Toon posts:

vermogen verlies

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hiet thuis een versterker(een oudje ong. 20 jaar). maar nu was mijn vraag of het mogenlijk was dat een versterken na een aantal jaren zijn vermogen veliest, want hij doet het niet zo goed meer. als ik hem op alle twee de speakers zet dan kan hij niet hard meer ,maar als ik hem op 1 speaker zet dan kan hij nog harder dan dat ik hem op 2 zet. het is een Pioneer stereo amplifier model sa-5300 en er zitten technics boxen bij van 80 watt(din.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-05 22:37

Jag

Nou transistoren verslijten voor zover ik weet niet, en een trafo ook niet. Er kan natuurlijk wel iets kapot gaan.

Maar kan je eens beschrijven wat er precies gebeurt als ie te hard staat?

Verwijderd

Topicstarter
normaal heb je natuurlijk dat hij gaat vervormen als hij te hard staat. maar nu doet hij dat al als hij nog heel zacht staat. en het lijkt ook of hij de heletijd harder en zachter gaat.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

Potmeter kapoet ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
wat is een potmeter?

• JT

JT

VETAK y0

Dat is datgene wat draait waaraan je volumeknop zit.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
ja maar dat veklaart toch niet waarom dan mijn versterker dan bij zo een laag volume al zo verrot klinkt.

• JT

JT

VETAK y0

Jawel. Jouw potmeter zit in dat circuit wat naar je speakers gaat, dus dat zou het kunnen zijn. Zeker weten doe ik het niet.

Ecodan warmtepomp

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 18:57
Elco's verliezen hun capaciteit in de jaren. Dat kan het dus zijn. 20 jaar is vrij oud en dan zijn de meeste (matig tot goede) elco's wel op. Ik heb laatst nog al mijn elco's vervangen (na 23 jaar).

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 21:20 schreef Jag het volgende:
Nou transistoren verslijten voor zover ik weet niet, en een trafo ook niet. Er kan natuurlijk wel iets kapot gaan.

Maar kan je eens beschrijven wat er precies gebeurt als ie te hard staat?
Halfgeleiders slijten wel degelijk.
Na verloop van tijd raken de halfgeleider lagen (NPN/PNP etc) vervuild door elkaar en werkt het allemaal niet meer zoals het hoort.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:26
Op zondag 09 september 2001 21:16 schreef paulhachmang het volgende:
Ik heb hiet thuis een versterker(een oudje ong. 20 jaar). maar nu was mijn vraag of het mogenlijk was dat een versterken na een aantal jaren zijn vermogen veliest, want hij doet het niet zo goed meer. als ik hem op alle twee de speakers zet dan kan hij niet hard meer ,maar als ik hem op 1 speaker zet dan kan hij nog harder dan dat ik hem op 2 zet. het is een Pioneer stereo amplifier model sa-5300 en er zitten technics boxen bij van 80 watt(din.
Heb je die speakers er altijd al op aangesloten gehad?
Heb je die versterker al eens op andere speakers aagesloten, of je speakers al eens op een andere versterker?

Kan namelijk best zijn dat je speakers hun beste tijd hebben gehad.

Verwijderd

Topicstarter
nee want ze zijn nog geen 4 jaar oud en ze doen het gewoon wel goed op een andere versterker. Als ik hem op 1 speaker zet dan doet hij het wel gewoon goed. Eerst deed hij het wel gewoon goed op 2 speakers.

Verwijderd

Kan het ook zijn dat de plus en de min bij 1 van de speakers is omgedraaid (ik bedoel dus dat de plus en de min van de kabel eigenlijk in het verkeerde gaatje zitten)?
Dan krijg je namelijk ook het effect dat hij op 1 speaker harder gaat dan op 2.

Ik zou dus even proberen bij 1 van de speakers de plus en de min om te draaien.

Verwijderd

Topicstarter
ja maar ik bedoel dat het niet uit maakt op welke speaker je hem zet. hij klinkt verrot als je hem op 2 speakers zet en hij klinkt beter als je hem op 1 speakers zet.

Verwijderd

Tsja, er is duidelijk iets versleten, helaas is met een dergelijke beschrijving niet echt duidelijk te zeggen wat. Maar als hij echt gaat vervormen als je er meer vermogen uit trekt dan zou de eindtrap wel eens gaar kunnen zijn. Waarschijnlijk gewoon tijd voor een nieuwe versterker ;(
Als je de goede apparatuur beschikbaar hebt om het ding door te meten kan je misschien de fout lokaliseren en het versleten onderdeel vervangen.
Pagina: 1