Kosten uitbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTimm3h
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-05 11:14
Hallo,

Ik heb net de meerprijslijst gekregen voor de uitbouw van het nieuwbouwproject.
Het gaat hierbij om een huis van 5,10 meter breed met 2 uitbouwopties.
1,20 meter diep voor € 35.000
2,40 meter diep voor € 42.500

Het huis heedt een oostertuin van 7,50 meter diep, waarin nog een schuurtje komt te staan van 2 x 3 meter.
Bij de grote uitbouw zou er circa 3 meter overblijven tussen het schuurtje en de tuin.

Ik vind de prijs van de uitbouw erg hoog liggen maar, weet niet als dit wellicht de huidige markt is. Daarbij is ook de vraag als dit wel rendabel is om te doen.

Daarbij vind ik ook een lastige keuze om te maken omdat je anders weinig tuin overhoudt. En als de buren wel een uitbouw nemen komen daarvan de buitenmuren waarschijnlijk op "ons erf" te staan. Het gaat namelijk om een rijtjes huis en ik weet nog niet wat de buren doen.

Hebben mensen hiervoor advies/ een mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:58
Het is veel geld.
Je houdt geen tuin meer over.
En who cares als de buitenmuren op jouw erf komen te staan?

Het is enorm veel geld en als je/jullie een tuin waarderen dan zou ik het niet doen.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zet je jezelf met een uitbouw van 2,40 meter wel helemaal vast qua verdere mogelijkheden op je bebouwingsgebied (in het geval van rijtejshuis, gewoon je achtertuin).

Oppervlak gebied: 5.1 x 7,5 is 38,25 vierkante meter
Oppervlak schuurtje 2 x 2 is 9 vierkante meter
Oppervalk uitbouw 2,4 x 5,1 is 12,24 vierkante meter

Dan kom je dus op een bebouwing van 55,5 procent van je bebouwingsgebied. Dat mag al niet eens zonder vergunning, dus er kan nog niet eens een overkapping bij dan. Dat is een keuze. 3 meter tuin is eigenlijk alleen een terras.

Edit: rekenfoutje gemaakt. De bebouwing komt met de grote uitbouw in totaal op 47,7 % in plaats van 55 % en voldoen dus wel aan de normen. Maar... dat betekent dat je dus nog 1 vierkante meter vergunningsvrij mag bebouwen voor bijvoorbeeld een overkapping.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2024 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:34
Jeetje, ik verbaas me er überhaupt over dat je bij dit tuinformaat de keuze nog krijgt. Je houdt bij een uitbouw feitelijk alleen een terras over. Zelfs ik als niet-tuinliefhebber vind dat wel erg karig.

Tegelijkertijd denk ik dat als de buren aan beide zijden een uitbouw van 2,40 plaatsen je sowieso het gevoel gaat krijgen in een luchtplaats te vertoeven. Maar goed, dan heb je je 42.000 euro nog wel in de zak.

Eventueel kun je als de buren wel uitbouwen iets van een tuinkamer aan je huis zetten. Veel goed koper en kun je de rest van de tuin gebruiken voor planten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:36
Komt er in de achtergevel tuindeuren? in dat geval wist ik het wel: een (semi) overdekt terras, als je dat eenvoudig houd is dat veel goedkoper dat een (luxe) uitbouw.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimm3h
Komt er in de achtergevel tuindeuren? in dat geval wist ik het wel: een (semi) overdekt terras, als je dat eenvoudig houd is dat veel goedkoper dat een (luxe) uitbouw.
De meerprijs voor dubbele tuindeuren bedraagt 1600 en is stuk lager dan de optie voor een uitbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-07 18:45
€/m2 is de grote uitbouw het zeker waard, áls je de keuze zou maken.

Wij hebben een soort van situatie waarbij onze tuin op het oosten ligt, en de buren een uitbouw.

Het is in de blaf hete zomer chill om een schaduw over je terras aan de kant van je huis te krijgen zodat alles sneller afkoelt.

