Vraag

• Hamsterhein
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-11 18:25
Middag,

Sinds twee dagen klapt de groep ketelruimte er in de meterkast er afen toe uit. Twee weken geleden heb ik een warmtepompboiler en warmtepomp laten installeren. Helemaal zeker weet ik niet of dit de oorzaak is, omdat het reeds twee weken geleden is dat de installatie heeft plaatsgevonden, voorheen eens per paar maanden dit ook voorkwam en er nu een opbouw wordt gerealiseerd waarbij er 2-3 mensen aan het klussen zijn.

De 'ketelruimte' automaat is doorgeschakeld naar een kleinere meterkast in de ketelruimte. Ik heb alle schakelaars stuk voor stuk naar beneden gedaan en steeds opnieuw getest. Steeds lijkt het goed te gaan, maar na verloop klapt de ketelruimte automaat er steeds uit. De test knop van de ketelruimte schakelaar doet het trouwens niet.

Zie ook foto's. Suggesties?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mX5QszWB6YHPGqyGFTSdeFr_8Zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYAVcAXXfMLlVik8s1Gpy6Au.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCNtgRykQUOttEzY13edR7aeRIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXa0TJU0HA4m2O3SYRep1WWB.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:25
De test-knop van de aardlekschakelaar doet het niet ? Als er geen stroom op staat, zal de knop het niet doen.

Anders is de schakelaar defect, zou ik zsm laten vervangen.

• Hamsterhein
MEN-O schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:52:
De test-knop van de aardlekschakelaar doet het niet ? Als er geen stroom op staat, zal de knop het niet doen.

Anders is de schakelaar defect, zou ik zsm laten vervangen.
Er staat wel stroom op. Mijn redenering was/is dat de testknop het in de grote meterkast het niet doet, omdat er een kleinere meterkast achterzit ........ Ketel Ruimte schakelaar bestuurt de kast in de ketel ruimte. Ik ben absoluut een leek.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als eerste, de testknop dient gewoon te werken. Dat de verbruiker een onderverdeler (zoals dat heet) is maakt niet uit. Maar zou kunnen dat deze alleen werkt als de automaat aan staat. Enige dat zou kunnen is als hij maar op één fase zit. Maar gezien alle gebruikers mag ik hopen dat je wel 3-fase hebt?

Indien hij met spanning ook niet uit gaat (en hij gewoon op 3-fase zit) heeft hij zijn nut bewezen, dan is de aardlekschakelaar stuk.

En voor de WP hebben ze neem ik aan dat ze extra kabel getrokken hebben en niet aan de onderverdeler gezeten hebben? Tenminste, te zien aan de goedkope automaat in de "hoofdmeterkast".

Maar als je zegt dat de automaat uit gaat, is dat dan zoals in de foto? Dus de hendel van de Vigi C60 staat dan nog wel omhoog?

Want dan is het werkelijk gewoon overbelasting. Gezien er niets in de onderverdeler uit gaat zou dit betekenen dat alle verbruikers samen (op de onderverdeler) gewoon gecombineerd te veel gebruiken.

Je zou de kap van de kasten er eens af kunnen halen om wat foto's te maken. Maar ben bang dat het tijd wordt om "in het eggie" iemand in te schakelen met verstand.

PS, ik hoop dat het stopcontact op de onderverdeler daar voor de sier staat en niet is aangesloten?

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 01-05-2024 15:27 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor aansluiting heb je wel niet? Ik zie daar wel heel veel naar die sub-meterkast gaan, meer dan in een gemiddelde woning. Vooral zaken als "vloerverwarming" e.d. doen mij denken dat daar mogelijk een klassieke resisitieve vloerverwermingslus in zit á la wat je wel eens in jaren 60 woningen ziet. COP=1 verwarming. Los van dat die test knop als er stroom loopt altijd zou moeten werken (al heb je niks aan "uit" hangen en alleen aan "in"), is dit niet ook gewoon eigenlijk de druppel die de emmer laat over lopen? Ik zie dit soort kasten en installaties namelijk niet snel op 3x25A passen, zelfs niet met een forse hoeveelheid zon en accu om extra capaciteit mee te leveren. Is sowieso alles wel gebalanceerd en heb je geen zwevende nullen? Wat meet je tussen fase/neutraal en individuele fases?

