Welke warmtepompen geschikt voor dynamische energietarieven?

Pagina: 1
Acties:

• Pietdelft
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-01 22:57
Beste mensen

Voor onze VvE ben ik op zoek naar een water-water wp (er wordt bronwater van een collectieve bron en dus met b.v. een aparte pomp aangeleverd) die een hoge COP heeft en die gemakkelijk aangestuurd kan worden op basis van dynamische elektriciteitstarieven. En liefst ook op afstand aangestuurd kan worden. Er staan nu allemaal ITHO WPU 3e en 4e generatie. Die hebben deze mogelijkheden niet.
En dan het liefst een WP net koelmiddel die niet straks alweer uitgefaseerd is. Welke merken hebben dit? Ik kan ze niet vinden. Kunnen jullie mij helpen?

Voor mijn kantoortje (elders) zoek ik een lucht-water WP van ca 20 kWth, met soortgelijke eisen. Iets meer dan 20 kWth mag ook, maar hoeft niet.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Hoe groot is jullie buffer dan wil dat nut hebben?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Pietdelft
Het gaat niet om buffer voor ruimteverwarming. Maar opwarmen boilervat (SWW). Die is 200 liter en is elke warmtepomp gauw 20-50 min mee bezig. Met dan ook nog slechte COP (moet immers naar 60 C). Dat opwarmen start nu standaard om 23:00 uur. Ik zou liever om 3:00 of 15:00 uur hebben.

• Pietdelft
Is er niemand die mij kan helpen voor onze vereniging van eigenaren?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Je hebt water water dus tijdstip maakt weinig uit.
Zou toch denken dat je bestaande installatie dat moet aankunnen. Daar zit nu de tijd van 2300 ingeprogrammeerd. Die met de hand wijzigen naar 0300.
Wel een mooie tijd daar dat vaak omschakeltijd was voor nachttarief als je hoog en laag had.

Een nieuwe warmtepomp zou het misschien aankunnen maar of dat de investering waard is?

Meer winst kan je denk ik halen door niet tot 60 maar 50 graden te gaan en 1 keer in de week naar de 60

[ Voor 12% gewijzigd door D-dark op 05-05-2024 17:39 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is dit dus voor tapwater in de algemene ruimtes?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Pietdelft
Een collectieve gesloten bron (ca 300 bronleidingen) en meerdere verdeelblokken. Elk appartement (ca 150 stuks) heeft een eigen warmtepomp voor ruimteverwarming en elk appartement heeft een boiler voor warmtapwater (boiler van 150-200 liter. De WArmtepomp werkt voor ruimteverwarming, maar af en toe dus even de boiler opwarmen. Opwarmen van de boiler kost, ook als er geen gebruik is, ca 0,5 kWh. Is er wel douchewater gebruikt dan stijgt dit naar 1 tot 2 kWh

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:10
Jouw vraag is niet juist.
In zo’n geval los je dit op met de juiste regeltechniek.
Een warmtepomp is niks meer dan een temp verhoger die aan of uit is, en deze is aan als er warmtevraag is.
Als je energie “over hebt” wil je die bufferen.
Nu heb je geen noemenswaardige buffer dus daarmee valt niks te doen.

In een daarvoor geschikte installatie, bv met 20.000 liter buffer, zou je een GBS kunnen maken die met een API de PV gegevens en dynamische prijzen inleest en die kan gaan buffereren bij stroomoverschot of negatieve (teruglever) prijzen. maar de "winst" hiervan is maar zeer beperkt.

wat je met 0 investering als snel kunt doen is SWW maken tjdens PV piek, bv start om 12:00 tot 17:00.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:10
Technician- schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:43:
Jouw vraag is niet juist.
In zo’n geval los je dit op met de juiste regeltechniek.
Een warmtepomp is niks meer dan een temp verhoger die aan of uit is, en deze is aan als er warmtevraag is.
Als je energie “over hebt” wil je die bufferen.
Nu heb je geen noemenswaardige buffer dus daarmee valt niks te doen.

In een daarvoor geschikte installatie, bv met 20.000 liter buffer, zou je een GBS kunnen maken die met een API de PV gegevens en dynamische prijzen inleest en die kan gaan buffereren bij stroomoverschot of negatieve (teruglever) prijzen. maar de "winst" hiervan is maar zeer beperkt.

wat je met 0 investering als snel kunt doen is SWW maken tjdens PV piek, bv start om 12:00 tot 17:00.
Priva en Webeasy kunnen dit wel regelen. Laat de W/W WP via modbus inlezen. Ik kijk naar DC inverter WP. Nibe heeft hiervoor modellen.
Pagina: 1