Daarnaast hebben wij een schuifpui, en iedereen hier heeft een uitbouw zonder pui.

Ik vind die pui een stuk meer toevoegen als ik eerlijk ben. Nu is een pui natuurlijk te realiseren in een uitbouw, maar kan je naderhand een uitbouw realiseren en je bestaande pui meenemen.

Maar goed, een pui is ook niet goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:12

paQ

FlowSnake schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:07:
ik vind het absurd voor iets dat in het werk meegenomen kan worden. En als buren meedoen, sparen ze ook nog telkens een gevelblad aan weerszijden uit.
Het is zowat 2 x zo duur als een 'retrofit' uitbouw.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 01-05-2024 19:15 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:08
Wat een geld, binnen ons project (eind 2023 doorgegeven) en moet nog gebouwd worden kost de 2.4m uitbouw 19.750 (5.4m breed)

[ Voor 18% gewijzigd door Camo op 01-05-2024 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:42
DaTimm3h schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:19:

En als de buren wel een uitbouw nemen komen daarvan de buitenmuren waarschijnlijk op "ons erf" te staan. Het gaat namelijk om een rijtjes huis en ik weet nog niet wat de buren doen.
Waarschijnlijk heb je hiervoor al getekend bij het koopcontract.

Alleen jij kan die keuze maken, veel geld voor meer m2 huis, tegen nog kleinere “tuin”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 08:22
Ja het is duur, maar later zetten is nog duurder. Je krijgt het geld terug als je het huis verkoopt. Dat kun je nog meenemen in je overwegingen naast wat voor jouw woongenot het belangrijkste is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Pejdref schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:16:
Ja het is duur, maar later zetten is nog duurder. Je krijgt het geld terug als je het huis verkoopt. Dat kun je nog meenemen in je overwegingen naast wat voor jouw woongenot het belangrijkste is.
duurder dan 42500 casco? :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:34
Pejdref schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:16:
Voor 42000 kun je een uitbouw van 4 meter krijgen met luxe pui. Dit is gewoon een 'geintje' van het bouwbedrijf die monopolist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:43
paQ schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:21:
[...]

duurder dan 42500 casco? :X
Tis natuurlijk niet casco. De vloerverwarming wordt doorgetrokken en elektra natuurlijk ook en binnenwanden worden behangklaar opgeleverd.

Probleem is als je de uitbouw vanuit de ruwbouw neemt dan worden de kanaalplaten van de 1e verdieping doorgetrokken als dak van je uitbouw. Later krijg je dat nooit meer zo netjes plus meer kans op verzakking van de uitbouw tov het huis. Krimpscheuren op de aansluiting met de gevel etc.

Ik zou het wel weten. Als je een uitbouw wilt altijd meteen doen is achteraf veel meer gedoe. Vaak krijg je overigens wel een kleine restitutie als je buren ook een uitbouw nemen. In ons geval 1000 euro terug gekregen op een post van 24.000 voor uitbouw van 1,9m.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ

paQ

Eens, maar 42500 is echt (zelfs voor dat) een schofterig bedrag. Het is gewoon inspelen op al deze zaken dat kopers (die er super emotioneel inzitten) dat 'willen'.
Onder het motto:
- later is meer gedoe
- waarde van je huis is veeeel groter
- meer leefruimte
- later aanbouwen geeft alleen maar problemen
- de buren doen het ook dus u woont tussen twee muren in de tuin

Het is toch geen geheim dat 'meerwerk' gewoon dubbel betaald wordt bij bouw?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaTimm3h
De waarde van je huis wordt meer maar ik vraag me wel af als het 35k of 42.5k meer wordt vooral omdat je ook veel inlevert op de tuin.
Ik had een meerwerk prijs van de rond de 20-25k verwacht maar dit zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimm3h
Bas.013 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:29:
[...]

Waarschijnlijk heb je hiervoor al getekend bij het koopcontract.

