Full white build € 1800,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProteinKing
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-12-2024
Mijn huidige setup is zwaar verouderd, het systeem komt uit 2016 en is het tijd om een nieuwe aanschaf te doen aangezien dit systeem het er moeilijk mee heeft kwa gaming op een 1440p 60Hz scherm. Ik ben al bekend met pc onderdelen en het in elkaar zetten, dit wordt mijn 3de build namelijk.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI B150 GAMING M3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenEVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 1TB€ 59,-€ 59,-
1BehuizingenNZXT S340 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSandisk Ultra II SSD 480GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 59,-

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Nieuwe systeem zal vooral worden gebruikt voor gamen, andere basis taken zoals word, excel, muziek luisteren, youtube etc, daarnaast ben ik iemand die veel films en series download. Het systeem kan later eventueel worden gebruikt om er hier en daar mee te kunnen programmeren en er simulaties mee te doen (ga master volgen in de richting scheikunde), maar dit is niet het noodzakelijkste.

Games die zullen worden gespeeld zijn voornamelijk gpu intensive games waaronder Horizon zero dawn forbidden west, controll, rise/shadow of the tomb raider, a plagues tale etc. Vooral story driven games met zware graphics.

Wat mag het systeem gaan kosten?
zo rond de 1800 euro inclusief monitor, er onder of er boven maakt niet zozeer uit, zit niet een strak budget aan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Monitor en geluidsboxen neem ik mee van mijn huidige setup.

1MonitorsDell UltraSharp U2515H Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1PC speakersetsLogitech Z906€ 284,-€ 284,-
Totaal€ 284,-

Een montech king 95 heb ik al aangeschaft als behuizing.

1BehuizingenMontech King 95 Pro Wit€ 149,90€ 149,90
Totaal€ 149,90

Nieuwe toetsenbord en muis kom ik zelf wel uit. Heb nog een muis uit 2014 en een toetsenbord uit het jaar 2000 zoiets. Is nog zo'n typische wit/gele toetsenbord 8)7 .

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 188,99€ 188,99
1MoederbordenASUS ROG Strix B650-A GAMING WIFI€ 212,-€ 212,-
1VideokaartenSapphire Pure AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB€ 564,33€ 564,33
1MonitorsDell G2724D Zwart€ 289,-€ 289,-
1ProcessorkoelingDeepCool AK400 Digital WH€ 43,23€ 43,23
3VentilatorsMontech AX120 PWM White, 120mm€ 9,90€ 29,70
1Geheugen internTeam Group Deltaα RGB FF8D532G6000HC38ADC01€ 124,50€ 124,50
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Snow 850W - TT Premium Edition€ 134,65€ 134,65
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 1.786,20

Het volgende setupje had ik gemaakt na redelijk wat gekeken te hebben op tweakers en andere sites. Ik ga dit keer voor een volledige AMD RGB white build omdat ik dit mooi vind vandaar alles in het wit. Gekozen voor AMD aangezien het een nieuw platform AM5 is die hoop ik nog in verdere jaren wordt ondersteund zodat ik later kan upgraden.

CPU: De AMD Ryzen 5 7600 leek mij een prima sixcore cpu die genoeg is voor mijn doeleindes die een goede price/performance heeft. zou eventeel nog voor de https://tweakers.net/pric...md-ryzen-7-7700-tray.html kunnen gaan voor een kleine meerprijs om er 8 cores van te maken.

Moederbord: Mooie niet al te duren witte moederbord met genoeg mogelijkheden zoals PCIe 5.0 slot voor eventueel in de toekomst, prima VRAM en een uitstekende Realtek ALC4080 audio chipset.

GPU: Ben voor de sapphire pure rx 7900 GRE gegaan aangezien ik nvidea overpriced vind op dit moment en dit de enigste witte gpu die nog enigsinds een goede prijs heeft. Ga de GPU toch niet veel voor RT gebruiken. Enige wat ik dan wel eventueel mis is DLSS 3 maar dit zal ik toch niet missen aangezien de rx 7900 GRE sterk genoeg is voor een 1440p 165Hz monitor. Zolang ik maar redelijk wat fps uit de games kan halen 100+ en anders is er FSR altijd nog.