(heb zelf wel eens bij iemand die een loadbalancer niet zo nuttig vond een laadpaal een nul zien verschroeien...)

• Hamsterhein
Septillion schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:24:
Als eerste, de testknop dient gewoon te werken. Dat de verbruiker een onderverdeler (zoals dat heet) is maakt niet uit. Maar zou kunnen dat deze alleen werkt als de automaat aan staat. Enige dat zou kunnen is als hij maar op één fase zit. Maar gezien alle gebruikers mag ik hopen dat je wel 3-fase hebt?

Indien hij met spanning ook niet uit gaat (en hij gewoon op 3-fase zit) heeft hij zijn nut bewezen, dan is de aardlekschakelaar stuk.

En voor de WP hebben ze neem ik aan dat ze extra kabel getrokken hebben en niet aan de onderverdeler gezeten hebben? Tenminste, te zien aan de goedkope automaat in de "hoofdmeterkast".

Maar als je zegt dat de automaat uit gaat, is dat dan zoals in de foto? Dus de hendel van de Vigi C60 staat dan nog wel omhoog?

Want dan is het werkelijk gewoon overbelasting. Gezien er niets in de onderverdeler uit gaat zou dit betekenen dat alle verbruikers samen (op de onderverdeler) gewoon gecombineerd te veel gebruiken.

Je zou de kap van de kasten er eens af kunnen halen om wat foto's te maken. Maar ben bang dat het tijd wordt om "in het eggie" iemand in te schakelen met verstand.

PS, ik hoop dat het stopcontact op de onderverdeler daar voor de sier staat en niet is aangesloten?
Ja ik heb 3 fase en de hendel van de vigo c60 blijft omhoog staan. Is er dan overbelasting van de onderverdeler of overbelasting van het gehele verbruik? We verbruiken meer dan 15000kw stroom per jaar

• Septillion

Septillion

Dan is er overbelasting in alles wat achter die automaat hangt, in dit geval dus alles wat aan de onderverdelen zit.

En zoals @Umbrah ook al aanhaalt, zijn dat niet allemaal COP=1 zaken? Dan gaat het wel hard. Je jaarverbruik is dan ook al snel 5x zo hoog als een doorsnee woning...

[Edit] Enige dat ik nog extra kan bedenken is dat de installateur van de WP die groep per ongeluk achter de groep naar de onderverdelen heeft gehangen. Dan is dat vermogen nu opeens ook extra. Doet de WP het nog als die groep uitgeschakeld is?

[ Voor 30% gewijzigd door Septillion op 01-05-2024 15:52 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Hamsterhein schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:45:
[...]

Ja ik heb 3 fase en de hendel van de vigo c60 blijft omhoog staan. Is er dan overbelasting van de onderverdeler of overbelasting van het gehele verbruik? We verbruiken meer dan 15000kw stroom per jaar
Da's ~5x meer dan gemiddeld... en dat is uitgaande van zon én warmtepomp, geen gas en een 4-persoons huishouden. Ongeveer 15x zoveel als wat ik verbruik.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:55
Gezien het aantal groepen, zal het ook wel een redelijk formaat huis/gebouw zijn.

Zou eerst inderdaad eens kijken wat er allemaal exact uitvalt en wat zit waar aangesloten.
Als een aardlek test knop het niet doet als deze onder spanning staat. Deze dient dan asap vervangen te worden.

[ Voor 56% gewijzigd door The Fatal op 01-05-2024 16:18 ]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:49
Umbrah schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:15:
[...]

Da's ~5x meer dan gemiddeld... en dat is uitgaande van zon én warmtepomp, geen gas en een 4-persoons huishouden. Ongeveer 15x zoveel als wat ik verbruik.
Een spa erbij (met een jacuzzi / sauna / noem het maar op) verbruikt al tegen de 5000kWh per jaar. Het kan snel gaan!