Alleen jij kan die keuze maken, veel geld voor meer m2 huis, tegen nog kleinere “tuin”.
We zitten in de optie fase het voorlopige koopcontract moet nog getekend worden. Ik verwacht wel dat dit er in komt te staan en dat ik het er niet uit zomaar uit zal krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:39
Pfff wat een geld, ik heb in 2016, 4500eu betaald voor 2.4m uitbouw over een breedte van 4.80m

In 2022 2de nieuwbouw woning 36k voor 3.6m uitbouw over een breedte van 5.40m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:04
Belackelijk bedrag zeg.
Hier 2,4 meter over 5,7 meter breed voor € 28.000,00. En dat vond ik al veel geld.

Overigens zou ik vrijwel altijd voor een uitbouw gaan. Je geniet echt veel meer van die binnen M2's dan die tuin. Enig nadeel is dat in dit geval je tuin wel erg klein wordt, en de prijs echt absurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:03
FlowSnake schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:07:
Je kunt dit niet stellen zonder de locatie te weten. Her maakt nogal uit of deze woning in A’dam of Utrecht staat of in Nieuweschans of Heerlen ;) .. Verder denk ik dat je we gelijkt hebt, de huizenprijzen zijn zo hoog dat in verreweg de meeste gevallen deze meerprijs “het waard” is, zelf als daar de tuin voor wordt opgeofferd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijkbaar heeft de bouwer een vergunning om die uitbouw van 2,4 meter te kunnen realiseren. Die is niet vergunningsvrij op een dergelijk klein bebouwingsgebied.

Later zelf uitbouwen kan wel, maar dan moet je dus ook een vergunning gaan regelen.

Persoonlijk: niet doen. Met 3 meter tussen achtergevel en schuur ga je echt een "luchtplaats-ervaring" krijgen vrees ik. Maar ik zou dan ook nooit zo'n hippe "stadsvilla" kopen zonder voortuin en met alleen een terras en parkeergelegenheid achter. Maar die worden ook verkocht, dus er zijn duidelijk ook genoeg mensen die "geen tuin" wel OK vinden.

Edit: ik had een rekenfoutje gemaakt in mijn eerdere berekening. Ik rekende met 9 vierkante meter voor schuur, maar dat zijn er natuurlijk 6. Dan kom je op een bebouwing van 47,7% en dat blijft dan dus echt precies binnen de normen. Kun je verder alsnog niets meer in je achtertuin, maar die 55 procent die ik eerder noemde klopt dus niet. Ze blijven inderdaad nipt onder de magische 50%.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2024 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-08 14:41
natural colour schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:58:
Ik zou zeker voor deze optie gaan, dan houd je ook nog wat ruimte over in je tuin voor een stukje gras oid.
Sowieso is gras een aanrader, houdt het zomers veel koeler.. En het geld voor een maairobot kan ook makkelijk uit die 42k ;) Dan heb je er verder geen omkijken naar en geen rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:36
Jou is huis 510 cm breed, dat is smal, zonder intree is de woon/ keuken mss maar 350 breed..wat is de lengte zonder uitbouw?
Als de woon/ keuken zo smal is, zet je de spullen bij extra uitbouw als eettafel, zit bank, gamehoek enz al snel wat verder uiteen..dan is zo'n uitbouw wel erg duur.. je kan ook geen extra vertrek maken bijvoorbeeld een werkkamer midden in die smalle ruimte.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:14
Als je huis 5.10x8 is dan zou ik het laten, als minder dan 5.10x8 dan zou ik het serieus overwegen ja. Mijn mening is.. die prijs is wel absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimm3h
natural colour schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:29:
Jou is huis 510 cm breed, dat is smal, zonder intree is de woon/ keuken mss maar 350 breed..wat is de lengte zonder uitbouw?
Als de woon/ keuken zo smal is, zet je de spullen bij extra uitbouw als eettafel, zit bank, gamehoek enz al snel wat verder uiteen..dan is zo'n uitbouw wel erg duur.. je kan ook geen extra vertrek maken bijvoorbeeld een werkkamer midden in die smalle ruimte.
De keuken breedte word 3210. En zit inderdaad naast de hal. We wouden hier al ipv een openslaande deur de keuken in een schijfdeur plaatsen zodat het minder krap voelt.