Zou eventueel ook nog een rx 7800 xt kunnen aanschaffen, denk dat dit ook al een flinke upgrade is vanuit een gtx 1070. Jullie mening?

Monitor: Ben wederom voor een Dell gegaan aangezien deze goed aansluit bij mijn huidige scherm maar dan met een 1440p 165Hz paneel die 27 inch is. Huidige scherm van nu wordt als 2de scherm gebruikt.

Proccesor koeling: De deepcool AK400 Digital White vond ik een mooie cooler met scherm met prima koeling voor een 65Watt cpu.

Extra fans: Deze zitten al in de kast en om hem vol te maken nog 3 erbij.

Ram: Ik zit veel te twijfelen met de ram stikjes. De gekozen ram van Teamgroup is inderdaad wit maar heeft een CAS-latency van 38 wat redelijk hoog is ten opzichte van CL30. Ik kon geen andere witte 6000 Mhz ram vinden die CL30 is die enigszins prima was geprijsd. Iemand nog suggesties hiermee?

Voeding: Niet extreem thuis in voedingen, maar deze zag ik wel vaker tegenkomen op het forum die jullie aanraden. 850Watt is aan de hoge kant voor deze setup, helaas is er geen 750Watt variant in het wit ervan.

Geheugen: Voor de Lexar NM790 gegaan aangezien deze zowat overal wordt geadviseerd, is niet voor niets aan de snelheden te zien. Wel was mijn vraag of het veel uitmaakt om er geen DRAM in de hebben wat bijvoorbeeld wel bij de WD Black SN850X het geval is? https://tweakers.net/pric...-zonder-heatsink-2tb.html. Zou het meer waarden hebben om voor een wat meer premium SSD te gaan?

Gekozen voor een 1TB variant voor de OS en een 2TB voor games/opslag, houd ervan om deze gescheiden te hebben.

Zou het kunnen om in het 3de slot nog een SSD in de toekomst te stoppen of heeft dit invloed op de snelheden van andere componenten? Heb al wel het een en ander gelezen over lanes in gebruik nemen maar ben er niet helemaal thuis in.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Het moet een witte build worden die niet al te duur is, ik weet dat een witte build duurder is, maar naar mijn mening hoeft het niet extreem veel duurder te zijn. Daarnaast vind ik het mooi om in de kast te kijken dus ik houd ook rekening met hoe de componenten eruit zien. RGB is ook een must. Geluid maakt niet zo extreem veel uit.

Wil er eventueel ook nog extra witte cable excentions in doen voor de looks, iemand die een prima setje kan aanraden?

Ga je overklokken?

Nooit gedaan en ook niet van plan.

Wat verwacht je van ons?

Mee te kijken of het een prima white build is voor de prijs en wat ik ermee wil gaan doen. Enkele vragen heb ik al gesteld in mijn post. Suggesties wat er kan worden veranderd of verbeterd worden is van harte welkom _/-\o_ .

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Waarom niet 1 SSD van 4 TB, kost je 3 tientjes extra, heb je 1 TB meer en dan houd je een slot vrij. Als je het per se gescheiden wilt voor overzichtelijkheid, kan je altijd nog partitioneren. Ik geloof niet dat je met de huidige SSD snelheden snelheidswinst haalt door het OS en je spellen op verschillende SSD's te hebben.

Ik heb in mijn ene laptop ook 2 SSD's, maar nu ik in mijn nieuwe laptop voor 4 TB kon gaan, heb ik alles gewoon bij elkaar staan. Is toch een stuk flexibeler en efficiënter (Met 1 TB voor het OS zou ik overdreven veel vrije ruimte houden, die ik beter voor de spellen kan gebruiken...) En in de mappen waar de spellen staan, kijk ik toch nooit :+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
Eens met @Wild Chocolate. De tijd dat je nog 2 schijven voor OS en games nodig had, was in de tijd dat men nog schijven gebruikte voor opslag.

uitvoering: Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA zijn niet echt wit wit, eerder een soort van grijs wit, maar wel goedkoper en beter.

