, deze is van glasfiber en zijn onverwoestbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apCO3Tlu2c106vNRL01zSfL9Igs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nblKAEFjQp2lc8Bj6M4bNWZB.jpg?f=user_large

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:40
Met een bats zoef ik makkelijker de berg af met sneeuw.

Wil je er maar een kopen, ga voor een kwaliteit spade en geen bats. Daar kan je alles mee. Moet je de stal uitscheppen of regelmatig zand scheppen koop er een bats bij. Voor af en toe kan een spade dat ook prima.
Ik heb een spade waarin de steel in zit opgesloten (lange hals), rond het huis doe ik er alles mee en kan er prima op leunen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
digifun schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:41:
Hier ook Fiskars uit de solid en ergonomic serie, bevallen ook perfect en onverwoestbaar.

Houten blad gaat altijd kapot, al heel wat spear and jacksons er door heen gejaagd.
Fiskars lijkt me idd een aardige keus, geen gelul met een houten steel (en niet extreem duur ook); bevalt jou de Solid of Ergonomic beter of maakt het weinig uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Misschien houdt je kennissenkring gewoon van batsen :o :P. Iik wist niet eens dat die scheppen zo heten :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Het zal er nogal van afhangen of je eens in de tig jaar eens een gat moet graven of wekelijks je tuin omspit. Ik behoor zelf tot de eerste categorie en heb een schappelijk geprijsde standaard spade van de Boerenbond.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik stel 'm dan maar even, hoe houden jullie je spade scherp?
Als je antwoord 'slijpen' is, gelijk de vervolgvraag: waarmee slijp je je spade en hoe doe je dat?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Blaze85 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:02:
[...]

Misschien houdt je kennissenkring gewoon van batsen :o :P. Iik wist niet eens dat die scheppen zo heten :$
Ik wilde m er al in gooien de bats, maar dit mooie woord, was al in de discussie genoemd.

Maar ik heb beide, mini tuin en liever geen groene vingers dus goedkoopste dingen van de Welkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:27

EiT

Gewoon een van marktplaats kopen van iemand die zijn erfenis aan het opruimen is en geen idee heeft dat deze spade’s beter zijn dan de troep die tegenwoordig gemaakt wordt (uitzonderingen daar gelaten).

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
True schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:12:
Als je antwoord 'slijpen' is, gelijk de vervolgvraag: waarmee slijp je je spade en hoe doe je dat?
Ik gebruik meestal een lamellenschijf op de slijptol, lange halen snel thuis anders verbrand je hem. Eventueel eerst een referentie lijntje tekenen om de vorm makkelijk goed te houden Ik heb het ook wel met een powerfile gedaan, maar dat duurt langer en is wat lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Blaze85 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:00:
[...]

Fiskars lijkt me idd een aardige keus, geen gelul met een houten steel (en niet extreem duur ook); bevalt jou de Solid of Ergonomic beter of maakt het weinig uit?
In gebruik maakt het weinig uit, de ergonomic ziet er iets mooier uit.

Wat trouwens het beste omspit is de spitvork die belucht de grond zonder die teveel te verstoren werkt ook licht. Alle wortels van onkruid komen ook naar boven en kun je zo oppakken daarna is het onkruidvrij.

Heb ook nog een glasfibre spear and jackson maar die werkt toch niet zo lekker.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
digifun schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:26:
[...]

In gebruik maakt het weinig uit, de ergonomic ziet er iets mooier uit.

Wat trouwens het beste omspit is de spitvork die belucht de grond zonder die teveel te verstoren werkt ook licht. Alle wortels van onkruid komen ook naar boven en kun je zo oppakken daarna is het onkruidvrij.

Heb ook nog een glasfibre spear and jackson maar die werkt toch niet zo lekker.
Interessant een spitvork. Ook van Fiskars? En zijn er nog meer must-have tuin tools naar jouw mening?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Helemaal mee eens! Niks prettiger als een goeie scherpe bats. Is stukken lichter, er blijft goed zand op liggen en kan prima door wortels heen.