De lengte van het huis wordt zonder uitbouw 9620.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:32

Pazo

Mroaw?

Wij zijn laatst bezig geweest, samen met onze buren, voor een uitbouw.
Die van ons is / wordt een stuk groter, maar onze buren hadden offerte voor een uitbouw van 2,4m diep en 5,2 meter breed, voor ca 45k. Inclusief afwerking binnen, dus helemaal klaar. Dat was eind vorig jaar.
Regio Barneveld.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09 14:00
DaTimm3h schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:09:
[...]

De keuken breedte word 3210. En zit inderdaad naast de hal. We wouden hier al ipv een openslaande deur de keuken in een schijfdeur plaatsen zodat het minder krap voelt.

Ik zou kijken of je de ruimte binnen nodig hebt, want met 3 meter tuin kan je amper een loungeset of tafel kwijt. Geen idee of je kinderen hebt of niet en hoe oud ze zijn, maar als die ook nog eens buiten willen spelen gaat het wel heel krap worden. En 9,62 is een prima lengte om een keuken, eettafel en zithoek kwijt te kunnen, wat zou je met die 2 meter extra doen?

Aan de andere kant, met een tuin op het oosten ga je van oktober tot mei toch amper buiten zitten (of je moet smorgens vrij zijn?). Dus heb je waarschijnlijk veel meer aan binnenruimte.

Qua kosten.. bij 4,03% zit je op 204 euro per maand waarvan je er afbouwend nog 55 terugkrijgt (hra) als het via een hypotheek loopt. Voor de 2,4 variant, de 1,2 zou ik sowieso niet overwegen voor 35k.

[ Voor 10% gewijzigd door Thomas18GT op 02-05-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:58

tomtom901

Moderator General Chat
DaTimm3h schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:09:
[...]

Op zich met 9,60 meter lang heb je al best een flinke woning hoor, vaak zie je iets van 8 tot 8,5 basis beuk en dan 2,4 erbij = 10,4 tot 11. Dat levert maar ongeveer een meter diepere woning op met jouw uitbouw. Op basis van die 960 zou ik het ook niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14:02
Wij hebben vrij recent akkoord op ons nieuwe huis gegeven, extra uitbouw komt ongeveer op 22k, dit is inclusief vloerverwarming doorleggen en een deur verplaatsen naar de garage.

Maat is 2.4 bij 6 meter breed.

De bouwer gaf aan dat ze dit prima meekonden nemen in de tekeningen etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hier ook recent opgetekend voor een uitbouw van 30m2.
  • Fundering op boorpalen
  • Vloerverwarming, Decentrale WTW & HR+++ glas (18m2)
  • Afvoer voor kookplaat via kruipruimte
  • Alle elektra werkzaamheden
  • Verplaatsen aansluitingen voor keuken (excl de nieuwe keuken zelf en aansluiten ervan)
  • Verwijderen en opnieuw leggen vloertegels gehele benedeverdieping 100m2 (excl. tegels zelf)
  • Opnieuw stuccen en schilderen gehele benedenverdieping
  • Nieuwe toiletinrichting
  • 4x nieuwe binnenkozijn + deuren
Kwam uit op:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 16% gewijzigd door Speedfight op 02-05-2024 11:44 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

DennusF schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:05:

De bouwer gaf aan dat ze dit prima meekonden nemen in de tekeningen etc..
het is precies dit

Er is nog niks, de fundering moet langer worden en de zijgevels, net als de vloer en verdiepingsvloer + dak.
Doen buren mee, dan vervalt alweer soort de helft van de gevel, en er is bovendien geen schoon metselwerk nodig. Een achtergevel heb je zonder uitbouw ook, dus daar wijzigt niets in.

Pagina: 1