Alternatief is natuurlijk ook nog uitvoering: DeepCool AK620 Digital WH Dan blijft je RAM nog steeds grijs, maar zit grotendeels verscholen onder je CPU koeler O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:12
Joe28965 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:18:

uitvoering: Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA zijn niet echt wit wit, eerder een soort van grijs wit, maar wel goedkoper en beter.
Die dimms zijn gewoon zwart. De wit zilvereren waar jij aan denkt zijn een ander model.
Witte dimms met alles erop en eraan zijn wel duur. Bijvoorbeeld uitvoering: Kingston Fury Beast RGB KF560C30BWEAK2-32 zijn wit, rgb, AMD expo en hebben een lage true latency, maar kosten wel 150 euro.
Wild Chocolate schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 00:27:
Ik heb in mijn ene laptop ook 2 SSD's, maar nu ik in mijn nieuwe laptop voor 4 TB kon gaan, heb ik alles gewoon bij elkaar staan. Is toch een stuk flexibeler en efficiënter (Met 1 TB voor het OS zou ik overdreven veel vrije ruimte houden, die ik beter voor de spellen kan gebruiken...) En in de mappen waar de spellen staan, kijk ik toch nooit :+
In ieder geval steam support gewoon meerdere library folders op meerdere schijven en bijvoorbeeld ubisoft installeert default op C. Dus meerdere schijven gebruiken hoeft geen limitatie te zijn.
Ook heeft windows default gewoon functionaliteit om een map te verplaatsen naar een andere schijf en een verwijzing/link achter te laten op de oude locatie zodat software het verschil niet ziet.

Nu is het met SSD's een beetje een non-issue, maar ik vind het persoonlijk wel fijn dat het downloaden van games mijn C schijf niet belast. Dan merk je er niks van in de responiviteit van je systeem als iets aan het downloaden/extracten is.

[ Voor 65% gewijzigd door youridv1 op 02-05-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-10 20:53

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Voor dat kleine beetje extra zou ik gewoon die R7 7700 ipv de R5 7600 pakken. Bij deze generatie ligt de max turbo frequentie van de R7 ook iets boven die van de R5. Naast meer cores en een hogere clock krijg je dan ook iets meer L1 en L2 cache.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 12:01
Ik zou persoonlijk een luchtkoeler overslaan en direct een uitvoering: DeepCool LE720 Wit nemen oid. Lijkt wel mooier als je toch alles al voor de looks kiest.

Ventilatoren boven de CPU tower koeler installeren betekent toch al direct dat een gedeelte van die verse lucht de koeler niet bereikt.

Denk daar trouwens ook om bij de kast, die heeft namelijk (iig. op de afbeelding) alle fans geinstalleerd als exhaust. Hier heb je vrij weinig aan, er moet meer of minstens evenveel lucht binnenkomen als eruit gaat.

[ Voor 45% gewijzigd door Apart op 02-05-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Apart schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:28:
Denk daar trouwens ook om bij de kast, die heeft namelijk (iig. op de afbeelding) alle fans geinstalleerd als exhaust. Hier heb je vrij weinig aan, er moet meer of minstens evenveel lucht binnenkomen als eruit gaat.
Dat gebeurt toch wel. PC kasten zijn ver van voldoende afgedicht om een significante onderdruk op te bouwen. Het is meermaals getest en alle fans op exhaust is in veel kasten het beste voor circulatie. Het probleem daarmee is dat je dan door alle kieren van de kast gaat aanzuigen in plaats van door de stoffilters, waardoor je de componenten vaker zal moeten afstoffen.
Dat geldt trouwens ook voor je huis. Als je snel de warme lucht uit je woonkamer wil hebben kun je beter een ventilator naar buiten mikken en in de tegenovergestelde muur/hoek een raam open zetten om verse lucht binnen te laten.