Zucht...

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

SgtElPotato schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:22:
[...]

Een spa erbij (met een jacuzzi / sauna / noem het maar op) verbruikt al tegen de 5000kWh per jaar. Het kan snel gaan!
Met dat soort apparaten gok/hoop ik dat OP ze óf op een loadbalancer heeft staan (zodat ze als 0A "tellen" voor de aansluiting), óf die €1100/jaar extra aftikt voor die 3x35A (hoewel mogelijk 50 misschien niet eens zo ver is als die dingen allemaal tegelijk pieken, gok niet dat ze met elkaar praten en omstebeurten netjes hun water verwarmen).

Water/warmte is een van de meer effectieve manieren om energie op te slaan, zeker als je het toch gebruikt (het halve idee achter een warmtepompboiler/legionellarunner is dat), maar als je niet "slim" werkt zul je toch al vrij snel die hogere aansluiting moeten hebben.

En hoewel het jammer is dat je nu een afschakelende schakel hebt in je mogelijk doorgelusde meterkast, is het beter dan je hoofdgroep (of mocht je een verzegelde smeltzekering hebben: je hoofdaansluiting).

• Hamsterhein
SgtElPotato schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:22:
[...]

De spa is inmiddels verwijderd, had behoefte aan een extra slaapkamer. En het gaat idd om een groot huis

• Hamsterhein
The Fatal schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:17:
Gezien het aantal groepen, zal het ook wel een redelijk formaat huis/gebouw zijn.

Zou eerst inderdaad eens kijken wat er allemaal exact uitvalt en wat zit waar aangesloten.
Als een aardlek test knop het niet doet als deze onder spanning staat. Deze dient dan asap vervangen te worden.
ga ik doen

• Hamsterhein
Septillion schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:50:
Dan is er overbelasting in alles wat achter die automaat hangt, in dit geval dus alles wat aan de onderverdelen zit.

En zoals @Umbrah ook al aanhaalt, zijn dat niet allemaal COP=1 zaken? Dan gaat het wel hard. Je jaarverbruik is dan ook al snel 5x zo hoog als een doorsnee woning...

[Edit] Enige dat ik nog extra kan bedenken is dat de installateur van de WP die groep per ongeluk achter de groep naar de onderverdelen heeft gehangen. Dan is dat vermogen nu opeens ook extra. Doet de WP het nog als die groep uitgeschakeld is?
Wat zijn COP=1 zaken? Elektrische vloerverwarming in de badkamer?

• Hamsterhein
Umbrah schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:28:
[...]

Met dat soort apparaten gok/hoop ik dat OP ze óf op een loadbalancer heeft staan (zodat ze als 0A "tellen" voor de aansluiting), óf die €1100/jaar extra aftikt voor die 3x35A (hoewel mogelijk 50 misschien niet eens zo ver is als die dingen allemaal tegelijk pieken, gok niet dat ze met elkaar praten en omstebeurten netjes hun water verwarmen).

Water/warmte is een van de meer effectieve manieren om energie op te slaan, zeker als je het toch gebruikt (het halve idee achter een warmtepompboiler/legionellarunner is dat), maar als je niet "slim" werkt zul je toch al vrij snel die hogere aansluiting moeten hebben.

En hoewel het jammer is dat je nu een afschakelende schakel hebt in je mogelijk doorgelusde meterkast, is het beter dan je hoofdgroep (of mocht je een verzegelde smeltzekering hebben: je hoofdaansluiting).
Naast het leidingwerk en de kast van de aansturing hangt er weinig extra in de ketel ruimte. Voorheen een grote Nefit CV ketel en Boiler en nu dus een warmtepompboiler. Zie ook foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnSGKENyBKWE0x1FafJHanJzyRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsMD1ZERcvNBUpb8b2vMWdoY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pR2Vf6TEUoogSutqna-w6o12NbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6CiCMB3Hm8uuOsDaOmA869M.jpg?f=fotoalbum_large

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 12:10
warmtepompboiler die misschien te veel vermogen trekt ? dan om te testen met een verlengsnoer tijdelijk op een andere groep aansluiten ?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Septillion

Septillion

Hamsterhein schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:24:
[...]