Ik heb ook een "steekschop" maar is bijna voor alles minder prettig. Vooral als er veel werk verzet moet worden is de bats veel minder vermoeiend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik slijp mijn bats met een vijl (gezoet).
Met dezelfde platte vijl slijp ik ook jaarlijks met de hand het mes van mijn elektrische grasmaaier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Voor in de klei een spade, Betuws model gemaakt van gesmeed staal. De enige die hier redelijk werkt. Op zanderige grond heb je meer aan de (bredere) Spear & Jackson achtigen.

O ja, bij regelmatig gebruik wordt ie steeds korter waardoor je bij het op leeftijd komen steeds minder diep hoeft te spitten 8) Mijn vader heeft er in zijn leven meerdere versleten, ik ben nog aan m'n eerste en hij slijt ook niet zo hard als ik gehoopt had.....

<aanvulling> Nog even een plaatje erbij gezocht: Afbeeldingslocatie: https://www.voscapelle.nl/storage/media/a75dd029-5f2c-4e98-adf4-80456c4fbae4/71454500_20210414122431111.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door DjoeC op 05-05-2024 14:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
AtomicShockwave schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:16:
[...]

Helemaal mee eens! Niks prettiger als een goeie scherpe bats. Is stukken lichter, er blijft goed zand op liggen en kan prima door wortels heen.

Ik heb ook een "steekschop" maar is bijna voor alles minder prettig. Vooral als er veel werk verzet moet worden is de bats veel minder vermoeiend.
Een bats en een spade hebben allebei z'n eigen toepassingsgebied. In de klei is een bats waardeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Blaze85 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:45:
[...]

Interessant een spitvork. Ook van Fiskars? En zijn er nog meer must-have tuin tools naar jouw mening?
Een spitvork gebruik ik ook vrij regelmatig als ik in de buurt moet werken waar wortels zitten die je niet te veel wil beschadigen. Een spitvork werkt ook een stuk lichter in zware grond.
Ook hak je er minder wormen mee door de midden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:41
Eerst ,op wat voor grond werk je? Op zware klei is een smallere spade prettig.
Wil je moestuin , of enkel de siertuin met tegels en schuttingen?
Op de tuinderij waar ik enkele middagen werk, grijp ik de spade voor spitten, en die zijn van het merk Sneeboer. Deze zijn uitstekend, in verschillende lengtes verkrijgbaar , en worden niet bot.
Ze hebben ook een goede spitvork.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-05 19:07

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Ik had een paar jaar terug alles van Gamma gekocht. Op zich was ik er tevreden over, het was redelijk ergonomisch en sterk. Helaas zijn er in die tijd toch een paar houten stelen gebarsten.

Ben nu alles aan het vervangen door Fiskars Xact. Heb het nog niet lang genoeg om echt iets over de kwaliteit te zeggen, maar de reviews en hun 25-jarige garantie geven mij vertrouwen dat dit wel goed zit.

Qua prijs is het wat hoger dan bijvoorbeeld Gamma, maar eigenlijk valt het ook wel mee. (Denk dat het niet eens twee keer zo duur is, dus met één keer je Gamma-spul slopen en vervangen ben je er al uit.)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

JukeboxBill schreef op zondag 5 mei 2024 @ 00:54:
[...]

Een bats en een spade hebben allebei z'n eigen toepassingsgebied. In de klei is een bats waardeloos.
Dat zal het zijn dan. Hier alleen maar brabantse zandgrond jonguh!
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:20
Mijn familie ging en gaat altijd voor Sneeboer. Kost wat maar het gaat een leven lang mee. Mijn opa was tuinder, en hij spitte hier zijn land mee om. Dus het betreft professionele kwaliteit.

https://sneeboer.com/handgesmeed-tuingereedschap/spade

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Gebruiken. Een goede gesmede spade blijft scherp door gebruik. Hier in de klei al helemaal ;-) Ik heb de mijne nog nooit geslepen en ook in mijn familie van (toen) boeren en tuinders heb ik nog nooit gehoord over het slijpen van een spade. Messen, die slijpen we wel, ook de echte Herder messen uit Solingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basie020
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19-03 15:04
*knip* spam

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 19-03-2025 15:31 ]

Pagina: 1