Ben het verder wel met je eens dat je beter niet de hele bovenkant van de kast vol fans kunt hangen bij een luchtkoeler. Eigenlijk zou je alleen op de achterste positie een fan moeten ophangen die dan samen met de rear fan garandeert dat er geen warme stilstaande lucht om je cpu koeler blijft hangen. In de praktijk is alleen een rear fan meer dan voldoende.

[ Voor 29% gewijzigd door youridv1 op 02-05-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:35

Zalmanman

So long,

Wat je qua CPU koeler ook nog zou kunnen doen, is een Thermalright pakken. Dan heb je dual tower voor dezelfde prijs:
- Thermalright FS140 White
- Thermalright Peerless Assassin 120 White

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@youridv1 Kan je dan niet push-pull doen met aan de push kant (die de lucht naar binnen blaast) een stoffilter?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
franssie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:41:
@youridv1 Kan je dan niet push-pull doen met aan de push kant (die de lucht naar binnen blaast) een stoffilter?
Push-pull is een term die wordt gebruikt voor het monteren van ventilatoren aan beide kanten van een radiateur of heatsink, dus ik denk niet dat je dat bedoelt. :)

Het is voor PC- of Elektra-kasten over het algemeen aan te raden om te proberen overdruk op te bouwen in de behuizing. Heel veel zal je door de kieren niet lukken. Maar het punt is dan ook juist dat er continu een beetje lucht ontsnapt door de kieren zodat daar geen stof naar binnen komt. Zo kun je inderdaad controleren dat alle ingaande lucht via de fans komt, waar je dan weer een stof filter voor kunt plaatsen.
Dit kun je doen door meer fans op intake te zetten dan op exhaust, of door de intake fans altijd sneller te laten draaien bij een gelijk aantal fans voor beide kanten.

Er is een populair misverstand dat deze configuratie ook het beste is voor koeling. Dat is niet waar. Het beste voor de koeling is om de interne temperatuur in de kast zo laag mogelijk te houden. Dat is niet wat een gebalanceerde setup met lichte overdruk doet. In tegendeel juist, bij deze opstelling is het makkelijker om plaatselijke stilstaande lucht te creëeren dan bij alles op exhaust en je voert maar met de helft van de fans actief warme lucht af in plaats van met 100% van de beschikbare fans. Ook is het makkelijker om een fout in de configuratie te maken waardoor verse ingaande lucht direct weer wordt afgezogen door andere fans. Een probleem wat je bij alles op exhaust veel minder hebt. Ook werk je bij lichte overdruk de efficiëntie van de intake fans in theorie tegen waardoor je wel druk hebt maar weinig stroming, maar dat is niet significant.

Dit kun je gedeeltelijk oplossen met directionele airflow. Dus zorgen dat de koude lucht uit 1 hoek van de kast komt en de warme lucht in de tegenovergestelde hoek afgezogen wordt. Zo kun je proberen de plaatselijke warme plekken zo veel mogelijk te vermijden en efficiënt de warme lucht naar 1 plaats te brengen en daar af te zuigen. Dit is nog steeds niet zo ideaal als overal maar afzuigen, maar het komt heel erg in de buurt en je hebt veel minder stofopbouw als je met filters werkt.

[ Voor 16% gewijzigd door youridv1 op 02-05-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@youridv1 Eigenlijk is dat wel waar ik aan zat te denken, de onsteste twee naar binnen en de derde naar buiten, maar ik snap dat dat niet gebruikelijk is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
youridv1 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:31:
[
In ieder geval steam support gewoon meerdere library folders op meerdere schijven en bijvoorbeeld ubisoft installeert default op C. Dus meerdere schijven gebruiken hoeft geen limitatie te zijn.
Ook heeft windows default gewoon functionaliteit om een map te verplaatsen naar een andere schijf en een verwijzing/link achter te laten op de oude locatie zodat software het verschil niet ziet.