Wat zijn COP=1 zaken? Elektrische vloerverwarming in de badkamer?
Correct, dat zijn elektrische (resistieve) warmtebronnen.

Maar dan nog de vraag ;) En is die WP dan de boiler waar je het over hebt of is die los? En zit die wel op de onderverdeler?

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:26
Bekend origineel buis werk, Noord-Oost van de provincie Groningen toevallig?

• Hamsterhein
Cybersijp schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:54:
warmtepompboiler die misschien te veel vermogen trekt ? dan om te testen met een verlengsnoer tijdelijk op een andere groep aansluiten ?
Al gedaan, maar nog steeds een storing

• Hamsterhein
Septillion schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:08:
[...]

Correct, dat zijn elektrische (resistieve) warmtebronnen.

Maar dan nog de vraag ;) En is die WP dan de boiler waar je het over hebt of is die los? En zit die wel op de onderverdeler?
De warmtepomp is een aparte groep en de warmtepompboiler zat op de onderverdeler, maar ik heb gisteren via een verlengsnoer op een andere groep aangesloten, maar het probleem is niet verholpen

• Septillion

Septillion

Gezien er op de onderverdeler geen groep uit gaat blijven er twee opties over:
- Of er is een automaat defect
- Of, en dit is naar mijn idee meer voor de hand liggend, de som van alles op de onderverdeler is gewoon te veel.

Wat zit er allemaal nog wel op de onderverdeler?

En nogmaals, ik snap dat de WP zijn eigen groep heeft in de meterkast. Maar blijft deze werken als de automaat naar de onderverdeler uit is? Of zou het kunnen dat de installateur de automaat van de warmtepomp achter de automaat van de onderverdeler heeft aangesloten?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:53
Overbelasting van 1 vd 3 fases is al voldoende om de automaat te schakelen.

En, als de testknop van de aardlek het niet doet kan het ook nog steeds een aardfout zijn, want zekerheid dat deze functioneert is er dus niet.

Meten is weten.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:33
Ik mis vooral ook een hoofdschakelaar in de onderverdeler. Je kunt nu niet in 1 handeling alles uitschakelen in die kast. En ik zie de "ASA" automaat uit staan, dat is expres?

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:28
De simpelste test (zonder meetapparatuur) lijkt me om alle automaten in de ketelruimte uit te zetten en te kijken wat er dan gebeurt. Blijft de ketelruimteautomaat in je hoofdgroepenkast ingeschakeld, dan stuk voor stuk de automaten in de ketelruimte weer inschakelen totdat de ketelruimteautomaat weer uitvalt.
De laatst ingeschakelde automaat is dan of degene die te veel stroom vraagt, of de druppel die de emmer doet overlopen. Om hiertussen onderscheid te maken kun je de rest weer uitschakelen en alleen die laatste automaat inschakelen. Blijft alles ingeschakeld, dan was de totale belasting te veel, schakelt je ketelruimteautomaat uit, dan zit het achter die automaat.

Uiteraard bestaat er ook nog een kans op een defecte automaat, en dat is alleen uit te sluiten met meetapparatuur.

Omdat je aangeeft dat de automaat al lange tijd af en toe uitschakelde zijn wat mij betreft overbelasting (op 1 fase?) of een defecte ketelruimteautomaat de waarschijnlijkste oorzaken.

In geval van werkelijke overbelasting worden automaten en kabels warm - je zou dat ook kunnen controleren. Wat je ook zelf kan doen is "op papier" kijken hoe de verschillende fases achter de ketelruimteautomaat worden belast.

(@adjego In Nederland is een hoofdschakelaar pas sinds 2005 verplicht voor nieuwe of ingrijpend gewijzigde installaties. Ik vind een ingeschakelde reserveautomaat overigens vreemder dan een uitgeschakelde automaat.)
Pagina: 1