Nu is het met SSD's een beetje een non-issue, maar ik vind het persoonlijk wel fijn dat het downloaden van games mijn C schijf niet belast. Dan merk je er niks van in de responiviteit van je systeem als iets aan het downloaden/extracten is.
Je streeft je doel natuurlijk een beetje voorbij, als je een SSD apart voor je games koopt, omdat je ze niet op dezelfde SSD als je OS wilt, en als dan de Game SSD vol is, alsnog een 2e map aanmaakt op je C schijf 8)

Als je een internet verbinding van >4 Gbit/s hebt, lijkt het me wel een afweging waard...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
franssie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:47:
@youridv1 Eigenlijk is dat wel waar ik aan zat te denken, de onsteste twee naar binnen en de derde naar buiten, maar ik snap dat dat niet gebruikelijk is.
Het is me niet helemaal duidelijk welke fans je bedoelt met "de onderste twee" en "de derde"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

youridv1 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:02:
[...]

Het is me niet helemaal duidelijk welke fans je bedoelt met "de onderste twee" en "de derde"
Dat was wat onduidelijk. Het zijn er drie maar ze zitten niet op een rij, dat had ik verkeerd onthouden https://tweakers.net/i/o8...6298126.png?f=imagenormal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProteinKing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yv9ZWuPHzPBZBhJGr9RqWZvfbx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M7UmDe8MS3IeLpnQhAVVmns6.png?f=fotoalbum_large

Als het goed is zitten er 3 reversed fans aan de onderkant die lucht aanzuigen naar binnen en 2 reversed fans aan de zijkant die lucht naar binnen zuigen, daarnaast zit er standaard nog 1 normale fan die de lucht naar buiten zuigt (meest linkse op de foto), de bovenste 3 zitten niet bij de kast, die kun je los kopen nog of er een aio radiator plaatsen.
Wild Chocolate schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 00:27:
Waarom niet 1 SSD van 4 TB, kost je 3 tientjes extra, heb je 1 TB meer en dan houd je een slot vrij. Als je het per se gescheiden wilt voor overzichtelijkheid, kan je altijd nog partitioneren. Ik geloof niet dat je met de huidige SSD snelheden snelheidswinst haalt door het OS en je spellen op verschillende SSD's te hebben.

Ga denk ik toch voor twee ssds, vind het persoonlijk fijner om er twee te hebben, ook al maakt het niet zozeer uit. Nu nog even kijken naar de grootte ervan, 1TB voor OS, 4TB voor games/videos/fotos etc?
Ik zou persoonlijk een luchtkoeler overslaan en direct een uitvoering: DeepCool LE720 Wit nemen oid. Lijkt wel mooier als je toch alles al voor de looks kiest.

Ventilatoren boven de CPU tower koeler installeren betekent toch al direct dat een gedeelte van die verse lucht de koeler niet bereikt.
youridv1 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:33:
[...]

Ben het verder wel met je eens dat je beter niet de hele bovenkant van de kast vol fans kunt hangen bij een luchtkoeler. Eigenlijk zou je alleen op de achterste positie een fan moeten ophangen die dan samen met de rear fan garandeert dat er geen warme stilstaande lucht om je cpu koeler blijft hangen. In de praktijk is alleen een rear fan meer dan voldoende.
Ja het is dus logischer om er een radiator te plaatsen als cpu liquid cooling als je 3 fans aan de bovenkant wilt plaatsen, stel ik zou voor een air cooler gaan alleen de enkele rear fan dus.

Nu is een aio watercooler wel mooier voor het oog alleen ben ik bang dat er bijvoorbeeld water gaat lekken of dat die het plots niet meer doet, je hebt veel meer problemen die je kunt tegenkomen ten opzichte van een luchtcooler. Bij een luchtkoeler kan vrij weinig fout gaan, zitten geen mechanische bewegende onderdelen in.
Wolvganger schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:05:
Voor dat kleine beetje extra zou ik gewoon die R7 7700 ipv de R5 7600 pakken. Bij deze generatie ligt de max turbo frequentie van de R7 ook iets boven die van de R5. Naast meer cores en een hogere clock krijg je dan ook iets meer L1 en L2 cache.
Vind het dan denk ik wel waard voor de prijs om deze dan te nemen.
Wild Chocolate schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:37:
[...]

Als je een internet verbinding van >4 Gbit/s hebt, lijkt het me wel een afweging waard...
Heb zelf alleen internet volgens mij van 100 Mbits, kan maximaal maar rond de 12 Mb/s downloaden op steam heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 12:01
ProteinKing schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:07:
[...]

[Afbeelding]

Als het goed is zitten er 3 reversed fans aan de onderkant die lucht aanzuigen naar binnen en 2 reversed fans aan de zijkant die lucht naar binnen zuigen, daarnaast zit er standaard nog 1 normale fan die de lucht naar buiten zuigt (meest linkse op de foto), de bovenste 3 zitten niet bij de kast, die kun je los kopen nog of er een aio radiator plaatsen.

[...]

Heb zelf alleen internet volgens mij van 100 Mbits, kan maximaal maar rond de 12 Mb/s downloaden op steam heb ik gemerkt.
Dat van de reverse blade fans had ik even gemist!

100 megabit/s is 12,5 megabyte/s, dus dat klopt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Nu is een aio watercooler wel mooier voor het oog alleen ben ik bang dat er bijvoorbeeld water gaat lekken of dat die het plots niet meer doet, je hebt veel meer problemen die je kunt tegenkomen ten opzichte van een luchtcooler. Bij een luchtkoeler kan vrij weinig fout gaan, zitten geen mechanische bewegende onderdelen in.
Dit is allemaal waar. Een luchtkoeler kan die problemen niet hebben omdat die onderdelen er nu eenmaal niet aan zitten. Moet toch zeggen dat mijn Kraken X62 het nog erg goed doet na 7 jaar. :) Vooral de fan curve op basis van water temp is echt top

[ Voor 4% gewijzigd door youridv1 op 04-05-2024 14:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ProteinKing
Beste mensen, heb afgelopen week besteld en de volgende onderdelen binnen gekregen (moet alleen nog wachten op de ram stikjes),

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 190,99€ 190,99
1MoederbordenASUS ROG Strix B650-A GAMING WIFI€ 214,-€ 214,-
1VideokaartenSapphire Pure AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB€ 624,05€ 624,05
1MonitorsDell G2724D Zwart€ 315,-€ 315,-
1ProcessorkoelingDeepCool AK500 Digital WH€ 66,86€ 66,86
3VentilatorsMontech AX120 PWM White, 120mm€ 9,90€ 29,70
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3036F16GX2-TZ5NRW€ 147,97€ 147,97
1VoedingenDeepCool PX850G WH€ 176,99€ 176,99
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 229,-€ 229,-
Totaal€ 2.064,46

Heb wat dingen aangepast voor de looks ten opzichte van mijn eerste opzet zoals ram en voeding. Toch voor een luchtkoeler gegaan de ak500 digital die niet over mijn ram stikjes zit.

Daarnaast ook nog het volgende besteld en op dit moment in gebruik (muis voor 40 euro gekocht),

1ToetsenbordenRoyal Kludge RK61-US Wit€ 60,34€ 60,34
1MuizenLogitech G305 Wit€ 56,99€ 56,99
Totaal€ 117,33

Ben er heel blij mee en zal het systeem volgend weekend in elkaar zetten als het werkgeheugen binnen is! Zal wel een foto maken als het draaiend is als jullie dat leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andries155
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:41
Laat even weten hoe de build is gegaan en hoe de kast bevalt.
Ben op wat details na een zelfde build aan het overwegen met dezelfde kast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:34
Ik raad je sterk aan om grotere SSD te kiezen. Minimaal 4TB. Uit mijn eigen ervaring heb ik een Samsung 980 Pro 1TB en een Samsung 970 EVO 1TB. Allebei zitten vol met games!

Ik ga zeer waarschijnlijk de Samsung 970 EVO 1TB vervangen door een Samsung 990 Pro 4TB.

De 990 Pro 4TB wordt mijn opstart schijf met Windows 11 Home schoon installatie en spellen en de Samsung 980 Pro 1TB behoud ik als secondaire opslagschijf

Totaal 5TB

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ProteinKing
Update!

Heb het systeem afgelopen maandag in elkaar gezet met behulp van YouTube en de handleidingen van het moederbord en de kast. Dit ging vrij soepel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsLmNFt1knmMty88-_ZB0qmsW_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggOmxVzGlKNT6I2CAAiAr8NC.jpg?f=fotoalbum_large

De cpu koeler, de ram stikjes en de twee ssds ging goed en was eenvoudig te doen.

Gelukkig is de kast vrij ruim als je alle zijpanelen er af haalt wat erg fijn is om erbij te kunnen. De gemonteerde fans zaten al vast en de kabels waren al gemonteerd in de rgb hub. Enkel 3 fans erbij te doen en klaar was kees.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hE9deJ7rIfDqW8CCFWCmSVjqFXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEOyDL7ATsAx3bCgwnfQ4Bes.jpg?f=fotoalbum_large

Als het om kabels ging, dan moet ik zeggen dat er veel ruimte voor is. Was enkel een deurtje openen en er was een zee van ruimte (zie foto). Heb het zo netjes mogelijk gemaakt en vind het resultaat niet tegenvallen. Hier en daar wat fouten gemaakt zoals dat ik probeerde een pcie kabel in de cpu connector te doen of dat ik een cpu kabel in de gpu wilde doen.

Eenmaal klaar drukte ik op de aan knop en alles ging aan! Kon ook in de bios en die herkende alles. Heb ook meteen ram op 6000 Mhz gezet met expo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjYwOeXWfimUzvdiIiRQvtdQiKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qOpoziomQv4MNFb3uSDgd4k.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ging ik afgelopen vrijdag windows installeren en kwam er achter dat het slimmer is om maar 1 ssd aan het moederbord te monteren zodat er geen splitsing plaatsvind van windows. Dus ik helemaal stressen omdat de heatsink al op de 2de ssd zat vast geplakt met een thermal pad (zit tussen ssd en de heatsink). Had gelezen om met een pasje de ssd los te krijgen van de heatsink en dit lukte met een beetje geduld. Niks kapot gemaakt.

Nadat ik windows had geïnstalleerd moest ik de ssd weer terug plaatsen om weer verder te kunnen. Op dit moment zit de ssd er weer in. Staat windows erop en ben ik bezig om alle programma's en games te downloaden.

Had nog wel een tegenvaller dat ik internet moest hebben om windows 11 af te ronden. Natuurlijk had ik dan weer geen drivers voor internet. Dus heb het opgelost door middel van de driver op een usb te zetten vanaf een andere pc, deze in de nieuwe pc te pluggen en via command prompt de driver te instaleren en dit lukte gelukkig zodat ik door kon gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfEaxLy7ZAIjnv7vaiyiMNHWuPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSaoeRBLS8xUYaowF6JGioTp.jpg?f=fotoalbum_large

@Andries155 Als er nog vragen zijn over de build dan stel ze maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProteinKing
Update:

Na enkele maanden ben ik nog steeds blij met het systeem. Een vriend van mij heeft een upgrade gedaan van een ryzen 7 7800x3d naar een AMD Ryzen 9 7950X3D vanwege zijn werk. Dus mocht ik (zijn 1 jaar oude ryzen 7 7800x3d) overkopen voor een vriendenprijs. Vandaag geïnstalleerd en deed het meteen. Ben er blij mee en kan nog jaren mee gaan voordat ik de cpu weer upgrade.
Pagina: 1